Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må far være med og fylle ut dette ved svangerskapskontroll dersom vi ikke er gift? Mener vi har ordnet dette på sykehus ved fødsel tidligere...

Anonymkode: 39eee...879

Skrevet

Jeg tror det er noen nye regler. Uten at jeg er helt sikker på det. Jordmor sa til meg at dersom vi ikke sendte dette inn før baby blir født så må vi på NAV (eller var det skatteetaten?) å registrere farskap etter baby er født, med de timeslange køene som man har der.

Vi fylte det ut på en svangerskapskontroll hos jordmor.

Skrevet
1 minutt siden, Omo skrev:

Jeg tror det er noen nye regler. Uten at jeg er helt sikker på det. Jordmor sa til meg at dersom vi ikke sendte dette inn før baby blir født så må vi på NAV (eller var det skatteetaten?) å registrere farskap etter baby er født, med de timeslange køene som man har der.

Vi fylte det ut på en svangerskapskontroll hos jordmor.

Det er ikke kø på nav lenger. 

Anonymkode: 55bcf...bc0

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kø på nav lenger. 

Anonymkode: 55bcf...bc0

Ikke vet jeg, har aldri vært der. Jeg sier bare hva jordmor sa til meg. Og jeg husker ikke om det var NAV eller skatteetaten man skulle på heller. Skatteetaten her i Oslo er det hvertfall veldig lange køer på. 

Skrevet

Vi fikk vårt andre barn i juni 2017. Da ble disse papirene fylt ut på sykehuset etter fødsel. 

Anonymkode: 6036b...5a3

Skrevet

Google forteller meg dette http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Farskap-og-foreldreansvar-nar-foreldre-ikke-er-gift/ 

Altså kan man gjøre dette på sykehuset som før. Men så står det også følgende: 

Sitat

Det er lurt å gjøre dette før fødselen, ellers vil det ikke komme med på fødselsmeldingen til folkeregisteret og må ettersendes. 

Det kan ta opp til 8 uker å få dette registrert hos folkeregisteret. I mellomtiden vil det stå ukjent far registrert på barnet. 

For å erklære farskap må far møte personlig, samt vise legitimasjon, hos en av disse instansene: 

• lege eller jordmor i forbindelse med svangerskapskontroll/fødsel
  • skattekontor
  • NAV-kontor
  • dommer
  • norsk diplomatisk eller konsulær tjenestemann, dersom faren er i utlandet

https://helsenorge.no/etter-fodsel/fodselsmelding-og-farskapserklaring

Skrevet

Jeg har termin med barn nr. 2 nå og har ikke hørt et kvekk om dette. Vi fikk eldstemann for 2 år siden og da ble det ordnet på sykehuset. 

Anonymkode: 40b2d...f4f

Skrevet

Fødte i november 2017 - alt ble ordnet på sykehuset og fødselsattest kom etter 1,5 uke hvor begges navn på foreldrene sto. 

Anonymkode: a15e1...109

Skrevet

Fødte på mandag. Jordmor kom med papirene til far rett etter fødsel.

Anonymkode: 91dea...9c4

Skrevet

Fikk papirene av jordmor rundt uke 26 eller før. Også skrev pappaen på skjema, tok med til jordmor igjen, og fikk de godkjent og underskrevet av hun, også sendte vi de inn 

Anonymkode: f3cd2...c58

Skrevet

Gjør det før om du kan. Fødte i juni og alle jeg kjenner som har fylt ut på sykehuset måtte gjøre det på nytt hos nav/skatteetaten 

Anonymkode: 1279a...b56

Skrevet

Vi fyllte ut papirene for far hos jordmor før fødsel. Fikk beskjed om uregistrert far etter fødsel så måtte inn på nav likevel. Gikk fortere der enn hos jordmor....

Anonymkode: dffba...832

Skrevet

Fylte inn hos JM og hun ville st far skulle være tilstede v signering. (Oslo)

Anonymkode: 7dc29...cbe

Skrevet

Fødte i januar (Oslo), og vi fikk papirene av jordmor på en av kontrollene. Signerte hos henne og sendte selv inn papirrne en måned før termin.

Anonymkode: fa1ec...31a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...