AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Hei Jeg har vært sykemeldt siden uke 1 på jobben. Fikk i dag lønnsslipp for lønningen min for denne mnd men det sto 0kr utbetalt. Dette er vel fordi nav skal betale lønnen min etter 16 dager. Men når jeg går inn på Nav siden min så står det «ingen utbetalinger». Betyr dette at jeg ikke får noen penger denne mnd? Hvor kan evt feilen ligge? Ser at sykemeldingen er sendt inn og aktivitetsplanen er også gått gjennom.. Hva gjør jeg hvis jeg ikke får utbetalt noe? Man har jo regninger man må betale.. Anonymkode: 23c26...ebd
SesameStreet Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 (endret) Hvilken dag er den første dagen du ble sykmeldt. Det som skjer er at din arbeidsgiver har betalt det de er forpliktet til også tar NAV over. Det er ting som må sendes inn til NAV. Arbeidsgiver skal sende inn et eget skjema med opplysninger om din stilling og din lønn.Uten denne starter ikke saken. Du må sende inn blankett D som heter krav om utbetaling av sykepenger. Den må være ferdig utfylt og underskrevet. Dette må gjøres påløpende hele veien for å få utbetaling av sykepenger. Jeg antar at når du sier sykmeldingen så referer du til blankett A som sendes automatisk fra fastlegen? Sykepenger pleier å bli utbetalt rundt den 25. i hver måned så for februar så er du litt tidlig ute ennå. Den vil ikke være registrert på nav.no før pengene blir kjørt ut fra systemet og det skjer to-tre dager før utbetalingdatoen. Det du gjør, om du ikke får utbetalt noe i februar, så må du se etter løsninger i påvente. Du kan ta penger fra sparekontoen i påvente, du kan låne fra noen du kjenner eller du kan gå i dialog med sosialkontoret. Endret 16. februar 2018 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 1 time siden, SesameStreet skrev: Hvilken dag er den første dagen du ble sykmeldt. Det som skjer er at din arbeidsgiver har betalt det de er forpliktet til også tar NAV over. Det er ting som må sendes inn til NAV. Arbeidsgiver skal sende inn et eget skjema med opplysninger om din stilling og din lønn.Uten denne starter ikke saken. Du må sende inn blankett D som heter krav om utbetaling av sykepenger. Den må være ferdig utfylt og underskrevet. Dette må gjøres påløpende hele veien for å få utbetaling av sykepenger. Jeg antar at når du sier sykmeldingen så referer du til blankett A som sendes automatisk fra fastlegen? Sykepenger pleier å bli utbetalt rundt den 25. i hver måned så for februar så er du litt tidlig ute ennå. Den vil ikke være registrert på nav.no før pengene blir kjørt ut fra systemet og det skjer to-tre dager før utbetalingdatoen. Det du gjør, om du ikke får utbetalt noe i februar, så må du se etter løsninger i påvente. Du kan ta penger fra sparekontoen i påvente, du kan låne fra noen du kjenner eller du kan gå i dialog med sosialkontoret. Takk for svar. Ser at jobben fikk papirene 07.02 så egentlig burde dette være i orden tror jeg. Men hvis jeg må søke på nytt så var i god tid til utbetaling tror du? Har ordnet slik at regninger blir betalt hvertfall men kjedelig å måtte låne penger Anonymkode: 23c26...ebd
SesameStreet Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ser at jobben fikk papirene 07.02 så egentlig burde dette være i orden tror jeg. Men hvis jeg må søke på nytt så var i god tid til utbetaling tror du? Har ordnet slik at regninger blir betalt hvertfall men kjedelig å måtte låne penger Anonymkode: 23c26...ebd Hva mener du med at jobben fikk papirene? Har NAV sendt dem inntekts- og skatteopplysningskjemaet? Er det som har skjedd? Endret 16. februar 2018 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 31 minutter siden, SesameStreet skrev: Hva mener du med at jobben fikk papirene? Har NAV sendt dem inntekts- og skatteopplysningskjemaet? Er det som har skjedd? Det står at arbeidsgiver har mottatt pureen og det er en grønn «hake» på alt av søknader. Det eneste jeg ikke ser er noe under «utbetaling».. Er kanskje fordi søknaden ikke er blitt behandlet. Har sendt inn del D hver gang med en gang jeg har fått sykemelding så alt burde være i orden egentlig. Derfor får jeg litt noia når det står 0kr på lønnsslipp og ingenting på nav sine sider om utbetaling... Anonymkode: 23c26...ebd 1
SesameStreet Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at arbeidsgiver har mottatt pureen og det er en grønn «hake» på alt av søknader. Det eneste jeg ikke ser er noe under «utbetaling».. Er kanskje fordi søknaden ikke er blitt behandlet. Har sendt inn del D hver gang med en gang jeg har fått sykemelding så alt burde være i orden egentlig. Derfor får jeg litt noia når det står 0kr på lønnsslipp og ingenting på nav sine sider om utbetaling... Anonymkode: 23c26...ebd Jeg skjønner ikke helt det med arbeidsgiver (pureen = purring?). Om arbeidsgiveren har fått en purring på inntekts- og skatteopplysningskjemaet den 07.02 så ville jeg ikke belaget meg på at pengene kommer den 25.02. Arbeidsgiveren din må sende skjemaet til NAV, NAV bruker noen dager på å få det scannet inn i systemet, også skal det behandles samme med en hel haug av andre saker som skal behandles. Endret 16. februar 2018 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 Hva npr sykemeldingen er elektronisk? Anonymkode: df57e...a05 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 11 timer siden, SesameStreet skrev: Jeg skjønner ikke helt det med arbeidsgiver (pureen = purring?). Om arbeidsgiveren har fått en purring på inntekts- og skatteopplysningskjemaet den 07.02 så ville jeg ikke belaget meg på at pengene kommer den 25.02. Arbeidsgiveren din må sende skjemaet til NAV, NAV bruker noen dager på å få det scannet inn i systemet, også skal det behandles samme med en hel haug av andre saker som skal behandles. Beklager men mente «papirene» er motatt hos min arbeidsgiver 07.02. Del D har jeg sendt inn første sykemeldingsdag. Men står fortsatt ingentikg under utbetaling på nav og på lønnsslippen for denne mnd fra arbeidsgiver står det 0kr. Satser på å få svar på telefon på mandag. Anonymkode: 23c26...ebd
smilo Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Har du fått melding på altinn om å fylle ut sykepengekrav?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 Det er saksbehandlingstid på sykepenger. Hva den er i ditt fylke kan du sjekke her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV Du må i tillegg legge til ca 1 ukes postgang.. Anonymkode: 0a455...695
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 2 timer siden, smilo skrev: Har du fått melding på altinn om å fylle ut sykepengekrav? Jepp. Den kom 13.02 på SMS. Vi har jo lønn 20.02 så syns kanskje dette er i seneste laget hvis det er fire uker behandlingstid? Anonymkode: 23c26...ebd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #12 Skrevet 17. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Den kom 13.02 på SMS. Vi har jo lønn 20.02 så syns kanskje dette er i seneste laget hvis det er fire uker behandlingstid? Anonymkode: 23c26...ebd Sykepenger fra NAV kommer ikke samme dag som lønn. Det kommer innen den 25. innehverende mnd, men det er opp til 4 ukers saksbehandlingstid på førstegangs behandling så om du ble sykemeldt i starten av februar er det ikke sikkert du får utbetaling den 25. Arbeidsgiver skal dekke de første 16 dagene dersom du har opptjeningstid. Anonymkode: e7e55...25a
smilo Skrevet 17. februar 2018 #13 Skrevet 17. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Den kom 13.02 på SMS. Vi har jo lønn 20.02 så syns kanskje dette er i seneste laget hvis det er fire uker behandlingstid? Anonymkode: 23c26...ebd Jeg regner med du besvarte den samme dag. Da er det ikke sikkert du får penger nå den 25. De har kanskje ikke rukket å behandle det enda.. Men fikk du penger i januar da?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #14 Skrevet 17. februar 2018 11 minutter siden, smilo skrev: Jeg regner med du besvarte den samme dag. Da er det ikke sikkert du får penger nå den 25. De har kanskje ikke rukket å behandle det enda.. Men fikk du penger i januar da? Fikk lønn som vanlig av arbeidsgiver i januar. Har vært sykemeldt siden 04.01.2018 Anonymkode: 23c26...ebd
applestories Skrevet 17. februar 2018 #15 Skrevet 17. februar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Den kom 13.02 på SMS. Vi har jo lønn 20.02 så syns kanskje dette er i seneste laget hvis det er fire uker behandlingstid? Anonymkode: 23c26...ebd Du kan ikke sende inn søknad om sykepenger elektronisk før perioden du er sykmeldt er over. Utbetaling av sykepenger har ingenting med dato for lønnsutbetaling å gjøre. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk lønn som vanlig av arbeidsgiver i januar. Har vært sykemeldt siden 04.01.2018 Anonymkode: 23c26...ebd Arbeidsgiverperioden gikk kun frem til 19. januar, så fra 20. skulle NAV ta over. Betalte arbeidsgiver deg altså ut over de 16 dagene?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #16 Skrevet 17. februar 2018 25 minutter siden, applestories skrev: Du kan ikke sende inn søknad om sykepenger elektronisk før perioden du er sykmeldt er over. Utbetaling av sykepenger har ingenting med dato for lønnsutbetaling å gjøre. Arbeidsgiverperioden gikk kun frem til 19. januar, så fra 20. skulle NAV ta over. Betalte arbeidsgiver deg altså ut over de 16 dagene? Jeg har fastlønn som er forskuddsvis så fikk fast vanlig lønn den 20.01 ja. Det var for hele januar perioden :-) Anonymkode: 23c26...ebd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #17 Skrevet 17. februar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fastlønn som er forskuddsvis så fikk fast vanlig lønn den 20.01 ja. Det var for hele januar perioden :-) Anonymkode: 23c26...ebd Men hvis det er NAV som skal betale dine sykepenger, så skal jo det være f.o.m den 20/1. Da burde jo Nav ha registrert at du skal ha sykepenger. Har du fylt ut og sendt den delen av sykemelding som skal NAV? Det er alltid en del som skal til arbeidsgiver og en annen del som skal til den som utbetaler sykepenger. Anonymkode: 1a6b4...123
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #18 Skrevet 17. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis det er NAV som skal betale dine sykepenger, så skal jo det være f.o.m den 20/1. Da burde jo Nav ha registrert at du skal ha sykepenger. Har du fylt ut og sendt den delen av sykemelding som skal NAV? Det er alltid en del som skal til arbeidsgiver og en annen del som skal til den som utbetaler sykepenger. Anonymkode: 1a6b4...123 Det er fullt mulig for arbeidsgiver å kreve refusjon tom 310118 og så tar NAV over. Antar det er det de gjør. Det som er kjipt med det er at NAV har lenger saksbehandlingstid på arbeidsgiverrefusjon og denne vil da havne innunder det siden de skal ha refusjon en liten periode utover arbeidsgiverperioden. Anonymkode: e7e55...25a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis det er NAV som skal betale dine sykepenger, så skal jo det være f.o.m den 20/1. Da burde jo Nav ha registrert at du skal ha sykepenger. Har du fylt ut og sendt den delen av sykemelding som skal NAV? Det er alltid en del som skal til arbeidsgiver og en annen del som skal til den som utbetaler sykepenger. Anonymkode: 1a6b4...123 Sendt inn alt. Har både sendt elektronisk og i papirform for å være sikker men har visst klusset seg nå.. Anonymkode: 23c26...ebd
applestories Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fullt mulig for arbeidsgiver å kreve refusjon tom 310118 og så tar NAV over. Antar det er det de gjør. Det som er kjipt med det er at NAV har lenger saksbehandlingstid på arbeidsgiverrefusjon og denne vil da havne innunder det siden de skal ha refusjon en liten periode utover arbeidsgiverperioden. Anonymkode: e7e55...25a Godt mulig at det er dette som har skjedd. I det siste har det vært svært lang behandlingstid på refusjoner enkelte steder, muligens for å raskere ta unna de sakene der utbetaling skal direkte til den sykmeldte fra starten av. Anbefaler TS å sjekke med arbeidsgiver i morgen, så ringe NAV. Dersom inntektsopplysningene ligger på vent et sted pga. arbeidsgivers avkryssing for refusjon er det ikke mulig for de på telefon å svare på det, men de kan se om det er registrert noen oppgaver i saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå