Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mener jeg har en god sak for å få uføretrygd. Hva skal til for at NAV er enig?

Anonymkode: 599fc...ab4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du fyller vilkårene i folketrygdloven. Kort fortalt må det avklares at duber ferdig behandlet og at det ikke er utsikt til at du noen gang blir bedre, og utprøvd i forhold til ethvert tenkelig arbeid. 

Anonymkode: baea5...74a

• Liker 2
Skrevet

Stort sett er vel ikke NAV enige, men sender deg til NAV`egen 3`dje part instans for avklaring mot jobb eller ufør, og også arbeidsutprøving. Så tar de en beslutning.Jeg har ingen tro på at en blir ufør kun på at legen mener så. Har du vært hos spesialist og har dokumentasjon på det, så vil NAV også ha ny uttalelse fra spesialisten, og denne blir vektlagt utrolig mye mer enn allmennlegens skriftlige redegjørelse.  

Anonymkode: 20457...96b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må gjennom tiltak for å avklare om du er ufør i forhold til ethvert yrke. Det kan være så mye rart, men dersom saken din er godt nok belyst og du for eksempel har prøvd deg ut i ulike stillingsprosenter på arbeidsplassen er det ikke sikkert du trenger det.

Men at en lege sier at du har en sak betyr ikke så mye. Leger sier så mye rart og vet ikke alltid noe særlig om regelverket NAV må forholde seg til. Man snakker jo om resten av livet for fellesskapets penger, så det er klart at alle muligheter må prøves ut.

Endret av applestories
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i Nav systemet siden 2003, vært gjennom mange tiltak, kurs, utprøvinger, utredninger, behandlinger og blir bare sykere, har ikke klart å jobbe i løpet av denne tiden. Jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, og 2 på psykisk sykdom. Psykologen min mener jeg burde bli 100% ufør grunnet det psykiske, spesialisten på en av mine fysiske sykdommer mener jeg burde bli 100% ufør grunnet den sykdommen, fastlegen min mener jeg burde være 100% ufør. Men Nav er ikke enige. Nav legen mener jeg burde kunne jobbe. Nav legen har aldri sett meg, eller pratet med meg. Og Nav nekter å hente inn papirer fra spesialisten på min mest alvorlige fysiske sykdom.

Så selv om legen din mener det, så er det stort sett en lang, og tøff vei før Nav blir enige med legen din.

Anonymkode: 634a1...eca

Skrevet

Jeg har asperger og er ikke prøvd ut i noe.. nav sa jeg hadde liten sannsynlighet for jobb og ba meg søke ufør.. hører jo om folk med kanskje verre ting som ikke får ufør. Jeg er i tillegg veldig ung 

Anonymkode: 6408b...36e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i Nav systemet siden 2003, vært gjennom mange tiltak, kurs, utprøvinger, utredninger, behandlinger og blir bare sykere, har ikke klart å jobbe i løpet av denne tiden. Jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, og 2 på psykisk sykdom. Psykologen min mener jeg burde bli 100% ufør grunnet det psykiske, spesialisten på en av mine fysiske sykdommer mener jeg burde bli 100% ufør grunnet den sykdommen, fastlegen min mener jeg burde være 100% ufør. Men Nav er ikke enige. Nav legen mener jeg burde kunne jobbe. Nav legen har aldri sett meg, eller pratet med meg. Og Nav nekter å hente inn papirer fra spesialisten på min mest alvorlige fysiske sykdom.

Så selv om legen din mener det, så er det stort sett en lang, og tøff vei før Nav blir enige med legen din.

Anonymkode: 634a1...eca

Har du sendt dem inn? Nekter de å se på dem?

• Liker 1
Skrevet

Alle må ikke gjennom allslags utprøvinger og tiltak. Det kommer stort sett ann på funksjonsnivået ditt.

Anonymkode: 44128...75c

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger og er ikke prøvd ut i noe.. nav sa jeg hadde liten sannsynlighet for jobb og ba meg søke ufør.. hører jo om folk med kanskje verre ting som ikke får ufør. Jeg er i tillegg veldig ung 

Kan jeg spørre hvilken grad du har, hvor hardt rammet du er?

Anonymkode: 22d2c...00c

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken grad du har, hvor hardt rammet du er?

De graderer vel ikke sånt? Jeg er jo «oppegående», klarer meg relativt Ok, men er helt håpløs med det sosiale som sliter meg veldig ut. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når nav ba meg søke ufør, fikk jeg beskjed om å bestille legetime og snakke med fastlegen min først.Han sendte brev til nav, og så fikk jeg klarsignal fra dem om at jeg skulle søke. Ble innvilget ganske kjapt. Jeg har leddgikt da, og søkte bare delvis ufør, men jeg tror sjansen er stor for at man får det innvilget når det er nav som anbefaler å søke. 

Anonymkode: ae7a9...12b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når nav ba meg søke ufør, fikk jeg beskjed om å bestille legetime og snakke med fastlegen min først.Han sendte brev til nav, og så fikk jeg klarsignal fra dem om at jeg skulle søke. Ble innvilget ganske kjapt. Jeg har leddgikt da, og søkte bare delvis ufør, men jeg tror sjansen er stor for at man får det innvilget når det er nav som anbefaler å søke. 

Anonymkode: ae7a9...12b

Det samme har jeg hørt. Så lenge man har støtte fra lege, eventuell tiltaksarrangør og NAV lokalt så skal man kunne få godkjent uføretrygd.

Anonymkode: 4ddbe...7b8

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De graderer vel ikke sånt? Jeg er jo «oppegående», klarer meg relativt Ok, men er helt håpløs med det sosiale som sliter meg veldig ut. 

Jeg tror de gjør det. Liksom om man er hardt rammet eller mildt rammet. Takk for at du svarte! Jeg spurte fordi jeg selv har søkt ufør men min sykdom er ikke på lista over de som automatisk får innvilget sykdom. Ønsket å høre, gjerne sammenligne litt for meg selv sykdommer som gjør at man får ufør vs. de som ikke er på lista, som min egen.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme har jeg hørt. Så lenge man har støtte fra lege, eventuell tiltaksarrangør og NAV lokalt så skal man kunne få godkjent uføretrygd.

Dessverre ikke helt sant :(

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de gjør det. Liksom om man er hardt rammet eller mildt rammet. Takk for at du svarte! Jeg spurte fordi jeg selv har søkt ufør men min sykdom er ikke på lista over de som automatisk får innvilget sykdom. Ønsket å høre, gjerne sammenligne litt for meg selv sykdommer som gjør at man får ufør vs. de som ikke er på lista, som min egen.

Både lege og NAV var iallfall relativt skråsikre på at jeg skulle få. Og har endel i bekjentskapskretsen som har har fått det innvilget og de har heller ikke typiske sykdommer som gjør at man går for utføretrygd. Men sykdommen har ingenting å si det er arbeidsevnen og hvis NAV lokalt sier at du ikke har arbeidsevne så kan ikke det overprøves. Men du må som sagt gjennom tiltak og avklaring av arbeidsevne.

Skrevet

Både lege og NAV var iallfall relativt skråsikre på at jeg skulle få. Og har endel i bekjentskapskretsen som har har fått det innvilget og de har heller ikke typiske sykdommer som gjør at man går for utføretrygd. Men sykdommen har ingenting å si det er arbeidsevnen og hvis NAV lokalt sier at du ikke har arbeidsevne så kan ikke det overprøves. Men du må som sagt gjennom tiltak og avklaring av arbeidsevne.

Noen ganger går det, andre ganger ikke. Jeg vet dessverre om flere hvor det har endt opp med avslag selv fastlege, spesialister og nav var skråsikre på at de skulle få innvilget. Jeg vet, men dessverre henger de som avgjør om man får ufør innvilget eller ikke feilaktig seg opp i diagnose og ikke arbeidsevnen.

Skrevet

Fastlegen min sa at av alle de han hadde søkt uføretrygd for så var det to som hadde fått avslag og han sender jo en del slike søknader i året, og når han har vært lege i 10 år så tenker jeg at to av alle han har søkt ufør på for avslag så er ikke det mye. De to som ikke fikk det innvilget i første runde klaget og fikk det godkjent på runde 2. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min sa at av alle de han hadde søkt uføretrygd for så var det to som hadde fått avslag og han sender jo en del slike søknader i året, og når han har vært lege i 10 år så tenker jeg at to av alle han har søkt ufør på for avslag så er ikke det mye. De to som ikke fikk det innvilget i første runde klaget og fikk det godkjent på runde 2. 

Da er folk heldig i ditt området, for dessverre er det ikke slik virkeligheten er rundt om i landet.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir satt en uføregrad - den kan være fra 50% til 100%. Som det så fint heter; 

• Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.

Mange er i delvis jobb når de søker uføretrygd, andre har ikke den muligheten.

Denne listen, hvor har du sett den? Jeg har aldri sett den, og jeg jobber i NAV. :klo:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor fastleger sier dette, men det er ingen leger som søker uføretrygd for noen. Det må man gjøre selv. En legeerklæring fra fastlegen er bare en liten del av puslespillet. Be gjerne om å få se din, det er sjelden legene skriver så mye - de er jo så presset på tid, så jeg skjønner det på en måte. De har sine journalnotater og mener nok saken er klar, men det de sender til NAV er gjerne ikke alltid så beskrivende.

Anonymkode: 81b1c...49c

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er folk heldig i ditt området, for dessverre er det ikke slik virkeligheten er rundt om i landet.

Det kommer vel an på vurderingsevnen og villigheten hos den induviduelle legen til å sende med en erklæring på søknaden. Det kan jo være at han avviser flere som vil søke ufør, og at da avviser han dem, istedetfor at søknaden blir sendt til nav og avvist der

Anonymkode: 0e974...0bd

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir satt en uføregrad - den kan være fra 50% til 100%. Som det så fint heter; 

• Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.

Mange er i delvis jobb når de søker uføretrygd, andre har ikke den muligheten.

Denne listen, hvor har du sett den? Jeg har aldri sett den, og jeg jobber i NAV. :klo:

Jeg vet ikke hvorfor fastleger sier dette, men det er ingen leger som søker uføretrygd for noen. Det må man gjøre selv. En legeerklæring fra fastlegen er bare en liten del av puslespillet. Be gjerne om å få se din, det er sjelden legene skriver så mye - de er jo så presset på tid, så jeg skjønner det på en måte. De har sine journalnotater og mener nok saken er klar, men det de sender til NAV er gjerne ikke alltid så beskrivende.

Anonymkode: 81b1c...49c

Det kan være at den kun gjelder for ung ufør. Det er ei liste som viser hva som regnes som alvorlig nok til å få dette innvilget.

Det kommer vel an på vurderingsevnen og villigheten hos den induviduelle legen til å sende med en erklæring på søknaden. Det kan jo være at han avviser flere som vil søke ufør, og at da avviser han dem, istedetfor at søknaden blir sendt til nav og avvist der

Anonymkode: 0e974...0bd

Nei, ikke egentlig hvis du nå snakker om fastleger som skriver erklæringer. Det kommer an på hva den som avgjør om du får ufør eller ikke tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...