AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Er en lærer som ønsker meg vekk fra skolen, og ser stadig på jobbannonser - uten å finne noe som passer min utdanningsbakgrunn. Mange rådgiver- og konsulentstillinger krever f.eks. utdanning innen jus, informatikk eller økonomi, og jeg faller jo gjennom her. Dere som har vært lærere, men som fant andre jobber, hvilke jobber har dere (konkrete eksempler)? Jeg har lest intervjuer og artikler om temaet, der jobber innen "forvaltning" nevnes, men det er så vagt og slike jobber kan jo være veldig ulike. Er det mulig og realistisk å få seg jobb utenfor skolen, og med ca. tilsvarende lønn (540 000)? Anonymkode: 85f10...e22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en lærer som ønsker meg vekk fra skolen, og ser stadig på jobbannonser - uten å finne noe som passer min utdanningsbakgrunn. Mange rådgiver- og konsulentstillinger krever f.eks. utdanning innen jus, informatikk eller økonomi, og jeg faller jo gjennom her. Dere som har vært lærere, men som fant andre jobber, hvilke jobber har dere (konkrete eksempler)? Jeg har lest intervjuer og artikler om temaet, der jobber innen "forvaltning" nevnes, men det er så vagt og slike jobber kan jo være veldig ulike. Er det mulig og realistisk å få seg jobb utenfor skolen, og med ca. tilsvarende lønn (540 000)? Anonymkode: 85f10...e22 Dette er ikke et krav, men et ønske. Jeg vet om flere lærer som jobber innen utdanningssektoren i kommunen, uten utdanning innen jus, informatikk eller økonomi. Anonymkode: 2143a...930
Bakepulver Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en lærer som ønsker meg vekk fra skolen, og ser stadig på jobbannonser - uten å finne noe som passer min utdanningsbakgrunn. Mange rådgiver- og konsulentstillinger krever f.eks. utdanning innen jus, informatikk eller økonomi, og jeg faller jo gjennom her. Dere som har vært lærere, men som fant andre jobber, hvilke jobber har dere (konkrete eksempler)? Jeg har lest intervjuer og artikler om temaet, der jobber innen "forvaltning" nevnes, men det er så vagt og slike jobber kan jo være veldig ulike. Er det mulig og realistisk å få seg jobb utenfor skolen, og med ca. tilsvarende lønn (540 000)? Anonymkode: 85f10...e22 Du kan etterutdanne deg og bli veileder / coach. De krever utdanning dersom du vil jobbe som rådgiver / veileder.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Mange rådgiver- og konsulentstillinger krever f.eks. utdanning innen jus, informatikk eller økonomi, og jeg faller jo gjennom her. Anonymkode: 85f10...e22 Jeg jobber innen utdanning i en statlig bedrift, og vi har en rekke tidligere lærere jobbende hos oss. Det bidrar jo med nyttig erfaring, men de har selvsagt ikke alltid god kontroll på det juridiske. Men vi har jo tross alt jurister jobbende hos oss (inkludert meg selv), så de kommer jo til oss når de lurer på noe. Vi utfyller altså hverandre. Lønnen er ikke den samme da. Som rådgiver hos oss begynner man på ca. 460 000. Etter en god del år så går lønnen opp, men den er lavere, ja. Til gjengjeld jobber man 7,30 timer per dag, har fleksitid og slipper å bruke kvelder/helger på å rette prøver eller planlegge undervisning. Anonymkode: 8c0be...b5d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Jobber i rådgiverstilling i kommunen. Flere i samme etat (i ulike stillinger) som har vært lærere. Etaten har ikke noe med utdanning å gjøre. Lønnen er litt lavere, men ikke så mye. Etter fire år tjente jeg det samme som da jeg var lærer. Nå er jeg i motsatt situasjon. Er drittlei av å sitte på rumpa hele dagen og har lyst til å undervise igjen. Dessverre har det skjedd veldig mye med skolevesenet siden jeg sluttet, og dessuten så har jeg kun 10-15 år igjen av yrkeslivet så føler meg ikke så attraktiv, i tillegg til at jeg gjerne skulle hatt et oppfriskingskurs (observasjon, praksis, faglig påfyll) først. Anonymkode: 885ff...100
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber innen utdanning i en statlig bedrift, og vi har en rekke tidligere lærere jobbende hos oss. Det bidrar jo med nyttig erfaring, men de har selvsagt ikke alltid god kontroll på det juridiske. Men vi har jo tross alt jurister jobbende hos oss (inkludert meg selv), så de kommer jo til oss når de lurer på noe. Vi utfyller altså hverandre.Lønnen er ikke den samme da. Som rådgiver hos oss begynner man på ca. 460 000. Etter en god del år så går lønnen opp, men den er lavere, ja. Til gjengjeld jobber man 7,30 timer per dag, har fleksitid og slipper å bruke kvelder/helger på å rette prøver eller planlegge undervisning. Anonymkode: 8c0be...b5d Jeg er ikke TS, men er lærer selv. Vil bare skyte inn at mange lærere har lavere startlønn enn det. Adjunkt (4 år) og adjunkt med tillegg (5 år) ligger begge på lavere startlønn enn 460 000. Anonymkode: 2a14e...643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå