Gå til innhold

Hvorfor bruker man ikke bilpute i buss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en annen tråd her som fikk meg til å tenke. Man skal jo alltid bruke bilpute for barn i bil, men det er jo ytterst sjelden man tar med en slik på buss. Sikkert veldig upraktisk å drasse med seg bilpute på bytur, men det er jo like utrygt som å sitte uten i bil. Hvorfor er det greit å sitte uten i buss, men ikke i bil?

Anonymkode: 48435...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke greit. Det er like farlig i buss som i bil. tror mange velger å ikke ta med pute for å slippe å dra på den.. Men, her har hvertfall bussene egne stoler og barneseter i bussen man kan låne. 

Anonymkode: f3582...7d5

Skrevet

Her hvor jeg bor så er det bilturer på bussen, men bare 2 og bare på de få som har belte. 

Skrevet

Litt pga det praktiske, og litt pga at faren for personskade i buss er mindre enn i en personbil. Bussen har langt høyere masse enn en personbil, og i en kollisjon vil mindre kinetisk energi bli overført til passasjerene på en buss enn i en personbil. 

Men det er et ganske tynt argument, og jeg tar ikke ungene med på buss om jeg kan unngå det. Her er det knapt noen busser som har sele engang, til tross for at mange av dem er nedom motorveien med 80-sone. 

Anonymkode: f9851...71a

Gjest N-Nøff
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja men det er jo nesten ingen som faktisk gjør det, og ingen som tenker over usikra barn i bussen, men i bil derimot...

Anonymkode: 48435...d7c

Det er jo noen som tenker over at sikringen ikke er god nok. 

Og så kan du jo ta NSB som eksempel, hvis det er buss for tog (noe det "alltid er", enkelte steder i landet), så setter NSB opp minibusser. Med beskjed til småbarnsforeldre om å plassere en 1-åring i setet. Med 3-punktsbelte på. Sykt. Litt av noen signaler de sender ut. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt pga det praktiske, og litt pga at faren for personskade i buss er mindre enn i en personbil. Bussen har langt høyere masse enn en personbil, og i en kollisjon vil mindre kinetisk energi bli overført til passasjerene på en buss enn i en personbil. 

Men det er et ganske tynt argument, og jeg tar ikke ungene med på buss om jeg kan unngå det. Her er det knapt noen busser som har sele engang, til tross for at mange av dem er nedom motorveien med 80-sone. 

Faren for personskade er langts større i en buss enn i en bil. Hvor har du din motsatte oppfatning fra? 

Beltene i bussen er i all hovedsak bare hoftebelter, når der er bussbelter. I bilen har så og si alle nå hovte og brystbelte i ett. Poenget med bilstolputer er å heve beltepunktet for å unngå skader ved en bråprems på grunn av måten beltet treffer på barnets kropp. 

Anonymkode: b0273...040

Skrevet
1 minutt siden, Neinøff skrev:

Det er jo noen som tenker over at sikringen ikke er god nok. 

Og så kan du jo ta NSB som eksempel, hvis det er buss for tog (noe det "alltid er", enkelte steder i landet), så setter NSB opp minibusser. Med beskjed til småbarnsforeldre om å plassere en 1-åring i setet. Med 3-punktsbelte på. Sykt. Litt av noen signaler de sender ut. 

Minibusser bruker de aldri her, men de største og høyeste turbussene nsb kan få fatt i. Og her er ofte buss for tog. 

Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Minibusser bruker de aldri her, men de største og høyeste turbussene nsb kan få fatt i. Og her er ofte buss for tog. 

Javel?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faren for personskade er langts større i en buss enn i en bil. Hvor har du din motsatte oppfatning fra? 

Beltene i bussen er i all hovedsak bare hoftebelter, når der er bussbelter. I bilen har så og si alle nå hovte og brystbelte i ett. Poenget med bilstolputer er å heve beltepunktet for å unngå skader ved en bråprems på grunn av måten beltet treffer på barnets kropp. 

Fra forskning. Det er samme som at man sitter tryggere i en tung bil enn en lett bil (ved samme sikring - det er altså premisset jeg snakker om. Man er tryggere i personbil med belte enn i buss uten belte). Hvor har du din oppfatning fra? 

Jeg vet hva poenget med bilstolputer er... Stort sett alle busser som har belte her jeg bor, har nå trepunktsbelter, og ikke bare sånn tvers over magen ubrukelige belter. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Flybussen i Trondheim har innebygd bakovervendt barnesete 🙌 Burde vært pålagt i alle busser!

Skrevet
2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Flybussen i Trondheim har innebygd bakovervendt barnesete 🙌 Burde vært pålagt i alle busser!

Det har flere av bybussene i Bergen også. Problemet er at det som regel er ett sånt sete på hele bussen, og bussene er som regel fulle. Skal man da kreve at den personen som sitter der, flytter seg? Og hva om det allerede sitter et spebarn der? Det kan man jo ikke vite på forhånd, så skal man da gamble, og risikere å måtte betale i dyre dommer for taxi? 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har flere av bybussene i Bergen også. Problemet er at det som regel er ett sånt sete på hele bussen, og bussene er som regel fulle. Skal man da kreve at den personen som sitter der, flytter seg? Og hva om det allerede sitter et spebarn der? Det kan man jo ikke vite på forhånd, så skal man da gamble, og risikere å måtte betale i dyre dommer for taxi? 

Det burde selvsagt være pålagt med flere seter. De tar jo ingen plass såfremt det ikke er barn i setet. Bare klapper stolen inn i ryggen og da har man 2 seter. 

Og selvfølgelig skal en voksen flytte seg om de sitter i et sete som kan ha et barn. Akkurat som med gamle folk. Voksne friske mennesker kan stå.

Endret av GoldenLioness

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...