AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Hvordan hadde du som er kjøttspiser/altetende reagert på å få en plantebasert/vegansk kokebok i gave? Jeg har en venn som er glad i god og sunn mat. Kunne tenkt meg å gi henne en plantebasert kokebok i gave, hun har snart bursdag. Tanken min er kun å dele matglede og gi en bok jeg selv har hatt mye glede av. Det er en veldig pen og oversiktlig bok med masse fristende oppskrifter og fokus på gode råvarer og mat fra bunnen. Men jeg er redd det oppfattes som "misjonerende". Jeg ønsker ikke at noen skal føle at jeg dømmer de for deres kosthold eller at jeg presser mitt kosthold over på de. Noen tanker? Anonymkode: 29f10...394
Muskath Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Du tenker helt rett. Jeg hadde oppfattet det som misjonerende. Finn på noe annet!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Så lenge den inneholder "vanlige" ingredienser hadde jeg ikke sett noe galt i det. Anonymkode: 1b411...d5f 5
Kinder Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Om hun er altetende, altså at hun også spiser vegansk, ville jeg gitt det til henne. Om hun ikke er så glad i vegansk mat så ville jeg ikke gitt den til henne. Selv er jeg altetende, og liker mange veganske matretter også (spesielt green bonanza sine), så jeg ville blitt kjempe glad for en vegansk kokebok. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du som er kjøttspiser/altetende reagert på å få en plantebasert/vegansk kokebok i gave? Jeg har en venn som er glad i god og sunn mat. Kunne tenkt meg å gi henne en plantebasert kokebok i gave, hun har snart bursdag. Tanken min er kun å dele matglede og gi en bok jeg selv har hatt mye glede av. Det er en veldig pen og oversiktlig bok med masse fristende oppskrifter og fokus på gode råvarer og mat fra bunnen. Men jeg er redd det oppfattes som "misjonerende". Jeg ønsker ikke at noen skal føle at jeg dømmer de for deres kosthold eller at jeg presser mitt kosthold over på de. Noen tanker? Anonymkode: 29f10...394 Del din matglede ved å invitere henne på vegansk mat i steden. Hvordan ville du likt å få en kokebok med oppskrifter på ting du ikke har planlagt å spise eller ikke ønsker å spise? Anonymkode: 8ad8f...b07 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 Pleier denne personen å bruke kokebøker? Jeg har inntrykk av at kokebøker er veldig enten eller. Enten lar man seg inspirere av kokebøker i alle varianter eller man bruker de aldri, Førøvrig tror jeg fort det kan oppfattes som misjonerende, ja, selv om det ikke burde være sånn. Anonymkode: 23c1a...624
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 Jeg er delvis altetende kjøtteter, men hadde ikke hatt noe i mot en annen kokebok. Greit å utvide horisonten og ikke være kresen.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 Selvom hun spiser kjøtt osv. så spiser hun vel også grønnsaker, nøtter og slikt, så hun vil jo få bruk for boken. Anonymkode: 708a5...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 Hadde du likt å få en kokebok basert på kjøtt? Anonymkode: eb257...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du som er kjøttspiser/altetende reagert på å få en plantebasert/vegansk kokebok i gave? Jeg har en venn som er glad i god og sunn mat. Kunne tenkt meg å gi henne en plantebasert kokebok i gave, hun har snart bursdag. Tanken min er kun å dele matglede og gi en bok jeg selv har hatt mye glede av. Det er en veldig pen og oversiktlig bok med masse fristende oppskrifter og fokus på gode råvarer og mat fra bunnen. Men jeg er redd det oppfattes som "misjonerende". Jeg ønsker ikke at noen skal føle at jeg dømmer de for deres kosthold eller at jeg presser mitt kosthold over på de. Noen tanker? Anonymkode: 29f10...394 Gi henne i gave noe som hun ønsker seg eller noe annet som du vet at hun vil bli glad for Anonymkode: 8ad8f...b07 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du likt å få en kokebok basert på kjøtt? Anonymkode: eb257...7bc Det ville jo vært helt ulikt. TS er (muligens) veganer og spiser ikke kjøtt pga etiske valg, mens venninnen er altetende mao hun spiser grønnsaker og annen vegansk mat uten å tenke over det. Anonymkode: b9c61...368 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 Misjonerende og manipulerende. Anonymkode: 1809c...a1c
Gjest Saul Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Jeg er kjøtteter, men hadde satt pris på å få vegansk eller vegetarisk kokebok. Jeg liker å lage mat i alle slags former, også uten kjøtt innimellom.
Majott Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 39 minutter siden, Muskath skrev: Du tenker helt rett. Jeg hadde oppfattet det som misjonerende. Finn på noe annet! Samme her! 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #15 Skrevet 15. februar 2018 Jeg hadde likt en slik bok selv om jeg spiser kjøtt. Om det er oppskrifter på tilbehør osv. så kan man jo blande det med kjøtt slik man ønsker selv også. Ellers finnes det jo noe som heter byttelapp, så det er ikke krise om hun ikke ønsker den. Om du vanligvis ikke snakker så mye om ditt eget kosthold så vil det ikke oppfattes som misjonerende vil jeg tro. Anonymkode: 2a647...4ad 3
Gjest Linaria Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 Jeg er kjøtteter, og hadde ikke hatt noe imot å få en vegansk kokebok i utgangspunktet, men det spørs hvem som hadde gitt den til meg. Om det var ei venninne som jeg visste ikke likte at jeg spiste kjøtt og tidligere hadde prøvd å overtale meg til å bli veganer, hadde jeg blitt litt irritert, men om venninna kun ville vise retter hun liker godt, hadde det vært helt fint. Jeg spiser vegetarisk mat et par dager i uka uansett, og hadde vært fint med gode oppskrifter.
2shy Skrevet 15. februar 2018 #17 Skrevet 15. februar 2018 Jeg har et par venninner jeg vet hadde likt å få veganske kokebøker, for de elsker å utvide horisonten når det gjelder mat. De ville ikke sett på det som misjonerende i det hele tatt. Syns egentlig det er fint at folk blir inspirert til å spise mer vegansk, for det er mye rare fordommer om hvor "fælt" det er. Og det er jo bare tull Men kjenn ditt publikum. Er hun en du vet ville satt pris på det, så kjør på. Er jo bare å ta med en byttelapp også? 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #18 Skrevet 15. februar 2018 Jeg hadde likt det, såfremt ingrediensene er greie i pris og tilgjengelighet. Anonymkode: 940cb...924 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #19 Skrevet 15. februar 2018 Kan jeg forresten få vite hva slags bok det er snakk om? Jeg liker å utvide horisonten litt, og forsøker å redusere kjøttforbruket hjemme. Anonymkode: 940cb...924
absinthia Skrevet 15. februar 2018 #20 Skrevet 15. februar 2018 Det eneste jeg hadde reagert på er at jeg allerede har tre eller fire veganske og vegetarkokebøker i bokhylla og egentlig ikke trenger fler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå