Gjest Anki Skrevet 12. februar 2005 #1 Skrevet 12. februar 2005 Har prøvd å finne informasjon om fødselen på nett, og lurte litt på om det er noen her som har erfaring med dette. Har dere laget til en kasse med tak over til katten? Vil katten velge å føde i en kasse som vi lager til eller føder de som regel helt andre steder. Ser for meg at det skjer i sofaen eller senga eller lignende... Måtte dere hjelpe på noen måte? Ser at det kan hende kattungene ikke får ut fostervannet fra lungene og at man da kan prøve å "tvinge" ut vannet, er det noen som har gjort det? Er det ellers noe spesielt man må huske på? Jeg lurer litt på hvor kassen skal stå også, badet er jo godt og varmt, men også et nokså traffikert sted. Soverommet vårt er mest stille, men ikke så varmt alltid. Hm... Spennende er det i hvert fall! Tenk at den lille søte pusen min skal bli mamma! Hun er bare så kosete nå, og vil bort til meg hele tiden. Spiser masse og er begynt å bli ganske stor.
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2005 #2 Skrevet 12. februar 2005 Så søtt Du kan lage en kasse til henne allerede, slik at hun blir vant til den. Ha gamle håndkler og et mykt pledd i. Den bør plasseres på et stille sted. Jeg ville ikke valgt badet. Skal du beholde kattungene? Hvis ikke bør du se etter fremtidige eiere Husk 12-ukers regelen.
Brunhilde Skrevet 12. februar 2005 #3 Skrevet 12. februar 2005 Kattemamma pleier ofte å velge seg ut et sted å føde. Jeg har hatt katter som har født i kjøkkemskapet, under 14åringens seng og i banankassa jeg hadde gjort klar. Jeg syns du skal prøve å finne en kasse, banankasse er veldig greit, og legge noen aviser i bunnen og GAMLE håndklær oppå. Hvis du er heldig velger pus å føde der, men lag den klar i god tid. Det er utrolig skjelden av katten trenger hjelp til fødselen. De slikker av fosterhinnen og spiser morkaken, det er helt normalt. Når fødselen er overstått kaster du de gamle håndklærne og avisene og legger i nytt. Dette fordi lukten av blod og fostervann kan føre til at pus begynner å flytte på ungene for at ingen rovdyr skal ta dem. Gled deg - kattunger er bare deilig!
Gjest Anki Skrevet 12. februar 2005 #4 Skrevet 12. februar 2005 Takk for svar! Kunne godt tenke meg å beholde noen av kattungene jeg, men vi må vel gi bort noen hvis det blir mange små. Skal ikke gi de bort for tidlig nei, kommer sikkert til å stortute når de skal flytte vet du! Da tror jeg at jeg lager til en kasse på soverommet vårt og at døren dit får stå åpen fremover. Vi har en hankatt også (kastrert), og han er ganske plagsom nå. Virker som om han skjønner at det er noe på gang og maser på henne hele tiden. Kan sikkert være greit at hun har sin egen plass, og så skal jeg passe på å jage han ut hvis han prøver å ta over. Har regnet ut at ungene kommer rundt 8. mars sånn ca. Da er det gått 63 dager siden det sto 5 hannkatter utenfor huset vårt og hylte to dager i strekk!
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #5 Skrevet 12. februar 2005 12ukersreglen??? Vi har fått begge våre da de var ca 9 uker?
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2005 #6 Skrevet 12. februar 2005 12ukersreglen??? Vi har fått begge våre da de var ca 9 uker? Kattunger er ikke modne nok ved 9 uker. Risikoen for at den utvikler uvaner som tissing inne etc øker. Dette er en liten hjertesak for meg, så det kan ikke gjentas ofte nok. Hadde flere fulgt denne regelen så ville det vært færre problemkatter..
Gjest Anki Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 Enig med deg Suzanne. Jeg fikk nesten sjokk da jeg skulle hente vår første katt. De ville gi de bort da de var bare 5 uker!! :o Jeg sa at de ikke måtte gi de bort, men de ville ikke ha de lenger. Så jeg tok med katten, slik at jeg kunne ta vare på den. Ga den morsmelkerstatning til den var 10 uker, men han var jo litt rar da. Usikker og merkelig. Så vi fikk en større hun-katt hjem for at han skulle ha en adoptivmor... Det gikk veldig bra, ellers vet jeg ikke hvordan det hadde gått med han. Venter til de er 12 uker jeg, de er jo dødskjønne da uansett!!
Dru Skrevet 12. februar 2005 #8 Skrevet 12. februar 2005 Vi har hatt en del svært unge kattunger oppigjennom, og ingen av de har noensinne blitt "problemkatter". Gjerne under ni uker også. Og til Anki: Gled deg! Jeg har vært jordmor for mange mammapuser, og det er like artig hver gang
Gjest Rimfrost Skrevet 12. februar 2005 #9 Skrevet 12. februar 2005 Hvis det er blandingskatt ville jeg brukt MYE tid på å finne gode hjem til dem. De fleste gidder nemlig ikke å betale noe for blandingskatter, og mange tar en bare fordi de er så søte når de er små... Og når sommeren kommer og de skal på ferie blir katten dumpa som et leketøy. Hadde aldri sotte unger på en blandingskatt. Det er altfor mange katter der ute som en uønska.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #10 Skrevet 12. februar 2005 Begge våre katter er rolige og trygge katter som tisser og bæsjer i kassa si. De har fått kattemat fra dag 1, og litt laktoseredusert melk innimellom. Det eneste er at den eldste ligger og "gnir" snuten og labbene i hodet mitt om natta. Det sier dyrebutikkdama er fordi han kom før han var 12 uker. Begge var ni uker da de kom....
Gjest miau Skrevet 13. februar 2005 #11 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er MISSUNNERLIG! Soverommet høres ut som et bra sted. Du burde nok bare sørge for at temperaturen holder seg stabil når kattungene kommer. Det kan tenkes at moren får de et annent sted, da får du bare flytte kassen etter... Eller hvis du er tilstede når det begynner å skje noe kan du flytte på henne. Da katten min fikk kattunger var jeg tilstede under fødselen. Katten skreik og malte, høyere enn noensinne, omhverandre. Hun fikk 6 kattunger. Da de siste kom synes jeg hun var veldig treg med å åpne "sekken" deres, så det hjalp jeg til med. Det kan godt tenkes hun hadde klart det helt fint uten hjelp. Men det hender jo også at en eller fler ikke klarer seg. Jeg hadde stor nytte av en bok som heter "førstehjelp for katter". Den finner du sikkert på biblioteket. Den er innmari fin å ha hvis du skulle lure på noe under fødselen.. Lykke til! Og ja, vent 12 uker med å gi bort noen. Det er greit at det kan gå bra å gi dem bort før, men hvorfor ta sjangsen?
Murf Skrevet 13. februar 2005 #12 Skrevet 13. februar 2005 ÅÅÅÅÅÅHHH! Vil ha katt, vil ha katt! Men det blir ikke kattunge på oss før vi flytter fra blokka vi bor i. Vil at katten skal kunne komme og gå som den vil, ikke være tvunget til å være innekatt. Heldigvis er mannen enig, så med årene blir det katt! Vi jobber allerede med navn murf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå