AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Man leser ofte om lærere som trakasserer og mobber elever, men sjelden om det motsatte; lærere som blir trakassert og mobbet av elever (og foreldre). Jeg er en lærer som opplever dette, og det virker umulig å få slutt på det. Hva gjør man? Jeg tør rett og slett ikke å fortelle det til rektor eller andre i ledelsen, fordi jeg prøver å søke på andre jobber og da ser det ikke bra ut om ny potensiell arbeidsgiver får høre at jeg har blitt trakassert på jobben. Det som skjer, er at en elev er vanvittig frekk mot meg. Siden det er veldig strenge regler mot å henge ut eller mobbe elever, tør jeg selvsagt ikke svare tilbake eller forsvare meg slik jeg mener jeg burde. Når denne eleven svarer meg på en frekk måte, påstår at jeg ikke liker h*n når dårlig oppførsel eller manglende innsats i timene blir påpekt, har jeg flere ganger spurt om h*n kan bli med utenfor klasserommet så vi kan snakke om det og få løst problemet. H*n svarer alltid nei, og fortsetter snakke ufint til meg halvhøyt i klasserommet (høyt nok til at veldig mange medelever hører hva h*n sier, lavt nok til at ikke absolutt alle hører det). Flere ganger er jeg på gråten, men har heldigvis klart å holde det inni meg, men har i det stille grått på do etter timen. Det er også slik at denne eleven får støtte fra foreldrene i denne oppførselen, da enhver anmerkning fra meg blir tolket som at jeg ikke liker eleven og har noe spesielt imot h*n. Ja, jeg har snakket med en av foreldrene, og h*n sa rett ut at dette er en diskusjon mellom meg og eleven, og at h*n er gammel nok til å tenke selv, men at siden jeg skriver anmerkninger på h*n iblant, så tyder det på at det er noe der, visstnok. Det er mange andre lærere som skriver anmerkninger på samme elev, men er altså kun meg de fokuserer på i hjemmet. Nå lurer jeg på om jeg i det hele tatt orker å gå tilbake på jobb etter vinterferien, men vet jeg må siden jeg desperat ønsker meg vekk og trenger en ok referanse. Hva burde jeg gjøre? Har fundert på å spørre om hjelp fra ledelsen, ha en ekstra lærer eller assistent som "vitne" på at jeg ikke er ute etter denne eleven, men det kommer sannsynligvis til å være et svakhetstegn og bli nevnt i eventuell referansesamtale. Anonymkode: ce824...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Du må selvsagt snakke med kollegaer og ledelsen om dette. Du skal IKKE måtte sitte å gråte etter timen, eller grue deg til å gå på jobb. Fortell ledelsen hvordan du har det, eller HMS-lederen på arbeidsplassen. Vi har alle slike elever som er frekke og "vanskelige", med eller uten foreldre som støtter oppførselen, og vi må finne teknikker for å håndtere dette. Kanskje de andre lærerene kan gi deg noen tips til hvordan man skal håndtere denne eleven, slik at det blir lettere for deg. Lykke til. Anonymkode: 3bbe2...b5c 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Dette må du melde videre selvfølgelig. Gå til nærmeste leder til mandag, ledelsen har ikke vinterferie 😊 Anonymkode: ee3f4...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 Dette var ikke greit. Tenker at du må snakke med eleven i fredstid. En dag du ikke har eleven, så avtaler du med læreren hans at du skal hente eleven litt. Gå inn i klasserommet stille og spør om du kan ta han ut en kjapp tur fordi du må spørre om noe. Da blir han sannsynligvis med. Hvis ikke kan du be læreren sende han ut til lærerarealet fordi det er noen som må snakke med ham/ eller en lærer må snakke med han. Jeg har hatt vanskelige elever som dette og det beste er å ta det i fredstid. Får du han ut da er mye gjort. Fortell at du ikke skal kjefte på han, men kun ønsker å skakke med ham for å finne ut hvordan dere kan samarbeide bedre. Finn noe positivt, Feks hvis han snakker høyt: du er så engasjert i mye, har du tenkt på å bli politiker? Før så samtalen videre til hva du kan gjøre for at dere skal få det bedre. Avslutt med en god tone og en ‘avtale’. Så plukker du opp tråden igjen senere, finn en litt intern spøk du kan spille på. La være å gi negativ tilbakemelding en stund. Anonymkode: 1ba0c...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Skriv avvik. Snakk med verneombudet. Selv om du jobber som lærer så har du like mye rett på et godt arbeidsmiljø som de som jobber i andre yrker. For at noe skal bli gjort er det dog viktig at du dokumenterer gjennom å melde videre. En profesjonell ledelse og verneombud vil ta dette på alvor og gjøre noe for å bedre situasjonen. De kan sette inn tiltak som å styrke spesielt utsatte timer, ha samtaler, m.m.. I verste fall kan verneombudet si at du ikke får lov å undervise denne eleven av hensyn til kravet om at du skal ha et godt arbeidsmiljø. Dårlig arbeidsmiljø som følge av elever er noe lærere relativt ofte opplever. Du har et team som kan hjelpe deg. Du har mennesker som er ansatt for å blant annet hjelpe deg i slike situasjoner. Men! For at de skal få gjøre sin jobb så må du si ifra! Anonymkode: b3061...528 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var ikke greit. Tenker at du må snakke med eleven i fredstid. En dag du ikke har eleven, så avtaler du med læreren hans at du skal hente eleven litt. Gå inn i klasserommet stille og spør om du kan ta han ut en kjapp tur fordi du må spørre om noe. Da blir han sannsynligvis med. Hvis ikke kan du be læreren sende han ut til lærerarealet fordi det er noen som må snakke med ham/ eller en lærer må snakke med han. Jeg har hatt vanskelige elever som dette og det beste er å ta det i fredstid. Får du han ut da er mye gjort. Fortell at du ikke skal kjefte på han, men kun ønsker å skakke med ham for å finne ut hvordan dere kan samarbeide bedre. Finn noe positivt, Feks hvis han snakker høyt: du er så engasjert i mye, har du tenkt på å bli politiker? Før så samtalen videre til hva du kan gjøre for at dere skal få det bedre. Avslutt med en god tone og en ‘avtale’. Så plukker du opp tråden igjen senere, finn en litt intern spøk du kan spille på. La være å gi negativ tilbakemelding en stund. Anonymkode: 1ba0c...3e8 God ide, men jeg har allerede hatt flere slike samtaler med eleven i de to foregående skoleårene, og snakket kort med h*n på gangen for noen dager siden. H*n står fast på at jeg har noe imot h*n. Dette får eleven støtte i hjemmefra. Jeg synes dette er trakassering av meg. Det er flere lærere som gir eleven anmerkninger, uten at det blir oppstyr av den grunn -altså kun når de kommer fra meg. Denne eleven har oppført seg dårlig mot flere ansatte på skolen også, men mot meg er det ekstra ille. Ønsker ikke å ringe hjem til foreldrene igjen, de er nesten enda frekkere enn eleven. Det kommer jo fra et sted... Men lurer på hvordan jeg kan få formidlet til eleven og hjemmet, at om eleven fortsetter på denne måten, er det å regne som trakassering og at dette ikke er greit? Anonymkode: ce824...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: God ide, men jeg har allerede hatt flere slike samtaler med eleven i de to foregående skoleårene, og snakket kort med h*n på gangen for noen dager siden. H*n står fast på at jeg har noe imot h*n. Dette får eleven støtte i hjemmefra. Jeg synes dette er trakassering av meg. Det er flere lærere som gir eleven anmerkninger, uten at det blir oppstyr av den grunn -altså kun når de kommer fra meg. Denne eleven har oppført seg dårlig mot flere ansatte på skolen også, men mot meg er det ekstra ille. Ønsker ikke å ringe hjem til foreldrene igjen, de er nesten enda frekkere enn eleven. Det kommer jo fra et sted... Men lurer på hvordan jeg kan få formidlet til eleven og hjemmet, at om eleven fortsetter på denne måten, er det å regne som trakassering og at dette ikke er greit? Anonymkode: ce824...cbd Skriftlig brev til hjemmet med underskrift av deg og rektor eller en annen lærer. Da beviser du at du mener alvor. Anonymkode: e4d73...2e8 3
puppi Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 Jeg er ikke lærer selv, men forstår godt problemet. Jeg tenker, noen ganger er det bedre å få «problemer» med ledelsen, enn å la vær å agere på slik oppførsel, og dermed miste all respekt og autoritet som lærer ovenfor denne eleven spesielt, og klassen generelt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Skjønner at du ikke ønsker å lage bråk med ledelsen, men slike elever er vanligere enn man skulle tro. Det ville ikke vært som om du er den eneste som har opplevd dette og derfor er det deg det er noe galt med. Anonymkode: ba24b...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 Skriv logg. Alt hva han sier til deg. Gi det til foreldre. Vær saklig. Fortell at du ikke har noe personlig mit elev, men dette er oppførsel som ikke er akseptabel. Gi loggen til rektor. La han vite hva som foregår, og spør etter råd. Du trenger ikke di til rektor at du mener du er trakassert, men at du har en utfordrende elev du trenger hjelp med. Ikke vær redd for å virke "frekk" mot elev og foreldre. Du må være hard her, og tørre å si at dette er fryktelig dårlig oppførsel. Kan du sende elev ut av klasserommet? Be han jobbe med oppg i gangen. Eller få en assistent til å ta elev ut når han begynner å krangle. Ikke svar eller diskuter med elev. Gi korte beskjeder. Repeter beskjed om han begynner å klage. Ikke svar på det han sier. "Jeg har gitt deg en beskjed..." e.l er det eneste du skal si. Anonymkode: 2b53c...00f 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 Det du gjør feil her er å tenke at det er deg som er problemet. Når det er helt tydelig at det er eleven. Derfor er det jo null problem å gå til ledelsen med denne saken. De har har nok vært borte i denne situasjonen flere ganger enn du kan tenke det! Du må ta tak i elevens oppførsel og hjelpe eleven med å forstå at det ikke går an å oppføre seg slik. Anonymkode: b5332...56f 4
Bottega Skrevet 17. februar 2018 #12 Skrevet 17. februar 2018 Kjenner det koker inni meg av foreldre som ikke tror at barnet deres gjør noooe galt 5
Ichiko Skrevet 17. februar 2018 #13 Skrevet 17. februar 2018 (endret) Enig med @Bottega. Dette må tas fatt i, for elever som oppfører seg sånn er ikke bare en påkjenning for lærere; de bidrar også til et dårligere miljø i klassen og oppfører seg ofte dårlig også mot medelever. Endret 17. februar 2018 av Ichiko 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #14 Skrevet 17. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man leser ofte om lærere som trakasserer og mobber elever, men sjelden om det motsatte; lærere som blir trakassert og mobbet av elever (og foreldre). Jeg er en lærer som opplever dette, og det virker umulig å få slutt på det. Hva gjør man? Jeg tør rett og slett ikke å fortelle det til rektor eller andre i ledelsen, fordi jeg prøver å søke på andre jobber og da ser det ikke bra ut om ny potensiell arbeidsgiver får høre at jeg har blitt trakassert på jobben. Det som skjer, er at en elev er vanvittig frekk mot meg. Siden det er veldig strenge regler mot å henge ut eller mobbe elever, tør jeg selvsagt ikke svare tilbake eller forsvare meg slik jeg mener jeg burde. Når denne eleven svarer meg på en frekk måte, påstår at jeg ikke liker h*n når dårlig oppførsel eller manglende innsats i timene blir påpekt, har jeg flere ganger spurt om h*n kan bli med utenfor klasserommet så vi kan snakke om det og få løst problemet. H*n svarer alltid nei, og fortsetter snakke ufint til meg halvhøyt i klasserommet (høyt nok til at veldig mange medelever hører hva h*n sier, lavt nok til at ikke absolutt alle hører det). Flere ganger er jeg på gråten, men har heldigvis klart å holde det inni meg, men har i det stille grått på do etter timen. Det er også slik at denne eleven får støtte fra foreldrene i denne oppførselen, da enhver anmerkning fra meg blir tolket som at jeg ikke liker eleven og har noe spesielt imot h*n. Ja, jeg har snakket med en av foreldrene, og h*n sa rett ut at dette er en diskusjon mellom meg og eleven, og at h*n er gammel nok til å tenke selv, men at siden jeg skriver anmerkninger på h*n iblant, så tyder det på at det er noe der, visstnok. Det er mange andre lærere som skriver anmerkninger på samme elev, men er altså kun meg de fokuserer på i hjemmet. Nå lurer jeg på om jeg i det hele tatt orker å gå tilbake på jobb etter vinterferien, men vet jeg må siden jeg desperat ønsker meg vekk og trenger en ok referanse. Hva burde jeg gjøre? Har fundert på å spørre om hjelp fra ledelsen, ha en ekstra lærer eller assistent som "vitne" på at jeg ikke er ute etter denne eleven, men det kommer sannsynligvis til å være et svakhetstegn og bli nevnt i eventuell referansesamtale. Anonymkode: ce824...cbd En kollega av meg ble anklaget for å mobbe to elever og fikk store problemer. Det ble en gransking og ledelsen beskyttet ikke henne men var villig til å sende henne ned i dragsuget. Disse elevene var ufine og kollegaen min hadde vært hos ledelsen og bedt om hjelp til å håndtere dem i forkant av anklagene. For å gjøre historien kort; Det kom heldigvis frem at ungdommene løy og hun fikk beholde jobben sin. Det kom frem at det var flere ansatte som reagerte kratftig på den ufine oppførselen disse ungdommene viste i klasserommet. De andre elevene støttet læreren og ytret at de var redde for disse to mobberne. Dette var på VGs og elevene ble utvist permanent. Slike elever kan være livsfarlige og vi som jobber i skolen har ingen rettigheter i slike saker. Ledelsen har mistet tilliten totalt og er så til de grader mislikt. Anonymkode: 6214a...fbf
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #15 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En kollega av meg ble anklaget for å mobbe to elever og fikk store problemer. Det ble en gransking og ledelsen beskyttet ikke henne men var villig til å sende henne ned i dragsuget. Disse elevene var ufine og kollegaen min hadde vært hos ledelsen og bedt om hjelp til å håndtere dem i forkant av anklagene. For å gjøre historien kort; Det kom heldigvis frem at ungdommene løy og hun fikk beholde jobben sin. Det kom frem at det var flere ansatte som reagerte kratftig på den ufine oppførselen disse ungdommene viste i klasserommet. De andre elevene støttet læreren og ytret at de var redde for disse to mobberne. Dette var på VGs og elevene ble utvist permanent. Slike elever kan være livsfarlige og vi som jobber i skolen har ingen rettigheter i slike saker. Ledelsen har mistet tilliten totalt og er så til de grader mislikt. Anonymkode: 6214a...fbf Vil også legge til at hun hadde satt grenser for dem og stilt krav til innsatsen deres. Dette tålte ikke elevene og gikk på læreren for å knekke henne. Jævelunger, stygt sagt men det er så sykt ondskapsfullt! Anonymkode: 6214a...fbf 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #16 Skrevet 17. februar 2018 Ahhh, jeg blir så oppgitt av dagens skole! Det burde vært slik at; når en elev er så respektløs/ufin/ikke gidder gjøre noen ting, burde han/hun bli bedt om å forlate skoleområdet til han/hun klarer å oppføre seg! Så får det bli FORELDRENE sin oppgave å få skikk på ungen! At ungen får tapt skolegang får bli foreldrenes problem! Anonymkode: dd81a...aed 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #17 Skrevet 17. februar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Vil også legge til at hun hadde satt grenser for dem og stilt krav til innsatsen deres. Dette tålte ikke elevene og gikk på læreren for å knekke henne. Jævelunger, stygt sagt men det er så sykt ondskapsfullt! Anonymkode: 6214a...fbf En kollega av meg ble også anklaget for seksuell trakassering. Masse styr. Møte med rektor og foreldre og greier.. Til slutt kom det jo frem at det hele var løgn. Sykt. Jeg har og hatt elever som har vært helt jææææævlige. Sånne unger er jeg steinharde mot. Da er det militært regime hele veien. Ikke noe moro, og ikke noe tillit fra meg. Anonymkode: 2b53c...00f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #18 Skrevet 17. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ahhh, jeg blir så oppgitt av dagens skole! Det burde vært slik at; når en elev er så respektløs/ufin/ikke gidder gjøre noen ting, burde han/hun bli bedt om å forlate skoleområdet til han/hun klarer å oppføre seg! Så får det bli FORELDRENE sin oppgave å få skikk på ungen! At ungen får tapt skolegang får bli foreldrenes problem! Anonymkode: dd81a...aed Ja, helt enig! Anonymkode: 6214a...fbf
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #19 Skrevet 17. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kollega av meg ble også anklaget for seksuell trakassering. Masse styr. Møte med rektor og foreldre og greier.. Til slutt kom det jo frem at det hele var løgn. Sykt. Jeg har og hatt elever som har vært helt jææææævlige. Sånne unger er jeg steinharde mot. Da er det militært regime hele veien. Ikke noe moro, og ikke noe tillit fra meg. Anonymkode: 2b53c...00f Fy fader. Hva skjedde med de som løy? Håper de ble anmeldt. Anonymkode: 6214a...fbf
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #20 Skrevet 17. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Fy fader. Hva skjedde med de som løy? Håper de ble anmeldt. Anonymkode: 6214a...fbf 7.klasse, så det skjedde lite. Jeg har også en kollega som ble slått til av en elev på småskoletrinnet. Det ble skade, (liten) operasjon og sykemelding. Ingen konsekvenser for eleven. Det er ingen konsekvenser for barn som trakasserer voksne. Jeg vet jo at noen mobbere har blitt flyttet til ny skole eller klasse, men det er bare når det er mobbing mot andre barn. Kollegaen min som ble slått til, måtte fortsette å jobbe i klassen til eleven når hn kom tilbake i jobb, og var nødt til å gjøre så godt hn kunne for å ha gode relasjoner med eleven. Hn sluttet i jobben når skoleåret var omme. Anonymkode: 2b53c...00f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå