AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Hei Har trent på det lokale treningssenteret i ca. 1/2 år nå, og jeg trener fullkroppsprogram 2 x per. uke. Merker at jeg er litt lei av de eviglange fullkroppsøktene, og synes det er litt for lite med kun to økter i uken. Har lyst til å integrere kondisjonstrening i treningen min, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Vil ikke risikere å legge opp treningen feil slik at fremgangen uteblir, at jeg overbelaster osv. og trenger derfor litt hjelp fra dere som kan dette. Forslag til treningsuke: Mandag: Intervalltrening + styrke overkropp Tirsdag: Intervalltrening + styrke underkropp Onsdag: Fri Torsdag: Intervalltrening + styrke overkropp Fredag: Intervalltrening + styrke underkropp Lørdag: Fri Søndag: Fri Er det noe som burde tilføyes eller sløyfes? Noe jeg har glemt? Ønsker å trene ca. 4 ganger per. uke. Hilsen litt forvirret nybegynner (kvinne, 28, om det er av betydning) Anonymkode: c4656...18c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 Du trenger ikke intervalltrening x4 i uka. Det er ikke vanlig med mer enn x2 i uka med intervalløkter. Jeg har drevet med nettopp dette på høyt nivå, så føler jeg kan uttale meg om det. Til og med x2 med intervalltrening i uka er for folk som skal bli i konkurranseform i forhold til løping. Du bør kjøre 4×4 med intervaller og ikke noe tull med 1 minutts lange drag som en del driver med. Det vanlige i forhold til kondisjon om man skal bli god til løp er 2 intervalløkter, 1 langkjøring og 1-2 tempoøkter eller fartsløp pr uke. Kjører du 4 intervalløkter i uka trener du ikke evnen til å yte på et høyt pulsnivå over tid og du vil kunne gå på en smell. Anonymkode: aaccb...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Takk for svar! Er det forenlig med en styrkeøkt etter en slik intervalltrening, eller tempoøkt? Eller burde styrkeøkten være en dag, og intervall/langkjøring/tempoøkt neste dag? TS Anonymkode: c4656...18c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Er det forenlig med en styrkeøkt etter en slik intervalltrening, eller tempoøkt? Eller burde styrkeøkten være en dag, og intervall/langkjøring/tempoøkt neste dag? TS Anonymkode: c4656...18c Jeg kjører intervall og tempotrening før styrkeøktene uten problem, men dersom du er utrent kan det bli vel mye. Langkjøring kan du ikke ha samme dag som styrke dersom du vil trene langkjøring. Og dersom du ikke er vant til å jogge burde du uansett ikke begynne så hardt med joggingen, for da er sjansen stor for overbelastning og overtrening (altså at kroppen ikke greier å hente seg inn igjen som gjør at man går på en smell). Jeg ville begynt med 1 intervalløkt og 1 langkjøring eller evt 1 tempoøkt i uka i noen uker først. Man kan trene andre typer kardio som for eksempel sykling eller roing som oppvarming til styrke øvrige dager. Anonymkode: aaccb...b1f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 Takk! :D Skal prøve forslaget ditt, høres fornuftig ut. TS Anonymkode: c4656...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå