Gå til innhold

Nes York, har kun to dager til å se byen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på jobbtur til NY, har to dager etterpå før jeg flyr hjem til sightseeing, aldri vært der før, hva MÅ jeg få med meg? Ta båt til frihetsgudinnen, evt bare staten Island ferry som går forbi? Er batteri park, times square og central park et must? Noen tips? Ikke interressert i festing og uteliv, eller sport.....

Anonymkode: 4e626...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal bo på Manhattan. Er det noen gode utkikkspunkt i området? Glad i å fotografere! Hilsen TS 

Skrevet

Hvor på Manhattan skal du bo?  Om du tenker å ta bilder av byen "ovenfra" er det verdt å ta turen til takterrassene på Rockefeller Center (Top of the Rock), Empire State Building og One World Trade Center (One World Observatory).   Ellers er det motiver overalt i NYC når man vandrer gatelangs synes jeg, men det avhenger jo litt av hva du er interessert i å fotografere da :)

Her er tips til fine motiver i NYC: https://www.nycgo.com/photo-galleries/instagrammable-nyc#slide-1

Min mening er at Times Square er fort gjort.  Greit å ha svært der, men ikke noe mer synes jeg.  Central Park er en diger park.  Også litt sånn "greit å ha vært der" i min bok.  Med begrenset tid til disposisjon ville jeg ikke prioritert disse to. 

• Liker 2
Skrevet
På 15.2.2018 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Skal på jobbtur til NY, har to dager etterpå før jeg flyr hjem til sightseeing, aldri vært der før, hva MÅ jeg få med meg? Ta båt til frihetsgudinnen, evt bare staten Island ferry som går forbi? Er batteri park, times square og central park et must? Noen tips? Ikke interressert i festing og uteliv, eller sport.....

Jeg skal også til New York. Og har kun en helg i byen. Kommer en fredag kveld og blir til søndag kveld. Så må lese svarene  om påfunn man må  finne på. 

Jeg tenker å være med på sånn turbuss gjennom byen. Hop on / off bus... Og sitte å se byen fra bussen. Gjorde det i en annen by et år hvor jeg hadde kun en dag. Og da fikk jeg et innblikk av byen :)

Skrevet

Jeg ville nok tatt en sånn hop on hop off buss en av dagene for da rekker du å se alle de kjente bygningene og stedene og kan gå av hvis du vil se noe mer. 

Hadde ikke brukt tid til å dra ut til frihetsgudinnen. Det tar laaaang tid pga kø og at man er der ute en stund. Tok halve dagen. Da er det bedre å enten bare stå på brygga nede ved elva å se på den. Den er litt langt unna så blir kanskje litt liten, eller ta staten Island ferga frem og tilbake. Da får du sett den ganske nærme. 

Hvis du vil i Empire State building er det lurt å gå på morgenen når de åpner eller litt sent om kvelden. Da er det etter min erfaring minst kø.

Ellers er det vel nesten bare å gå å titte. Kommer jo an på hva slags interesser du har også. Kanskje du kan shoppe litt, eller hvis det er noe show, stand up eller lignenende du vil se? Hvis du har noen interesser som kanskje er litt smale i Norge så finner du sikkert en spesial butikk for det i NY. Føler at man har ALT i NY :ler: 

Skrevet

Man har jo ulike måter å være turist på, men min erfaring er at det er bedre å begrense seg til noen få ting når man har lite tid til disposisjon. Heller enn å race rundt i en gigantisk by for å få strøket av flest mulig attraksjoner fra bucketlista, uten å ha tid nok til å ta det innover seg, ville jeg ha valgt en bydel eller område og prioritert å oppleve atmosfæren. Så kan man heller dra tilbake ved en seinere anledning og se andre deler. Jeg er ikke superkjent i NY, men jeg likte veldig godt å traske rundt i Brooklyn og Williamsburg. Mange koselige kafeer, små spisesteder og kunstgreier. The Village er også verdt å se. Jeg er ikke så opptatt av Times Square og Frihetsgudinnen og denslags, når det er steder som NY-ere selv ikke henger. Det er ikke der det ekte NY skjer, etter mitt inntrykk. Har dog hørt at Staten Island-fergen er verdt å få med seg.

Anonymkode: 1acdc...77d

Skrevet

Som Anonym over her skriver har man jo gjerne ulike måter å være turist på, så du må jo føle på hva som er viktig for deg, TS.  

Er du av typen som "må" se alle de kjente attraksjonene støtter jeg @Omos forslag om å ta en runde med sightseeingbuss med hop-on-hop-off mulighet, så kan du gå av om du vil bruke mer tid et sted, f.eks. ta turen opp i Empire State Building.  Min erfaring er at sightseeingbuss stort sett er en effektiv måte å få sett mye på kort tid, mer effektivt enn å prøve å finne frem selv i en stor by som NYC.

Personlig er jeg ikke så avhengig av å se alt det kjente, jeg liker bedre å traske gatelangs og føle på livet i byene jeg besøker.  Hyggelige bydeler på Manhattan er f.eks. Meatpacking, Soho, Chelsea, Greenwich Village og East Village.  Her er det også koselige små spisesteder og barer, småbutikker etc.  Veldig hyggelige nabolag!

Anbefaler å ta et måltid på Balaboosta på det varmeste.  Restauranten har ikke Michelinstjerne, men veldig positivt omtalt i Michelinguiden, med to sett kniver og gafler. https://www.viamichelin.com/web/Restaurant/New_York-10012-Balaboosta-288691-41102

Brunch på Jack's Wife Freda er også verdt å få med seg: http://jackswifefreda.com

En måte å fylle en dag på kan være:

Start dagen med å ta Subwayen til Brooklyn, f.eks. til York Street (linje F) eller DeKalb Avenue (linje B+Q) og rusle litt rundt i Dumbo og Brooklyn Heights.  Mange fine fotomuligheter i området - punkt 6 og 18 i tipsene over fine motiver jeg linket til tidligere i tråden finner du her.  Om du ikke har spist frokost kan jeg anbefale frokost sandwichen på Bread and Spread. Yum!

Gå tilbake til Manhattan over Brooklyn Bridge.  Fra brua ser man Frihetsgudinnen på avstand.  Punkt 12 på lista over motiver kan krysses av.

Tilbake på Manhattan kan du enten gå sørover eller nordover.  

Går du sørover for å utforske sydspissen av Manhattan, så ta turen via Ground Zero.  Evt. ta turen opp i One World Observatory.  Går du helt sør til Battery Park er det fin utsikt mot Frihetsgudinnen derfra, fortsatt på avstand da.  Da kan du også få med deg New York Stock Exchange og Charging Bull statuen om det er interessant for deg.

Eller du kan gå nordover og utforske nabolagene jeg nevnte lenger opp.  Evt. ta turen innom Chinatown og Little Italy.

Mulighetene er mange og siden byen er stor anbefaler jeg å forberede deg litt på forhånd og å legge en liten plan (ikke noe detaljert, men en grovskisse) over hva du ønsker å bruke dagene til i forkant, så du ikke kaster bort unødvendig tid på å bestemme deg for det der og da.  Da rekker du over mer om det er mye du gjerne vil få med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...