Dina Skrevet 12. februar 2005 #1 Skrevet 12. februar 2005 Hvor gamle var deres barn da de finn egen TV og egen PC på rommet? Fikk de det i så fall i bursdagsgave, julegave e.l., eller bare sånn uten at det var noen spesiell anledning? Vurderer dettte til min 10 åring, men da har jeg problematikken med at broren på 7 også gjerne vil ha... Utfordringen er jo bl.a hvor skal Gamecuben (som er deres felles) stå? Kunne godt tenke meg å kjøpe TV til begge to, men vil jo ikke skjemme dem bort heller.. Synspunkter og erfaringer mottas med takk!
Polly Ester Skrevet 12. februar 2005 #2 Skrevet 12. februar 2005 Jeg har en 8-åring som har data på rommet - og 16-åringen har både data, X-box med DVD og TV. Eldstemann har kjøpt TV selv, og fått X-box i julegave og data av en snill tante og onkel. 8-åringen har data fordi jeg kjøpte meg ny...
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #3 Skrevet 12. februar 2005 Min 9-åring har akkurat fått tv på rommet. Der spiller både han og stebror playstation - som er deres begges. De kunne hatt den i kjellerstua der vi også har tv, men de foretrekker begge å ha det på rommet til min sønn. Grunnen til at han har tv på rommet og ikke stebror er at stebror bare er her annenhver helg, mens min sønn bor fast.
Gjest Pet Skrevet 12. februar 2005 #4 Skrevet 12. februar 2005 Sønnen min fikk egen TV da han var 8 og pc på rommet da han var 10.
Doo Wop Skrevet 12. februar 2005 #5 Skrevet 12. februar 2005 :o Er dette virkelig vanlig? Er TV`n koblet til så de kan se vanlig TV også? Isåfall: er dere ikke redd de skal se på alt mulig annet rart også da? Det sendes jo så mye rart på TV nå om dagen. Jeg kunne ikke tenke meg å la datteren min få egen TV på rommet. Når vi skal se på TV er det noe vi gjør sammen, da ma vi samarbeide og finne et program vi alle liker. Ved å bare ha en TV får vi også kontrolert spillebruken lettere, synes det blir alt for mye spilling på barna nå om dagen. Synes dere jeg er håpløst gammeldags? 1
Brunhilde Skrevet 12. februar 2005 #6 Skrevet 12. februar 2005 Synes dere jeg er håpløst gammeldags? Ja, egentlig!
Gjest Leola Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 Mine unger er 13 og 18 men har aldri hatt TV og PC på rommene sine. Ungene mine bruker kjellerstuen når de skal se TV eller spille PlayStation. (Men veldig ofte så velger de å sitte i stuen med oss og se TV :-) ) PC`en har vi på et eget rom. Hele familien deler PC`en - det går kjempefint og det begrenser bruken litt.
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2005 #8 Skrevet 12. februar 2005 Begge våre barn har TV på rommet og har hatt det siden de var ca 7 år gamle. TV blir først og fremst brukt til spilling (Nintendo) og guttene har aldri fått lov å spille ubegrenset. Dvs, eldstemann er så stor nå at han styrer ting selv, han ser også en del TV på rommet når han har kamerater på besøk. (Han er 15) Minsten på snart 8 må alltid spørre om lov for å spille, så det blir ikke mer spilling selv om han har det på rommet. Vanlig TV ser han kun der hvis han har venner på besøk, men stort sett er det spilling den TV brukes til. Vi har ikke TV stue, men guttene har store rom, og da ble det praktisk å gjøre det slik. Vi har ikke kjøpt TV til guttene, det ene er et vi hadde før, det andre hadde foreldrene mine på hytten.
Gjest Seleena Skrevet 12. februar 2005 #9 Skrevet 12. februar 2005 :o Er dette virkelig vanlig? Ja Ved å bare ha en TV får vi også kontrolert spillebruken lettere, synes det blir alt for mye spilling på barna nå om dagen. Synes dere jeg er håpløst gammeldags? Eg er enig med deg!
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2005 #11 Skrevet 12. februar 2005 TV på rommet er ikke ensbetydende med at det er fritt frem for spilling, hos oss er restriksjonene like uansett om det er i stuen eller på rommet det skal spilles.
Gjest Emera Skrevet 12. februar 2005 #12 Skrevet 12. februar 2005 TV på rommet er ikke ensbetydende med at det er fritt frem for spilling' date=' hos oss er restriksjonene like uansett om det er i stuen eller på rommet det skal spilles.[/quote'] Ja, det må jo være et viktig poeng, hvis det da er greit å følge med på at spillingen ikke tar helt av. Nå er det muligens mest gutter som er glad i å spille TV-spill? Men jeg vil, idealistisk sett, ikke at datteren min skal få TV på rommet før hun blir tenåring. Jeg synes rett og slett det er unødvendig. Det er greit å lære seg at TV-en er noe vi deler på, og at vi må jenke oss etter hverandre. Nå er hun bare sju, og det blir vel en stund til temaet kommer opp, vil jeg tro. Så får jeg se om det blir enkelt å holde på forsettene...
CecilieB Skrevet 12. februar 2005 #13 Skrevet 12. februar 2005 Guttungen er 9, fikk pc da han var 7. Det var julegave. Gammelt rask som vi satte sammen til ham. Lillesøster på snart 6, får bruke den av og til, så det er for så vidt begge sin, men den står på hans rom. Gamecube og playstation står i stuen, tv har de ikke på rommet enda. Spilling forgår kun i helgene, av og til gjøres det unntak. Pc brukes jo også til skolearbeid, han har msn så han kan prate med venner og familie. Han er imidlertid den eneste i klassen med egen pc (3klasse) og det hadde jeg faktisk ikke trodd.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #14 Skrevet 12. februar 2005 Det eneste jeg reagerte på er at han må dele julegaven som han fikk med søsteren. Jeg synes at da må julegaven ha vært gitt til dem begge.
CecilieB Skrevet 12. februar 2005 #15 Skrevet 12. februar 2005 Når han fikk denne til jul var hun så liten at det ikke var aktuelt for henne å bruke pc. Han har heller ingen problemer med å dele med henne, og det burde jo det strengt tatt ikke vært et problem for deg heller. 2
CeeCee Skrevet 12. februar 2005 #16 Skrevet 12. februar 2005 Min sønn fikk den gamle tv'en da jeg kjøpte ny. Da var han 5-6 år tror jeg. Så fikk han den gamle PC'en (uten internett tilgang selvfølgelig!!!) da jeg kjøpte meg ny. Da var han 7 år. Må tilføye at det ikke var fri bruk av disse. Han måtte alltid spørre om lov, og jeg begrenset bruken, og han respekterte og aksepterte dette. Man må se barna an også. Dersom de hører etter, respekterer og aksepterer, og ikke bruker det fritt dersom det er satt ned et begrenset bruk, ser jeg ikke noe problem med dette.
Gjest Starya Unplugged Skrevet 12. februar 2005 #17 Skrevet 12. februar 2005 Guttungen fikk tv paa rommet da jeg vi fikk ny tv i stua, da var han 7. Data faar han naar jeg faar raad til aa bytte ut den gamle, og det blir nok lenge til.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #18 Skrevet 12. februar 2005 Min sønn på snart 10 år har hatt tv og video på rommet siden han var ca 7 år. Etterhvert ble det også playstation 2. Tv'n er det ikke kabel på, så han får ikke sett noen tv-program. Kunne sett filmer og spillt playstation. MEN det følger regler med. Kl. 2130 skal det være mørkt på rommet hans. Ikke noen film eller spill. Det er egentlig de eneste reglene. Han sitter ikke "pal" forran skjermen hver dag uansett. Men det er klart at om han begynner med det, så kommer det regler på det også...
Ulrikke Skrevet 12. februar 2005 #19 Skrevet 12. februar 2005 9-åringen her fikk tv på rommet da vi flyttet inn her. Da var han 7. Vi kjøpte ikke tv til ham, men han fikk en gammel. Det er kabel-tv på den, men den brukes til PS2 og dvd. Småsøsknene får også bruke den. Vi har ikke kjellerstue eller lignende, og det er praktisk å ha den på rommet hans så vi slipper hele gjengen med gutteslamper hengende i stua 8) Alle ungene har pc på rommet - men det er no' gamle greier som er satt sammen og brukes til spill (og skolearbeid for 9-åringen). 9-åringen har internett på sin pc, og er på msn med kompiser innimellom (bra skrivetrening). 4- og 5-åringen spiller Ole Brumm, Labbe Langøre osv - men det er egentlig veldig sjelden de to minste bruker pc'ene sine. Og det er egentlig like greit Når alt dette er sagt: det er IKKE ubegrenset bruk her (selvom diskusjonen av og til går med 9-åringen). I tillegg er de mine stebarn, og er her ca. 40%. Data og PS er noe de kun har tilgang til her, ikke hos sin mor - og dermed blir det dilemma om hvor mye de skal få lov til. Totalen blir jo ikke så mye som det evt. blir her, liksom. Men som sagt, det skal spørres om lov før man skrur på tv og pc, og dette har (foreløpig) aldri blitt misbrukt av ungene.
Gjest LoisLane Skrevet 12. februar 2005 #20 Skrevet 12. februar 2005 Min eldste er fjorten, hun får ikke ha TV på rommet. Det har ikke vært særlig spørsmål etter det, heller.Egen PC har hun, men uten internettilgang. Synes det er hyggeligst at vi kan se TV sammen, men ser at det på sikt blir aktuelt med en TV til i huset. For meg er det også et poeng å kontrollere bruken av PC og TV litt bedre. Tv-titting er ikke noen prioritet hos meg, så det er sjelden noe problem å jenke seg. Synes liksom det høres litt stusslig ut når når tre - fire stykker sitter i hvert sitt rom og ser på TV...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå