Gå til innhold

Hva er du god/skikkelig god til? (Ferdigheter/kunnskap)

Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Jeg har tenkt litt i det siste på at jeg virkelig ikke er god til noe som helst. Jeg kan veldig mange ting, sånn bittelitt. Er vel typisk som den "jack of all trades, master of none". 

Så da lurer jeg på hva dere kjære KG-brukere er gode, eller skikkelig gode på? Nevn i fleng! 

Og hvis dere kunne bli skikkelig, skikkelig god på en ting, eller to (eller fem) hvilke ville dere valgt?

--

Jeg leste nylig en bok der en av karakterene var skikkelig god å lage møbler og skjære tre og sånne ting, og fikk lyst til å bli god på det, en annen karakter var virkelig god å bake, og jeg fikk lyst til å bli god å bake og lage mat. Det er mange ting jeg får lyst til å prøve, men mister raskt interessen. Det aller største hadde vel vært å bli god å danse, men det er gjerne for sent? (Jeg har begynt å øve meg hjemme i stua da. Selv om dansing nok er det siste jeg burde prøvd meg på!) Jeg er håpløs på matlaging, interiør, men kan helt basic forskjellig håndarbeid, maling, tegning, decoupage og annet kreativt. Kan spille litt gitar, blokkfløyte, piano og slagverk, og kan lese noter, sakte. Spiller basic sjakk, og til og med det jeg nok vil si at er den hobbyen jeg bruker mest tid på: lesing er jeg dårlig på til å gjøre det såpass mye (leser helt normalt tempo). Har ikke peiling på mote eller sminke, men kan kle på meg så jeg ser grei ut, og ser ikke ut som et fugleskremsel om jeg tar på meg sminke. Vasker huset fint og flott, men er ikke flink (!) på det heller. Kan spikke en kniv, og pusse en benk og lage en olabil, men den ser ut som et skrap. Skifter dekk, maler vegger og kan bruke en hammer, men aner ikke hvordan man pusser opp og å skifte luftfilter trengs en bruksanvisning til. Mestrer de fleste ballidretter til en viss grad, og leser kart og kan bruke kompass og komme meg frem i ulendt terreng, kan bruke ski (både bortover, nedover og snøbrett). Gjør styrkeøvelser riktig, og kan en del om treningslære, uten at jeg verken er sterk, utholdende eller har god kondis. Har lært opp en hund til å gjøre en del forskjellige triks og kan litt om husdyrhold, kan ri en hest og melke ei ku, men har ikke spesielt dyretekke. 

Jeg vet at å bli skikkelig god på noe er det jo de færreste som blir, det krever jo mange-mange timer, men å være god er det jo veldig mange som er, på hver sine ting! Jeg tror ikke jeg er god på noe engang. Sånn helt "mildt" god på noe, om man kan si det sånn. 

Hvordan er det med dere andre? Hva er dere god på? 

(Er det sånn at dere bruker mye tid på disse hobbyene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår mennesker såpass bra at de ville sett på meg som en løgner om jeg fortalte hva jeg så og hvordan jeg forstod mennesker.

Anonymkode: 69286...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår mennesker såpass bra at de ville sett på meg som en løgner om jeg fortalte hva jeg så og hvordan jeg forstod mennesker.

Du er en menneskekjenner med andre ord? 

Hvordan ble du så god på dette, er det en medfødt egenskap, eller en ferdighet du har opparbeidet deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm said:

Du er en menneskekjenner med andre ord? 

Hvordan ble du så god på dette, er det en medfødt egenskap, eller en ferdighet du har opparbeidet deg? 

En medfødt nysgjerrighet og åpent sinn kombinert med tillært kunnskap. Eller noe sånt. Og ja, jeg vet det høres veldig teit ut, men sånn er det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart menneskekjenner. Det psykologiske, lese situasjoner, mennesker, og i det hele tatt det meste med mennesker. 

Men jeg skulle ønske jeg var god på mer kreative områder som kunst og håndverk. Jeg har en liten passion, men ikke talentet. Og det å synge. Gi meg en Houston-stemme så jeg kan synge av full hals. Gjør det jo uansett da. Kunne øsnke jeg kunne levd som en artist. Sanger, synge, konserter 👌 Jeg mangler bare stemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er god til å huske; årstall, fakta, historiske hendelser, navn. Kom godt med da jeg ennå var i skolen. Slapp å pugge ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rainstorm said:

Jeg leste nylig en bok der en av karakterene var skikkelig god å lage møbler og skjære tre og sånne ting, og fikk lyst til å bli god på det, en annen karakter var virkelig god å bake, og jeg fikk lyst til å bli god å bake og lage mat.

Sånn er jeg også og synes det er greit. Men jeg passer på å sette små mål i stedet for store og prøver å klare de målene før jeg setter neste mål. Jeg blir ikke mester på noe, men får litt mestringsfølelse og får drevet med det mens jeg fortsatt synes det er gøy. 

Lærte å stå på snowboard nå i vinter. Er ikke spesielt flink, men god nok til at jeg kan ha det gøy i bakken og kunne stå med venner. Det var også målet mitt. 

Jeg har trent opp kondisjonen såpass at jeg kan dra på løpeturer med kjæresten uten å bli mer sliten enn han.

Akkurat nå holder jeg på å lære meg sjakk. Har ikke mål om å bli Magnus Karlsen, men bli god nok til at jeg har selvtilliten til å spørre noen om vi skal ta en runde sjakk om jeg ser noen har et sjakkbrett hjemme hos seg. 

Endret av godjenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har flere ganger tenkt at jeg ikke er spesielt god til noe, men kanskje jeg er det allikevel :)

Jeg er god til å bake og lage kaker. Kan selvsagt gjøre feil der også, men det blir stort sett bra. Pynting derimot er jeg dårlig på, men har aldri giddet å bruke særlig tid på det.

Jeg er også ganske flink med dyr eller jeg er interessert i å lære hvordan de fungerer og hvordan de kommuniserer. Noen ganger tror jeg at jeg kanskje er litt for forsiktig rundt dem, men noen dyr responderer godt på det også.

Jeg er også flink til å huske ansikter og navn.

Jeg skulle ønske at jeg var mye bedre på fotografi. Der er jeg bare helt ok. Fikk høre at jeg hadde et øye for det, men har ikke lært meg alt skikkelig til at det blir skikkelig bra. I tillegg er jeg perfeksjonist så jeg er sjeldent fornøyd med eget arbeid. Mulig det bare er mer øving og kunnskap som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, Neinøff skrev:

Det kan høres ut som at du er litt streng mot deg selv?

Åja, hvordan da? 

Hva er du god på? Eller hva kunne du tenke deg å bli god på? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Åja, hvordan da? 

Hva er du god på? Eller hva kunne du tenke deg å bli god på? :) 

Du skriver litt nedlatende om ting du sikkert kan godt :)?

Jeg er god på musikk og kreativ utfoldelse. Jeg er god på å finne på ting, både godnatthistorier og aktiviteter. Men er nok best på musikk. Det har alltid vært min lidenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
12 minutter siden, godjenten skrev:

Sånn er jeg også og synes det er greit. Men jeg passer på å sette små mål i stedet for store og prøver å klare de målene før jeg setter neste mål. Jeg blir ikke mester på noe, men får litt mestringsfølelse og får drevet med det mens jeg fortsatt synes det er gøy. 

Lærte å stå på snowboard nå i vinter. Er ikke spesielt flink, men god nok til at jeg kan ha det gøy i bakken når jeg er i skibakken. Det var også målet mitt. 

Jeg har trent opp kondisjonen såpass at jeg kan dra på løpeturer med kjæresten uten å bli mer sliten enn han.

Akkurat nå holder jeg på å lære meg sjakk. Har ikke mål om å bli Magnus Karlsen, men bli god nok til at jeg har selvtilliten til å spørre noen om vi skal ta en runde sjakk om jeg ser noen har et sjakkbrett hjemme hos seg. 

Ja, jeg kan liksom alltid nok til å f.eks ta det sjakkspillet mot noen, eller bli med å spille litt tennis, eller finne frem til den hytta på den stølen via kart, eller synge allsang når jeg på den type konsert. Men selv om jeg har lyst til å være skikkelig god, eller bare god på noe så gir jeg meg så lenge før jeg når det punktet. Jeg får innfall, og holder på med det en liten stund, mestrer det og så glemmer jeg det. Og krever noe tid og konsentrasjon (f.eks skulle jeg lære meg et språk) så bare faller jeg helt av.

Men om jeg i det minste klarte å gjøre det sånn du gjør at jeg kan nok til å glede meg over det i stedet for hopper fra ting til ting og føler jeg ikke mestrer de mest elementære tingene, så hadde det jo nok vært god å bare være "jack of all trades". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man er i stand til å være et medmenneske er det få som gir en faen i hvor god du er i sjakk eller hvor mange kryssord du har løst. Jeg tror mange mennesker som ligger på toppnivå i mye verdsetter et menneske som kan se og forstå dem, være på bølgelengde, mye mer enn om man er drita god på master mind lissom. Med mindre det er snakk om mennesker som dyrker status og rikdom så mye at de ikke klarer puste i samme rom som mennesker uten dette :P 

Noen av de som har svart i tråden har sin største styrke i sin personlighet og hvordan de ser på verden, ikke at de leser mye bøker, er god på sjakk eller den slags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 minutter siden, Neinøff skrev:

Du skriver litt nedlatende om ting du sikkert kan godt :)?

Jeg er god på musikk og kreativ utfoldelse. Jeg er god på å finne på ting, både godnatthistorier og aktiviteter. Men er nok best på musikk. Det har alltid vært min lidenskap.

Det er ikke meningen å være negativ eller krass mot meg selv, men jeg bare har tenkt på det litt i det siste at jeg virkelig ikke er god på ting, fordi jeg bare hopper fra det ene til det andre, jeg brenner ikke for noen aktiviteter. Jeg synes det er inspirerende med dem som har en aktivitet som de brenner for, altså det som anses som lidenskap! Jeg er lidenskapelig for ideer, men å gjennomføre i praksis er så ... kjedelig? Eller ikkje kjedelig, men kanskje tomt? Ikke vet jeg! Tanken på å være god er liksom så gøy, jeg vil bli flink til å danse, til å fotografere, til å sy klær, til å spille piano (igjen), til å lage mat, men så kommer det til stykket og det blir ikke noe av. :P 

Men er inspirerende å lese om andres ferdigheter som sagt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på å trene hund og å formidle dette til andre (jobber som hundeinstruktør og problematferdstrener). Det er noe jeg brenner for og ikke noe jeg trenger bruke selvdisiplin eller "tvinge meg selv" til å gjøre. Jeg trener min egen hund hver dag og elsker både å trene egen hund og å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir stadig fortalt at jeg er god til å synge. Har opptrådt en del lokalt, helt siden jeg var barn. 

Om jeg plutselig skulle blitt god i noe så ville jeg nok valgt gitar, og kanskje et språk eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm said:

Ja, jeg kan liksom alltid nok til å f.eks ta det sjakkspillet mot noen, eller bli med å spille litt tennis, eller finne frem til den hytta på den stølen via kart, eller synge allsang når jeg på den type konsert. Men selv om jeg har lyst til å være skikkelig god, eller bare god på noe så gir jeg meg så lenge før jeg når det punktet. Jeg får innfall, og holder på med det en liten stund, mestrer det og så glemmer jeg det. Og krever noe tid og konsentrasjon (f.eks skulle jeg lære meg et språk) så bare faller jeg helt av.

Men om jeg i det minste klarte å gjøre det sånn du gjør at jeg kan nok til å glede meg over det i stedet for hopper fra ting til ting og føler jeg ikke mestrer de mest elementære tingene, så hadde det jo nok vært god å bare være "jack of all trades". :) 

Kan jo hende du finner noe du ender med å virkelig brenne for og blir virkelig god i det.   Men om du ikke gjør det så synes jeg fortsatt du burde være fornøyd med alt du har klart å lære deg, for du har jo listet opp ganske mye.

Vet ikke hva du mener med "om jeg i det minste klarte å gjøre det sånn du gjør". Det virker jo som om du gjør som jeg gjør. Du lærer deg det mest elementære også stopper det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om man er i stand til å være et medmenneske er det få som gir en faen i hvor god du er i sjakk eller hvor mange kryssord du har løst. Jeg tror mange mennesker som ligger på toppnivå i mye verdsetter et menneske som kan se og forstå dem, være på bølgelengde, mye mer enn om man er drita god på master mind lissom. Med mindre det er snakk om mennesker som dyrker status og rikdom så mye at de ikke klarer puste i samme rom som mennesker uten dette :P 

Noen av de som har svart i tråden har sin største styrke i sin personlighet og hvordan de ser på verden, ikke at de leser mye bøker, er god på sjakk eller den slags. 

Dette er jeg enig med deg i. Å være god på ting, og ha "skills" er jo ikke spesielt viktig (selv om det er jo en slags ferdighet å behandle mennesker slik at de føler seg bra også), i den store sammenheng, eller mtp sosiale relasjoner, men jeg synes likevel det er interessant, og selv om det ikke gir verdi i møtet med andre, gir det jo verdi i seg selv å mestre ting! 

Noen peker jo nettopp på sine mellommenneskelige ferdigheter som det de er god på. En nevner humor, en annen det å forstå mennesker. 

Hva er du god på da, og hva skulle du ønske du var god på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg er veldig god på å lese mennesker. Jeg har en intuitiv evne til å se mennesker og vurdere. 

Jeg er analytisk og forstår lett sammenhenger. 

Jeg har et meget godt språkøre, og skriver, snakker og leser flere språk.

Jeg lærer meg ting veldig lett.

Jeg er god på smaker, og lager god mat. Og har en luktesans som få har.

Jeg har god hukommelse.

Jeg har en hobby som jeg er veldig god i, og har enormt mange følgere på bl.a Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...