Gå til innhold

Gravid mens jeg gikk på provera

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

fikk opp gravid 2-3 uker på CB i morges. Legen min er privat og jobber alene og har havnet i alvorlig ulykke og ikke på jobb.

har mest sannsynlig gått fem dager på provera mens gravid. Har googlet og kun funnet ett innlegg om dette og der var det et svar «dette går bra» og ett «ref proverahefte at det er fosterskader». Så 50/50 altså :P

har gått på provera forrige gang jeg var gravid og endte med SA (desember) men dette var min tredje miss av foster, så KAN ha vært andre ting enn Proveraen. Har også testet positivt på noe som KAN være abortgrunn.

det jeg lurer på her (føler det er mange her som har fått provera) er om noen av dere har spurt mer og fikk vite mer om provera enn meg?

Takk!

Anonymkode: 2ee16...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere tenker vel at jeg er drittkjerrig som bare bryr meg om meg selv når legen er skadet. Hatt samme legen i hele prøveperioden (årevis) og også før da jeg «kun» hadde vanlige GU’er. hun ringte meg (privat fra egen mobil) og informerte om ulykken (vrengt kne og alle leddbånd revet over. Dette er alvorlig og må opereres. Vi har veldig godt forhold.

eneste jeg lurte på var om noen her hadde snakket med noen eller hørt fra legene sine eller spurten om provera mens gravid.

legen ringte meg torsdag og jeg testet fredag. Tenkte ringe legen igjen mandag, ikke mase rett etter hun ringte meg. Godt forhold til henne, men trenger ikke mase midt oppi alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gå til en annen lege da? Hvis du fortsatt vil gå privat så kan du jo bare booke time hos en annen lege på et annet legekontor? Evt Volvat eller lignende. 

Anonymkode: f55ba...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig i det hele tatt. Jeg har gått på mange primolut kurer (samme som provera), og stilt spørsmålet både til gynekolog og fertilitetsklinikk. 

Anonymkode: f06b6...4b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva provera er og hvorfor du tar det, men det høres ut som (hvis jeg leser deg rett) at du har vært gravid 3 ganger mens du går på provera. Er du sikker på at dette er den rette tiden å være prøver på hvis medisiner du tar kan gi forsterskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva provera er og hvorfor du tar det, men det høres ut som (hvis jeg leser deg rett) at du har vært gravid 3 ganger mens du går på provera. Er du sikker på at dette er den rette tiden å være prøver på hvis medisiner du tar kan gi forsterskade?

Provera tas for å få bortfallsblødning, og et medikament som blant annet brukes ved behandling for ufrivillig barnløshet. Så situasjonen er på ingen måte unormal. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/45963

Det går nok helt fint.

Sitat

Graviditet: Enkelte gestagener (noretisteron) har vært assosiert med virilisering av genitalia hos jentefostre, spesielt ved bruk av høye doser. Hypospadi har også vært rapportert, men årsakssammenhengen er usikker. Det er ingen holdepunkter for at gestagener i de doser som inngår i hormonelle antikonsepsjonsmidler medfører risiko for skadelige effekter.

(provera er ikke et noretisteron)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miore skrev:

http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/45963

Det går nok helt fint.

(provera er ikke et noretisteron)

Takk for svaret og oppklaring.

tenkte mer siden provera skal lage en blødning at den kanskje ville støte ut et eventuelt foster, at den kunne fremprovosere en abort.

Skal ringe legen på mandag, forstått det slik at blodfortynnende KAN gjøre en forskjell ... uten at jeg helt skjønner hva det kan gjøre fra eller til. Fikk beskjed at jeg ville få dette, så noe må det jo gjøre. Håper dette ikke blir min 4. MA / SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig i det hele tatt. Jeg har gått på mange primolut kurer (samme som provera), og stilt spørsmålet både til gynekolog og fertilitetsklinikk. 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tenkte mer siden provera skal lage en blødning at den kanskje ville støte ut et eventuelt foster, at den kunne fremprovosere en abort.

Skal ringe legen på mandag, forstått det slik at blodfortynnende KAN gjøre en forskjell ... uten at jeg helt skjønner hva det kan gjøre fra eller til. Fikk beskjed at jeg ville få dette, så noe må det jo gjøre. Håper dette ikke blir min 4. MA / SA.

Provera er et progesteron, så lenge du går på det opprettholdes slimhinnen. Når du slutter på det til vanlig støtes den ut, men nå når du er gravid lager det gule legemet og etter hvert morkaken progesteron, så det burde ikke være et problem. Når jeg har gått på progesteron (av andre typer) under graviditet har jeg trappet ned når jeg skal avslutte, men mange slutter brått.

Hvis du har hatt tre MA/SA ville jeg i grunn bedt legen om både å få fortsette på et progesteron som er bedre tilpasset graviditet (f.eks crinone, lutinus eller cyclogest) og eventuelt prøve blodfortynnende. Som du sier kan det i enkelte tilfeller hjelpe, men det er stort sett om man har påvist clotting factors, på godt norsk - det finnes en del genetiske faktorer som gjør at man danner små blodpropper i morkaken, noe som kan føre til høyere abortrisiko. Det er teorier som går på at det også kan gjøre sirkulasjonen i livmoren bedre og dermed også gjøre sjansene for å beholde litt større til tross for at man ikke har clotting factors, men dette er så vidt meg bekjent ikke bevist. Progesteronstøtte hjelper bare hvis du har progesteronmangel (jeg har brukt det i forbindelse med assistert befruktning), og blodfortynnende hjelper sannsynligvis bare om du har en clotting factor, men siden ingen av delene skader hadde jeg sagt ja takk, begge deler om jeg var deg :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, miore skrev:

Provera er et progesteron, så lenge du går på det opprettholdes slimhinnen. Når du slutter på det til vanlig støtes den ut, men nå når du er gravid lager det gule legemet og etter hvert morkaken progesteron, så det burde ikke være et problem. Når jeg har gått på progesteron (av andre typer) under graviditet har jeg trappet ned når jeg skal avslutte, men mange slutter brått.

Hvis du har hatt tre MA/SA ville jeg i grunn bedt legen om både å få fortsette på et progesteron som er bedre tilpasset graviditet (f.eks crinone, lutinus eller cyclogest) og eventuelt prøve blodfortynnende. Som du sier kan det i enkelte tilfeller hjelpe, men det er stort sett om man har påvist clotting factors, på godt norsk - det finnes en del genetiske faktorer som gjør at man danner små blodpropper i morkaken, noe som kan føre til høyere abortrisiko. Det er teorier som går på at det også kan gjøre sirkulasjonen i livmoren bedre og dermed også gjøre sjansene for å beholde litt større til tross for at man ikke har clotting factors, men dette er så vidt meg bekjent ikke bevist. Progesteronstøtte hjelper bare hvis du har progesteronmangel (jeg har brukt det i forbindelse med assistert befruktning), og blodfortynnende hjelper sannsynligvis bare om du har en clotting factor, men siden ingen av delene skader hadde jeg sagt ja takk, begge deler om jeg var deg :)  

Herlighet så hyggelig og godt svar! Tusen takk!

Skal ringe legen på mandag og si akkurat dette, tatt bilde av det du skriver og skal lese det opp.

Vil jo helst unngå flere MA / SA nå, alder imot meg og begrenset hvor mange barn og forsøk en har.

Håper du har det bra, alt Som du har vært igjennom har resultert i barn eller at du nærmer deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet så hyggelig og godt svar! Tusen takk!

Skal ringe legen på mandag og si akkurat dette, tatt bilde av det du skriver og skal lese det opp.

Vil jo helst unngå flere MA / SA nå, alder imot meg og begrenset hvor mange barn og forsøk en har.

Håper du har det bra, alt Som du har vært igjennom har resultert i barn eller at du nærmer deg :)

Jepp, jeg har et herlig barn og et til godt på vei, så det er verdt det! Lykke til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stikk på apoteket og kjøp Albyl-E. Er reseptfritt og mildt blodfortynnende. 

Anonymkode: c46af...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stikk på apoteket og kjøp Albyl-E. Er reseptfritt og mildt blodfortynnende. 

Anonymkode: c46af...625

Albyl-er ikke reseptfritt. Man kan ikke kjøpe blodfortynnende medisiner på apoteket uten resept. Det er noe som skal tas i samråd med lege 

Anonymkode: 2f7c8...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, miore skrev:

Jepp, jeg har et herlig barn og et til godt på vei, så det er verdt det! Lykke til :) 

Så kjekt å høre! Gratulerer til deg med Stamina og utholdenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal også være ekstremt forsiktig med blodfortynnende ved tidligere opplevd abort, da blodfortynnende øker abortrisiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Albyl-E

Hadde vært fint om jeg kunne gjort dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei. Hvordan gikk det med graviditeten? Har selv gått en uke på provera kur, og ventet på mens i 7 dager, bestemte meg for å ta en gtest og den var  positiv i dag 🤞 er det farlig å ta provera mens man er gravid? 

Anonymkode: 8d13a...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...