AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #21 Del Skrevet 15. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skulle hente datteren min (5 år) i barnehagen, men hadde ikke barnebilsete i bilen, så hun satte henne bare i baksetet uten ekstra sete. Dette er vel ikke greit? Anonymkode: 8ee0f...219 Har hun ikke sete selv, så er det din plikt å skaffe det? Anonymkode: b10c5...589 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 15. februar 2018 #22 Del Skrevet 15. februar 2018 6 minutter siden, Arkana skrev: Mener du virkelig at det skal være nødvendig å opplyse om at man ikke ønsker at de skal gjøre noe som faktisk er ulovlig? Det gjør jeg. Folk som ikke har barn eller tidligere generasjoner har ikke nødvendigvis kunnskap om dette. Jeg er feks ikke klar over hvor stort barnet må være for å sitte uten sete lovlig. Grunnen er at opplysningene ikke er relevant for meg enda. Blir barna så store at jeg får lyst til å kjøre uten sete DA kommer jeg til å undersøke det hele. Folk tar for gitt at alle andre er klar og har satt seg inn i deres behov... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #23 Del Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev: Det gjør jeg. Folk som ikke har barn eller tidligere generasjoner har ikke nødvendigvis kunnskap om dette. Jeg er feks ikke klar over hvor stort barnet må være for å sitte uten sete lovlig. Grunnen er at opplysningene ikke er relevant for meg enda. Blir barna så store at jeg får lyst til å kjøre uten sete DA kommer jeg til å undersøke det hele. Folk tar for gitt at alle andre er klar og har satt seg inn i deres behov... Vedkommende jobber som dagmamma, da er det nettopp hennes behov å vite dette. Det er hennes ansvar i det hun velger å kjøre barnet og hvor gammel hun er eller hvorvidt hun selv har barn er irrelevant. Hvis hun blir stoppet av politiet, tror du de bryr seg om hun sier at hun ikke visste? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #24 Del Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Arkana skrev: Vedkommende jobber som dagmamma, da er det nettopp hennes behov å vite dette. Det er hennes ansvar i det hun velger å kjøre barnet og hvor gammel hun er eller hvorvidt hun selv har barn er irrelevant. Hvis hun blir stoppet av politiet, tror du de bryr seg om hun sier at hun ikke visste? Til hennes forsvar, jobber hun ikke som dagmamma. Hun er min kusine, 19 år gammel og kan ikke så mye om barn (men har tilbrunget mye tid med datteren min tidligere da). Hun var snill og sa hun kunne hente henne, siden far er bortreist og jeg hadde et viktig møte. Anonymkode: 8ee0f...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 15. februar 2018 #25 Del Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, Arkana skrev: Vedkommende jobber som dagmamma, da er det nettopp hennes behov å vite dette. Det er hennes ansvar i det hun velger å kjøre barnet og hvor gammel hun er eller hvorvidt hun selv har barn er irrelevant. Hvis hun blir stoppet av politiet, tror du de bryr seg om hun sier at hun ikke visste? Hvor fikk du det ifra? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #26 Del Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Til hennes forsvar, jobber hun ikke som dagmamma. Hun er min kusine, 19 år gammel og kan ikke så mye om barn (men har tilbrunget mye tid med datteren min tidligere da). Hun var snill og sa hun kunne hente henne, siden far er bortreist og jeg hadde et viktig møte. Anonymkode: 8ee0f...219 Ok, da synes jeg saken stiller seg annerledes (det gikk visst litt fort i svingene da jeg leste HI). Da ville jeg sagt i fra om at det både er ulovlig og farlig og funnet en ordning til neste gang dette skjer (f.eks. sette igjen et ekstrasete hos henne eller i barnehagen). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #27 Del Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Arabella skrev: Hvor fikk du det ifra? Jeg leste feil. Det er mer forståelig at hun da ikke hadde satt seg inn i det, men det er likevel ulovlig og farlig. Som sagt, hadde hun blitt stoppet av politiet holder det ikke å si at hun ikke vet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 15. februar 2018 #28 Del Skrevet 15. februar 2018 3 minutter siden, Arkana skrev: Jeg leste feil. Det er mer forståelig at hun da ikke hadde satt seg inn i det, men det er likevel ulovlig og farlig. Som sagt, hadde hun blitt stoppet av politiet holder det ikke å si at hun ikke vet. Javel, og hva vil skje videre? Tar politiet med seg både barnet og barnevakten til politisentralen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #29 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) 5 minutter siden, Arabella skrev: Javel, og hva vil skje videre? Tar politiet med seg både barnet og barnevakten til politisentralen? Man får en bot, prikker i førerkortet, blir anmeldt eller i verste fall mister førerkortet (avhengig av hvor dårlig sikret barnet er). Det er vel ikke straffen som er poenget uansett. Poenget er at "jeg visste ikke" er ikke gyldig grunn til å bryte loven. Endret 15. februar 2018 av Arkana 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 15. februar 2018 #30 Del Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Arkana skrev: Man får en bot. Det er vel ikke straffen som er poenget uansett. Poenget er at "jeg visste ikke" er ikke gyldig grunn til å bryte loven. Det forstår jeg, men rent praktisk, hva skjer videre? Får barnevakten kjøre hjem med barnet? Blir barnet tatt med til politiets barnevakt? (Vet ikke hva den kalles.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 15. februar 2018 #31 Del Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, Arkana skrev: Man får en bot, prikker i førerkortet og blir anmeldt. Det er vel ikke straffen som er poenget uansett. Poenget er at "jeg visste ikke" er ikke gyldig grunn til å bryte loven. Nei, men det er en forklaring på hvorfor loven er brutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #32 Del Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, Arabella skrev: Det forstår jeg, men rent praktisk, hva skjer videre? Får barnevakten kjøre hjem med barnet? Blir barnet tatt med til politiets barnevakt? (Vet ikke hva den kalles.) Det kommer nok an på hvor grov overtredelsen var. I verste fall (f.eks. et barn som sitter fullstendig usikret på noens fang eller på gulvet) mister man førerkortet på stedet og må finne annen transport hjem. Det virker i utgangspunktet rart at noen kanskje får kjøre videre for i det man gjør det har man jo brutt loven en gang til, men jeg antar (og vet altså ikke sikkert) at i tilfeller som i TS, hvor en femåring sitter med vanlige setebelter, at man ville fått en bot og evt et par prikker og så kunne kjøre videre hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #33 Del Skrevet 15. februar 2018 I alle dager....kusina di? Snakker dere ikke sammen? Hun er 19 år og snill, tilbyr seg å hjelpe og er mye sammen med barnet ditt? Og så lager du en sak ut av det på nettet? Når du bare kan si til henne at hun må huske bilsete neste gang? Anonymkode: afef2...5e2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 15. februar 2018 #34 Del Skrevet 15. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen har nok bilputer hun kunne lånt. Jeg ville gittbeskjed om at barnet må være forsvarlig festet neste gang. Hvorfor i all verden skulle barnehagen ha dette tilgjengelig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 15. februar 2018 #35 Del Skrevet 15. februar 2018 Det er ikke greit.Den som ikke vet hvordan barn skal sikres i bil i 2018 må jo leve under den berømmelige steinen.Hallo.Om det er en km eller ei mil.Ulykker kan jo skje uansett. Nå gikk det bra,og jeg ville nok ikke hudflettet barnevakten her,men heller sagt noe som: "Beklager at jeg ikke tenkte langt nok til å sette igjen barnesete/stol!Det var utrolig dumt av meg,og skal gjøre det om det blir en neste gang! Da tar du på deg ansvar Ts,samtidig som barnevakten blir obs på at å kjøre bil uten ikke er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 15. februar 2018 #36 Del Skrevet 15. februar 2018 4 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Du snakker om å dytte ansvaret over på barnevakten.. vil DU at barnet skal sitte i barnesete så må DU opplyse om dette og DU må skaffe dette/sørge for at det er tilgjengelig for barnevakten. Eller tenker du hun skulle kjørt innom en barnebutikk, forhørt seg og deretter brukt noen tusenlapper på å kjøpe et sete for deg? Jeg har selv kjørt hjem uten barnesete en gang når mannen hadde brukt begge setene i sin bil, ikke satt på plass og jeg kjører til bhg og ser d ikke er sete der. Bhg stenger og altfor langt å gå hjem, gubben er langt vekk. Da er alternativene få med mindre det selges bilputer i nærheten og det gjorde det ikke. Det går an å ringe etter taxi med barnesete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #37 Del Skrevet 15. februar 2018 Selvsagt må du si i fra at det ikke er greit å kjøre uten bilstol. Det er verken greit eller lovlig. Du skriver at planen var at de skulle gå, men pga dårlig vær tok hun bilen. Her burde dere begge to vært føre var. Du visste sikkert hvordan været var, og du kan ikke ha antatt at de fremdeles skulle gå. Du burde dermed å ha tatt kontakt med kusina di for at hun skulle hente din bilstol, eller finne alternativ stol. Kusina di burde også sagt i fra på forhånd (kan ikke se at det er gjort) når planene blir endret. 4 timer siden, Arkana skrev: Alle vet at barn skal sikres i bil. Alle vet kanskje ikke akkurat hvordan de skal sikres, men da er det naturlig at man sjekker på forhånd. Bilfører har ansvar for at alle mindreårige i bilen er tilstrekkelig sikret. Dessverre så vet faktisk ikke alle dette! Det er nettopp derfor man må si i fra. Anonymkode: 376e5...127 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #38 Del Skrevet 15. februar 2018 Hvorfor har du så behov for å lufte dette ut på nettet? For det første så var kusina di utrolig grei som hjalp deg med å hente barnet ditt når du ikke selv kunne For det andre så var dette sikkert første gang, og barnet romstrerte nok ikke fritt i lasterommet. Hva med å si "Tusen takk for hjelpen din i dag. Jeg skjønner det var langt å gå i dette været, og setter pris på at du kunne kjøre min datter hjem. Hun er for liten til å kjøre i bil uten sete, så her har du en setepute du kan ha i bilen, sånn i tilfelle dere har lyst til å ta en ny kjøretur. Tusen takk igjen!" Anonymkode: 2a389...064 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #39 Del Skrevet 15. februar 2018 1 time siden, NotNaomi skrev: Det er ikke greit.Den som ikke vet hvordan barn skal sikres i bil i 2018 må jo leve under den berømmelige steinen.Hallo.Om det er en km eller ei mil.Ulykker kan jo skje uansett. Nå gikk det bra,og jeg ville nok ikke hudflettet barnevakten her,men heller sagt noe som: "Beklager at jeg ikke tenkte langt nok til å sette igjen barnesete/stol!Det var utrolig dumt av meg,og skal gjøre det om det blir en neste gang! Da tar du på deg ansvar Ts,samtidig som barnevakten blir obs på at å kjøre bil uten ikke er ok. Dette. Ikke hudflett slektningen din på 19 år som faktisk var innmari grei som gjorde dette ☺ Anonymkode: 34870...558 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #40 Del Skrevet 16. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Til hennes forsvar, jobber hun ikke som dagmamma. Hun er min kusine, 19 år gammel og kan ikke så mye om barn (men har tilbrunget mye tid med datteren min tidligere da). Hun var snill og sa hun kunne hente henne, siden far er bortreist og jeg hadde et viktig møte. Anonymkode: 8ee0f...219 Kjøp en enkel sittepute til et par hundrelapper hos Biltema og legg den på et lurt sted hjemme. Ring din kusine og si at hvis hun velger å bruke bil en evt annen gang hun henter barnet, vil du at hun stikker innom dere og tar med sitteputa da det er både ulovlig og farlig å kjøre uten. Evt kjøp sittepute og vent til neste gang behovet evt oppstår og si fra til din kusine da at dersom hun velger å bruke bil til henting så må hun stikke innom og hente sittepute hos dere først. Anonymkode: be75f...e1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå