Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker overhodet ikke å gå tilbake til min gamle jobb når jeg er ferdig med fødselspermisjonen (grunnet personangrep, trakassering og annen mildt sagt lite hyggelig oppførsel av sjefen). 

Når er det ok å begynne å søke? Det er uaktuelt for meg å begynne å jobbe før min del av permen er over (jeg skal bare ha perm i 7 mnd, kortere enn det kommer ikke på tale). 

Det kan ta litt tid før jeg får jobb, så å begynne å søke for seint kan føre til at jeg må tilbake til drittjobben jeg har. Men om jeg søker for tidlig, blir de kanskje sure fordi jeg ikke kan begynne å jobbe før om 4-5 måneder? 

Det blir ekstra problematisk siden sommeren er midt inni der, og da er det som regel ganske dødt på markedet, og få stillinger som blir utlyst. 

Anonymkode: 7b8b1...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på enhver interessante stilling du finner allerede nå (med mindre de tydelig sier de MÅ ha noen nå). Senest bør  du begynne i det du går ut i permisjon tenker jeg. 

Skrevet

Jeg skal begynne å jobbe etter sommeren, og sendte første søknad i går.

Anonymkode: 7f222...4e3

Skrevet

Det er et par stillinger ute nå, med oppstart "snarest". 

Jeg har fulgt med på finn flere år nå, og alle stillinger har oppstart "snarest". Så da er det jo litt vanskelig å søke nå, og si at jeg ikke kan begynne før i november, tenker jeg? 

Skrevet

Er i samme situasjon med en jobb jeg ikke vil tilbake til😕. Tar i verste fall noen mnd ulønnet permisjon for å slippe gammeljobben.

Når det gjelder når å søke kommer det an på hvilke bedrifter du søker hos, enkelte bruker lang på evalueringsprosessen. En bedrift jeg har søkt hos estimerte 10-12 uker før de sendte ut et jobbtilbud. 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fulgt med på finn flere år nå, og alle stillinger har oppstart "snarest". Så da er det jo litt vanskelig å søke nå, og si at jeg ikke kan begynne før i november, tenker jeg? 

Veldig vanskelig å svare på når vi ikke vet type jobb, hvor ofte slike stillinger utlyses etc. Oppstart snarest trenger ikke alltid bety "vi MÅ ha noen nå", det kan også bety "oppstart så snart du kan, vi venter på den rette". Men det er veldig vanlig med oppstart snarest ja, fordi arbeidsgiver jo ikke utlyser en stilling de ikke har tenkt å ansette noen i før om ett år. De kan jo MINST vente på oppsigelsestid. Mer generelt svar er umulig å gi. 

Skrevet
12 minutter siden, *Vilje* said:

Er i samme situasjon med en jobb jeg ikke vil tilbake til😕. Tar i verste fall noen mnd ulønnet permisjon for å slippe gammeljobben.

Når det gjelder når å søke kommer det an på hvilke bedrifter du søker hos, enkelte bruker lang på evalueringsprosessen. En bedrift jeg har søkt hos estimerte 10-12 uker før de sendte ut et jobbtilbud. 

Ja og noen offentlige stillinger kan også drøye i månedsvis. Såpass at man mister mange aktuelle kandidater til det private i mellomtiden,fordi de ikke kan vente i ørten måneder på svar. 

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Vet ikke om jeg skal begynne å søke før sommeren eller etter. På sommeren er det jo lite/ingenting som blir lyst ut. 

Anonymkode: 421e8...a42

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

November, skulle du ikke begynne å jobbe etter sommeren? Sto det ikke 4-5 mnd i HI? Uansett, ny arbeidsgiver må regne med at den som ansettes har oppsigelsestid, som gjerne er tre mnd. Pluss tiden ansettelsesprosessen tar, spesielt i det offentlige kan den være lang. Da er det fort 4-5 mnd. Jeg søker i akademia, og de jeg snakket med der ang en stilling regnet med det ville ta ett år å ansette... 

Anonymkode: 7f222...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...