AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Min samboer har dessverre nylig blitt arbeidsledig og hans økonomi er derfor ikke alll verden. Hans barn fra tidligere skal konfirmeres til våren, og min samboer ser at det er vanskelig å gi den gaven han hadde tenkt i tillegg til å bidra til selskap. Jeg er også med og spytter litt i, men mener at med et stort selskap og halvpart av alle utgifter til konfirmasjon så blir det vanskelig for oss å gi 15000 i gave slik han vil. Samboer har derfor nå foreslått at vi kan ta frasparekonto til vår datter på 2 år for å dekke summen, og sette pengene tilbake senere. Jeg er veldig i mot dette, ikke minst fordi det i stor grad er jeg ig mine foreldre som har spart de pengene for henne over tid. Med vår nåværende økonomi vil det ta tid å sette tilbake beløpet og samtidig spare. er jeg urimelig som ikke vil dette? Anonymkode: adea7...812 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Da hadde jeg bedt han om å ta opp ett privat lån. Anonymkode: 878a8...ec3 21
appelsinjuice Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Du er ikke urimelig. Å stjele fra 2-åringen for å gi til konfirmanten bør være uaktuelt. 15
*nordby* Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Da kan dere heller gi 10' eller mindre i gave, så står sparekontoen til datteren deres i fred. 9
Gjest GoldenLioness Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Ja, det er urimelig at han vil ha penger fra en sparekonto til deres felles barn. Han kan heller ta den praten med moren eller få hjelp fra sin familie. Om han er så opptatt av å gi 15000kr i gave så kan han heller si at det er penger som settes inn på sparekonto og betale inn de 15000 når han får seg jobb igjen. En 14 åring trenger ikke så mye penger mellom hendene uansett.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 15 000 kroner i gave virker temmelig mye. Så store summer burde vel egentlig ikke være nødvendig... Anonymkode: 1faa1...763 14
altflyter Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 (endret) Dere har enkelt og greit ikke råd til å gi konfirmanten den summen han ønsker. Dere må gi etter evne, og den tilsier at dere ikke har råd til å gi en så stor sum. Så enkelt er det. Man tar ikke av sparepengene til det andre barnet uansett! Konfirmanten får tross alt selskap. 3-4 tusen burde holde i massevis. Mer gir man om man har råd. Det har ikke dere. Det holder egentlig lenge med selskapet. Endret 15. februar 2018 av altflyter 16
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 Jeg hadde aldri lånt penger av unga mine for en «unødvendig» gave. Hvis barnet «får» selskapet er det godt nok, men da bør det være gaven også til fellesbarnet når den tid kommer, så de blir behandlet likt :-) Jeg kunne til nøds ha lånt penger til nødvendig utgifter, men ikke for å gi bort i gave. Jeg fikk ingenting av mine foreldre, noen fikk, noen fikk ikke.. jeg fikk nok penger og gaver uansett den dagen :-) Anonymkode: af6d0...fae 10
Gjest making.a.mess Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min samboer har dessverre nylig blitt arbeidsledig og hans økonomi er derfor ikke alll verden. Hans barn fra tidligere skal konfirmeres til våren, og min samboer ser at det er vanskelig å gi den gaven han hadde tenkt i tillegg til å bidra til selskap. Jeg er også med og spytter litt i, men mener at med et stort selskap og halvpart av alle utgifter til konfirmasjon så blir det vanskelig for oss å gi 15000 i gave slik han vil. Samboer har derfor nå foreslått at vi kan ta frasparekonto til vår datter på 2 år for å dekke summen, og sette pengene tilbake senere. Jeg er veldig i mot dette, ikke minst fordi det i stor grad er jeg ig mine foreldre som har spart de pengene for henne over tid. Med vår nåværende økonomi vil det ta tid å sette tilbake beløpet og samtidig spare. er jeg urimelig som ikke vil dette? Anonymkode: adea7...812 Du er ikke urimelig. Mest sannsynlig blir ikke alle pengene satt tilbake. Det er helt feil når dine foreldre hatr bidratt mye her. Dessuten: må man gi gave til 15000???? Det er mye penger i tillegg til selskap når man ikke har råd. Hvorfor gjøre seg så mye finere enn man er?
Gjest making.a.mess Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, GoldenLioness skrev: Ja, det er urimelig at han vil ha penger fra en sparekonto til deres felles barn. Han kan heller ta den praten med moren eller få hjelp fra sin familie. Om han er så opptatt av å gi 15000kr i gave så kan han heller si at det er penger som settes inn på sparekonto og betale inn de 15000 når han får seg jobb igjen. En 14 åring trenger ikke så mye penger mellom hendene uansett. Enig. Hun vil være glad for å ha noe gavepenger når hun blir litt eldre og trenger penger til lappen, depositum til leilighet, husartikler etc
Gjest Nina1975 Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 (endret) Han kan heller gi det han kan av penger til sønnen, med lovnad om at han får resten av pengene når han er 18. det er veldig fornuftig og, så slipper han å sløse de vekk med en gang. Endret 15. februar 2018 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Man må da gi gave etter evne, ikke hva man selv ønsker. Er det ikke mer penger tilgjengelig, ja da får man gjøre det deretter. Man tar ikke penger fra andre. Regner med at han ser og søker på andre jobber for å skaffe seg høyere inntekt. Anonymkode: 47363...a8d 7
EvaLena Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 Hva er poenget med så dyre summer/gaver? Dere har ikke råd til det og ferdig med det. 3
vscare Skrevet 15. februar 2018 #15 Skrevet 15. februar 2018 Er vel en ganske voldsom gave når det kommer i tillegg til selskapet, er det ikke? Da jeg konfirmerte meg fikk jeg en gave til rundt 5000,- av foreldrene mine, i tillegg til selskapet, og syntes dette var mer enn nok. Hadde det ikke vært for at denne gaven var noe de visste at jeg hadde gått og ønsket meg i lang tid, så vet jeg ikke om jeg hadde fått gave av foreldrene mine i det hele tatt. Jeg kjenner flere som "bare" fikk selskapet, noe jeg synes er helt innafor, i og med at et konfirmasjonsselskap kan bli ganske så dyrt. 15.000,- fra foreldre er mye, særlig når det er mer enn økonomien til faren kan takle. Jeg sier meg enig med de her som påpeker at han er nødt til å gi etter evne. Hvis han ikke har råd til å gi gave til 15.000,-, så kan han heller gi 10.000,- eller 5000,-. Eventuelt kan han gi et kort hvor det står at så og så mye penger settes inn på sparekonto som h*n får tilgang til når h*n er 18, når h*n ska flytte for seg selv, eller noe lignende. Noe sånt skulle jeg faktisk ønske at noen hadde gjort med mesteparten av mine konfirmasjonspenger, for jeg fikk mer eller mindre alt rett i fanget, og følgelig var mesteparten sløst bort innen jeg skulle flytte for meg selv og faktisk kunne trengt pengene til noe fornuftig 1
Hårstrikk79 Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 Snakk om å leve over evne. 15000 i gave når han er blakk? Latterlig!! 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #17 Skrevet 15. februar 2018 Ettersom han tenker det er mulig å sette disse 15000 tilbake på sparekontoen, så kan han heller opprette en sparekonto for konfirmanten og sette pengene inn der når han får råd, og gi konfirmanten tilgang til kontoen når han blir 18. For meg hadde det vært helt uaktuelt å ta fra 2-åringen. Anonymkode: 381e5...ff7 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #18 Skrevet 15. februar 2018 15.000 er ikke sååå sykt mye og uvanlig da! Tenk på alle konfirmantene som får bunad i gave til konfirmasjonsdagen! Anonymkode: 682ec...cc0
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #19 Skrevet 15. februar 2018 Konfirmanten her fikk samlet fra foreldrene sine selskapet pluss kort laget som gavekort pålydende prisen for å ta lappen. Så gaven utbetales ikke før kjøreopplæringen starter og de kunne legge av penger over tid. Anonymkode: d9d50...31b 1
altflyter Skrevet 15. februar 2018 #20 Skrevet 15. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 15.000 er ikke sååå sykt mye og uvanlig da! Tenk på alle konfirmantene som får bunad i gave til konfirmasjonsdagen! Anonymkode: 682ec...cc0 Det er mye penger når man ikke har dem. Man kan sammenligne seg med andre så mye man vil. Noen får bil og hus i 18-årsgave, andre får sengetøy. Man kan ikke ta opp lån eller stjele fra barna sine bare fordi man skulle ønske man hadde mer enn man har. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå