Mariell123 Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Går det ann å få en typ privatist avtale fra nå og frem til sommeren? jeg har vært helt i fra meg i dag om hva jeg skal gjøre med skolen. Jeg går studiespess på privatskole. Men jeg er blitt skikkelig utmattet (utbrent) over lengre tid nå, og i dag bare kollapset jeg. Jeg er konstant kvalm, og har mye smerter i kroppen, noe som gjør at jeg får alt for lite søvn, og sover svært dårlig. Dette gjør det jo bare verre. Jeg skal på utvrksling til høsten. Ett helt år i USA, og satser på at det gåt greit. Derfor trenger jeg å bygge meg opp igjen, så jeg kan komme meg på beina istede for å bryte ned kroppen min konstant. Har du noe tips til hva jeg burde gjøre? Finnes det noen alternativer for dette?Føler ikke at lærere skjønner hvordan det er å være utmattet rett og slett. Noen måter jeg kan bestå i alle fag til sommeren, der jeg slipper å dra påskole hver dag og ha ett såppass høyt tempo? Jeg vet at det er forsent å melde seg opp som privatist, i og med at fristen gikk ut 1.februar. Hadde satt veldig stor pris på hjelp
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Snakk med skolen din. Jeg kjenner flere som har fått til egne avtaler om tilstedeværelse o.l., men noe av grunnen til at de har fått det er fordi de har lagt alle kort på bordet, vært ærlige og vist stor motivasjon. Anonymkode: 4272f...d3d 2
Mariell123 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakk med skolen din. Jeg kjenner flere som har fått til egne avtaler om tilstedeværelse o.l., men noe av grunnen til at de har fått det er fordi de har lagt alle kort på bordet, vært ærlige og vist stor motivasjon. Anonymkode: 4272f...d3d Takk for svar Skal prøve det! Bre redd for at de ikke vil tro på meg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Just now, Mariell123 said: LTakk for svar Skal prøve det! Bre redd for at de ikke vil tro på meg. Still godt forberedt. Få legen din til å skrive brev til skolen og skriv ned punkter du synes er viktig å få med om motivasjon og hva du tror du kan klare, i tilfelle hjerneteppe. Anonymkode: 4272f...d3d 2
Occulta Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Det er VGS fag det er snakk om? Hvis du absolutt ikke er i stand til å fortsette på skolen du går på nå så er eneste alternativet å melde seg opp som privatist. Og dette er jo ikke et alternativ siden fristen har gått ut og du trenger eksamenskarakterer før USA utvekslingen. Jeg tror ikke det er så mye annet du kan gjøre dersom du vil bli ferdig med skolen til sommeren, ennå å fortsette der du går nå. Har du snakket med legen din om hvordan du føler deg? Har du fått sjekket at det ikke er noe underliggende fysisk? Har det hendt deg noe den siste tiden som er vanskelig å takle? Eller har det skjedd noe i familie eller vennekrets? Ofte når kroppen sier stopp så er det pga psykisk eller emosjonelt stress. Prøv å Finn utav hva det kan være som gjør at du har det vanskelig akkurat nå. Om du du finner utav det så er det kanskje lettere for deg legge en plan for hva du kan gjøre fremover
Mariell123 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Still godt forberedt. Få legen din til å skrive brev til skolen og skriv ned punkter du synes er viktig å få med om motivasjon og hva du tror du kan klare, i tilfelle hjerneteppe. Anonymkode: 4272f...d3d Det skal jeg absolutt prøve, takk!
Mariell123 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, Occulta skrev: Det er VGS fag det er snakk om? Hvis du absolutt ikke er i stand til å fortsette på skolen du går på nå så er eneste alternativet å melde seg opp som privatist. Og dette er jo ikke et alternativ siden fristen har gått ut og du trenger eksamenskarakterer før USA utvekslingen. Jeg tror ikke det er så mye annet du kan gjøre dersom du vil bli ferdig med skolen til sommeren, ennå å fortsette der du går nå. Har du snakket med legen din om hvordan du føler deg? Har du fått sjekket at det ikke er noe underliggende fysisk? Har det hendt deg noe den siste tiden som er vanskelig å takle? Eller har det skjedd noe i familie eller vennekrets? Ofte når kroppen sier stopp så er det pga psykisk eller emosjonelt stress. Prøv å Finn utav hva det kan være som gjør at du har det vanskelig akkurat nå. Om du du finner utav det så er det kanskje lettere for deg legge en plan for hva du kan gjøre fremover Stemmer, jeg går første året på studiespess på en privatskolei bergen. Er nok det at det blir for mye stress, press og for mye intrykk i løpet av en dag. Jeg klarer aldri å bygge meg opp om jeg fortsetter i slikt tempo. Jeg var skikkelig dårlig før jul og klarte så vidt å komme meg hjem på skolen uten å måtte gå av bussen forde jeg alltid var så kvalm. Jeg sluttet å jobbe og fokuserte kun på skole, og tok alt i ett veldig rolig tempo. Men merker at dette ble for mye for meg. Begynnte kanksje å bli litt bedre i juleferien, men fikk ikke nok tid til å styrke kroppen opp. Før trente jeg stort sett hver dag, og jeg brenner virkelig for trening. Men det sa bare stopp en dag. Kroppen ville ikke mere. Jeg hadde pushet meg for hardt med jobb, trening og skole. Det er ekstra vansklieg på skolen å konsentrere meg når jeg har ADHD og i tilleg er utmattet. Jeg vil så gjerne fullføre skoleåret, men det er vanskleig. Jeg blir kjempesliten resten av dagen, får gjerne migrene eller blir ordentlig kvalm om vi har hatt lett gym. Dette var ikke ett problem før, for jeg elsker jo all slags type trening. Men dette går ikke når kroppen sier at den ikke vil mere, den vil ikke presse seg mere enn den allerede gjør.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 Synes du burde gå til legen og få en utfyllende uttalelse fra legen, og ta med deg til et møte med skolen. Så høre om tilrettelegging slik at du får gjort deg ferdig samtidig som du får tilbake krefter. Anonymkode: a1306...2fc 1
Mariell123 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes du burde gå til legen og få en utfyllende uttalelse fra legen, og ta med deg til et møte med skolen. Så høre om tilrettelegging slik at du får gjort deg ferdig samtidig som du får tilbake krefter. Anonymkode: a1306...2fc Ja, bør nok gjøre det. Satser på at jeg får tilrettelegging da
Occulta Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 30 minutter siden, Mariell123 skrev: Stemmer, jeg går første året på studiespess på en privatskolei bergen. Er nok det at det blir for mye stress, press og for mye intrykk i løpet av en dag. Jeg klarer aldri å bygge meg opp om jeg fortsetter i slikt tempo. Jeg var skikkelig dårlig før jul og klarte så vidt å komme meg hjem på skolen uten å måtte gå av bussen forde jeg alltid var så kvalm. Jeg sluttet å jobbe og fokuserte kun på skole, og tok alt i ett veldig rolig tempo. Men merker at dette ble for mye for meg. Begynnte kanksje å bli litt bedre i juleferien, men fikk ikke nok tid til å styrke kroppen opp. Før trente jeg stort sett hver dag, og jeg brenner virkelig for trening. Men det sa bare stopp en dag. Kroppen ville ikke mere. Jeg hadde pushet meg for hardt med jobb, trening og skole. Det er ekstra vansklieg på skolen å konsentrere meg når jeg har ADHD og i tilleg er utmattet. Jeg vil så gjerne fullføre skoleåret, men det er vanskleig. Jeg blir kjempesliten resten av dagen, får gjerne migrene eller blir ordentlig kvalm om vi har hatt lett gym. Dette var ikke ett problem før, for jeg elsker jo all slags type trening. Men dette går ikke når kroppen sier at den ikke vil mere, den vil ikke presse seg mere enn den allerede gjør. Ja jeg forstår, jeg var der selv når jeg gikk på vgs. Endte opp med at jeg droppet ut i april i tredje klasse. Jeg endte da opp med å ta vgs opp igjen som voksen på privatgymnas i Bergen selv. Går du der som elev på vgs eller går du på voksenopplæring? jeg vet ikke hvilken skole du går på, men der jeg gikk var lærerene veldig imøtekommende med å tilrettelegge for fravær etc. De vil jo virkelig at studentene skal komme seg igjennom og få studiekompetanse. Så det beste er nok å lege alle kortene på bordet. snakk med legen din og få han til å skrive brev til skolen. Be om å få snakke med helsesøster og skoleledelse. Vis at du virkelig ønsker å bli ferdig. Jeg føler med deg i denne situasjonen, da man ofte ikke blir trodd eller at man bare møter «du må ta deg sammen» holdninger. Jeg håper iallefall at du får ordnet noe med skolen. Eneste konkrete tipset jeg kan gi deg er å tenke deg godt om, og om du velger å slutte på skolen så må det føles ok å gjøre det, og du bør ha en plan for hva du skal gjøre fremover for å komme igang igjen. Det vil ikke hjelpe deg i det hele tatt å bare slippe alt du har i hendene, grave deg ned og håpe at ting bare skal bli bedre av seg selv. Det føles kanskje som at det er alt du vil gjøre nå, men det vil antageligvis bare gjøre alt værre fremover. Ønsker deg iallefall lykke til og god bedring ❤️
Mariell123 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter #11 Skrevet 15. februar 2018 Tusen takk for svar Jeg er 17 år,og går der som elev. Jeg får håpe de tror meg og kan tilrettelegge skolen for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå