rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #41 Skrevet 17. februar 2018 4 minutter siden, kimchi wasabi skrev: Denne typen PPU NLA tilbyr kvalifiserer ikke deg til å jobbe på grunnskole/vgs. Hvis målet ditt er å bli kvalifisert til å bli lærer, så burde du bare glemme å søke der.https://www.nla.no/studietilbud/studieprogrammer/pedagogikk-arsstudium/''Utdanningen kvalifiserer i seg selv ikke til å undervise i skolen og er ikke godkjent som praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).'' .... *søker journalistikk*
kimchi wasabi Skrevet 17. februar 2018 #42 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, rundtfingern said: .... *søker journalistikk* Du burde sjekke fagkodene og om du dekker kravene på deres nettsider. Den på HSN og UIO har en veldig oversiktlig forklaring, i tillegg til at HSN har også andre fag som UIO ikke tilbyr og motsatt. Husk fordet at som regel så prioriterer PPU opptaket masterstudenter først.https://www.usn.no/studier/slik-soker-du/opptaksregler/poengberegning-i-lokalt-opptak/poengberegning-ppu/fagkrav-til-ppu/http://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/fagkrav.html
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #43 Skrevet 17. februar 2018 11 minutter siden, kimchi wasabi skrev: Du burde sjekke fagkodene og om du dekker kravene på deres nettsider. Den på HSN og UIO har en veldig oversiktlig forklaring, i tillegg til at HSN har også andre fag som UIO ikke tilbyr og motsatt. Husk fordet at som regel så prioriterer PPU opptaket masterstudenter først.https://www.usn.no/studier/slik-soker-du/opptaksregler/poengberegning-i-lokalt-opptak/poengberegning-ppu/fagkrav-til-ppu/http://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/fagkrav.html Tror det er vanskelig uansett i år. Vet jeg mest sannsynlig kommer inn på journalistikk i Volda, så da får det bli det. Har lyst til å gå det og det var planen etter PPU.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #44 Skrevet 17. februar 2018 Da har du jo egentlig ikke noe genuint ønske om å bli lærer, ts, siden du velger å ta en bachelor i journalistikk framfor å ta en master og så ppu. Du er veldig opphengt i at det er essensielt å bo med kjæresten det kommende studieåret, men ett år er veldig lite i den store sammenhengen, og det er dumt å la andre muligheter fare bare fordi du ikke orker å bo borte fra kjæresten. Anonymkode: 8470a...00f 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #45 Skrevet 17. februar 2018 4 minutter siden, rundtfingern said: Tror det er vanskelig uansett i år. Vet jeg mest sannsynlig kommer inn på journalistikk i Volda, så da får det bli det. Har lyst til å gå det og det var planen etter PPU. Det er alltid konkurranse fordi det er veldig begrenset plass, men det blir ekstremt mye konkurranse siden lovreglene skal forandres. Men jeg er litt forvirret, prøver du å søke på norsk og samfunnsfag? Disse krever jo ikke årsstudium i journalistikk, med mindre du mener du skal ta en bachelor i journalistikk. Anonymkode: e2482...535 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #46 Skrevet 17. februar 2018 1 time siden, rundtfingern skrev: Søker nok uansett, men jeg har backup på ordinært inntak. :/ jeg fant et smutthull, så lenge du har 90 STP i et fag med 30 som fordypning hadde jeg kommet inn. Da er det uansett å finne plan b. Journalistikk eller ped årsenhet. Det finnes ingen smutthull. Man er kvalifisert med kun 60 studiepoeng også, men som andre her sier så stiller man bakerst i køen. 90 studiepoeng innenfor samme fag = bakerst i køen. Skolene ønsker seg studenter som er kvalifiserte for flere fagdidaktikker innenfor PPU-utdanningen. Fagdidaktikk lærer deg hvordan du lærer bort fag du allerede har en utdannelse i. Norsk fagdidaktikk som du linker til her er en ren tilleggsutdanning for de som allerede har nok studiepoeng i norsk. Anonymkode: 36c6a...e02 3
rundtfingern Skrevet 18. februar 2018 Forfatter #47 Skrevet 18. februar 2018 Konkludert med at PPU var veldig aktuelt for meg tidligere men... jeg søker, bare for å søke. Så søker jeg journalistikk på første og engelsk på andre. Jeg vet at det å være borte et år fra kjæresten er lite, men pedagogikken jeg kunne tatt for å være her hadde ikke hjulpet meg uansett. Så jeg fant vel heller ut at PPU får legges på hylla og jeg gleder meg mer over å søke journalistikk enn PPU. Så da passet ikke PPU likevel. Greit å ha i den store sammenhengen, men.. jeg tror jeg vil trives bedre på journalistikk. Samtidig så kan jeg si at jeg har en utrolig ustabil sjef(vaktlister kommer en uke for sent) som gjør at jeg ikke ser kjæresten så ofte som jeg ønsker. Jeg har veldig lyst å flytte sammen med han og det er også grunnen til at jeg velger Volda. Dette er noe jeg har gledet meg til og sett frem mot ganske lenge. Også det at jeg bor hjemme kommer med i beregningen. Jeg er fortsatt ung og dette interesserer meg masse og jeg tror jeg vil trives. Har gått noen tårer i kveld av fortvilelse fordi alle dører var lukket, men jeg har tenkt at kanskje det ikke var meningen. Så nå har jeg funnet ut av litt ting. Takk for at dere har svart meg. Dere er fantastiske❤️ 1
Sheltay Retrac Skrevet 18. februar 2018 #48 Skrevet 18. februar 2018 Jeg kom ikke inn på PPU før jeg hadde tre undervisningsfag med 90, 60 og 60 studiepoeng. Søkte først med to grunnfag (60+60) og kom ikke inn. Tok et mellomfag og fikk 90+60, kom ikke inn. Tok et grunnfag til, og da kom jeg endelig inn med 90, 60, 60. Alle fagene mine er relevante i hele grunnskolen. Det er rett og slett stort press på PPU. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #49 Skrevet 18. februar 2018 26 minutter siden, Sheltay Retrac skrev: Jeg kom ikke inn på PPU før jeg hadde tre undervisningsfag med 90, 60 og 60 studiepoeng. Søkte først med to grunnfag (60+60) og kom ikke inn. Tok et mellomfag og fikk 90+60, kom ikke inn. Tok et grunnfag til, og da kom jeg endelig inn med 90, 60, 60. Alle fagene mine er relevante i hele grunnskolen. Det er rett og slett stort press på PPU. Mulig det er noe du unnlater å fortelle, men det er jo også krav til minst 180 stp for å komme inn, så man må jo først og fremst oppfylle dette. Anonymkode: 091e3...789
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #50 Skrevet 8. juli 2020 On 2/18/2018 at 10:12 AM, Sheltay Retrac said: Jeg kom ikke inn på PPU før jeg hadde tre undervisningsfag med 90, 60 og 60 studiepoeng. Søkte først med to grunnfag (60+60) og kom ikke inn. Tok et mellomfag og fikk 90+60, kom ikke inn. Tok et grunnfag til, og da kom jeg endelig inn med 90, 60, 60. Alle fagene mine er relevante i hele grunnskolen. Det er rett og slett stort press på PPU. Håper det er greit at jeg drar opp denne tråden og at du har muligheten til å svare, da jeg selv har en plan om å nå ta en master på ett år (utlandet) + to årsstudier som gir meg fagdidaktikk. Jeg vil da ha master (uten fagdidaktikk) og to fag å undervise i. Søkte du med bachelor, eller hadde du master allerede da? Jeg er redd at planen min ikke vil fungere og at jeg da har brukt mange år på å kvalifisere for PPU når jeg like gjerne kunne tatt hele lektorstudiet... Anonymkode: b37f0...f60
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #51 Skrevet 8. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det er greit at jeg drar opp denne tråden og at du har muligheten til å svare, da jeg selv har en plan om å nå ta en master på ett år (utlandet) + to årsstudier som gir meg fagdidaktikk. Jeg vil da ha master (uten fagdidaktikk) og to fag å undervise i. Søkte du med bachelor, eller hadde du master allerede da? Jeg er redd at planen min ikke vil fungere og at jeg da har brukt mange år på å kvalifisere for PPU når jeg like gjerne kunne tatt hele lektorstudiet... Anonymkode: b37f0...f60 Sjekk opp at de godtar ettårig master. Anonymkode: 610e2...0ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå