AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Man må jo som kjent ‘vente 12 mnd. Før man kan få noen videre henvisning til IVF,’ men gjelder dette privat? Eller rettere sagt, spør de private om hvorfor man ønsker dette? Spør de hvor lenge man har prøvd etc.? Vi skal ta en ivf med genetisk PGD screening i utlandet. I og med at dette ikke lovelig i Norge, så kan vi ikke gå via fastlegen? Spør de spørsmål på private klinikker? Vi trenger i første omgang å få tatt noen blodprøver, virker det som... Anonymkode: 53131...688 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Det varierer fra land til land vil jeg tro. vi gjorde ivf i St. Petersburg m PGD screening og var iallefall særdeles fornøyd med den klinikken. Anonymkode: 91e43...af5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det varierer fra land til land vil jeg tro. vi gjorde ivf i St. Petersburg m PGD screening og var iallefall særdeles fornøyd med den klinikken. Anonymkode: 91e43...af5 Jeg har kontakt med en klinikk i utlandet jeg skal gjøre det hos. Det jeg spør om er om jeg går til en privat klinikk i Norge, vil de stille spørsmål om hvorfor jeg trenger disse blodprøvene? Hva jeg skal, og hvorfor? Ts Anonymkode: 53131...688
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Du får ikke utført PGD i Norge desverre. Personlig har jeg også utrolig dårlig erfaring med den klinikken vi benyttet og ville ha unngått dem som pesten om jegvisste det jeg vet nå. AVA Peter var himmel i forhold Anonymkode: 91e43...af5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Hvor i landet er dere forresten? Anonymkode: 91e43...af5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 De vil jo sannsynligvis spørre, men ikke nekte å ta prøvene. For en privat klinikk er det jo et vanlig salg. Ikke ulovlig å hjelpe folk til å få pgd i utlandet. Man kan jo få innvilget pgd i utlandet på statens regning på visse indikasjoner. Anonymkode: fe12d...aef 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 Jeg har snart to barn etter pgd ved Karolinska i Stockholm. Søkte og fikk det godkjent av pgd-nemda. Har dere undersøkt det? Anonymkode: 8dc4f...120
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke utført PGD i Norge desverre. Personlig har jeg også utrolig dårlig erfaring med den klinikken vi benyttet og ville ha unngått dem som pesten om jegvisste det jeg vet nå. AVA Peter var himmel i forhold Anonymkode: 91e43...af5 Nei, er jo det jeg sier. Jeg skal utføre det i utlandet, men trenger å ta noen blodprøver her i Norge først. Ts Anonymkode: 53131...688
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet er dere forresten? Anonymkode: 91e43...af5 Oslo. Kan man gå på en privat klinikk her i Oslo og få tatt de blodprøvene jeg trenger før jeg begynner på medisiner for ivf i utlandet? Ts Anonymkode: 53131...688
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De vil jo sannsynligvis spørre, men ikke nekte å ta prøvene. For en privat klinikk er det jo et vanlig salg. Ikke ulovlig å hjelpe folk til å få pgd i utlandet. Man kan jo få innvilget pgd i utlandet på statens regning på visse indikasjoner. Anonymkode: fe12d...aef Ok, takk for svar. Ts Anonymkode: 53131...688
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snart to barn etter pgd ved Karolinska i Stockholm. Søkte og fikk det godkjent av pgd-nemda. Har dere undersøkt det? Anonymkode: 8dc4f...120 Ja, vi får ikke. Det er ikke ‘alvorlig nok’ for staten, det er ‘alvorlig nok’ for oss. Ts Anonymkode: 53131...688
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oslo. Kan man gå på en privat klinikk her i Oslo og få tatt de blodprøvene jeg trenger før jeg begynner på medisiner for ivf i utlandet? Ts Anonymkode: 53131...688 Det vil jeg tro går helt fint. Anonymkode: 80147...b74
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #13 Skrevet 16. februar 2018 Private klinikker vil stille spørsmål, men i varierende grad fra land til land. Bakgrunn er at de fleste har et lovverk å forholde seg til. I Norge er det bioteknologiloven som regulerer hvem som har rett på assistert befruktning. Det går på alder, egnethet til å være foreldre, vekt, med mer. Men generelt tolker private klinikker dette mer åpent, mens det offentlige har satt klare grenser (som prøvd i 12 måneder, BMI på maks 35, alder maks 29 og samboere i minst to år). De trenger også kunnskap om dine sykluser og deres samliv, for å vurdere situasjonen. Om det er gode grunner til at dere kan klare å bli gravid på egenhand vil mange klinikker nekte, da det ikke er en forsvarlig medisinsk behandling. Men er det utfordringer vil dere hos de aller fleste klinikker vil dere komme raskt og lett til. Da jeg var gjennom dette ringte jeg bare ulike klinikker direkte. Ingen kontakt mellom klinikkene og fastlege eller klinikk i Norge overhodet. Utover at utlandet gjerne ville se tidligere epikriser fra behandlingene og forsøkene jeg hadde tatt i Norge, for å kunne se hva jeg responderte på og ikke. Dette hadde jeg allerede samlet i en mappe, og delte direkte med dem. Oppsummert stilte de mange spørsmål, men kun for å kunne yte best mulig behandling. Anonymkode: 94a02...092
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #14 Skrevet 16. februar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Private klinikker vil stille spørsmål, men i varierende grad fra land til land. Bakgrunn er at de fleste har et lovverk å forholde seg til. I Norge er det bioteknologiloven som regulerer hvem som har rett på assistert befruktning. Det går på alder, egnethet til å være foreldre, vekt, med mer. Men generelt tolker private klinikker dette mer åpent, mens det offentlige har satt klare grenser (som prøvd i 12 måneder, BMI på maks 35, alder maks 29 og samboere i minst to år). De trenger også kunnskap om dine sykluser og deres samliv, for å vurdere situasjonen. Om det er gode grunner til at dere kan klare å bli gravid på egenhand vil mange klinikker nekte, da det ikke er en forsvarlig medisinsk behandling. Men er det utfordringer vil dere hos de aller fleste klinikker vil dere komme raskt og lett til. Da jeg var gjennom dette ringte jeg bare ulike klinikker direkte. Ingen kontakt mellom klinikkene og fastlege eller klinikk i Norge overhodet. Utover at utlandet gjerne ville se tidligere epikriser fra behandlingene og forsøkene jeg hadde tatt i Norge, for å kunne se hva jeg responderte på og ikke. Dette hadde jeg allerede samlet i en mappe, og delte direkte med dem. Oppsummert stilte de mange spørsmål, men kun for å kunne yte best mulig behandling. Anonymkode: 94a02...092 det er klinikker i Norge jeg lurer på. Jeg skal ta ivf i utlandet, og trenger å ta noen blodprøver her hjemme først. TS Anonymkode: 53131...688
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 Det er jo ikke ulovlig å bruke utenlandske klinikker til pgd. Bare kontakt en gynekolog, som helst driver med utredning av ufrivillig barnløse. Så får du nok tatt disse blodprøvene. Kan ikke tenke meg at det er noe problem. I det private så er man jo en betalende pasient, så de gjør det meste. Anonymkode: def29...a27
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, er jo det jeg sier. Jeg skal utføre det i utlandet, men trenger å ta noen blodprøver her i Norge først. Ts Anonymkode: 53131...688 Jeg skjønte at du trengte en norsk samarbeidende gyn. Derfor spurte jeg hvor i landet du befant deg..... beklager. Forsøkte bare å hjelpe deg Anonymkode: 91e43...af5 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: det er klinikker i Norge jeg lurer på. Jeg skal ta ivf i utlandet, og trenger å ta noen blodprøver her hjemme først. TS Anonymkode: 53131...688 Jeg prøvde bare å hjelpe, basert på hva du skrev i første innlegg. Ingen grunn til å være knapp, og er lov å si "takk for innspill, men.... " Anonymkode: 94a02...092 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå