Gå til innhold

Romaner med kvinneperspektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en ung mann som ønsker å forstå kvinner bedre. Jeg leser mye, men har innsett jeg oppsøker mannsperspektivet i litt for stor grad.  Ønsker å lese romaner som tar opp problemstillinger som er aktuelle for kvinner og ikke så aktuelle for menn. Ting som jeg ikke kan relatere meg til. 

Vet at det er mange bøker som er skrevet med et kvinneperspektiv, men jeg håper jeg kan få anbefalinger og tips. Gjerne klassikere. Noe som kan få meg til åpne øynene litt. 

Har tenkt på Amalie Skram og Margaret Atwood. 

Anonymkode: c7370...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Margaret Atwood skriver jo like gjerne fra mannsperspektivet, men for all del. 

Jeg vet ikke helt hva du mener, egentlig. Hva slags konkrete problemsstillinger sikter du til?

Veldig mye av den gode litteraturen tar jo først og fremst for seg universelle problemstillinger; når Dostojevskij skriver om angst, er det ikke en manne-perspektiv-angst, men en menneskelig angst. Jeg kjenner meg i alle fall som regel omtrent like mye igjen i begge deler. Men Doris Lessing blir jo ofte fremhevet som banebrytende, om det har noe å si? 

• Liker 1
Skrevet

Anne Karin Elstad skriver mye om kvinner. 

Brenner hadde nylig et program fra loftet på nasjonalbiblioteket (tror jeg det var). Der var det en av gjestene som fortalte om en bok hun hadde hatt med seg hele livet, fordi den forteller om et kvinneliv i flere aldre. Om jeg ikke husker feil er det Kristin Lavransdatter hun snakker om. Jeg har ikke lest boken selv, og har som du skjønner litt dårlig hukommelse, men du kan jo sjekke det opp.

Brenners bokhylle tror jeg programmet heter.

Anonymkode: 40b01...e77

Skrevet

Du kan kanskje lese Tjenerinnens beretning (The handmaid's tale), hvis du ikke så serien.

Ja, den er ekstrem, men forfatteren var nøye med å kun ta med ting som faktisk skjer, eller har skjedd med, kvinner rundt om i verden.

Anonymkode: 2fd39...854

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler "Blomstene i Shanghai" av Duncan Jepson. Følger livet til kinesiske Feng gjennom et tvangsekteskap, der hun blir giftet inn i en svært rik familie i Kina på 1930-tallet. Vi følger livet hennes som om det skulle vært en dagbok, der hun blir voldtatt for å gi familien en arving, andre verdenskrig og alt oppstyret da Mao kom til makten. 

Skrevet
På 15.2.2018 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Er en ung mann som ønsker å forstå kvinner bedre. Jeg leser mye, men har innsett jeg oppsøker mannsperspektivet i litt for stor grad.  Ønsker å lese romaner som tar opp problemstillinger som er aktuelle for kvinner og ikke så aktuelle for menn. Ting som jeg ikke kan relatere meg til. 

Vet at det er mange bøker som er skrevet med et kvinneperspektiv, men jeg håper jeg kan få anbefalinger og tips. Gjerne klassikere. Noe som kan få meg til åpne øynene litt. 

Har tenkt på Amalie Skram og Margaret Atwood. 

Anonymkode: c7370...b92

Anne Karin Elstad. Senere Lena, er veldig god. Maria, Maria er og en meget god og insiktsfull bok. 

Anne B. Ragde sin Neshovdtriologi, som nå ikke lengerr er en triologi fordi bøkene fortsetter å komme. 

Norske forfattere er gjerne mer "nær" Norske forhold enn for eksempel amerikanske forfattere. Det mange ikke forstår er hvordan det er forskjellig å leve i USA blant amerikanere kontroa å være på ferie og å se USA ut i fra et turistperspektiv og dermed igjen å lese bøker uten å forstå eller å ha innsikt i det amerikanske leve og tankesettet.  Det samme gjelder til en viss grad andre land. 

Jeg ville forøvrig oppaøkt et større bibliotek var jeg deg og stilt spørsmålet der om du ikke opplever å komme i mål med denne tråden. 

Lykke til og god bok. 

Anonymkode: fbe9b...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...