Gå til innhold

Har fått valp i hus - trenger hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! :)

Jeg har hatt valpen min i litt over en uke nå, og det ser ut som den er blitt husvarm og trygg på meg. Den har allerede lært seg mye, og er veldig lettlært!

Men jeg har noen "problemer" som jeg lurte på om noen erfarne hundeiere kan svare meg på? 

1. Valpen har en tendens til å hoppe på meg, bite og har til og med jokket på meg ved noen anledninger.. den er jo bare litt over 9 uker, så jeg tviler på det er hormonelt? Noen gode og konkrete tips for å roe ned valpen? Jeg snur meg med ryggen til og ignoerer han, og da stopper den i et par minutter før det er på igjen..

2. Jeg vil jo gjerne ha valpen husren, så jeg følger den ut etter hver gang den har spist/drukket, sovet og lekt.. Og følger den ut når den gir beskjed om natten. Men hver gang jeg går ut med den skal den utforske og studere alt.. Det er jo veldig positivt, men jeg føler jeg er ute bare for at han skal gå på do halve dagen.. Ofte så tisser/bæsjer han ikke før det har gått 5-10 min fordi han skal undersøke alt/finne den riktige plassen å gå på do på. Tips?? 

3. Jeg har ferie fra jobb i 3 uker til nå, og da skal han være hjemme alene. (Kommer til å få noen til å følge han på do midt på dagen slik at han ikke må holde seg en hel arbeidsdag). Planen er da at han skal være i gangen når han er hjemme alene (fordi han ikke skal ødelegge noe/skade seg). Tips til hvordan jeg kan venne han til å være alene? Vil gjerne begynne å øve på det nå, men er redd det er for tidlig? Han ikke vært alene til nå, har dusjet/handlet osv når jeg har hatt besøk slik at han ikke skal være alene. Men jeg har gått på toalettet/gjort husarbeid/gått ut med søpla uten at han har følgt etter meg, men da har han vært løst i hele huset. Han har da ikke pepet eller noe, bare ligget fint i stua. Men det er jo gangen jeg vil ha han i, med tanke på at jeg er redd han skal bite på ledninger osv.. Tips? Kan jeg feks sette han i gangen mens jeg dusjer? Eller er det for lenge til å begynne med?

4. Når begynte dere å gå turer med valpen? Hvor mye mosjon skal de ha? Jeg er redd den er overstimulert siden den er så mye ute + jeg lærer den ting.. Leser jo at valper skal.sove 18-20.timer i døgnet.. min sover nok ikke mer enn 14-15.

5. Noen andre tips/råd til meg? Tar i mot alt!

Anonymkode: 847bf...83b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med valp! :)

1. Jokking kommer som regel av stress, så jeg synes du tenker riktig om å roe ned valpen. Du kan roe ham med ved å trene kontakttrening (si "bra" når valpen ser deg i øynene og gi en godbit, gjenta flere ganger til du har fullt fokus fra valpen), godbitsøk (kast godbiter/maten til valpen ut i hagen eller bare på gulvet inne slik at valpen må snuse rundt og finne den) eller gi den noe annet å trygge å (fryst kong, tyggebein...).

2. Ha valpen i bånd når du går ut og stå på samme sted hver gang. Vær passiv og bare vent (ha gjerne med deg mobilen og spill Candy Crush :P ). Hvis valpen synes det er veldig spennende ute, så vil jeg anbefale at du går en liten runde etter valpen har gjort fra seg før du går inn. Hvis du hver gang valpen har tisset går rett inn, så vil valpen fort lære seg å dra ut tiden for å få være ute lenger. Om den lærer at så fort den tisser/gjør fra seg, så går dere videre i den spenennde verden, så kan det være den gjør det raskere.

3. Det er lurt å starte med å trene dette allerede nå. Start med å gå ut ytterdøren, lukk døren og gå inn igjen med en gang. Ikke gjør noe nummer ut av det, bare gjør det som en del av den daglige rutinen. Ut døren, lukk den og rett inn igjen og fortsett med dagen. Når valpen ikke lenger bryr seg om at du gjør det, så kan du være borte noen sekunder før du kommer inn. Så øker du gradvis tiden. IKKE gå frem for fort - begynner valpen å hyle, så har du gått for fort frem. Det er mye, mye mer arbeid å trene en hund som har fått dårlige erfaringer med å være hjemme alene til å trives med det enn en valp som enda ikke vet hva det dreier seg om. Begynn etterhvert å gi noe godt når du går (kast godbiter på gulvet, gi en fryst kong) og minst mulig oppmerksomhet når du kommer tilbake. Det skal være kult at du går, ikke at du kommer tilbake.

4. En liten valp trenger ikke mosjon. Ikke mål turer i antall meter eller minutter, men i antall inntrykk. Noe av det viktigste for en liten valp er god sosialisering (være med nye mennesker og hunder, helst hver dag, så lenge at den blir trygg på dem) og miljøtrening (bli trygg og kjent i de miljø den skal omgås som voksen - trafikk, anleggsmaskiner, ender, støy, statuer osv osv).

5. Belønn med godbiter alt valpen gjør som du liker - spesielt sånne ting som at den tar kontakt med deg av seg selv ute og at den kommer når du roper. Små valper har et instinkt som sier at de dør om de er alene, og de er derfor ofte veldig til å dilte i beina på eier og komme bare du setter deg på huk og lokker. Mange valpeeiere har gått i fella og tror at valpen deres "allerede kan innkalling" og belønner det ikke - og får seg en stygg overraskelse når valpen blir unghund og full i hormoner. Har du da ikke belønnet MYE og OFTE kontakt og innkalling, så får du en selvstendig valp som ikke hører på deg overhodet (det er ikke uten grunn at det er mange unghunder som ligger ute på Finn.no "grunnet allergi"). Ellers vil jeg sterkt anbefale boken "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Arne Arrestad og Siri Linnerud Riber. Tar for seg alt du trenger med detaljert opplegg for trening når det kommer til å oppdra en valp (og hunder generelt). 

Lykke til! :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...