Gå til innhold

Dere med bhg-barn og baby, som leverer og henter i barnehagen selv:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode råd for en andregangs mamma? Går dere eller kjører dere til barnehagen? Når står dere opp? Hvor lang tid regner du på alt før dere drar? Hva blir gjort?(du kler på deg, men dusj?/noe sminke?) Babyen skal ha mat og bleier. Spiser bhg barnet hjemme eller i bhg? Og hvordan er det enklest å ha med babyen inn i bhg? (Kommer jo an på om man går med vogn eller kjører med bilstol, evnt bruker sjal/sele).

Håper på flere svar, forbereder meg på å bli alene i ukedagene når far jobber borte.

Anonymkode: 9a706...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 2 min å gå (3-4 med unger) så vi går. 

Står opp 1-1,5 t før levering. Dusjer på kvelden. Sjelden sminke. Spiser der det passer. Jeg brukte vogn til babyen.

Anonymkode: 38cd0...87c

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Har ikke to, men har flere med baby som leverer større barn. De tar det som en morgentur med babyen.

Alt det andre avhenger jo om hvor langt det er til bhg, trafikk etc.

Dusj kan lønne seg å ta på kvelden før du legger deg.

Gjerne gjøre klar matboksen også så sparer du tid.

Du velger selv om barnet spiser hjemme eller ei avhengig av hvor god tid du har og hvor tidlig du leverer. 

De fleste mødrene jeg ser har som oftest litt hverdagssminke på, men kler seg komfertabelt og avslappet.

Når de leverer og vil bli litt så legger de babyen på gulvet oppå en matte og sitter der mens de f.eks prater med de ansatte.

Skrevet

Står opp når den første av ungene våkner, som regel i 6-7 tiden. Spiser frokost hjemme, og har en rolig morgen. Ordner ikke meg selv utenom å pusse tennene, og børste igjennom håret. Kjører til barnehagen i 9 halv 10 tiden, er ikke gåavstand, og hadde baby med inn i babystolen når han satt i den, nå bærer jeg han. Dusjer og sminker meg etter jeg er kommet hjem etter leveringen. 

Anonymkode: c7506...5d1

Skrevet

Står opp når barna våkner, gjør klar frokost og barne-tv til eldste før jeg går i dusjen. Setter baby i vippestol. Dusjer maks 5 min og ingen sminke. Gir baby mat og leker med begge. Tar oss god tid. Jeg ser virkelig ingen grunn til å stresse når jeg likevel er hjemme. Det blir stress nok uansett med påkledning, utålmodig baby, bæsjebleier, amming, gråting osv. 

Vi går til bhg. En i vogn og en i sele/sjal. Det tar alt mellom 25-60 minutter hver vei avhengig av hvor mye gråt, nysgjerrighet og annet vi støter på. 

Anonymkode: 380a6...d86

Skrevet (endret)

Da jeg bare hadde to barn gikk eldste i barnepark som åpnet 10. Da stod vi opp ca 9 spiste rask frokost og leverte til åpningstid. Den timen ble brukt til påkledning (jeg dusjer om kvelden, sminker meg sjelden), tannpuss, frokost, smøre matpakke, litt barne-TV og så kjørte vi til barneparken. Eldste spiste lunsj i parken. Hadde vognpose til babyen, da slapp jeg å kle på så mye når vi skulle levere og hente. Det var veldig praktisk og anbefales.

Da nr 3 var baby skulle vi levere eldste på skolen og mellomste i barnehagen etterpå, men vi gjorde det omtrent på samme måte bare at vi måtte stå opp tidlig nok til at eldste var på plass ved skolestart 8.30. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Står opp kl. 7.30. Kler på eldstemann og gir han frokost foran barne-TV. Kler så på meg selv og ammer/kler på yngstemann før vi går til barnehagen med yngste i vogn. Det tar egentlig ca. 10 minutter å gå, men eldstemann vil som oftest ikke gå i den retningen jeg syntes vi bør og må bæres, så det tar litt tid å komme fram. Vi er i barnehagen ca. kl. 10. Dusj tar jeg på kvelden når mannen er hjemme eller mens babyen sover på gulvet på badet. 

Anonymkode: 8f461...667

Skrevet

Står opp når barna våkner, oftest rundt 07-0730. Eldste får se på ipad mens jeg skifter bleie, kler på baby og evt. tar en dusj. Så setter vi oss til matbordet og eldste får brødskiver mens jeg mater baby. Jeg finner frem klær til eldste og han kler på seg mens jeg tar på meg litt lett sminke og klær. Så pusser vi tenner før vi kjører til bhg. Minste blir båret inn i bilstolen. Jeg går ofte til bhg for å hente (ca 20min å gå uten barn, kun oppoverbakke), men om morgenen kjører vi alltid. 

Siden det ikke er noe man skal rekke er morgene veldig avslappet og deilig. Helt uten stress, det spiller jo ingen rolle om man leverer 9 eller 10.

Anonymkode: ed909...ffb

Skrevet

Har ikke født enda, men gruer meg litt til dette. Vi bor i fjerde etasje uten heis og må ha vognen nede i kjelleren. Satser på søskenbrett på vogna, ellers kommer det til å gå rimelig tregt å få med seg treåringen, hehe. I vår barnehage ser jeg flere lar baby ligge i vognen på utsiden mens de er inne å leverer baby (hvis baby sover). Ellers får jeg bare ta med bagdelen inn, eventuelt få baby over i bæresele. Kommer ikke til å stresse på morgenen, men at vi spiser hjemme og tar det derifra 

Anonymkode: d027e...d41

Skrevet

Jeg er også spent på dette. Blir tobarnsmor i neste mnd. Må kjøre til og fra bhg, langt. Tenker å smøre matpakke til eldste kvelden før og finne frem klær til alle tre. Vasker meg og begge barna, kler oss alle, ingen sminke. Eldste får se TV eller iPad mens jeg evt. ammer. Yngste får være med inn i barnehagen i bilstolen. Dusjing og frokost til meg selv fikser jeg når jeg er hjemme igjen. Dette er iallefall slik jeg har tenkt at det skal fungere😋 om det vil funke er et annet spørsmål...

Anonymkode: 2b15e...902

Skrevet

Nå er jeg sjeldent alene men jeg gjør det meste av henting og levering. Vi prøver å være i BHG mellom 9-930 med mindre de skal på tur tidlig. Henter alt mellom 14 og 1620 - venter til rett etter en amming.

4-åringen liker å spise hjemme så vi gjør det de fleste dagene. Det har vært mye snø/dårlig føre siden minstemann kom så vi kjører bil/buss men har begynt å trille/ha babyen i bæresjal og gå hjem noen dager. Er cirka 1km til BHG. Har søskenbrett som vi bruker når det trengs. 

Ammer når det passer, stortsett etter levering og før henting men i starten var det både før og etter.. og en gang på lekeplass på vei da største ville disse :).

Anonymkode: 15fb1...5c5

Skrevet

Meg over. Glemte et par ting :). Står opp mellom 7-8. Dusjer/ordner meg før frokost - baby ligger på gulvet i nest eller sover fortsatt. Lager matpakke/pakker sekker mens størsten spiser frokost (hun tar 20min lengre enn meg). Baby blir med inn i BHG i bilstolen/sjal eller står utenfor i vogn. Jeg synes det er minst stress å ta han med inn så jeg hører hvis han skriker men det er tungt å bære bilstolen hver gang så prøver å variere. 

Skrevet

Jeg leverer ikke, men henter. I begynnelsen sov babyen i vognen på veien til barnehagen og sov utenfor mens jeg var inne og hentet. Ville ikke ta han med meg inn, både fordi jeg ville gi storebror full oppmerksomhet ved henting og fordi jeg ikke visste hvor jeg skulle gjort av babyen mens jeg kledde på storebror. Han var da veldig liten. Etterhvert som han ble større sluttet han å sove på den tiden, så da måtte jeg ta han med inn. Da kjørte jeg vognen inn i garderoben og så holdt en av de ansatte babyen mens jeg var fokusert på storebroren. Enten bar jeg begge to ut i garderoben eller så leide jeg storebror og bar lillebror. Så la jeg lillebror i vognen mens jeg kledde på storebror. 

Nå lar jeg vognen stå utenfor og tar med meg lillebror inn. Han kravler rundt på gulvet mens jeg kler på storebror. Nå er problemet at storebror sjeldent vil hjem :-p så jeg må ofte bære han sprellende ut mens jeg bærer lillebror også. Det er litt vitnet, men går på et vis :-p jeg kjører ikke fordi mannen har bilen (han leverer før han kjører på jobb), men tror jeg uansett foretrekker å gå. Har søskenvogn, så vi har alltid en fin tur hjem der storebror får hvilt litt etter barnehagen. Noen ganger sovner lillebror på veien til barnehagen og da tar jeg sjansen og lar han ligge. 

Det har forøvrig skjedd en del ganger at babyen våkner mens jeg er inne og ligger og griner når jeg kommer ut. Ikke ideelt, men jeg føler det er såpass viktig å få litt tid med storebror alene ved henting at jeg gjør det sånn likevel. Spesielt da storebror nettopp hadde begynt i barnehagen. De er veldig tett i alder. 

Anonymkode: 61aed...2a0

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg sjeldent alene men jeg gjør det meste av henting og levering. Vi prøver å være i BHG mellom 9-930 med mindre de skal på tur tidlig. Henter alt mellom 14 og 1620 - venter til rett etter en amming.

4-åringen liker å spise hjemme så vi gjør det de fleste dagene. Det har vært mye snø/dårlig føre siden minstemann kom så vi kjører bil/buss men har begynt å trille/ha babyen i bæresjal og gå hjem noen dager. Er cirka 1km til BHG. Har søskenbrett som vi bruker når det trengs. 

Ammer når det passer, stortsett etter levering og før henting men i starten var det både før og etter.. og en gang på lekeplass på vei da største ville disse :).

Er du meg? :fnise: Jeg skulle til å svare, men ser at ei har allerede svarte omtrent nøyaktig som jeg ville gjort.

Leverer ikke tidlig, men vi prøver å være i barnehagen før 9:30, for da begynner de med aktiviteter. Spiser frokost hjemme. Og henter alt mellom 14 og 16, hva som passer med søvnen til minsten.

Men han eldste ved et par anledninger ble sur på meg hvis jeg kommer for tidlig, da har de akkurat satt seg for å spise, og han vil ikke være med meg hjem og jeg må vente i bhg i omtrent en time til de ferdig spist. Så nå henter jeg som oftest ikke før 15:30. Blir også veldig kort dag hjemme, hvis vi er tilbake hjemme kl 10 og må tilbake kl 14. 

Hadde babyen i sjal når han var mindre, kjøpte søskenvogn etterhvert. Nå tar vi oftest buss hjem og største går til og fra bussen, minsten er i vognen. 

Anonymkode: eaf0d...412

Skrevet

Dette var det jeg gruet meg mest til og er den delen av dagen jeg liker minst. 

Vi må kjøre i barnehagen, det er for langt til å gå. Hadde vi kunnet trille hadde jeg helt klart gjort det, og brukt babycall så kunne babyen bare sovet i vognen. 

Kvelden før gjør jeg alt klart, finner frem klær til meg og barna, smører niste til 2-åringen, setter frem bilstol til babyen, pakker barnehageklær osv. 

Barna våkner til litt ulike tidspunkt. Er det tid til det tar jeg en dusj. Som oftest er det bare tid til et enkelt morgenstell. Av og til leverer jeg i barnehagen til frokost, men som oftest spiser vi frokost hjemme sammen før vi drar. Må være i barnehagen til kl 9. Har med babyen inn i bilstol. Utrolig greit å ha noe å ha babyen i, så jeg kan ha hendene fri til å hjelpe 2-åringen. Nå som babyen på 6 mnd begynner å få rutiner og ikke sovner overalt og hele tiden prøver jeg å time det så babyen får duppen sin når vi kommer hjem. Ofte blir det mye tull med dagsovingen siden babyen sovner 5–10 minutter i bilen og får seg en liten power nap (=for våken til å sovne igjen med det første hjemme, men for trøtt til å være blid og opplagt). 

Det som er positivt med at babyen kan sove ute i vognen er at du kan ha fult fokus på barnehagebarnet mens fu leverer og henter, det er ihvertfall en situasjon der min 2-åring trenger at mamma har ledige armer og et fang. Når jeg har med babyen blir det veldig mye fokus på den, både fra personale og de andre barna. Kan ikke sette fra meg bilstolen med baby, da den nesten er som en magnet for smårollinger :) Akkurat i bringe/hentesituasjon synes jeg det er fint å av og til kunne ha 100% fokus på barnehagebarnet, det blir nok fokus på baby uansett for en nybakt storesøster :) 

Anonymkode: 37ef9...ee5

Skrevet

Og ja, ofte ser det sikkert ut som jeg har vært med på en make-over mellom levering og henting :fnise: blir lite tid/nedprioritert å sminke seg og ordne seg :) 

Skrevet

Og til ettermiddagen er tipset mitt det samme, forbered ettermiddagen med å feks starte på eller forberede middagen. 

Skrevet

Jeg leverer treåringen alene med babyen på 12 uker. Vi står opp klokken 7, steller den begge, kler på, lager frokost til eldste, han spiser samtidig som minste får frokost. Jeg spiser senere. Begge barna spiser hjemme😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...