Gå til innhold

Utlyst som fast stilling, får engasjement

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hva dere synes om dette. Om det er riktig? Jeg søkte på en stilling som var utlyst som fast stilling, med ønske om fagbrev eller praksis fra faget. Fikk stillingen men ble ansatt i midlertidig stilling, altså 12 mnd. Nå er den forlenget som engasjement i 12 mnd. Det står at stillingen blir fast når jeg får fagbrevet, noe som også ble nevnt i begynnelsen. Jeg synes hele greia virker merkelig..

Anonymkode: 6e973...f96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du beskriver det virker det ganske klart at de ønsket seg noen med fagbrev, det har ikke du, når du får det får du fast stilling.

Ser ikke noe galt i det så lenge det kom fram i arbeidsavtalen du skrev under på at stillingen ikke var fast.

Arbeidsgiver er ikke forpliktet til å ansette noen selv om de utlyser en stilling.

- hva er forresten forskjellen på midlertidig stilling og engasjement i dette tilfellet?

Skrevet

Dette er veldig vanlig praksis når men ikke oppfyller de formelle kravene til en stilling. Dette legger også veldig klare føringer for hva det forventes av deg som arbeidstaker. Enten så tar du fagbrevet eller så vil arbeidsgiver lyse ut stillingen på nytt i håp om å få tak i noen som fyller kravet. 

Anonymkode: 6fa14...043

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, lurer på hva dere synes om dette. Om det er riktig? Jeg søkte på en stilling som var utlyst som fast stilling, med ønske om fagbrev eller praksis fra faget. Fikk stillingen men ble ansatt i midlertidig stilling, altså 12 mnd. Nå er den forlenget som engasjement i 12 mnd. Det står at stillingen blir fast når jeg får fagbrevet, noe som også ble nevnt i begynnelsen. Jeg synes hele greia virker merkelig..

Mange stillinger har formelle krav. Oppfyller du ikke de formelle kravene men er eneste søker så kan det fint løses slik fra arbeidsgiver. Får du fagbrev og de formelle kravene i orden, så har du fortrinnsrett når stillingen utlyses på nytt, eller om de finner å ville ansette deg uten utlysning i samarbeid med fagforeningen og de andre ansatte der du jobber.

Her kan det være smart å fagorganisere seg og å spille på lag med tillitsvalgt. 

Anonymkode: 24bd0...206

Skrevet

Jeg begynte på fagbrevet nå så det er på en måte greit nok, men dette med å gå fra midlertidig til engasjement synes jeg skurrer.. Kan de ha fått nye planer om å kutte ned stillingen i fremtiden kanskje. Arbeidsoppgaver og mengde er akkurat det samme, ingen endringer har skjedd der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...