AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Først av alt: 99% av det jeg kjøper på nett, kjøper jeg fra vestlige land. USA, England, Italia, Tyskland, Frankrike, osv. Kan ikke huske sist jeg bestilte ting fra sider som Aliexpress. Da lovverket sier at MVA osv. skal beregnes av kjøpssum PLUSS frakt, så betyr dette at nesten alt fra vesten automatisk blir pålagt MVA og dyre fortollingsgebyrer. Fra England koster det 180 kr å få sendt noe mellom 1-2 kg, mens fra USA ca. 280 kr. Da har du ikke mange kronene igjen til selve varen. Før kunne du kjøpe varer til under 200 kr, men frakt ble ikke kalkulert inn i prisen. Om jeg trengte noe som kostet under 200 kr, kunne jeg betale express shipping til flere hundre kr, og trengte ikke betale verken fortollingsgebyr, mva, eller skatt. Pr. i dag så lønner det seg nesten bare å kjøpe ting fra Kina, hvor frakten ofte er gratis, eller koster $1-$2 dollar. Skal man kjøpe noe som helst fra vestlige land, så blir du nesten garantert å måtte betale mer på toppen. Jeg kan ikke fatte hvorfor regjeringen valgte å stipulere loven slik at frakt også skal være basis for (MVA) grensen. Så forbanna kjedelig å kjøpe noe som havner på 351 kr, for så å måtte betale (minimum) 140 kr i fortollingsgebyr, samt MVA på fraktsummen. Måtte bare få en liten utblåsning. Anonymkode: 19b26...652 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 I feel you man! Er like oppgitt som deg, de har "hevet" grensa uten å faktisk å ha gjort det 😕 Bestiller mye på wish for tiden, billig og greit, få deksel til mobil for 30kr 👍🏻 Regjeringa kan bli så irritert som de bare orker! Jeg slutter ikke med det! Leste akkurat denne her: https://www.nrk.no/norge/enorm-vekst-i-norsk-netthandel_-15-mill.-sendinger-fra-kina-1.13919956 De kan bare takke seg selv! Anonymkode: c07f5...077
puppi Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Enig. Burde vært moms fra første kr, spør du meg. Merkelig at man skal være unntatt moms, bare fordi man importerer som privatperson. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 Eh.... grunnen er jo at man vil at nordmenn skal handle fra nordmenn slik at bedrifter har råd til å ha ansatte og butikker. Om alle handlet klær fra kina ville alle som jobbet i norske klesbutikker blitt arbeidsledige på dagen og vi ville hatt titusener av mennesker som ville slite med å finne seg jobb. Mer utenlandshandel fører til mer fattigdom i Norge Anonymkode: 9b339...d75 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 Nå er det en annen diskusjon, men dersom Norske butikker utelukkende skal fungere som fordyrende middelmenn mellom konsumer og Kinesisk søppel, uten å kunne konkurrere på andre områder enn pris, ja da har sannelig ikke den bransjen livets rett mener nå jeg. Anonymkode: 19b26...652 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Nå er det en annen diskusjon, men dersom Norske butikker utelukkende skal fungere som fordyrende middelmenn mellom konsumer og Kinesisk søppel, uten å kunne konkurrere på andre områder enn pris, ja da har sannelig ikke den bransjen livets rett mener nå jeg. Anonymkode: 19b26...652 Norske butikker fungerer ikke utelukkende som middlemenn mellom konsumer og kinesisk søppel. Mange produkter i Norge er faktisk norsk- eller nordisk produsert. Dessuten, om man mener noe er søppel burde det være unødvendig åp kjøpe det in the first place Altså, jeg skjønner at man helst vil bruke lite penger slik at man kan tilfredsstille egne behov for flere gjenstander i livet, jeg bare påpeker at grensen har en grunn- at man ønsker oppfordre til handel innlands. Dess mer handel innlands, dess mer skatt innlands og dess mer kan Norge bruke på utdanning, helse osv. Dess mer handel utlands, dess fattigere Norge og dess mindre penger blir brukt til å investere i en god utdanning for barna dine eller et godt helsesystem som tar seg av de eldre foreldrene dine Anonymkode: 9b339...d75 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 Nå er det jo sånn at ikke all handel fra utlandet gjøres for å få ting billig - en del gjøres fordi ting ikke er mulig å kjøpe i Norge. Også nødvendige ting. Norske butikker er slett ikke alltid et alternativ. Anonymkode: 8d497...a3b 16
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 Quote Norske butikker fungerer ikke utelukkende som middlemenn mellom konsumer og kinesisk søppel. Mange produkter i Norge er faktisk norsk- eller nordisk produsert. Dessuten, om man mener noe er søppel burde det være unødvendig åp kjøpe det in the first place De gjør jo det, kjøpte meg ny veske til laptop på en vanlig norsk elbutikk for litt siden, den kostet nesten 500 kroner. Bestilte lignende på ebay til en annen laptop jeg har, den kostet 54 kroner og er samme om ikke bedre kvalitet. Frakt var gratis. Kjøpte meg også lommebok med plass til mobilen, den kostet ca 35 kr på ebay, lignende i norge koster 199 - om de hadde hatt inne til min litt eldre modell, noe de ikke har. Finnes helt sikkert mange ting som er norsk produserte, men om det er et dyrt alternativ, og jeg er fattig student sier det seg selv hva jeg velger. Har også inntrykk av at de fleste ting som er norske, er produsert i øst-europa, og ikke i Norge. Leste også artikkelen, nesten alt er til en verdi under 100 kroner, så de ville gått under grensa etter den forrige ordningen også. Anonymkode: d36a0...df4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nå er det jo sånn at ikke all handel fra utlandet gjøres for å få ting billig - en del gjøres fordi ting ikke er mulig å kjøpe i Norge. Også nødvendige ting. Norske butikker er slett ikke alltid et alternativ. Anonymkode: 8d497...a3b Nei, men den andelen er nok ganske lav. Nevn 5 gjenstander du ikke kan få i en lokalbutikk eller norsk nettbutikk lissom Anonymkode: 9b339...d75 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men den andelen er nok ganske lav. Nevn 5 gjenstander du ikke kan få i en lokalbutikk eller norsk nettbutikk lissom Anonymkode: 9b339...d75 Jeg er ikke den du quoter, men jeg måtte faktisk google de tingene jeg kjøpte hos norske nettbutikker nå, og de har tatt inn akkurat de tingene jeg har, men selger de for 200-300 kr mer per ting. Det blir jo for dumt å bestille hos de da når jeg kan få det fra kina til 10% av prisen. (Det er jo veldig klart at de bestiller de tingene fra kina selv) Anonymkode: d36a0...df4 4
Gjest N-Nøff Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 De e nu slik proteksjonismen fungerar då
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: De gjør jo det, kjøpte meg ny veske til laptop på en vanlig norsk elbutikk for litt siden, den kostet nesten 500 kroner. Bestilte lignende på ebay til en annen laptop jeg har, den kostet 54 kroner og er samme om ikke bedre kvalitet. Frakt var gratis. Kjøpte meg også lommebok med plass til mobilen, den kostet ca 35 kr på ebay, lignende i norge koster 199 - om de hadde hatt inne til min litt eldre modell, noe de ikke har. Finnes helt sikkert mange ting som er norsk produserte, men om det er et dyrt alternativ, og jeg er fattig student sier det seg selv hva jeg velger. Har også inntrykk av at de fleste ting som er norske, er produsert i øst-europa, og ikke i Norge. Leste også artikkelen, nesten alt er til en verdi under 100 kroner, så de ville gått under grensa etter den forrige ordningen også. Anonymkode: d36a0...df4 At du er fattig student er irrelevant. Du er en minoritet. Staten Norge ønsker at den gjennomsnittlige nordmann med sin gjennomsnittlige inntekt handler mer innlands. Du kan ikke si at siden du er fattig burde alle nordmenn alltid handle fra utlandet. Man må se denne saken i et større perspektiv enn det. Har du noen gang sett dokumentarer om hvordan mennesker har det i de fabrikkene som lager disse produketen du kjøper? Laptopvesker, mobillommebøker fra utlandet osv er gjerne produsert av fattige mennesker som tjener 1000kr i måneden. Selvsagt koster gjerne hus og mat mindre i de landene, men selv tatt det i betraktning er mange fattige og sliter. Jeg sier ikke at man alltid burde kjøpte norskt, jeg bare sier at der er en grunn for den regelen. For hvorfor tror du ikke prisene senkes mye i Norge når butikker går med underskudd og man er redd for massenedleggelse av norske butikker? Tror du norske priser er høye "bare fordi"? Norge har mye høyere utgifter knyttet til leie av der man har butikken, til skatt, til regler, til standard for arbeidstagere. Du får ikke lov å drive rovdrift på mennesker i Norge- og det koster Anonymkode: 9b339...d75 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #13 Skrevet 16. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men den andelen er nok ganske lav. Nevn 5 gjenstander du ikke kan få i en lokalbutikk eller norsk nettbutikk lissom Anonymkode: 9b339...d75 En lang rekke filmer, bøker og brettspill, nikkelfritt bestikk, lyspærer som passer i rullestolen min, sertifisert kaseinfri ghee, plus size klær over en viss størrelse, rituelle gjenstander for visse religioner, toalettpapir av ren bambus, eksemkremen jeg er avhengig av... Anonymkode: 8d497...a3b 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #14 Skrevet 16. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: En lang rekke filmer, bøker og brettspill, nikkelfritt bestikk, lyspærer som passer i rullestolen min, sertifisert kaseinfri ghee, plus size klær over en viss størrelse, rituelle gjenstander for visse religioner, toalettpapir av ren bambus, eksemkremen jeg er avhengig av... Anonymkode: 8d497...a3b Nå navngir du ikke noen av dem, da. Om du leser manga eller ser anime er jo det selvsagt noe annet, men igjen, det er en liten % av mennesker som storhandler utenfra som kjøper den slags. Når man er bekymret for utenlandsk netthandel handler det om mennesker som kjøper mye klær og andre gjenstander som lett kan kjøpes i Norge. At noen få % av befolkningen kjøper sjeldne produkter fra utlandet er ikke problemet. Noen av de tingene du ramser opp kan kjøpes i Norge, noen er kanskje dyre, men igjen, når man er bekymret for utenlands netthandlel handler det om gjennosnittlige nordmenn som har råd til et par 100-lapper ekstra for et produkt, ikke om fattige som sliter om de bruker 200kr ekstra en måned. Man kan si at de ekstra 100 kr er donasjon til staten Norge, til skatt, til Norges utdanning og helse. Anonymkode: 9b339...d75
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du er fattig student er irrelevant. Du er en minoritet. Staten Norge ønsker at den gjennomsnittlige nordmann med sin gjennomsnittlige inntekt handler mer innlands. Du kan ikke si at siden du er fattig burde alle nordmenn alltid handle fra utlandet. Man må se denne saken i et større perspektiv enn det. Har du noen gang sett dokumentarer om hvordan mennesker har det i de fabrikkene som lager disse produketen du kjøper? Laptopvesker, mobillommebøker fra utlandet osv er gjerne produsert av fattige mennesker som tjener 1000kr i måneden. Selvsagt koster gjerne hus og mat mindre i de landene, men selv tatt det i betraktning er mange fattige og sliter. Jeg sier ikke at man alltid burde kjøpte norskt, jeg bare sier at der er en grunn for den regelen. For hvorfor tror du ikke prisene senkes mye i Norge når butikker går med underskudd og man er redd for massenedleggelse av norske butikker? Tror du norske priser er høye "bare fordi"? Norge har mye høyere utgifter knyttet til leie av der man har butikken, til skatt, til regler, til standard for arbeidstagere. Du får ikke lov å drive rovdrift på mennesker i Norge- og det koster Anonymkode: 9b339...d75 Og hvordan tror du forholdene er i fabrikkene som produserer det de selger i norske butikker? Det er fra samme land, samme fabrikker og laget av de samme menneskene. Det er til og med ofte samme produkt. Å tro at flertallet av varer i norske butikker (fysiske eller på nett) er laget i Norge eller produsert under nevneverdig bedre forhold enn det som selges i Sverige, Belgia, Marokko eller Kina er i beste fall naivt. Anonymkode: 8d497...a3b 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 Quote At du er fattig student er irrelevant. Du er en minoritet. Staten Norge ønsker at den gjennomsnittlige nordmann med sin gjennomsnittlige inntekt handler mer innlands. Du kan ikke si at siden du er fattig burde alle nordmenn alltid handle fra utlandet. Man må se denne saken i et større perspektiv enn det. Har du noen gang sett dokumentarer om hvordan mennesker har det i de fabrikkene som lager disse produketen du kjøper? Nå skrev jeg jo akkurat at de tingene jeg kjøper på ebay, er de tingene som finnes i norske nettbutikker. Da snakker vi laptopvesker med enhjørninger og ting som skiller seg veldig ut, det er ikke tvil om at det kommer fra samme kinesiske ebaybutikk. Så forstår ikke hvordan de menneskene skal få det bedre selv om en norsk nettbutikk tjener noen hundre kroner på å være mellomledd? I artikkelen står det også at arbeiderne i disse landene får bedre vilkår pga økt handel. Quote For hvorfor tror du ikke prisene senkes mye i Norge når butikker går med underskudd og man er redd for massenedleggelse av norske butikker? Tror du norske priser er høye "bare fordi"? Norge har mye høyere utgifter knyttet til leie av der man har butikken, til skatt, til regler, til standard for arbeidstagere. Du får ikke lov å drive rovdrift på mennesker i Norge- og det koster Jeg tror de fleste butikker tar så mye som mulig for varene sine ja, ellers bør de kanskje ta seg et kurs eller to innen matematikk? Butikkene i min by blir lagt ned fordi de skal stenge alle gatene og forby biler overalt, da blir det mer shopping på senter og mindre i byen. Hvorfor skal jeg betale 300 kroner for noe jeg kan få for 30, og utvalget i norske fysiske butikker er ikke så veldig godt fordi det ikke er lønnsomt for de å ha stort utvalg til mange gamle modeller i butikken. Tviler på at jeg ønsker å betale noe sykt overpriset i norge når jeg er ferdig å studere, dette er egentlig bare sunn fornuft når det er varer som tydelig kommer fra samme sted i kina. Anonymkode: d36a0...df4 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå navngir du ikke noen av dem, da. Om du leser manga eller ser anime er jo det selvsagt noe annet, men igjen, det er en liten % av mennesker som storhandler utenfra som kjøper den slags. Når man er bekymret for utenlandsk netthandel handler det om mennesker som kjøper mye klær og andre gjenstander som lett kan kjøpes i Norge. At noen få % av befolkningen kjøper sjeldne produkter fra utlandet er ikke problemet. Noen av de tingene du ramser opp kan kjøpes i Norge, noen er kanskje dyre, men igjen, når man er bekymret for utenlands netthandlel handler det om gjennosnittlige nordmenn som har råd til et par 100-lapper ekstra for et produkt, ikke om fattige som sliter om de bruker 200kr ekstra en måned. Man kan si at de ekstra 100 kr er donasjon til staten Norge, til skatt, til Norges utdanning og helse. Anonymkode: 9b339...d75 Du kom ikke på noe annet på bok, film og brettspillfronten enn manga og anime? Du må gjerne fortelle meg hvor jeg finner disse varene i Norge, så skal jeg definitivt vurdere å kjøpe dem herfra. Med unntak av dopapiret, som jeg her i Norge måtte ha kjøpt i vanvittig store kvanta og leid eksternt lager for å oppbevare. Det er ikke et reelt alternativ. Anonymkode: 8d497...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #18 Skrevet 16. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men den andelen er nok ganske lav. Nevn 5 gjenstander du ikke kan få i en lokalbutikk eller norsk nettbutikk lissom Anonymkode: 9b339...d75 Bukser for veldig korte ben, diverse forebyggende- og dekkremer for rosacea, geitemelk produkter for eksem, varmt superundertøy uten ull, diverse kosttilskudd, osv, er ting jeg ikke finner i norske butikker (i alle fall ikke av samme kvalitet) Anonymkode: 5a203...f3b 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #19 Skrevet 16. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men den andelen er nok ganske lav. Nevn 5 gjenstander du ikke kan få i en lokalbutikk eller norsk nettbutikk lissom Anonymkode: 9b339...d75 Mobildeksel av typen lommebok til ny iphone med et eller annet fint motiv på. Da jeg kjøpte my iphone (to ulike ganger 4s og 6s) var jeg på utkikk etter et slikt deksel. Kunne fint få et svart et i butikken men det ønsket jeg ikke. Jeg liker å ha et fint deksel, med blomster eller noe på. Fant dog en butikk i Bergen da jeg var innom der en tur, men ytterst sjeldent (og jeg har lett mye!) wish!!! 😍 Er hav av valg, bestillte nettop et til iphone X som jeg skal kjøpe når sommeren starter. Ikke feil at wish er billig, men viktigst for meg er ikke pris, men at jeg får det jeg ønsker (jeg skal tross alt bruke et hav av penger på ny telefon, så penger er ikke alltid alt!). Liker godt "nerde" ting, Harry Potter stesj, GoT stesj, du får tak i noe på Outland, men langt fra et stort nok utvalg som du finner der ute i verden! Filmer, ennå i dagens dato finnes det filmer som du ikke kan kjøpe i Norge. Mulig du kunne spurt platekompaniet om de kunne importert det, men enklere å bestille det selv da! Lader til PC, boddemed en som måtte trø tilmed Amazon for å få riktig lader til PCen (og den var relativt ny, men ingen hadde en som passet hans PC). Det var kun "4 ting", men et par. Greit nok, kanskje jeg er i minioriteten som ønsker noe av dette, men kan en ikke få fatt på det her så... skulle virkelig ønske at de tok tilbake grensa til 200kr minus frakt! Hva er vitsen med den nye grensa når frakt ofte er dyrere en selve gjenstanden og du kun pga. frank kommer over grensa! 😫 Anonymkode: c07f5...077 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #20 Skrevet 16. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvordan tror du forholdene er i fabrikkene som produserer det de selger i norske butikker? Det er fra samme land, samme fabrikker og laget av de samme menneskene. Det er til og med ofte samme produkt. Å tro at flertallet av varer i norske butikker (fysiske eller på nett) er laget i Norge eller produsert under nevneverdig bedre forhold enn det som selges i Sverige, Belgia, Marokko eller Kina er i beste fall naivt. Anonymkode: 8d497...a3b Det er ikke alltid fra samme fabrikker og produsenter. Man må selvsagt se an hva man kjøper. Men når man bestiller noe til 20kr fra kina som koster 300kr i Norge burde det ringe noen varselsbjeller. Selv om man vurderer kjøpe den norske varianten, så kan man vurdere kjøpe et litt dyrere prosukt man vet hvor kommer fra. Det er faktisk ikke alltid vanskelig å vite hvor produktene kommer fra. Just now, AnonymBruker said: Nå skrev jeg jo akkurat at de tingene jeg kjøper på ebay, er de tingene som finnes i norske nettbutikker. Da snakker vi laptopvesker med enhjørninger og ting som skiller seg veldig ut, det er ikke tvil om at det kommer fra samme kinesiske ebaybutikk. Så forstår ikke hvordan de menneskene skal få det bedre selv om en norsk nettbutikk tjener noen hundre kroner på å være mellomledd? I artikkelen står det også at arbeiderne i disse landene får bedre vilkår pga økt handel. Det finnes norske butikker som selger varer som kommer fra fattige og utnyttede arbeidere, ja. Det betyr ikke at du burde bestille billige versjoner fra Kina, det burde bety at du er mer bevisst på hvilket merke du kjøper og hvem du handler fra. De som gjør grovarbeidet blir ikke bedre betalt om du kjøper fra kina for en billigere pris, de som arbeider nederst får alltid minst. Uansett hva du betaler for varen. De som sitter over de nederste arbeiderene vet at det er stor arbeidsledighet i landene og at de kan finne arbeidere som jobber seg ihjel for å forsørge egne barn. De betaler arbeiderene sine minmalt Just now, AnonymBruker said: Jeg tror de fleste butikker tar så mye som mulig for varene sine ja, ellers bør de kanskje ta seg et kurs eller to innen matematikk? Butikkene i min by blir lagt ned fordi de skal stenge alle gatene og forby biler overalt, da blir det mer shopping på senter og mindre i byen. Hvorfor skal jeg betale 300 kroner for noe jeg kan få for 30, og utvalget i norske fysiske butikker er ikke så veldig godt fordi det ikke er lønnsomt for de å ha stort utvalg til mange gamle modeller i butikken. Tviler på at jeg ønsker å betale noe sykt overpriset i norge når jeg er ferdig å studere, dette er egentlig bare sunn fornuft når det er varer som tydelig kommer fra samme sted i kina. Anonymkode: d36a0...df4 Jeg har forklart mange grunner til at pris ikke er så enkelt som du ser på det. En kvinne som lager smykker i Norge må ta mye høyere pris for å overleve i dyre Norge enn en fattig eprson som bor i en søppelfylling i utlandet 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kom ikke på noe annet på bok, film og brettspillfronten enn manga og anime? Du må gjerne fortelle meg hvor jeg finner disse varene i Norge, så skal jeg definitivt vurdere å kjøpe dem herfra. Med unntak av dopapiret, som jeg her i Norge måtte ha kjøpt i vanvittig store kvanta og leid eksternt lager for å oppbevare. Det er ikke et reelt alternativ. Anonymkode: 8d497...a3b Du må spesifisere hva du mener. Nikkelfritt bestikk finner du I norge, som et eksempel. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bukser for veldig korte ben, diverse forebyggende- og dekkremer for rosacea, geitemelk produkter for eksem, varmt superundertøy uten ull, diverse kosttilskudd, osv, er ting jeg ikke finner i norske butikker (i alle fall ikke av samme kvalitet) Anonymkode: 5a203...f3b Jeg synes det er bare trist at så mange av dere driter i mennesker og arbeidere som lider, fremtiden til Norge. Alt handler om at dere skal fylle egne egoistiske behov, hvem bryr seg om mennesker som sliter? Å, jeg fant 1 gjenstand man ikke finner i Norge, nå kan alle handle med god samvittighet fra utnyttede arbeidere. Jeg er glad jeg ikke har fått barn, for verden kommer ikke til å bli bedre med denne type holdning der man leter etter unnskyldninger for å tilfredsstille egne behov og gi faen i alt og alle andre. Det viktigste er at man fant 1 gjenstand slik at man kunne argumentere imot en ab på kg. Hvem bryr seg om mennesker. Dere ønsker å handle utenlandsk uansett hvilke konsekvenser det har for andre. Om dere innrømmer såpass for dere selv så er dere kanskje marginalt bedre enn majoriteten av nordmenn Anonymkode: 9b339...d75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå