Gå til innhold

Steinerskolebarn- Søknad til høyere fagutdanning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente med steinerskolevitnemål som nå har tenkt å søke høyere utdanning. Må jeg søke gjennom samordna opptak, eller kan jeg søke direkte til skolen?

Håper noen kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Spørsmål:

1) Må man ta Steinerskole-grunnskole for å begynne ved Steinerskole gymnas?

2) Etter Steinerskolel gymnas, kan man søke seg til hvilek som helst slags studier og garantert komme inn? (Medisin, juss, statsvitenskap, økonomi,journalist, fysioterapi, sivilingeniør, snekker, whatever?)

Skrevet
Spørsmål:  

2) Etter Steinerskolel gymnas, kan man søke seg til hvilek som helst slags studier og garantert komme inn? (Medisin, juss, statsvitenskap, økonomi,journalist, fysioterapi, sivilingeniør, snekker, whatever?)

1 vet jeg ikke, men 2:

endel studier har særkrav til fagkombinasjoner. dette finner du på samordna opptak sinse sider, vil jeg tro.

Jeg har tatt Farmasi fra universitetet, og i klassen var en med steinerskolebakgrunn (Gymnas). H*n hadde da måtte ta kjemi, fysikk og matte som privatist for å fylle kravene.

murf

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Spørsmål:

Jepp...

Du får allmen studiekometanse fra Steinerskolen. Skal du søke et studie med krav om spesiell studiekompetanse, må du ta flere fag i tillegg. Eks realfag som privatist.

Ellers er det ikke noe problem å søke med et steinerskolevitnemål her i Norge, men enkelte land godkjenner ikke dette - og da blir det straks verre (eks Storbritannia)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hørt om folk som bare har tatt de tre siste årene på Steinerskolen. Så det må nok gå an...

Man kommer ikke garantert inne noen steder etter endte år på Steinerskolen. Men vitnemålet blir oversatt slik at man kommer i sammen kategori som andre som søker inn og kravene er like for alle. Om man trenger ekstra fag for å komme inn på medisin og denslags vet jeg ikke. Men man får generell studiekompetanse på steinerskolen, så jeg skulle jo ikke tro det.

Skrevet

Ja, jeg hadde vanlig grunnskole og tok gymnaset på Steinerskolen så det går an!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...