Gå til innhold

Konvertering til mp3 blir forbudt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til inlegg i Stavanger Aftenblad: http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article177125.ece

Nå synes jeg regjeringen går over streken så det suser. At en ikke skal få kopiere å legge mp3 over på en mp3 spiller selv om en har kjøpt musikken er å gå for langt. Kan ikke forstå at en mp3 spiller ikke er "relevant" avspiller for musikk. Dette er jo det samme som å si at det er lov å selge mp3 spillere men forbudt å bruke.

At det skal være ett forbud mot deling av beskyttet materiale på nettet er en annen sak og kan ikke sees i sammenheng med dette.

Hva oppnår så regjeringa med dette? Jo som det står i artikkelen " ett land med lovbrytere " . Er det dette vi ønsker?

Jeg kommer uansett å konvertere min lovlig kjøpte musikk til mp3 for å benytte på mp3 spiller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer uansett å konvertere min lovlig kjøpte musikk til mp3 for å benytte på mp3 spiller.

Jeg også. Har jeg kjøpt musikken så er den min uavhengig av hvilket medium jeg velger å spille den på. Noen ganger er det helt greit å være lovbryter.

Skrevet

Det er kanskje en lite realistisk lov, men ikke nødvendigvis urimelig. Uansett har nok musikkbransjen drevet knallhard lobbyvirksomhet for å få gjennomført dette.

Skrevet
Uansett har nok musikkbransjen drevet knallhard lobbyvirksomhet for å få gjennomført dette.

Er dette noe du bare antar?

Herre. Det er så "inn" å sette seg politikerne i motmæle, at det burde ikke vært lov. Folk flest gjør ikke annet enn å syte.

Nei, jeg er ikke enig i dette lovforslaget.

Skrevet

Er dette noe du bare antar?

Herre. Det er så "inn" å sette seg politikerne i motmæle, at det burde ikke vært lov. Folk flest gjør ikke annet enn å syte.

Nei, jeg er ikke enig i dette lovforslaget.

Ja, det er noe jeg antar. Musikkindustrien betrakter naturlig nok piratvirksomhet som en betydelig trussel, og har handlet deretter. At de gjør forsøk på å påvirke politiske beslutninger er bare en logisk konsekvens av dette, uten at man trenger å være tilhenger av konspirasjonteorier. Hvor stor innflytelsen har vært i akkurat dette tilfellet, har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om.

Skrevet
Ja' date=' det er noe jeg antar. Musikkindustrien betrakter naturlig nok piratvirksomhet som en betydelig trussel, og har handlet deretter.[/quote']

Naturligvis. Men det betyr ikke at de nødvendigvis driver lobbyvirksomhet for det. Men som sagt, det er så inn å sette seg politikerne i motmæle, at folk kjøper slike spekulasjoner som god fisk.

Skrevet

Ja, det er noe jeg antar.

I dette tilfellet trur eg det trygt kan seiast at det ikkje er noko å anta, men å veta.

Dette lovforslaget kjem som ei følge av at me må følgja opp EU-lovgjeving og krav. Litt slingringsmonn i kor mykje som vert lov eller ikkje har me heldigvis - men det er nok av politikarar som ikkje tenkjer forbrukarinteresser i slike tilfelle.

uansett, følgjer me med i nyhendene, så er det ikkje så vanskeleg å få med seg at både film- og musikkbransjen er sterke lobbyistar, både i EU og særleg i USA. Og sidan mange heilt har gløymt kvifor copyright vart innført i første omgang, blir det lett misbrukt av lobbyistar som kun er interessert i pengar til seg sjølv, og gir blaffen i forbrukarar og kulturarv.

Eg håpar det er nok skeptiske politikarar her i landet som greier å stoppa lovforslaget som det er. Om ikkje, så vil folk missa respekten for lova - og når dei likevel vert lovbrytarar for å gjera som dei vil med sin eigen eigendom, så kan dei like gjerne kopiere slikt dei elles ville kjøpt.

Elles får me som forbrukarar bruka den makta me har: Slutt å kjøpa det me ikkje får gjera med som me vil. Om me går glipp av stor, god musikk så får det heller vera - det er mykje anna som er tilgjengeleg likevel. (Eg køper sjølv aldri kopibeskytta musikk, enten det no er DRM-teknologi eller øydelagde CDar.) Det er det einaste språket grådige forstår: Om eg ikkje får kjøpa det eg vil ha, blir det ingen pengar på dei.

Skrevet

Crazee sa:

Eg håpar det er nok skeptiske politikarar her i landet som greier å stoppa lovforslaget som det er. Om ikkje, så vil folk missa respekten for lova - og når dei likevel vert lovbrytarar for å gjera som dei vil med sin eigen eigendom, så kan dei like gjerne kopiere slikt dei elles ville kjøpt.

Her er vi vel inne på sakens kjerne. Skal det ikke vere opp til oss som borgere å få bestemme hva vi skal gjøre med lovlig kjøpt vare. Eller er det slik at lovmakerne skal bestemme i detalj hva vi skal gjøre??

Skjønner det at opphavsrett ska beskyttes, men er det riktig å pålegge oss å "kjøpe" samme varen flere ganger? Les at du må laste ned mp3 filer fra samme artist, fra samme cd fra ett nettsted å betale for det en gang til, selv om du har kjøpt cd en fra starten av? Dette blir er jo absurd uansett tanke på opphavsrett. Dette er musikkbransjens unike mulighet via lover å få betalt flere ganger for samme vare. Er dette rettferdig?

Hallo våkene folkens. Dette er nok føste skrittet på flere slike lover som gjør at vi må betale flere ganger for samme vare. Se at du tar opp en film fra tv til en dvd opptager ved å kjøpe deg rettighet. Men du kan ikke brenne den ut på en dvd plate for å ha en kopi nettop fordi da kan du jo dele den via en pc på nettet. Da blir pc en sett på som ett ikke passende media å se denne filmen. Dette er jo helt absurd.

Til ettertanke

Skrevet

Etter det jeg har forstått har dette med tilpassing til EU å gjøre. Det er vel sannsynlig at det er musikkbransjen som står bak.

Vi får håpe norske myndigheter kan tenke selv! Vi er jo faktisk ikke medlem av EU!

Gjest Lilleulv
Skrevet

jepp da får jeg jo bare kaste den nye iPoden min da... :roll:

EU skal du få billig av meg :evil:

Skrevet

blir kanskje litt vanskelig å håndheve denne loven.

hvem er det som ikke har mp3 spiller liksom

Skrevet

men en har lov til å legge inn fra cd'r som ikke har kopibeskyttelse da!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Vi får håpe norske myndigheter kan tenke selv! Vi er jo faktisk ikke medlem av EU!

Vi er medlemmer av EØS, og må følge EU-lover og direktiver.

Skrevet

Vær med å boikotte den nye loven regjeringen vil ha innført i norge om forbud mot å kopiere cd`er over på data og mp 3 spiller. IkkE sett dine bein i en cd butikk fra 1. mars 2005 til 1. april 2005

Send dette til alle på din msn liste. Vi vil IkkE legge oss flate for en slik tåpelig lov

Skrevet
men en har lov til å legge inn fra cd'r som ikke har kopibeskyttelse da!

Hvor lenge er dette en mulighet? Tror nok at så lenge bransjen får dette gjennom så er det slutt på alt som har med egne kjøpte cd er/dvd er uansett.

Skrevet

Leste i ein engelsk blogg om dette: Med slike lover, kven vil kjøpa CD'ar heretter?

Det er trass alt fullt lovleg å kjøpa MP3-filer.

Skrevet

Det er en lov som er umulig å håndheve med mindre de setter et eget apparat til å håndheve den. Jeg kommer ikke til å gjøre noe som helst forskjellig fra nå selv om denne loven trer i verk.. Det er vel en mer symbolsk lov enn en lov som fungerer, og de eneste som vil bli rammet av den er nok de som driver virksomhet av piratkopierte varer.

Men man kan spørre seg.. Hva blir det neste?

Gjest Anonymous
Skrevet

den som selger en vare har rett til å bestemme salgsbetingelsene. Dersom disse betingelsene ikke passer deg, lar du være å kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...