Gå til innhold

Helsestasjon med mye fokus på vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som ikke ser overvektig ut, men likevel er for tung i forhold til høyden. Vi har et normalt kosthold. Helsesøster fokuserer mye på vekt. Vårt barn er nå fire. Er det noen her med liknende erfaringer? Lurer også på hvor mye andres fireåringer vanligvis spiser på en normal dag? 

Anonymkode: aea69...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hørt utallige helsesøstre si: Noen er store, noen er små, noen er lave, noen er høye. Det jevner seg. :)

Min sønn gikk sammen med tre fire-åringer som så ut som om de var åtte år. Nå går to av dem i fjerde klasse og nå har det jevnet seg ut. De så jo ikke overvektige ut de heller. :P Helsesøster var ikke brydd. Vi hadde samme helsesøster. 

Nå er det lenge siden jeg har hatt en fire-åring så jeg husker ikke helt hva de spiste på den tiden, men jeg husker at det varierte mye. En dag så var matpakken tom og barnehagen klagde over at jeg sendte med for lite mat. En annen dag så var ikke matpakken rørt. :P

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Skrevet

Det er en kjensgjerning at foreldre ikke ser egne barns overvekt, så at du ikke synes barnet ser overvektig ut er ikke en god indikator på om barnet faktisk er overvektig eller ikke. Med tanke på hvor problematisk overvekt kan bli for barnet senere, synes jeg det er bra at helsestasjonen tar tak i det nå, før det blir et stort problem. Det er mye lettere å gjøre noe med FØR barnet blir så overvektig at selv foreldrene ser det. 

Anonymkode: 9dada...d71

• Liker 10
Skrevet

Her tenker jeg litt både og...

Innimellom må man bare jatte med på helsestasjonen, og være selvsikker nok til å vite at man gjør det beste for barnet. Gjennom et barns oppvekst vil man igjen og igjen møte folk som vet bedre en deg hvordan du skal være med dine barn, og de fleste vil ta feil. 

Men overvekt er et faresignal du som forelder skal ta alvorlig. Tenk gjennom kosthold, tenk gjennom aktivitet. Diskuter gjerne åpent med helsestasjonen, om det er noe i kostholdet de reagerer på. Samtidig, ikke la det få for mye fokus på hjemmebane. 

Anonymkode: 8392b...8fc

• Liker 6
Skrevet

Har ei som blir 4 om et par mnd. Hva hun spiser er veldig variabelt. Noen dager nesten ingenting, andre dager kan hun ha to skiver til frokost, 3 kjøttkaker til middag og 2-3 skiver til kvelds pluss lunsj og frukt i barnehagen. Hun er helt normal nesten 15 kg og 100 cm. 

Anonymkode: 269ce...755

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en kjensgjerning at foreldre ikke ser egne barns overvekt, så at du ikke synes barnet ser overvektig ut er ikke en god indikator på om barnet faktisk er overvektig eller ikke. Med tanke på hvor problematisk overvekt kan bli for barnet senere, synes jeg det er bra at helsestasjonen tar tak i det nå, før det blir et stort problem. Det er mye lettere å gjøre noe med FØR barnet blir så overvektig at selv foreldrene ser det. 

Anonymkode: 9dada...d71

Jeg er enig. Overvekt blant barn er et økende problem. Det er lettere å ta tak straks man ser at kurven er på vei oppover, men mens det ennå bare er litt, enn å ta tak når man har veldig mange kilo ekstra. Både på vår helsestasjon og på skolen er de opptatt av dette. De har bl.a. et tilbud til barn og foreldre som sliter med vekt og/eller lav fysisk aktivitet hvor man treffes jevnlig og da driver barna med variert fysisk aktivitet sammen mens foreldrene får enkle kurs i mat og annet relevant (noen ganger er foreldrene aktive sammen med barna). 

Kanskje ville det aldri utviklet seg videre, kanskje ville barnet strukket seg masse og vært slank om noen år, eller kanskje ville det bare eskalert og barnet hadde hatt et stort vektproblem. Man kan ikke vite i hvilken kategori barnet er i og det er mye bedre og enklere å prøve å snu en negativ trend så tidlig som mulig. :)

• Liker 7
Skrevet

Det er i det minste bra at de nevner vekt OG høyde. Jeg har et langt barn, langt over normalen for høyden i egen alder. Vært sånn helt siden hun var noen måneder gammel. Helsesøster sier at vekt og høyde stemmer, men en gang var vi hos en barnelege der (rutine) og da spurte han oss om vi ga henne godteri i helgen osv. Jeg bare: "hæ? Nei". Dette var et barn som tydelig var lang og slank, fikk ofte kommentarer på det. Ligger i familien også. Men han så kun på vekten, ikke på høyden, og da kjente jeg at jeg bare lukket ørene videre asså. Jeg mener at man kan gi dem mat etter hold. Du kan se på andre barn i barnehagen om ditt barn er større/smalere/det samme. 

Anonymkode: 6bbc6...68b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at helsesøstre er veldig opptatt av vekt hvis det ikke faktisk er et problem (eller ser ut til å bli det). På forrige kontroll var min 6-åring litt undervektig på papiret, men det ble avfeid i og med at hun har god appetitt, er frisk og har mer enn nok energi. Hadde de kun vært opptatt av kurven og ikke sett på helheten så ville de vel tilbudt ekstra oppfølging av henne. Har selvfølgelig kun min personlige erfaring fra de helsesøstrene jeg har møtt.

Ville absolutt tatt det helsesøster sier på alvor. Se på om kostholdet er så bra som du tror. Aktivitet har faktisk veldig lite å si for vekt, men er selvfølgelig viktig for helsa likevel.

• Liker 1
Skrevet

Hvis poenget er å gå ned i vekt har fysisk aktivitet ganske lite å si. Trening er gram og mat er kilo, for å si det enkelt. Men det er enklere å holde seg normalvektig om man er jevnlig fysisk aktiv, i tillegg til at det er helsemessig bra for kroppen på mange andre måter, så å lære barn å finne glede i fysisk aktivitet er viktig det også.

Skrevet

Hvorfor er dere på helsestasjonen da? Vi var der ikke mellom.. 1,5 års alder (en eller annen vaksine) og da hun var nærmere fem(fireårskontroll). Hvis ikke du vil diskutere barnet med helsesøster, er det da bare å la være? Hør med fastlegen hva hun mener en gang dere er der for noe annet, og bare dropp helsestasjon hvis dere ikke har noen bekymringer? 

Anonymkode: fbbac...425

• Liker 2
Skrevet

Min er fortsatt bare en baby, men min helsesøster er veldig opptatt av vekt og dette stresset meg veldig. Hun ble sykmeldt og fikk en annen og yngre helsesøster som var mer avslappet på det. Fastlegen sa også at barnet mitt var innenfor normalen. Det gikk opp og ned. 

Anonymkode: ec599...567

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har hørt om helsesøstre som er i overkant opphengt i tallene fremfor å se på hele bildet. Noen ganger har de nok et poeng. Det kan være smart å ikke ta det personlig, se på eget kosthold og evt gjøre tiltak før det får utvikle seg.

Noen barn har jo stor appetitt uten at de nødvendigvis spiser usunt, da kan man kanskje forsøke å f.eks redusere på fete sauser, øke mengden med grønnsaker, servere porsjoner med middag fremfor gryter på bordet osv. Har man noen dårlige vaner med snacks, godteri, småspising osv kan man kvitte seg med disse (tenker ikke på lørdagsgodt). 

Mye enklere å være i forkant med å innføre sunne vaner enn å begynne å slanke et barn senere!

Dersom du selv føler du har god greie på kosthold og gjør alt riktig så er det selvsagt sånn at barn er forskjellige, noen skal veie mer enn andre og vil ikke utvikle noen overvekt likevel. Dette må hs også forstå. 

Mine 4-åringer spiste forøvrig "ingenting", men de grenset heller mot undervektig så de skal du slippe å sammenligne deg med. Gud som jeg har ønsket mange ganger at jeg hadde barn som faktisk spiste godt :P

Endret av QBee
Skrevet

Har 2 nesten voksne barn nå, men helsestasjonen og vektfokuset dems henger litt i meg enda.

Yngstemann hos oss hadde allergisk astma som liten og var veldig hardt medisinert med kortisonprodukter. Helt nødvendig. En av bivirkningene var jo økt vekt, ikke farlig mye, men det var der og vi var obs på det uten å fokusere barnet på dette. 

Eldste hos oss har ekstremt høy forbrenning og han er faktisk undervektig. Han ble satt på medisiner som minsket matlyste og han raste ned i vekt. Han begynte å få liggesår fordi han var så tynn.

så til helsestasjonens innvirkning oppi dette. Eldstemann der ble jeg ikke hørt og de hjalp meg aldri i å få tatt tak i vektproblemene hans.

yngstemann derimot var det ikke måte på hva de skulle hjelpe meg. De kommenterte vekta hans og bekymringen rundt dette åpent for gutten. Resultat: spisevegring

Heldigvis tok legen oss på alvor og vi ble sendt til barneavdelingen og fikk hjelp og oppfølging der.

begge er i dag undervektig, men de har riktig kosthold så det er ikke grunnntil bekymring.

greit at helsestasjonen følger opp, men da må de gjøre det ordentlig.

Er de så bekymret for vekt får de henvise til noen som har ernæring som fagfelt for det har ikke helsesøstrene!

Anonymkode: e2672...015

• Liker 3
Skrevet

Vet det er lett å se seg blind på eget barn.  Derfor har jeg spurt i barnehagen, turnlederen og venner om hva de tenker. Alle synes barnet ser normal ut, altså det ser ikke overvektig ut. Ingen pingle, men ikke tjukk. Går utifra at de sier det som det er siden jeg ber om en oppriktig tilbakemelding. Synes også det er bra at de følger med på helsestasjonen. Men når barnet har en normal kroppfasong, så lurer jeg på om de ser seg blinde på vekt. At noen bare er tyngre, litt kraftigere bygd. Tenker jeg hører med legen. Blir litt usikker på dette med mat. Barnet spiser ikke mye og ikke feil, og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta tak i det. Takk for alle tilbakemeldinger! TS.

Anonymkode: aea69...8f9

Skrevet
39 minutter siden, Arkana skrev:

Hvis poenget er å gå ned i vekt har fysisk aktivitet ganske lite å si. Trening er gram og mat er kilo, for å si det enkelt. Men det er enklere å holde seg normalvektig om man er jevnlig fysisk aktiv, i tillegg til at det er helsemessig bra for kroppen på mange andre måter, så å lære barn å finne glede i fysisk aktivitet er viktig det også.

Det var jeg som nevnte fysisk aktivitet. 

Vi er nok helt enige. For meg er det et viktig poeng at innlæring av gode vaner skjer tidlig. Ikke at barn skal trene. Men de skal være vant til at lek og aktivitet, turer i skog og mark, ski, aking etc. er en del av hverdagen. Dessverre er mange barn i dag alt for passive, og ikke vant med å bli godt slitne. Dette øker risikoen for overvekt senere i livet betraktelig. 

Anonymkode: 8392b...8fc

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Har aldri vært særlig fokus på vekt med vår sønn. Eneste var at han la på seg 500 gr i uken etter fødsel så legen fikk litt sjokk da vi dukket opp på kontroll etter 6 uker 😂 Han var smellfeit som en liten Buddha baby. Han var slank og lang på 3160 gr og 51 cm da han kom ut.

Han fikk bare morsmelk og både jeg og pappa er lange og slanke, men pappaen var også en tykk baby. Etter ca. 7-8 mnd så strakk han seg og og nå er han 2,5 år 97 cm og 13 kg. 

Nå er det umulig for oss å vite om barne ditt er litt overvektig eller ikke. Men tall kan være misledende. Fysikken i seg selv sier mer om barnet er innenfor normalen eller burde være obs på vekten.

Som andre nevner så er det inntaket av mat som teller mer enn trening, men ingen tvil om at fysisk aktivtet vil hjelpe på. Ikke minst fordi det holder barnet opptatt og det er mindre sjanse for at de småspiser da de er i aktivtet.

Og småspising er jo også ofte et problem med de som sliter med vekten uansett alder. Det skal ganske mye til å bli overvektig om en kun spiser til faste måltider og da sunt og variert i tillegg til at lever en aktiv livsstil.

Det er litt for mange som tror at fordi de spiser sunt og ikke spiser mye godteri så er det ensbetydende med at vekten ikke burde gå opp, men det kan være mye kalorier i sunn mat. Sunn i seg selv betyr ikke kalorifattig, men at det ikke inneholder masse sukker og usunt fett. At inneholdet gjør godt for kroppen. Men for mye av det vil legge seg like mye på kroppen som sukker.

Skrevet

Det er helt normalt at helsesøster følger med på barnets høyde og vekt helt fra de er små. Overvekt er et økende problem, og det er viktig å fange det opp tidlig. Noen barn ligger i øvre sjiktet for hva som er normalt, og noen ligger i det lavere sjiktet. Nå vet ikke jeg om ditt barn faktisk er overvektig eller har fare for å bli det, men et "normalt kosthold" er det mange som ikke vet hva er. Min eneste sammenlikning er en 4-åring som ligger i det lavere sjiktet av hva som er normalt, og hun spiser ganske lite noen dager. En neve frokostblanding, to-tre brødskiver, en yoghurt og ti biter pasta kan være alt hun spiser på en dag

Anonymkode: eaf95...cef

Skrevet

Jeg har fått ekstra oppfølging til min datter da hun var fire. Veiing hvert halvår. Hjemme serverer vi grønnsaker før middag og begrensninger på porsjoner.

Hun er nå normalvektig.

Jeg var opptatt av dette, far var mindre opptatt av det - så veldig glad i dialog med helsestasjonen om tiltak. Unger kan spise kaloririk "sunn" mat i mengder større enn det de trenger fordi det er godt, det er hyggelig ved bordet, de er trøtte eller har forsinket metthetsfølelse.

Anonymkode: 1635f...ebb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...