Gå til innhold

Hvilken stilling hadde DU søkt på? Vikariat eller fast stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er utdannet sosionom og som mange kanskje vet så er det mange om beinet på disse jobbene. Jeg har idag et vikariat som nattevakt på en rusinstitusjon og jeg trives svært godt med brukergruppen. Nå er det ledig to stillinger hos oss, en 100% stilling (vikariat) på dag/aften og en fast nattevaktstilling som er på 66%. Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal søke på! Jeg føler ikke jeg får brukt utdanningen min som nattevakt (jeg møter sjeldent brukerne...). På dag/aften blir jeg en del av et team, jeg får møtt brukerne oftere og får være med på å gjøre en forskjell for brukerne. Hva ville dere gjort? Vikariatet er på 1 år med mulighet for fast ansettelse (det er ingen som er i permisjon etc, dette har tidligere vært en prosjektstilling). 

Anonymkode: 19cc9...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for vikarstillingen, siden den er såpass lang, og det er mulighet for fast ansettelse etterpå. 

Om du bare skal jobbe 66% taper du mye penger, både i lønn nå, og i pensjonsoppsparing. I tillegg får du mindre relevant erfaring å vise til om du skal  søke jobb neste gang. 

Anonymkode: 09588...beb

Skrevet

Hadde søkt på begge to jeg...

Anonymkode: 0eb0e...951

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått for vikarstillingen, siden den er såpass lang, og det er mulighet for fast ansettelse etterpå. 

Om du bare skal jobbe 66% taper du mye penger, både i lønn nå, og i pensjonsoppsparing. I tillegg får du mindre relevant erfaring å vise til om du skal  søke jobb neste gang. 

Anonymkode: 09588...beb

Det er det jeg også tenker. Opplever derimot mye motstand på dette fra venner, samboer og familie. Skjønner at man kan være bekymret for økonomien osv etterpå, men jeg tenker at mye kan skje på 1 år :) Takk for svar! TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde søkt på begge to jeg...

Anonymkode: 0eb0e...951

Det skal jeg gjøre, men jeg har fått beskjed om at jeg får en av stillingene :) Så jeg er bare veldig usikker på hvilken jeg skulle tatt! Burde nok skrevet det i hovedinnlegget. TS 

Skrevet

Jeg ville søkt begge, men foretrukket vikariatet siden det er 100 %. Siden det er på din egen arbeidsplass er det sannsynlig at du kan gå over i en annen stilling der hvis vikariatet ikke blir forlenget

Anonymkode: 430fd...889

• Liker 1
Skrevet

Fast stilling, alltid fast stilling. Da har du mye flere rettigheter enn vikariat, bl.a fortrinnsrett til andre stillinger som lyses ut. 

Anonymkode: 5658c...082

• Liker 4
Skrevet

I dag ville jeg hatt fast stilling foran alt annet, men det er i min situasjon. 

Da jeg var yngre og før jeg hadde like mange faste utgifter valgte jeg et vikariat som ga meg mer relevant erfaring foran en fast stilling, som var tryggere, men mindre rettet mot det jeg egentlig ville jobbe med. Det lønte seg, ikke fordi jeg fikk fast jobb der jeg var (svangerskapsvikariat), men fordi jeg fikk en annen stilling rett etterpå der min erfaring fra vikariatet var et krav i stillingen. 

Anonymkode: 24978...ad7

Skrevet

Jeg hadde tatt vikariatet og mest fordi den høres ut til å være best for din videreutvikling. Skjønner at noen er i en livssituasjon der det ikke er aktuelt å ta noe som helst risiko, men de fleste er ikke det. 

I denne situasjonen er nattevakt også et moment. Hadde ikke orket å jobbe bare natt.

Anonymkode: a542e...e91

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville søkt begge, men foretrukket vikariatet siden det er 100 %. Siden det er på din egen arbeidsplass er det sannsynlig at du kan gå over i en annen stilling der hvis vikariatet ikke blir forlenget

Anonymkode: 430fd...889

Ja, jeg har jobbet der i snart to år og har en fast stilling i en mindre stillingsprosent så jeg tror at jeg har en god sjanse når det kommer til faste stillinger som evt blir ledig :) TS 

Anonymkode: 4662a...c36

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fast stilling, alltid fast stilling. Da har du mye flere rettigheter enn vikariat, bl.a fortrinnsrett til andre stillinger som lyses ut. 

Anonymkode: 5658c...082

Har fast stilling der fra før av, bare 40% stilling ☺️ Så fortrinnsrett osv har jeg uansett. TS

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag ville jeg hatt fast stilling foran alt annet, men det er i min situasjon. 

Da jeg var yngre og før jeg hadde like mange faste utgifter valgte jeg et vikariat som ga meg mer relevant erfaring foran en fast stilling, som var tryggere, men mindre rettet mot det jeg egentlig ville jobbe med. Det lønte seg, ikke fordi jeg fikk fast jobb der jeg var (svangerskapsvikariat), men fordi jeg fikk en annen stilling rett etterpå der min erfaring fra vikariatet var et krav i stillingen. 

Anonymkode: 24978...ad7

Ja, jeg trenger all den arbeidserfaringen jeg kan få. Er kun 22 år gammel og gikk rett fra videregående og til universitetet. Er jo veldig ung, så det gjør det vanskeligere å få seg jobb. Her er det bare å få all den erfaringen man har mulighet til å få :) TS

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt vikariatet og mest fordi den høres ut til å være best for din videreutvikling. Skjønner at noen er i en livssituasjon der det ikke er aktuelt å ta noe som helst risiko, men de fleste er ikke det. 

I denne situasjonen er nattevakt også et moment. Hadde ikke orket å jobbe bare natt.

Anonymkode: a542e...e91

Enig! Tusen takk for svar ☺️ Er kun 22 år gammel så trenger all den erfaringen jeg kan få. Spesielt innenfor et yrke som dette! TS

Skrevet

Jeg ville tatt vikariatet med 100%. Du kan selvsagt snakke med dem om hvor gode sjanser det er for å få det utvidet - i disse dager er det blitt vanlig å ansette via vikariat før fast stilling. Jeg har vært der selv, og det var "selvsagt" at vikariatet ville bli utvidet, da jeg visste de var fornøyd med meg. Det er bare et forbehold de tar. Det høres ut som du uansett er verdsatt.

Anonymkode: e338b...a7d

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt vikariatet med 100%. Du kan selvsagt snakke med dem om hvor gode sjanser det er for å få det utvidet - i disse dager er det blitt vanlig å ansette via vikariat før fast stilling. Jeg har vært der selv, og det var "selvsagt" at vikariatet ville bli utvidet, da jeg visste de var fornøyd med meg. Det er bare et forbehold de tar. Det høres ut som du uansett er verdsatt.

Anonymkode: e338b...a7d

Tusen takk for svar :) Jeg spurte om dette og hun sa hun ikke kunne svare på det, men at hun kom til å gjøre alt for at det skulle bli fast. TS 

Skrevet
På 16.2.2018 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg gjøre, men jeg har fått beskjed om at jeg får en av stillingene :) Så jeg er bare veldig usikker på hvilken jeg skulle tatt! Burde nok skrevet det i hovedinnlegget. TS 

De kan vel ikke si sånn? Altså, om noen med fortrinnsrett også søker så går jo de før deg om du ikke har det. 

Anonymkode: 17e8c...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...