AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Vurderer å gå Y-veien på et ingeniørstudium etter fagbrev, men jeg har kun P1-matte, og har dermed ganske skrale mattekunnskaper. Har lyst til å komme opp på et R1/R2-nivå for å være mest mulig forberedt, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å gjøre det. Å ta de fagene som privatist tror jeg blir for tungt (for ikke å snakke om dyrt), og jeg trenger jo egentlig ikke å ha de fagene på papiret uansett. Derfor lurer jeg på om noen har gjort noe lignende, og hvilke ressurser brukte dere da? Bruker Khan Academy allerede, men føler ikke jeg får så veldig mye ut av det. Anonymkode: 0c81d...241
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Vet ikke helt hvordan forkurs fungerer, men det passer no godt for din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Herr Heftig skrev: Vet ikke helt hvordan forkurs fungerer, men det passer no godt for din situasjon. Forkurs ja, men da blir det enda et år på skolebenken Skal selvsagt vurdere det også, men egentlig er det Y-veien som frister mest, selv om det nok er en fordel med forkurs. Men om jeg kan lære meg ca det man lærer på forkurs i godt tid før jeg begynner på studiet med Y-veien, så foretrekker jeg det. Anonymkode: 0c81d...241
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Siden du synes det blir for tungt å gjøre det som privatist, ser jeg ikke helt hvordan det skulle la seg gjøre. Hvis det var lett å bli god i matte hadde alle vært det.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Forkurs går over et halvt år og har de realfagene du trenger (på NTNU iallefall). Hva om du tar et halvt år med forkurs, og så kan du ta et halvt år med ex.phil + et annet emne eller to fra ingeniørlinja? Da kan du korte ned studietiden din når du starter og stiller godt forbredt Anonymkode: b913b...ef4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Herr Heftig skrev: Siden du synes det blir for tungt å gjøre det som privatist, ser jeg ikke helt hvordan det skulle la seg gjøre. Hvis det var lett å bli god i matte hadde alle vært det. Nei, for tungt på den måten at man ikke har noen lærer som kan forklare når man står fast, og for å gi bedre forståelse generelt. Er redd jeg ville gått glipp av en del viktige ting om jeg måtte stå helt på bar bakke, det er derfor jeg vegrer meg litt mot å ta det som privatist, men vet ikke. Anonymkode: 0c81d...241
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 Hvilken ingeniør vurderer du? Jeg vet at Høgskolen i Østfold har sommerkurs (6 uker) for de som ønsker å bli dataingeniør. https://www.hiof.no/studier/studietilbudet/viser-aktuelle-beskrivelser?displayitem=1000&module=studieinfo&type=katalog#/aktuelt Anonymkode: dc916...ee7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken ingeniør vurderer du? Jeg vet at Høgskolen i Østfold har sommerkurs (6 uker) for de som ønsker å bli dataingeniør. https://www.hiof.no/studier/studietilbudet/viser-aktuelle-beskrivelser?displayitem=1000&module=studieinfo&type=katalog#/aktuelt Anonymkode: dc916...ee7 Skipsingeniør ved NTNU i Ålesund, der går forkurset visstnok over et år. Anonymkode: 0c81d...241
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skipsingeniør ved NTNU i Ålesund, der går forkurset visstnok over et år. Anonymkode: 0c81d...241 Send de en mail du så får du oversikt, vet de har forkurs i trondheim både på 1 år, halvår og sommerkurs, så du må bare finne ut hva de tilbyr der du er Fant ikke noe annet enn et årig i trondheim på nett, men kjenner 3 stykker som går forkurs fra januar - juni nå og starter ingeniør til høsten om de består. Anonymkode: b913b...ef4
Devilheart Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 Kommer du inn på et studie gjennom Y-veien (avhengig av skole og studium), får du hvertfall mye mer å gjøre enn privatist eller forkurs. Da blir det først sommerkurs i matte (6-7 uker, med masse stoff), så mer matte, og fysikk i første semester, i tillegg til ordinære fagene. Samt norsk også, men det vet jeg ikke hvilket semester. Du må nesten vurdere selv om du vil klare å ta de ekstra fagene i tillegg til ordinære, eller gi deg selv tid til å lære deg grunnleggende først, og starte på studiet forberedt. Copypasta fra NTNU sine sider: Sitat Ålesund: Du starter med matematikk for Y-veien 5. juni, med avsluttende eksamen i midten av august. Unntaket er nautikk, som starter 6. august. Hvis du har matematikk R1 (evt. S1+S2, 2MX eller tilsvarande) fra før kan du velge et annet emne i bachelorgraden i nautikk, men dette bestemmes eventuelt etter ordinær studiestart i midten av august. I første høstsemester tar du fysikk parallelt med de andre ordinære emnene i studieplanen for ingeniørutdanning. I andre semester tar du emnet Kommunikasjon og norsk i tillegg til de ordinære emnene. Du søker opptak til alternative veier til ingeniørutdanning (Tresemester og Y-VEI) gjennom NTNUs Søknadsweb innen 15. april. Er ikke bare bare å starte på ingeniørstudiet uten nok faglig grunnlag. Enhver student setter sine egne grenser selvsagt, men personlig syns jeg skal man gjøre det bra i studiene, må man ha grunnleggende forståelsen i boks først. Det er ingen skam å bruke ett år ekstra på studiene hvis det gjir studenten mye mer faglig kompetanse.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send de en mail du så får du oversikt, vet de har forkurs i trondheim både på 1 år, halvår og sommerkurs, så du må bare finne ut hva de tilbyr der du er Fant ikke noe annet enn et årig i trondheim på nett, men kjenner 3 stykker som går forkurs fra januar - juni nå og starter ingeniør til høsten om de består. Anonymkode: b913b...ef4 Såpass, da skal jeg sende de en mail. Takk! Anonymkode: 0c81d...241 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Devilheart skrev: Kommer du inn på et studie gjennom Y-veien (avhengig av skole og studium), får du hvertfall mye mer å gjøre enn privatist eller forkurs. Da blir det først sommerkurs i matte (6-7 uker, med masse stoff), så mer matte, og fysikk i første semester, i tillegg til ordinære fagene. Samt norsk også, men det vet jeg ikke hvilket semester. Du må nesten vurdere selv om du vil klare å ta de ekstra fagene i tillegg til ordinære, eller gi deg selv tid til å lære deg grunnleggende først, og starte på studiet forberedt. Copypasta fra NTNU sine sider: Er ikke bare bare å starte på ingeniørstudiet uten nok faglig grunnlag. Enhver student setter sine egne grenser selvsagt, men personlig syns jeg skal man gjøre det bra i studiene, må man ha grunnleggende forståelsen i boks først. Det er ingen skam å bruke ett år ekstra på studiene hvis det gjir studenten mye mer faglig kompetanse. Helt sant, forkurs er nok ikke helt utelukket, nei. Er bare en litt frustrerende tanke å tilbringe ett år lenger på skolebenken enn jeg egentlig må, i og med at jeg henger litt etter fordi jeg gjorde omvalg på vgs Må man så må man, men kjipt er det. Anonymkode: 0c81d...241
Devilheart Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Ditt valg uansett. Må vurdere om du har kapasitet og arbeidsdisiplin til å jobbe skikkelig med alle fagene. Skal ikke fortelle hele livshistorien, men jeg fant på det den harde måten. Går forkurs nå og skal gi hovedstudiet nytt forsøk til høsten. Helt greit å ha ett år på seg til å forberede seg så godt man kan. Førsteåret på ingeniørstudiene pleier å være veldig teoretisk.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 jeg gikk tress/y-veien ved hiø, hadde bare matte fra tegning form og farge fra videregående. Der gikk vi gjennom hele R1, R2 og FY1 på seks uker. Det var skole fra 08-15 fem dager i uka der det var lagt opp til to timer forelesning, to-tre timer øving, lunsj, så forelesning og øving på nytt før en avsluttende prøve hver dag som gikk igjennom dagens tema. etter lunsj på fredag var det ukesprøve som du måtte ha et visst antall bestått. Det var en ganske tøff sommer, men det gikk greit med mange lange dager. Det største sjokket var at ved ordinær skolestart gikk tempoet opp med flere fag med samme arbeidsmengde. Jeg hadde ALDRI klart å komme meg opp på det nivået på egenhånd som det sommerkurset ga meg. Anonymkode: 48fa2...62f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 Jeg kjenner to stykker som gikk 3-semester, dvs. de startet på sommeren, og tok dobbel matte første semester. Den ene er i dag doktor (Ph.D) i realfag, mens den andre er utdannet sivilingeniør. Begge hadde stort sett A og B på vitnemålene sine. Nå er kanskje dette heller unntaket, men dersom du er godt motivert, så kan du få det til. De jeg pratet om, hadde heller ikke avansert Matte eller Fysikk VGS. Det de derimot hadde, var beinhard jobbetikk. Dvs. de jobbet minimum 8 timer dagen, 6 dager i uken med fagene. Anonymkode: 5cd9a...a1c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 Siden du kun har 1P fra vgs vil jeg anbefale forkurs. Med så dårlig grunnlag på matten vil det bli ekstremt tungt for deg å ta, i praksis, 1T, R1 og R2 på kun noen få uker. Jeg skjønner du ikke vil bruke ekstra tid, men her må du vurdere egne ferdigheter også Anonymkode: c4c70...adc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 Forkurs er egentlig nødvendig med fagbrev og yrkeserfaring som utgangspunkt. Dette fordi matte på ingeniørstudiene ikke nødvendigvis et så komplisert, men mye av matten på enkelte ingeniørlinjer er ganske teoretisk matte. Ykeserfaringen din vil gi deg styrke i de andre fagene, men ikke nødvendigvis i matte. Det er snakk om max. ett år, så jeg anbefaler deg sterkt å gå forkurset. Anonymkode: eb47d...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå