Gjest Streng mor Skrevet 12. februar 2005 #1 Skrevet 12. februar 2005 Jeg har en 12-åring som er utrolig opptatt av data og tv-spill. Jeg prøver å begrense bruken fordi jeg synes at han ikke skal sitte så mange timer, men heller gjøre noe aktivt. Får selvfølgelig beskjed om at jeg er den strengeste moren på kloden! Jeg sier at jeg har bare èn oppgave her i livet og det er å ødelegge hans liv. Hvor mange timer for dagen får deres barn sitte foran pc/tv?
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #2 Skrevet 12. februar 2005 På mørkeste vinteren får de sitte så mye de vil. De har imidlertid aktiviteter utenom så det blir ikke bare data og spill. PÅ sommeren har vi tidligere hatt avtale om like mye spilletid som utetid. Da styrer de det selv.
CeeCee Skrevet 12. februar 2005 #3 Skrevet 12. februar 2005 8-åringen min får 2 timer PS2 annenhver dag + barnetv og barnetimen hver dag.... litt mer PS2 i helgene...
Far til 2 Skrevet 12. februar 2005 #4 Skrevet 12. februar 2005 Her har vi 2 spillfrie dager pr uke (de bor mest hos moren menn kommer hit hver dag etter skolen). På den måten får vi begrenset spillegalskapen litt. TV er de lite opptatt av så det er ikke noe problem. Men jeg skulle ønske de hadde vært litt mer fysisk aktive i utemiljøet. "Vi jobber med det"
Ulrikke Skrevet 12. februar 2005 #5 Skrevet 12. februar 2005 Godt spørsmål... Diskusjonen går her også, særlig med 9-åringen - men 5-åringen henger seg på, da... Synes det er litt vanskelig selv også, for 9-åringen begynner å bli så stor at han ikke "leker" på samme måte som en 4-åring lenger. Altså, jeg skjønner at han synes det er morsommere å spille data f.eks. enn å leke med biler (et eksempel, bare). Allikevel liker jeg ikke at han sitter pal foran skjermen (tv eller data) hele dagen. Han er jo mye ute med kompiser, og spiller fotball og spiller instrument på fritiden. Som regel begrenser vi bruken til "etter barne-tv", sånn at lengden på det begrenser seg selv. Men vi har hatt slappe søndager med vannrett regn hvor det har vært fri bruk. Og om sommeren er det naturlig å begrense det mer enn om vinteren. I tillegg er ungene mine stebarn, og har ikke tilgang til Playstation og pc hos sin mor. Dermed blir lysten til å drive med det hos oss enda større - noe jeg også kan forstå... Det er ikke lett dette, men vi prøver ihvertfall å begrense det en del - og selvfølgelig kan vi gjøre unntak i helgene når det overhodet ikke skjer noe og været er grusomt... Har også hørt om flere som, særlig om sommeren, har regler av typen "like mye data/tv som du er ute" - men vi har ikke prøvd den enda.
Gjest Leola Skrevet 12. februar 2005 #6 Skrevet 12. februar 2005 Trøst deg med at jeg er en like streng mor for min 13-åring. Jeg synes det er en uting at unger sitter inne og spiller PC eller Playstation. Heldigvis så har jeg en gutt som elsker å være ute - sykler og skater - så mitt største problem er å få han til å være inne nok til å få unnagjort leksene :-?
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 I helgene får mine gjerne se et par timer i sengen om morgenen. Men så pisker jeg dem ut i flere timer etterpå, uansett vær. På hverdagene er det vel max en time om dagen som gjelder. Vi har ingen forskjell på sommer og vinter.
Litz Skrevet 13. februar 2005 #8 Skrevet 13. februar 2005 På hverdagene så er det ikke spilling. Da er det kun en times tv-titting utenom barne-tv. I helgene får hun spille ett par timer daglig, men ikke mer. Lørdagene i vinter har vært greit siden hun da har gått på skiskole. Dermed har hun fått 2-3 timer frisk luft og aktivitet ute. Når hun da kommer hjem så er det middag og barne-tv. Etter barne-tv får hun finne på noe på rommet sitt eller vi har spilt spill, kort ol. Søndager er sløvedag her hos oss. Da ser vi tv, spiller spill og koser oss med god mat. Så tilsammen i løpet av en uke blir det kanskje 3-4 timer tv-titting utenom barne-tv og 2-3 timer spilling på pc eller playstation. Er i grunnen fornøyd med det. Hun har andre aktiviteter også, som skiskolen, ballett hver tirsdag og skal også begynne å spille gitar når vi finner en gitarlærer som er dyktig. (kan legge til at datteren min blir 6 år til sommeren)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå