Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg studerer en bachelor i interkulturelle studier. Jeg er ferdig nå i vår og skal ta PPU etterpå. Dette kvalifiserer jo at man har to fag man kan undervise i. Dette er jeg usikker på, siden jeg kan ha samfunnsfag og sosialantropologi(VGS). Dessuten har jeg tatt en del pedagogikk som del av bacheloren med informasjon om norskopplæring. Noen som vet om jeg kvalifiserer?

Jeg har planer om å ta det i Volda og er usikker på retning. Enten samfunnsfag eller norsk fagdidaktikk. Har sendt melding til opptaksansvarlig og rådgiver på min egen skole. 

Dette med politiattest, skal det ettersendes? Politiattesten ber om dokument men siden jeg ikke har søkt ennå har jeg jo ikke det. 

Jeg er 22, så jeg er redd jeg kommer med en del eldre mennesker som jeg ikke trives med. Noen som har erfaringer på den fronten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, rundtfingern skrev:

Hei

Jeg studerer en bachelor i interkulturelle studier. Jeg er ferdig nå i vår og skal ta PPU etterpå. Dette kvalifiserer jo at man har to fag man kan undervise i. Dette er jeg usikker på, siden jeg kan ha samfunnsfag og sosialantropologi(VGS). Dessuten har jeg tatt en del pedagogikk som del av bacheloren med informasjon om norskopplæring. Noen som vet om jeg kvalifiserer?

Jeg har planer om å ta det i Volda og er usikker på retning. Enten samfunnsfag eller norsk fagdidaktikk. Har sendt melding til opptaksansvarlig og rådgiver på min egen skole. 

Dette med politiattest, skal det ettersendes? Politiattesten ber om dokument men siden jeg ikke har søkt ennå har jeg jo ikke det. 

Jeg er 22, så jeg er redd jeg kommer med en del eldre mennesker som jeg ikke trives med. Noen som har erfaringer på den fronten?

Nå er det lenge siden jeg gikk PPU, men det var endel godt voksne folk på studiet. Hvorfor skulle du ikke trives med dem?

Anonymkode: 915b9...26a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det lenge siden jeg gikk PPU, men det var endel godt voksne folk på studiet. Hvorfor skulle du ikke trives med dem?

Anonymkode: 915b9...26a

Føler jeg kanskje har en del andre prioriteringer enn dem. Jeg er 22, snart samboer med en som er glad i å dra ut og leve livet. Jeg også for så vidt, men er nødt til å ta det nå pga lovendringen.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det første du spør om, men politiattesten vår måtte sendes innen september i første semester. Går lektor. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, gobbledigook skrev:

Vet ikke om det første du spør om, men politiattesten vår måtte sendes innen september i første semester. Går lektor. 

Okei! Fått beskjed om at den skal være inne og du kan bruke kvittering på sendt søknad som begrunnelse, men tror jeg må ettersende den. Er ganske strenge regler på PPU.

Skrevet
9 minutter siden, rundtfingern skrev:

Okei! Fått beskjed om at den skal være inne og du kan bruke kvittering på sendt søknad som begrunnelse, men tror jeg må ettersende den. Er ganske strenge regler på PPU.

Du får ikke utstedt attest uten kvittering på inntak uansett, så er bare å sende forespørsel så snart du får kvittering.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, gobbledigook skrev:

Du får ikke utstedt attest uten kvittering på inntak uansett, så er bare å sende forespørsel så snart du får kvittering.

Okei🙊 er så mange lover å forholde seg til og jeg er kjemperedd det ikke går. Vurderer å ta samfunnsfag fordi jeg tror det blir lettere enn norsk gjennom året. Går jo et veldig samfunnsbasert studie nå.

Skrevet
16 timer siden, rundtfingern skrev:

Føler jeg kanskje har en del andre prioriteringer enn dem. Jeg er 22, snart samboer med en som er glad i å dra ut og leve livet. Jeg også for så vidt, men er nødt til å ta det nå pga lovendringen.

Hvilken lovendring? Tenker å ta PPU jeg også

Anonymkode: a1829...d69

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken lovendring? Tenker å ta PPU jeg også

Anonymkode: a1829...d69

2018/2019 er siste året man kan søke seg innpå PPU med bare bachelor. Fra 2019/2020 kreves bachelor + master

Anonymkode: adba5...77e

• Liker 3
Skrevet

Det er mange som ønsker å ta PPU nå pga lovendring. Vet at høst 17 måtte man enten ha musisikk/norsk/engelsk eller et realfag for å få opptak i Volda... Det tilbys ikke sosialantropologi i didaktikken. Ergo; meld deg på et årsstudium i norsk nå for å sikre en sjanse! 

Skrevet

Jeg går PPU nå. Søkte om politiattest når jeg fikk mailen med opptak og tok med attesten første skoledag.

Vet ikke hva den bacheloren din er, men du må ha minimum 60 studiepoeng innenfor hvert undervisningsfag du søker fagdidaktikk i. En generell samfunnsvitenskapelig bachelor gir ikke kompetanse i norskfaget hvis du ikke har språkfag som grammatikk på plass. Info om norskopplæring vil ikke kvalifisere til fagdidaktikk i norsk.

Anonymkode: 36c6a...e02

• Liker 5
Skrevet

Glemte også å skrive at de fleste i klassen er voksne. Lurer veldig på hvorfor du tror det er et problem? Det gir jo veldig godt læringsmiljø.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Neutral90 skrev:

Det er mange som ønsker å ta PPU nå pga lovendring. Vet at høst 17 måtte man enten ha musisikk/norsk/engelsk eller et realfag for å få opptak i Volda... Det tilbys ikke sosialantropologi i didaktikken. Ergo; meld deg på et årsstudium i norsk nå for å sikre en sjanse! 

Jeg har muligheten til å ta samfunnsfag. Det tilbyr de og jeg har kompetanse til det.

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går PPU nå. Søkte om politiattest når jeg fikk mailen med opptak og tok med attesten første skoledag.

Vet ikke hva den bacheloren din er, men du må ha minimum 60 studiepoeng innenfor hvert undervisningsfag du søker fagdidaktikk i. En generell samfunnsvitenskapelig bachelor gir ikke kompetanse i norskfaget hvis du ikke har språkfag som grammatikk på plass. Info om norskopplæring vil ikke kvalifisere til fagdidaktikk i norsk.

Okei, det er noe annet enn det vi har fått beskjed om. Jeg får prøve å søke, sendt Mail til skolen og ser. Jeg håper jeg kommer inn. Orker ikke å pendle Bergen Volda hele tiden.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte også å skrive at de fleste i klassen er voksne. Lurer veldig på hvorfor du tror det er et problem? Det gir jo veldig godt læringsmiljø.

Ja læringsmiljøet tviler jeg ikke på. Går med en del eldre nå, og trives. Men der har vi innslag av yngre. Jeg er bare redd jeg står der uten gode venner.

Skrevet

Alternativet er at jeg fortsetter i Bergen på samme skole/annen skole og må pendle. Jeg vil så gjerne bo med kjæresten.. orker ikke mer at vi kun sees to helger i mnd.

Skrevet (endret)

Poenget var at du blir ikke tatt opp til kun didaktikk i samfunnsfag. Du må ha språkfag eller realfsg som fag nr to, siden trykket av søkere er så stort kan de "velge og vrake" i studenter og samfunnsfag alene er ikke nok. 

Endret av Neutral90
  • Liker 1
Skrevet

Jeg googlet den type bachelor du har nå, og  ser at den gir nok ikke innpass på noe annet en fagdidaktikk i samfunnsfag. Det vil da si at du kun har 1 undervisningsfag og antagelig ikke vil komme inn på PPU. 

Jeg går som nevnt ovenfor PPU nå, og de eneste som kom inn uten 2 fag er de som har master. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor står mine forelesere å sier at dette er noe vi kan gjøre da? For jeg forstår ikke hvordan det går da. Da ryker ALT jeg har planlagt i høst.. er utrolig tragisk..

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet den type bachelor du har nå, og  ser at den gir nok ikke innpass på noe annet en fagdidaktikk i samfunnsfag. Det vil da si at du kun har 1 undervisningsfag og antagelig ikke vil komme inn på PPU. 

Jeg går som nevnt ovenfor PPU nå, og de eneste som kom inn uten 2 fag er de som har master. 

48 minutter siden, Neutral90 skrev:

Poenget var at du blir ikke tatt opp til kun didaktikk i samfunnsfag. Du må ha språkfag eller realfsg som fag nr to, siden trykket av søkere er så stort kan de "velge og vrake" i studenter og samfunnsfag alene er ikke nok. 

Skrevet
2 timer siden, Neutral90 skrev:

Så norsk er det jeg burde ta? Jeg stresser som faen nå.. kjemperedd dette går i vasken! Søkt jobb i volda, kanskje fått leilighet.. alt bare spyles ned i do dersom jeg ikke får studere der..

Skrevet

Denne? Eller? Jeg aner ikke, jeg bare stresser...

CDF0DB15-2FF3-4780-AF9A-0DF1453B5306.png

Skrevet
8 minutter siden, rundtfingern skrev:

Denne? Eller? Jeg aner ikke, jeg bare stresser...

CDF0DB15-2FF3-4780-AF9A-0DF1453B5306.png

For å ta fagdidaktikk så må du allerede ha 60 sp i faget. Ta et ordinært årsstudium i norsk (ofte også kalt for nordisk). Da er du kvalifisert til fagdidaktikken. 

Ikke stress, legg en plan og følg den. Mange kommer ikke inn på ppu på første forsøk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...