AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Vi skal ha en hund snart og hunderaser vi har sett på er howavart, groendael, tervuren, briard, riesenschnauzer, barbet, beuceron, schefer, og hvit gjeterhund. Er det noen som har noen erfaringer med disse hunderasene som vil fortelle litt om den rasen her? Gjerne sammenligne dem litt og er de litt like i gemyttet? Anonymkode: 1dbcd...aa1
Gjest Eltele Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 (endret) Nope. Ingen erfaring med de hundene. Du får sikkert en del råd om at hunder får masse sykdommer, at folk ikke burde ha hund og at ingen er greie mot hundene sine (ALLE hunder får dårlig behandling og har det kjipt på kg) og bla bla bla men det tror jeg ikke stemmer. Jeg er ingen hundeeksperten gitt. Man burde heller spørre hos en kennel eller en oppdretter. Endret 17. februar 2018 av Eltele
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Er dere erfarne? Ingen av de rasene der anbefales for nybegynnere. Anonymkode: 3d6e4...2a8
Tabris Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 De fleste rasene du nevner der er brukshunder som trenger mye fysisk og, ikke minst mental stimuli. En del av dem kan også ha en del utrygghet samtidig som de er avlet til å respondere offensivt. Hvis du virkelig ønsker en av de rasene, så ville jeg satt meg godt inn i ulike oppdrettere og linjer, truffet tispemor (disse tingene ville jeg gjort uansett rase) og vært svært nøye på god sosialisering og få valpen tryggest mulig på folk og andre hunder. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Er disse rasene mye mere krevende og vanskelige enn andre raser? Har dere noen andre forslag på hunderase som er enklere? Gjerne en mellom/stor hund som ikke er type topp 20 hunderase da jeg kjenner til alle dem rasene. Siden de er så populære er det lett å søke på nett, men ønsker en sjeldenere rase enn topp 20. Anonymkode: 1dbcd...aa1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 Jeg har hatt flere hunder før men får bare veldig presentasjonsangst bare fordi de ikke er egnet for alle. Redd å ta på meg altfor mye utfordringer. Anonymkode: 1dbcd...aa1
Tabris Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er disse rasene mye mere krevende og vanskelige enn andre raser? Har dere noen andre forslag på hunderase som er enklere? Gjerne en mellom/stor hund som ikke er type topp 20 hunderase da jeg kjenner til alle dem rasene. Siden de er så populære er det lett å søke på nett, men ønsker en sjeldenere rase enn topp 20. Anonymkode: 1dbcd...aa1 Hvilke egenskaper ser du etter i en hund? Jaktinstinkt, bjeffing, førerorientert, selvstendig, offensiv, defensiv? Og hva kan du gi en hund? Hvor mye, og hva slags fysisk og mental aktivisering ser du for deg at du vil gi en hund i det daglige?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 5 timer siden, Tabris skrev: Hvilke egenskaper ser du etter i en hund? En familiehund som kan brukes til å trekke på kickspark eller kickbike med minst mulig jaktinstinkt sånn at den også kan være løs når det ikke er båndtvang. Jaktinstinkt, bjeffing, førerorientert, selvstendig, offensiv, defensiv? Minst mulig jaktinstinkt og minst mulig bjeffing. Gjerne mest mulig førerorientert og myk og har fukus på eier. Trenger ikke være selvstendig siden vil ha en kompis. Offensiv og defensiv aner jeg ikke hva betyr. Hva betyr det? Og hva kan du gi en hund? Hvor mye, og hva slags fysisk og mental aktivisering ser du for deg at du vil gi en hund i det daglige? Gå turer tre-fire ganger hver dag. Dog den lengste turen blir da på en til to timer. De andre en halv time hver gang. Blir dog lengre når den skal trekke. Blir også en lengre tur hvis vi går på skogstur og at hunden får springe løs sånn at hunden bruker mere energi enn å stå i bånd. Trene litt lydighet og triks i stua og å snuse og finne godbiter. Gjerne en hund som ikke har samkjønnagressjon eller aggresjon mot andre hunder sånn at den kan feks, løpe løs i en hundepark mens det er båndtvang. Kommer til å sosialisere og å miljøtrene den mye både i bil, tog, buss, i byen, skogen, stranda, tettbygd strøk osv. Gjerne en hund som liker barn. Vaktinstinkt er positivt da jeg er veldig redd hjemme eller å gå ute i skogen alene eller på byen alene. Liker at hunden kan passe på meg hvis jeg går tur om natta siden jeg liker å gå tur om nettene. Kan gjerne bjeffe om det ringer på døra eller om det kommer noen eller på ukjente lyder. Men ikke stå å gneldre hele dagen lang på alt mulig hvis det ikke skjer noe. Helst en hunderase med minst mulig seperasjonsangst. Gjerne en hund som er kosete av seg og kan slappe av på sofaen også og å være rolig inne. Vet at man må trene på dette. En allroundhund som kan bli med på det meste og gjerne en liten klovn med humor i seg med ett hjerte av gull. Anonymkode: 1dbcd...aa1
Tabris Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Offensiv betyr at hvis en hund er utrygg så vil den velge å gå i (bjeffe, utagere, bite). Defensiv betyr at hvis den er utrygg så vil den velge å trekke seg unna. Ingen av disse er bra for hunden selv noen om av dem bedre for eier. Jeg ser for meg en toller eller annen retriever utfra hva du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 Chow chow og Bearded collie er raser som TS bør sjekke ut. Er veldig mange raser. Så umulig å velge en😃 Toller blir vel også i dag brukt til jakt. Anonymkode: c10e3...10f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 På 17.2.2018 den 15.42, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt flere hunder før men får bare veldig presentasjonsangst bare fordi de ikke er egnet for alle. Redd å ta på meg altfor mye utfordringer. Anonymkode: 1dbcd...aa1 Jeg tenker at en ofte får til det en går inn for. Hvis du er innstilt på å ha en hund som krever sitt mentalt og fysisk, så får du det til med innsats, å gå på kurs og gjerne ha erfarne hundefolk som kan støtte og gi råd hvis det dukker opp ting du ikke har vært borti før Det er jo ikke rakettforskning, men en må ofte bruke mer tid og krefter på oppdragelse og trening enn med en hund som er enklere og blir en ok hund omtrent uansett. Tenker at en har kanskje ikke like stor "tabbekvote" med mer krevende raser, de lærer fort og reagerer fort og kan fort lære seg ting du ikke ønsker dersom den ikke får det den trenger. Hvilke raser har du hatt før da? Hva var du fornøyd med ang. dem og hva synes du de manglet av kvaliteter du ønsker deg i en hund? Anonymkode: 3d6e4...2a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå