rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #21 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, Neutral90 skrev: For å ta fagdidaktikk så må du allerede ha 60 sp i faget. Ta et ordinært årsstudium i norsk (ofte også kalt for nordisk). Da er du kvalifisert til fagdidaktikken. Ikke stress, legg en plan og følg den. Mange kommer ikke inn på ppu på første forsøk. Jeg stresser pga lovendringen! Jeg har ikke sjans hvis jeg skal ta et år norsk først. Da kan jeg ikke søke og må ta master. Fant denne, jeg her 90 stp med fordypning i et fag. Samfunnsfag, da. Jeg MÅ inn i år, briste eller bære.
Neutral90 Skrevet 17. februar 2018 #22 Skrevet 17. februar 2018 32 minutter siden, rundtfingern skrev: Hvorfor står mine forelesere å sier at dette er noe vi kan gjøre da? For jeg forstår ikke hvordan det går da. Da ryker ALT jeg har planlagt i høst.. er utrolig tragisk.. Du er jo kvalifisert til fagdidaktikken i samfunnsfag, så de lyver ikke. Men det er sykt mange som søker ppu = ett fag er ikke nok, spesielt ikke bare samfunnsfag da det er et "lett" fag mange har som fag nr 2. 2
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #23 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, Neutral90 skrev: Du er jo kvalifisert til fagdidaktikken i samfunnsfag, så de lyver ikke. Men det er sykt mange som søker ppu = ett fag er ikke nok, spesielt ikke bare samfunnsfag da det er et "lett" fag mange har som fag nr 2. Jeg har jo det. Jeg håper de kan gi meg noe klarere svar neste uke(både skolen og Volda).
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #24 Skrevet 17. februar 2018 Har blant annet tatt 20 poeng i pedagogikk i fjor høst. Har også exphil/exfac.
Neutral90 Skrevet 17. februar 2018 #25 Skrevet 17. februar 2018 Jeg skriver det en siste gang med noen andre ordvalg. Du er kvalifisert til å søke med bare ett fag, men du kommer ikke til å komme inn med bare ett fag (spesielt ikke samfunnsfag). 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #26 Skrevet 17. februar 2018 De på opptakskontoret bryr seg ikke egentlig om exphil/exfac eller de 20 studiepoengene du har i pedagogikk. De bryr seg om undervisningsfagene du har tatt. Det virker som om du bare har ett godkjent undervisningsfag, og da har PPU-toget mest sannsynlig gått for deg dette året. Beklager. Anonymkode: 8470a...00f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #28 Skrevet 17. februar 2018 Jeg skjønner at det er veldig fortvilende! Er det helt uaktuelt for deg å ta en master? Anonymkode: 8470a...00f
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #29 Skrevet 17. februar 2018 Er ufattelig vanskelig med master og jeg sitrer med to D-er som stopper meg. Dessuten må den taes i Bergen/utviklingsstudier(som de har i Volda). Så jeg får ikke tatt det. Da blir det pedagogikk årsstudium på min egen skole eller journalistikk i Volda
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #30 Skrevet 17. februar 2018 Tenker jeg søker PPU også ser. På ordinært opptak søker jeg min egen skole(Ped årsenhet) og journalistikk i Volda. Jeg vil bar e ikke sitte i Bergen et år til når alt jeg vil er å studere og bo med kjæresten...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #31 Skrevet 17. februar 2018 10 minutter siden, Neutral90 skrev: Jeg skriver det en siste gang med noen andre ordvalg. Du er kvalifisert til å søke med bare ett fag, men du kommer ikke til å komme inn med bare ett fag (spesielt ikke samfunnsfag). Nettopp. Du er absolutt kvalifisert med den bakgrunnen du har TS, men du kommer neppe inn som Neutral90 sier. Dette fordi MANGE søker PPU generelt sett og i år kommer det nok til å være ekstreme søkertall pga lovendringen som kommer. Rangeringen for inntak på PPU er slik at den med mest utdanning + flest undervisningsfag stiller først i køen ved inntak. På aller nederste og siste plass kommer de med bachelor og kun et undervisningsfag. Dessverre. For å kvalifisere til å ta fagdidaktikk må man ha minst 60 stp i faget. De aller fleste skoler krever også en spesiell sammensetting av emnene for at det skal kvalifisere. Anonymkode: cae1a...20e
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #32 Skrevet 17. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Du er absolutt kvalifisert med den bakgrunnen du har TS, men du kommer neppe inn som Neutral90 sier. Dette fordi MANGE søker PPU generelt sett og i år kommer det nok til å være ekstreme søkertall pga lovendringen som kommer. Rangeringen for inntak på PPU er slik at den med mest utdanning + flest undervisningsfag stiller først i køen ved inntak. På aller nederste og siste plass kommer de med bachelor og kun et undervisningsfag. Dessverre. For å kvalifisere til å ta fagdidaktikk må man ha minst 60 stp i faget. De aller fleste skoler krever også en spesiell sammensetting av emnene for at det skal kvalifisere. Anonymkode: cae1a...20e Hva med ppu med norsk fagdidaktikk som fag? At jeg har samfunnsfag fra før og tar norsk det året? Eller? Veldig kjipt siden alle har stått og sagt dette til oss i tre år at dette går! Jeg er kjempefortvila..
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #33 Skrevet 17. februar 2018 https://www.hivolda.no/emne/PPU120-15/5672 altså dette
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #34 Skrevet 17. februar 2018 Beklager å måtte si dette: Sannsynligheten for at du kommer inn er veldig lav. Masterstudenter blir prioritert først, og dernest blir de med flere fag og høyt snitt prioritert. Jeg har en venninne som begynte på PPU i høst. Hun har to undervisningsfag og B i snitt. Hun kom bare inn på Notodden, og måtte flytte dit. Jeg er forøvrig lærer selv, og har derfor fulgt med på dette. Jeg uttaler meg derfor basert på egne erfaringer. Anonymkode: 091e3...789 2
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #35 Skrevet 17. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Beklager å måtte si dette: Sannsynligheten for at du kommer inn er veldig lav. Masterstudenter blir prioritert først, og dernest blir de med flere fag og høyt snitt prioritert. Jeg har en venninne som begynte på PPU i høst. Hun har to undervisningsfag og B i snitt. Hun kom bare inn på Notodden, og måtte flytte dit. Jeg er forøvrig lærer selv, og har derfor fulgt med på dette. Jeg uttaler meg derfor basert på egne erfaringer. Anonymkode: 091e3...789 Okei. Pedagogikk på NLA kommer jeg definitivt inn på(ingen krav, søker på ordinært inntak). Men spørsmålet er da om jeg skal drite i hele pedagogikken.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #36 Skrevet 17. februar 2018 13 minutter siden, rundtfingern skrev: Hva med ppu med norsk fagdidaktikk som fag? At jeg har samfunnsfag fra før og tar norsk det året? Eller? Veldig kjipt siden alle har stått og sagt dette til oss i tre år at dette går! Jeg er kjempefortvila.. Nei, det går ikke. Du må ha 60 stp med norsk/nordisk FØR du starter på fagdidaktikken. Anonymkode: cae1a...20e 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #37 Skrevet 17. februar 2018 Huff, kjip situasjon ts. Men det er sant som de sier, du kommer ikke inn. Jeg gikk ut av PPU i 2015, og det var dritvanskelig å komme inn den gangen også. De prioriterte masterstudenter og folk med flere fag den gangen også, for de visste at endringene ville komme. Råder deg til å legge en alternativ plan asap :-( Anonymkode: f901a...d35
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #38 Skrevet 17. februar 2018 Du er ihvertfall ikke alene og lider. Jeg får ikke søkt PPU med bachelor fordi jeg blir uteksaminert i 2020... Jeg må nå ta annen vei for å kunne undervise ett fag på grunnskolen nå, og det vil ta meg to år... Hadde allerede 60 p fra to årsstudier, men hjelper ikke med mindre jeg har master nå. Du får bare prøve å søke PPU selv om de andre har rett at man må fylle opp kravet om minst 2 fagdidaktikk. Anonymkode: e2482...535
rundtfingern Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #39 Skrevet 17. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Huff, kjip situasjon ts. Men det er sant som de sier, du kommer ikke inn. Jeg gikk ut av PPU i 2015, og det var dritvanskelig å komme inn den gangen også. De prioriterte masterstudenter og folk med flere fag den gangen også, for de visste at endringene ville komme. Råder deg til å legge en alternativ plan asap :-( Anonymkode: f901a...d35 Søker nok uansett, men jeg har backup på ordinært inntak. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er ihvertfall ikke alene og lider. Jeg får ikke søkt PPU med bachelor fordi jeg blir uteksaminert i 2020... Jeg må nå ta annen vei for å kunne undervise ett fag på grunnskolen nå, og det vil ta meg to år... Hadde allerede 60 p fra to årsstudier, men hjelper ikke med mindre jeg har master nå. Du får bare prøve å søke PPU selv om de andre har rett at man må fylle opp kravet om minst 2 fagdidaktikk. Anonymkode: e2482...535 :/ jeg fant et smutthull, så lenge du har 90 STP i et fag med 30 som fordypning hadde jeg kommet inn. Da er det uansett å finne plan b. Journalistikk eller ped årsenhet.
kimchi wasabi Skrevet 17. februar 2018 #40 Skrevet 17. februar 2018 20 minutter siden, rundtfingern said: Okei. Pedagogikk på NLA kommer jeg definitivt inn på(ingen krav, søker på ordinært inntak). Men spørsmålet er da om jeg skal drite i hele pedagogikken. Denne typen PPU NLA tilbyr kvalifiserer ikke deg til å jobbe på grunnskole/vgs. Hvis målet ditt er å bli kvalifisert til å bli lærer, så burde du bare glemme å søke der.https://www.nla.no/studietilbud/studieprogrammer/pedagogikk-arsstudium/''Utdanningen kvalifiserer i seg selv ikke til å undervise i skolen og er ikke godkjent som praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).''
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå