Gå til innhold

Testamente mal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg finner det?

Og går det an å skrive at hvis nåværende arving skulle dø før han er 18 så skal pengene gå til Kreftforeningen? Vil ikke at mine foreldre skal ha noe penger fra oss, det fortjener de virkelig ikke.

Anonymkode: f5d97...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes masse maler, bare å Google. Eller gå til advokat og gjøre det riktig. 

Du skriver at det skal til Kreftforeningen hvis arvingen dør før han er 18, det er greit nok. Men hva skal skje hvis arvingen dør før han er 18 og ikke har fått barn? Da går det fortsatt til foreldrene dine... få hjelp og få det gjort riktig. 

Anonymkode: a9321...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes masse maler, bare å Google. Eller gå til advokat og gjøre det riktig. 

Du skriver at det skal til Kreftforeningen hvis arvingen dør før han er 18, det er greit nok. Men hva skal skje hvis arvingen dør før han er 18 og ikke har fått barn? Da går det fortsatt til foreldrene dine... få hjelp og få det gjort riktig. 

Feil. Man har ikke pliktarv ovenfor sine foreldre og kan fint testamentere det bort. 

Hvis arvingen dør etter at han har fått barn vil uansett pliktarven gå til de. Man kan ikke testamentere den bort. 

Anonymkode: b4d2e...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at det skal til Kreftforeningen hvis arvingen dør før han er 18, det er greit nok. Men hva skal skje hvis arvingen dør før han er 18 og ikke har fått barn? Da går det fortsatt til foreldrene dine... 

Nei. Arven går ikke til foreldrene hvis arvingen dør før han er 18 og ikke har fått barn. Da går den til Kreftforeningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det er endel mer styr med testamente enn man tror. Dessuten må det ses over av advokat og tinglyses. Det koster noen tusen. Jeg vet ikke om dere kan testamentere bort alt til kreftforeningen om dere og deres sønn dør, eller om slektninger har krav på en pliktandel av arven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og går det an å skrive at hvis nåværende arving skulle dø før han er 18 så skal pengene gå til Kreftforeningen? Vil ikke at mine foreldre skal ha noe penger fra oss, det fortjener de virkelig ikke.

Livsarvinger i nedadstigende linje går foran alt. Dersom du mener foreldre ikke skal ha noe, og du ikke har barn,så utformer du et testamente i samarbeid med en advokat. Deretter betaler du gebyret for å deponere testamentet i Tingretten der du bor. Finner dine foreldre gestamentet kan de fint brenne det og på seg selv som rette arvinger om det ikke er deponert i Tingretten. 

Hjemmesnekrede testamenter blir ofte bestridt av livsarvinger, og derfor frarådet å gjøre testament på egenhånd. Husk og på at det skal være to vitner der dere alle tre skriver på testamentet samtidig for at det skal være gyldig. 

Tror det ligger forslag på Huseiernes Landsforbund sine sider. Men igjen å snekre testament på egenhånd er skjeldent lurt.

Anonymkode: 38de2...431

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og går det an å skrive at hvis nåværende arving skulle dø før han er 18 så skal pengene gå til Kreftforeningen? 

https://www.testament.no/eksempel-testamente/

Ja. Du kan selvsagt skrive at hvis testamentsarvingen dør før han er 18, så skal arven i stedet gå til Kreftforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er endel mer styr med testamente enn man tror. Dessuten må det ses over av advokat og tinglyses. Det koster noen tusen. 

Dette er helt feil. Man må ikke bruke advokat for å skrive et testament, og testamenter kan ikke tinglyses. Det kan hvis man vil deponeres i tingretten, men det er unntatt offentlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oversiktarvinger-450.jpg

Det der gjelder bare hvis man ikke har testamente. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmesnekrede testamenter blir ofte bestridt av livsarvinger, og derfor frarådet å gjøre testament på egenhånd. 

Men foreldrene er ikke livsarvinger, og det er dem trådstarteren vil ikke skal arve. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Men foreldrene er ikke livsarvinger, og det er dem trådstarteren vil ikke skal arve. 

Akkurat. Hvis jeg dør og så barnet mitt dør så vil jeg ikke at noen av våre slektninger skal få pengene, da kan heller kreftforeningen få de.

Kan jeg bestemme hva som skjer hvis mitt barn dør når han er 22 og ikke har barn, kan jeg sørge for at pengene ikkehavner i feil hender eller er løpet kjørt etter myndighetsalder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Hvis jeg dør og så barnet mitt dør så vil jeg ikke at noen av våre slektninger skal få pengene, da kan heller kreftforeningen få de.

Kan jeg bestemme hva som skjer hvis mitt barn dør når han er 22 og ikke har barn, kan jeg sørge for at pengene ikkehavner i feil hender eller er løpet kjørt etter myndighetsalder?

Ja. Du kan suverent bestemme hvem som skal arve deg hvis ditt barn dør før deg, for foreldrene dine er ikke beskyttet på noe vis mot testamentariske disposisjoner. De eneste som er beskyttet, er barna dine og ektefellen din eventuelt samboeren din hvis han har, har hatt eller venter barn med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan du ikke. Da bestemmer han det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Ja. Du kan suverent bestemme hvem som skal arve deg hvis ditt barn dør før deg, for foreldrene dine er ikke beskyttet på noe vis mot testamentariske disposisjoner. De eneste som er beskyttet, er barna dine og ektefellen din eventuelt samboeren din hvis han har, har hatt eller venter barn med deg.

Hvis hun dør når han er feks 19, og han arver, også dør han når han er 22, så kan jo ikke hun bestemme det. Da regnes det jo som hans penger og de blir arvet deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis hun dør når han er feks 19, og han arver, også dør han når han er 22, så kan jo ikke hun bestemme det. Da regnes det jo som hans penger og de blir arvet deretter. 

Ja. Det er rett, men jeg oppfattet spørsmålet slik at hun spurte om hun kan bestemme i testament hvem som skal arve henne i stedet for foreldrene hennes hvis barnet hennes dør før henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Testosteron skrev:

Å plukke ut en setning fra den store sammenhengen er skjelden noe som gir et fullstendig bilde over det svaret du prøver å svare på. 

Har ikke ts barn, og heller ikke testament, alternativt at ts og barnet dør samtidig eller med kort mellomrom, så er foreldrene de første til å arve. (Se domstolsskjemaet som du sikkert kjenner fra andre tråder der du ivirig har besvart arvetestamenter. ) Da er det ts trenger et vanntett testament, og ikke et bestridbart, hjemmesnekret testament foreldrene lett kan få erkjent ugyldig. Point taken, now? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Testosteron skrev:

Og hvis ts er en mann....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å plukke ut en setning fra den store sammenhengen er skjelden noe som gir et fullstendig bilde over det svaret du prøver å svare på. 

Har ikke ts barn, og heller ikke testament, alternativt at ts og barnet dør samtidig eller med kort mellomrom, så er foreldrene de første til å arve. (Se domstolsskjemaet som du sikkert kjenner fra andre tråder der du ivirig har besvart arvetestamenter. ) Da er det ts trenger et vanntett testament, og ikke et bestridbart, hjemmesnekret testament foreldrene lett kan få erkjent ugyldig. Point taken, now? 

Det er ikke  forbanna vanskelig å sette opp et gyldig testamente hvis man ikke har noen særlig innviklede ønsker. Det er bare å lese loven og gjøre det deretter. 

Men jeg skjønner poenget ditt, og det er alltid mest sikkert med advokat, selv om de også kan gjøre feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis ts er en mann....?

Kjønn har ikke noe å si. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...