AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Noen som har gått på disse medikamentene? Jeg gikk på Remeron i mange år og den medisinen fungerte ganske bra på meg. La på meg ca 20 kg, noe som var ønskelig siden jeg alltid har slitt med undervekt. Fikk økt sexlyst og ble nærmest hyperseksuell og søvnproblemene mine ble borte. Nå er det et par år siden jeg sluttet med denne medisinen og kiloene har rast av, jeg er så tynn at det ser ut som jeg har anoreksi er i slutten av 20-årene nå. Sexlysten er helt borte!! Jeg har gått fra å være hyperseksuell til å bli aseksuell. Sex er ikke i tankene mine i det hele tatt og det begynner å bli veldig frustrerende. I tillegg må jeg nå ta Vallergan for å få sove enkelte netter da søvnproblemene kom tilbake etter jeg sluttet med Remeron. Etter mye diskusjon angående medisiner med legen min foreslo hun at jeg skulle prøve Zyprexa istedenfor Remeron siden jeg sliter med tankekjør og disse skal hjelpe mot det. Men da jeg leste pakningsvedlegget om alle bivirkningene ble jeg mildt sagt skremt! Har aldri lest så masse negativt om en medisin før, folk skriver at det er det verste medikamentet de har vært borti. Er det noen som har positive erfaringer med denne medisinen? Eller noen som har erfaring med både Remeron og Zyprexa og kan fortelle hva som fungerte best for dem? Diagnosene mine er angst og bipolar 2. Jeg sliter veldig med tankekjør, liten matlyst, undervekt, manglende sexlyst og selvfølgelig depresjoner som kommer og går. Tar nå kun Lamictal, men merker egentlig ingen effekt av denne alene. Tenker at en kombinasjon av stemningsstabiliserende og anti-depressiva kanskje er det som vil fungere best, men jeg vet jo selvfølgelig ikke, er ingen lege. Men har prøvd flere typer antipsykotika og stemningsstabiliserende som bare gjorde meg verre. Det var så mange forferdelige bivirkninger at jeg ikke klarte å fortsette på disse. Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 Det er en grunn til at zyprexa ofte blir brukt. Det er en bra medisin. Anonymkode: e2796...b70 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Zyprexa er ikke the magic pill ihvertfall. Samme opplegget som andre antipsykotika. Det som gjør susen er sobril, stesolid, osv, men fryktelig vanskelig å slutte med. Anonymkode: 5a833...6b6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at zyprexa ofte blir brukt. Det er en bra medisin. Anonymkode: e2796...b70 Har du erfaring med denne medisinen selv siden du skriver det? Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 Spør heller legen din om abilify. Zyprexa gjør deg utrolig søvnig og du vil føle deg konstant dopa på det. Anonymkode: f9993...e3a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Zyprexa er ikke the magic pill ihvertfall. Samme opplegget som andre antipsykotika. Det som gjør susen er sobril, stesolid, osv, men fryktelig vanskelig å slutte med. Anonymkode: 5a833...6b6 Anonymkode: 5a833...6b6 Jeg har tenkt på det, men psykiateren min frarådet det på sterkeste, hun mente det var stor sjanse for at jeg ville bli avhengig av disse pillene, så hun ville ikke skrive det ut. Er disse medisinene like skadelige for kroppen som anti-depressiva og antipsykotika ved langvarig bruk? Kan ikke så mye om alle disse preparatene, men har lest at det er vanlig med hjerte/kar-sykdommer og nyresvikt og at disse medisnene kan redusere levealderen med 15-20 år! Det er jo utrolig skremmende. Det beste hadde nok vært å leve uten medisiner, men jeg vet ikke om jeg klarer det. Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tenkt på det, men psykiateren min frarådet det på sterkeste, hun mente det var stor sjanse for at jeg ville bli avhengig av disse pillene, så hun ville ikke skrive det ut. Er disse medisinene like skadelige for kroppen som anti-depressiva og antipsykotika ved langvarig bruk? Kan ikke så mye om alle disse preparatene, men har lest at det er vanlig med hjerte/kar-sykdommer og nyresvikt og at disse medisnene kan redusere levealderen med 15-20 år! Det er jo utrolig skremmende. Det beste hadde nok vært å leve uten medisiner, men jeg vet ikke om jeg klarer det. Anonymkode: e460d...3df Har du kilde til det du hevder? Har aldri hørt at sobril og stesolid, valium, vival kan føre til redusert levealder og hjerte/karsykdommer og nyresvikt. Anonymkode: 505f8...c3e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør heller legen din om abilify. Zyprexa gjør deg utrolig søvnig og du vil føle deg konstant dopa på det. Anonymkode: f9993...e3a Har aldri hørt om den medisinen før. Hm. Har du erfaring med disse? Jeg leste litt på felleskatalogen nå og ser at skjelvinger og rykninger i hodet er vanlige bivirkninger av denne mesinen. Jeg sliter allerede med dette og det siste jeg trenger er at det blir verre. Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kilde til det du hevder? Har aldri hørt at sobril og stesolid, valium, vival kan føre til redusert levealder og hjerte/karsykdommer og nyresvikt. Anonymkode: 505f8...c3e Har du ikke lest om alle bivirknignene av disse medikamentene? https://forskning.no/psykiske-lidelser/2008/09/psykisk-syke-er-dobbelt-utsatt Anonymkode: e460d...3df 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tenkt på det, men psykiateren min frarådet det på sterkeste, hun mente det var stor sjanse for at jeg ville bli avhengig av disse pillene, så hun ville ikke skrive det ut. Er disse medisinene like skadelige for kroppen som anti-depressiva og antipsykotika ved langvarig bruk? Kan ikke så mye om alle disse preparatene, men har lest at det er vanlig med hjerte/kar-sykdommer og nyresvikt og at disse medisnene kan redusere levealderen med 15-20 år! Det er jo utrolig skremmende. Det beste hadde nok vært å leve uten medisiner, men jeg vet ikke om jeg klarer det. Anonymkode: e460d...3df Problemet med sobril og dens slags piller er at man fort kan bli avhengig og det er et helvete å slutte. Psykiateren har et godt poeng. Det er uansett en kortsiktig løsning. Når det gjelder medisiner så må man nesten veie opp fordel og ulemper ved å bruke dem. Mange års bruk av zyprexa ol kan jeg neppe tenke meg har noe positv effekt på helsen annet enn at den demper symptomer. Ville vurdert det som en absolutt siste utvei etter at alt annet er prøvd som f.eks god terapi, trening, sunn mat, og sosiale aktiviteter. Kanskje man må prøve å kjøre et strengt regime over lang tid og lære seg noen mestringsstrategier? Anonymkode: 5a833...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 La på meg noe enormt av remeron. Aldri igjen. Anonymkode: 71c95...5f2 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker said: Har du ikke lest om alle bivirknignene av disse medikamentene? https://forskning.no/psykiske-lidelser/2008/09/psykisk-syke-er-dobbelt-utsatt Anonymkode: e460d...3df Det er jo helt andre medikamenter og ikke beroligende piller som sobril og benzo-preparater. Anonymkode: 505f8...c3e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #13 Skrevet 16. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt andre medikamenter og ikke beroligende piller som sobril og benzo-preparater. Anonymkode: 505f8...c3e Men altså, det var jo ikke det jeg skrev heller. Spørsmålet mitt var om disse beroligende medikamentene har lignende bivirkninger som disse andre preparatene. Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #14 Skrevet 16. februar 2018 En liten dose Seroquel kan dempe tankekjør. kan også bedre søvnen. Remeron er et antidepressiva, zyprexa er et antipsykotikum. Så det er to ulike preparater Anonymkode: d8077...b73
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 Gikk på zyprexa i flere år. Har ikke gått på noen andre medisiner enn de, så vet ikke hvordan de fungerer i forhold til andre medisiner. Men de fungerte fint for meg, hadde ingen kjipe bivirkninger. Anonymkode: cff2d...2b5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 Eksen min gikk på Zyprexa. Han la på seg 20 kg over et par uker, og ble tilnærmet som en robot. Du kunne bare si hva han skulle gjøre, så gjorde han det. Det var som om lyset sluknet i øynene hans. Han var i en ruspsykose så det var nødvendig. Når han sluttet så ble han seg selv igjen. Effektivt, men skremmende. Jeg har bipolar 2. Seroquel virker mot tankekjør på kvelden, men du blir tung i kroppen dagen etter. Kanskje du burde begynne på igjen med Remeron siden det virket så godt? Anonymkode: 6fa85...3eb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: La på meg noe enormt av remeron. Aldri igjen. Anonymkode: 71c95...5f2 Jeg vil jo legge på meg, så for meg er det bare positivt men jeg kan skjønne at andre styrer unna remeron pga dette. Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #18 Skrevet 16. februar 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk på zyprexa i flere år. Har ikke gått på noen andre medisiner enn de, så vet ikke hvordan de fungerer i forhold til andre medisiner. Men de fungerte fint for meg, hadde ingen kjipe bivirkninger. Anonymkode: cff2d...2b5 Så fint å høre Anonymkode: e460d...3df
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #19 Skrevet 16. februar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Har aldri hørt om den medisinen før. Hm. Har du erfaring med disse? Jeg leste litt på felleskatalogen nå og ser at skjelvinger og rykninger i hodet er vanlige bivirkninger av denne mesinen. Jeg sliter allerede med dette og det siste jeg trenger er at det blir verre. Anonymkode: e460d...3df God erfaring!!! men er en dyr medisin og mistenker at det er derfor mange holder igjen med å skrive ut... Anonymkode: f9993...e3a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #20 Skrevet 16. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør heller legen din om abilify. Zyprexa gjør deg utrolig søvnig og du vil føle deg konstant dopa på det. Anonymkode: f9993...e3a Er den sløvheten der konstant? Det var jo slik med remeronen også, følte meg helt dopa i begynnelsen. Men det gikk jo over etterhvert når jeg ble vant med medisinen. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: God erfaring!!! men er en dyr medisin og mistenker at det er derfor mange holder igjen med å skrive ut... Anonymkode: f9993...e3a Ingen fæle bivirkninger? Jeg er spesielt bekymret for dette med rykninger/skjelvinger. Ser det står som vanlig bivirkning (1 av 10) . Også vil jeg jo helst ha noe som hjelper på søvnen og gir vektøkning Anonymkode: e460d...3df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå