Thomasine Skrevet 12. februar 2005 #1 Skrevet 12. februar 2005 Nå nærmer eksamenstidene seg med stormskritt.... Hvordan var/er din beste studieteknikk? Hva funket/funker for deg?! Tenk om jeg kunne fått noen virkfulle tips... :-) Jeg har alltid lest gjennom med "blyant og papir" ved siden av hvor jeg noterer esensielle ting - det jeg mener er det viktigste å kunne/huske. Prøver også å få en generell oversikt av innholdet i f.eks boka før jeg "setter igang"!! Dette blir en tøff vår... :-)
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2005 #2 Skrevet 12. februar 2005 Jeg leser igjennom hele kapittelet og stryker med stryketusj. Så skriver jeg notater. Jo mer man repeterer, jo bedre huskes det. Bruker omtrent 2 dager på et 50-siders kapittel, men har forelesning hver dag nå. Når eksamen nærmer seg ser jeg bare på notatene.
Ciara Skrevet 12. februar 2005 #3 Skrevet 12. februar 2005 Jeg tar notater fra alt jeg leser. Senere leser jeg bare igjennom notatene - så originaltekstene leser jeg kun én gang. Når jeg har notert ned de viktigste punktene i en tekst, og kan dem, blir det lettere å se sammenhenger mellom forskjellige sider av stoffet og se linjene i faget enn når jeg sitter med selve tekstene og alle detaljene de inneholder.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #4 Skrevet 12. februar 2005 De jeg har møtt som bruker tankekart/mindapping sier det er helt genialt og fungerer kjempebra. Men det er en teknikk som tar lang tid å innarbeide og som krever store forandringer i hvordan man arbeider.
Arkana Skrevet 12. februar 2005 #5 Skrevet 12. februar 2005 Jeg har aldri likt tankekart, det gir meg ingenting. Jeg leser en gang gjennom hele pensum og streker over med overstrykningspenn. Med jevne mellomrom (helst etter hvert kapittel) setter jeg meg ved PC'en og skriver sammendrag av kapitlene. Disse tar jeg fram og leser nøye når eksamen nærmer seg. Jeg studerer psykologi, som er svært hardt og med mye å lese, og denne metoden fungerer best for meg i allefall.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #6 Skrevet 12. februar 2005 jeg leser og stryker over med gul tusj, tar en runde til - og skriver notater/ sammendrag med egne ord inn på PC og diskuterer så ofte jeg kan. tar ca ni timer på lesesalen hver dag, og heelt fri på lørdag søndag er åpen - hvis jeg ikke har planer så kan jeg lese noen timer da også.
Sniglå Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 Bruker desverre "skippertak-metoden", ikke til å anbefale, hehe... Men når jeg først får fingeren ut så leser jeg gjennom alt og stryker over det viktigste med markeringspenn. Når jeg repeterer leser jeg stort sett det som jeg har markert. Selv om jeg lover meg selv å starte tidligere hvert semester, så har denne metoden så langt fanktisk funka...
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #8 Skrevet 12. februar 2005 Jeg eide alddri studieteknikk. Jeg festet, hadde det gøy, traff masse menn, var på dates og drakk mye rødvin. Jeg klarte noen fine juss-eksamener, men det var bare fordi jeg syntes det var logisk. Studieteknikk er kjedelig. Det vilktigste er at du har det gøy på studiet så kommer alt det andre av seg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #9 Skrevet 12. februar 2005 Studieteknikk??? Hva da sa du? Skippertak. Men har gått på alt av forelesninger og leser på notater den sistte måneden før eksamen. Til siste gjest her: Håper jeg ikke får deg som jurist/advokat i noen sammenheng...
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #10 Skrevet 12. februar 2005 Studieteknikk??? Hva da sa du? Skippertak. Men har gått på alt av forelesninger og leser på notater den sistte måneden før eksamen. Til siste gjest her: Håper jeg ikke får deg som jurist/advokat i noen sammenheng... Hvorfor ikke? Jeg har da fine eksamener og kan tenke fornuftig. Det er da ikke noe galt i å ha det gøy vel? Til trådstarter: lykke til!
Maetzii Skrevet 12. februar 2005 #11 Skrevet 12. februar 2005 Får panikk omtrent 2 timer før eksamen, nileser i den tiden jeg har til overs etter å ha pakket sekk og gått til skolen... Får en gjennomsnittlig karakter, lover meg selv å åpne bøkene FØR eksamensdagen neste år, og glemmer det igjen umiddelbart.. Ta det med ro, jeg skal ikke jobbe innen den utdannelsen jeg tar nå uansett. *hate alt som har med faget å gjøre*
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #12 Skrevet 12. februar 2005 Å være dreven i skippertaks-metoden kan være svært nyttig ute i arbeidslivet, der man kan ha korte tidsfrister å forholde seg til. Skippertak krever å kunne skaffe seg oversikt over mye stoff fort og gjøre klare prioriteringer på hva som er viktigst. Slettes ikke dumme ferdigheter.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #13 Skrevet 12. februar 2005 Får panikk omtrent 2 timer før eksamen, nileser i den tiden jeg har til overs etter å ha pakket sekk og gått til skolen... Får en gjennomsnittlig karakter, lover meg selv å åpne bøkene FØR eksamensdagen neste år, og glemmer det igjen umiddelbart.. Ta det med ro, jeg skal ikke jobbe innen den utdannelsen jeg tar nå uansett. *hate alt som har med faget å gjøre* Kjenner meg igjen! Forskjellen er at jeg skal jobbe med det jeg har utdannet meg innen. Jeg har valgt å ikke være innelåst med bøkene og teoriene hele tiden...jeg nekter å bli et fattig menneske, eller en grønnska om du vil. Jeg vile heller ha gjennomsnittskarakterer kombinert med mye reising, fester og møter med interessante mennesker framfor lite sosialt liv med bøkene og ensomhet.
Arkana Skrevet 12. februar 2005 #14 Skrevet 12. februar 2005 Jeg vile heller ha gjennomsnittskarakterer kombinert med mye reising, fester og møter med interessante mennesker framfor lite sosialt liv med bøkene og ensomhet. Det ene utelukker ikke det andre. Er man litt smart klarer man fint å være effektiv og lese jevnt og trutt gjennom året og likevel ha et liv utenom. Reise og feste kan man gjøre når som helst, studietiden har man bare én gang.
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2005 #15 Skrevet 12. februar 2005 Til den som snakket om sosiale ting: Hvis man leser på universitetet så er det jo kjempesosialt der. Ofte føles det som om jeg har en kjempelang kantine-økt med litt lese-pauser innimellom Andre venner treffer jeg etter klokken 17. Bare tull at man ikke kan være strukturert og sosial. Jeg er det, og alle de jeg leser med er det også.
Dru Skrevet 12. februar 2005 #16 Skrevet 12. februar 2005 Å være dreven i skippertaks-metoden kan være svært nyttig ute i arbeidslivet, der man kan ha korte tidsfrister å forholde seg til. Skippertak krever å kunne skaffe seg oversikt over mye stoff fort og gjøre klare prioriteringer på hva som er viktigst. Slettes ikke dumme ferdigheter. Ikke dumt. Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Og jeg er svært dreven i den metoden. Jeg leste til en grunnfagseksamen, 5000 sider pensum på to dager. Jeg fikk 2.7. Og bare så det er sagt; det der gjør jeg aldri igjen
registrert gjest Skrevet 13. februar 2005 #17 Skrevet 13. februar 2005 Til jusstudenten; Studerer jus selv og er som deg, tar det fint med ro fordi det alltid har funket for meg. Og ja det er mennesker som leser hele tiden og de kan ikke skryte på seg noe bedre karakter. Så hvordan kan man si at du ikke vil ha en advokat som har sin måte å lese på? Det er faktisk mennesker som tar ting lettere til seg enn andre. Skulle dog likt å ha flere som meg på fakultetet,
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2005 #18 Skrevet 13. februar 2005 Jeg jobber helt klart best under press, den siste tiden har jeg hatt en deadline å jobbe mot, og har overrasket til og med meg selv. 1.juni er den deadlinen jeg har satt meg selv
Scheherazade Skrevet 13. februar 2005 #19 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er dårlig på "klassisk" studieteknikk. I to av fagene dette semesteret går jeg ikke engang på forelesning, fordi foreleserne er ikke noe bra. Da sier det seg selv at jeg må lese for meg selv. Jeg stryker ut litt her og der i teksten, men, tja, det blir vel mest for å se at jeg ahr lest kapitlet. Leser såpass fort at det som funker for meg er stort sett å lese boken så mange ganger som mulig før eksamen. I tillegg har vi øvinger i hvert fag og lærer jo en del på den måten.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #20 Skrevet 14. februar 2005 Jeg var også en av dem som festet mye, jobbet i skippertak, og koste meg, datet og reiste rundt i verden i studietiden. På grunn av at jeg hadde genuin interesse for faget så tok jeg det veldig lett, og husket det meste som ble sagt på forelesningene (dersom festen før ikke hadde vært for hard ) og det jeg leste i bøkene. Og fikk god karakter. Men hvis jeg ikke hadde følt at jeg hadde mestret faget hadde jeg nok tatt meg litt mer sammen og begynt å gå på lesesalen innimellom. Gjorde mye mindre lekser som student enn som skoleelev, nettopp pga at man fikk holde på med det mest interessante faget absolutt hele tiden, og slapp å bruke mye tid på ting man ikke har like lett for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå