Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg jobber som tilkallingsvikar i kommunen. Jeg søker altså på vakter og får melding hvis jeg får vakten(e). Jeg har jobber ca 3 helger på rad i det siste ser jeg. Noen sier dette ikke er lov, altså å jobbe flere søndager på rad. Kan jeg få konsekvenser? Er jo sjefen min som setter meg på vaktene..

Anonymkode: 2e0ad...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På papiret er det ikke nødvendigvis lov, men det er dessverre få arbeidsgivere som bryr seg om tariffavtaler, arbeidsmiljøloven eller lover og regler generelt i dag. Selv opplever jeg brudd på den ganske ofte. Tøft arbeidsliv. 

Anonymkode: 95eae...0fb

Skrevet

Det er ikke lov å sette det opp i turnus, men så lenge du aksepterer det selv er det tillatt. 

Anonymkode: 09e91...7cb

• Liker 5
Skrevet

Er annerledes for ekstravakter. Når denne uken er ferdig har jeg jobbet 5 av de 7 søndagene vi har hatt i år, i tillegg til 5 av lørdagene, 4 av fredagene og diverse andre dager.

Anonymkode: 1d8ee...a3c

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov å sette deg opp i turnus tre helger på rad, men så lenge det er et åpent spørsmål du kan si nei til - men velger å si ja, er det lov. 

• Liker 2
Skrevet

I kommunen jeg jobber er det lov å jobbe maks 3 søndager på rad, lørdager derimot er en helt vanlig dag og de kan du jobbe så mange du vil av. Der jeg jobber har vi årsturnus, og jeg har tre helger på rad i sommer. Jeg har ikke lov å jobbe mer enn tre søndager på rad, selv om jeg får tilbud. Dette er noe hver ansatt må passe på selv. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg jobber som tilkallingsvikar i kommunen. Jeg søker altså på vakter og får melding hvis jeg får vakten(e). Jeg har jobber ca 3 helger på rad i det siste ser jeg. Noen sier dette ikke er lov, altså å jobbe flere søndager på rad. Kan jeg få konsekvenser? Er jo sjefen min som setter meg på vaktene..

Tidligere var det bare lov å jobbe to søndager på rad. Nå er det lovlig å jobbe tre søndager på rad. Den 4.skal du ha fri. Men det er ikke du som får problemer hvis arbeidsgiver ikke følger reglene, det er arbeidsgiver selv som kan få problemer med Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 3bb15...054

Skrevet

Jeg jobber også som ringevikar i kommunen, og på det meste har jeg jobbet åtte helger (både lørdag og søndag) på rad, og jeg vet at det er helt vanlig at alle som er ringevikarer på den arbeidsplassen går både fire og fem søndager på rad. Har faktisk ikke tenkt over at det kanskje ikke var lovlig:sukk:

Skrevet
På 15.2.2018 den 22.02, vscare skrev:

Jeg jobber også som ringevikar i kommunen, og på det meste har jeg jobbet åtte helger (både lørdag og søndag) på rad, og jeg vet at det er helt vanlig at alle som er ringevikarer på den arbeidsplassen går både fire og fem søndager på rad. Har faktisk ikke tenkt over at det kanskje ikke var lovlig:sukk:

Det er lov - som ringevikar står du «fritt» til å si nei (hvertfall i teorien), og så lenge det er frivillig er det lov :) hadde du gått i fast turnus hadde det derimot vært ulovlig å sette deg opp 8 helger på rad!

Anonymkode: b9911...ade

Skrevet

Etter avtale kan du jobbe tre søndager på rad, men som gjennomsnitt i løpet av 26 uker skal annen hver søndag være fri.

Anonymkode: 543a0...03f

Skrevet

Det er arbeidsgivers ansvar at skiftplaner følger loven, og de er også de som får bot dersom de blir tatt i lovbrudd. Min arbeidslass har fått flere slike bøter, og da får vi vite at vi "har jobbet for mye" og blir bedt om å "passe på", og så ringer de på nytt og trygler oss om å jobbe neste gang det er krise, vi sier ja, og de får en ny bot. Og sånn går no dagan...

Anonymkode: 3cba9...554

Skrevet
På 15.2.2018 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Når tid skal dere her inne lære dere at de aller flrste forhold er regulert i en lov eller en forskrift? Dernest kommer tariffavtalene og personalhåndboken? 

Begynn med å slå opp i arbeidsmiljøloven. Den finner du ved hjelp av lovdata + lovens navn. 

Anonymkode: 8ef65...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...