Gå til innhold

Den onde sirkelen

Anbefalte innlegg

Gjest Minesveiper
Skrevet

Er det flere som har vært i situasjonen hvor man liker noen og h*n gjør noe som sårer? Som et resultat av det trekker man seg unna, og vedkommende blir da såret av det. I neste runde trekker h*n seg unna, og slik går sirkelen flere runder helt til man ikke gidder mer.

Hvordan bryter man denne sirkelen når man liker noen, og man ikke er sammen. Man har heller ikke hatt sex. Det er litt følelser der, men alt blir så vanskelig når man hele tiden blir skuffet. Det er også vanskelig å snakke om det med personen når h*n bryr seg en dag, mens en annen dag virker h*n helt likegyldig. Det frister liksom ikke å åpne seg for noen som ikke virker å bry seg.

Jeg har vært i denne situasjonen flere ganger, og damene ser ikke mønsteret. De er opphengt i egne følelser, og straffer meg når jeg ikke gjør som de vil. Jeg er litt emosjonell nå når jeg skriver dette, og tenker kanskje ikke helt klart. Burde man bare kutte damen ut? Det er det jeg har gjort tidligere, men da mister man henne. Kanskje tenker jeg for mye på hva de rundt meg mener? Jeg vet at jeg lett blir snakkissen rundt venninnebordet dersom jeg ber damen om å snakke, og åpner meg. Det frister ikke veldig, men samtidig tenker jeg tanken om at dersom man ikke risikerer noe kommer man ingen vei heller. Den eneste måten å bryte mønsteret på er å snakke sammen. Jeg tenker også tanken om at det ikke burde være så vanskelig som dette fordi jeg har møtt kvinner hvor alt bare klaffet, og man ikke trengte å forholde seg til denne vinglingen og endring i oppførsel hele tiden. Jeg vet også om flere menn som måtte gjennom samme dritt periode med kjærestene sine fordi damene var så vanskelige og usikre på hva de ville. Derfor er jeg litt delt og usikker akkurat nå. Egentlig skulle jeg bare ønske at alt gikk på skinner.

Noen som har noen kloke ord? og jeg er i slutten av tyveårene sånn at ingen spør. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal en hel del til for å være på samme «plattform», for som du sier så vil en part bli frustrert når den andre parten ikke responderer som ønsket. Dialog er eneste utvei, men du må selv vurdere om dette er en du ønsker å være så åpen med. Jeg kan ikke fatte at en mann som deg skal ha vanskeligheter med å finne en dame som forstår deg og kan være den du trenger. For du er en fin fyr! 

Anonymkode: 5cf9f...d96

Skrevet

Nei, det er nok ikke sånn at du blir snakkisen rundt vennindebordet om du åpner deg til en du liker. Kanskje man nevner for sin nærmeste venninde at "åh, gjett hva, endelig har han vært ærlig, han liker meg, så nå slipper jeg å lure så mye på det og klage til deg hver gang jeg blir usikker! gleder meg til å se hva vi kan utvikle oss til nå :) tiden vil vise "
men du blir hvertfall ikke snakket om i negativ forstand , med mindre du har vært en skikkelig drittsekk da og påført henne mye smerte før den tid, du skriver jo at du ofte havner i en spiral der du sårer andre og andre da trekker seg unna og da blir du såra og da trekker du deg unna osvosvosv. Når det blir sånn for mye så er det best å bare avslutte det hele for ingen gode forhold kommer av en så dårlig start med mye usikkerhet og såring og dermed negative følelesmessige assosiasjoner til den andre. Da skjermer man seg i forsvarsmodus og kan aldri riktig åpne seg og gi seg helt hen til hverandre uansett.
Det er viktig å være åpen og er man usikker på noe så spør man i stedet for å misforstå og trekke seg vekk og starte en sånn spiral.

• Liker 1
Skrevet

Hei @Minesveiper :) ja, jeg kjenner igjen mønsteret. Har opplevd dette selv. Det trenger forsåvidt heller ikke være i forhold hvor det er snakk om sex/kjærester men også nære venner. Men der hvor det er snakk om mer forelskelses/kjæresteri tror jeg problemet bunner i at om du selv er den som trekker deg unna (slik jeg forstår) - så fremstår det som «push-pull» mekanismer. «Nå er du viktig for meg», også plutselig «nå er du ikke viktig lenger». Det gjør damer ofte veldig usikre. Det kan lett oppfattes som spill og manipulering, i lengden. Du er jo flink til å ordlegge deg her på forumet, hvorfor gjør du ikke det i dialog med damer da? At du er redd for å «bli snakkis» er et dårlig argument. Om kvinner snakker fortrolig med en venninne betyr ikke at det er noe galt, tvert imot. Om du er redd for å bli «hengt ut» har du åpenlyst ikke nok tillit til damen i utgangspunktet, og bør kanskje jobbe med det..? 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Minesveiper said:

Kanskje tenker jeg for mye på hva de rundt meg mener? Jeg vet at jeg lett blir snakkissen rundt venninnebordet dersom jeg ber damen om å snakke, og åpner meg.  r. 

Hva mener du med dette? Hvilket venninnebord? Er du i samme venninngegjeng som jenta du dater? 

Anonymkode: 8ad30...505

Skrevet

Kjærlighet er rare greier! Egentlig helt utrolig at mann og kvinne liksom skal leve sammen i lykke og harmoni! Vi vil det samme, men klarer ofte ikke å samkjøre dette. Misforståelser oppstår, den ene går videre, den andre sørger. Så går det litt tid, så er alt omvendt....

Anonymkode: 83a25...b42

Skrevet

Men hvis hun ikke vet at hun såret deg i utgangspunktet, så tror hun jo at det var du som begynte med å såre henne? Det kommer litt an på om hun burde skjønne at hun såret deg i utgangspunktet...

Anonymkode: df2c6...69d

• Liker 2
Skrevet

Vet i hvert fall at jeg selv i de første månedene er litt usikker på hvor interessert han er. Dersom han virker veldig interessert/betatt i begynnelsen, og så virker litt lunken, så mistenker jeg at han plutselig ble lei av meg, at han synes jeg er kjedelig, ikke var den han trodde osv. Og slike tanker blir jeg ganske såret av. Kanskje ville tanken aldri slått meg at han kunne være såret av noe jeg hadde gjort eller sagt.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? Hvilket venninnebord? Er du i samme venninngegjeng som jenta du dater? 

At hun snakker om han til venninnene sine etterpå...

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
5 hours ago, veggteppe said:

Hei @Minesveiper :) ja, jeg kjenner igjen mønsteret. Har opplevd dette selv. Det trenger forsåvidt heller ikke være i forhold hvor det er snakk om sex/kjærester men også nære venner. Men der hvor det er snakk om mer forelskelses/kjæresteri tror jeg problemet bunner i at om du selv er den som trekker deg unna (slik jeg forstår) - så fremstår det som «push-pull» mekanismer. «Nå er du viktig for meg», også plutselig «nå er du ikke viktig lenger».  Det gjør damer ofte veldig usikre. Det kan lett oppfattes som spill og manipulering, i lengden.

Ser den. Jeg mener selv at jeg har hatt en god grunn til å trekke meg unna sånn uten at jeg vil spesifisere hva det er, men hun ser det sikkert ikke slik. 

5 hours ago, veggteppe said:

Du er jo flink til å ordlegge deg her på forumet, hvorfor gjør du ikke det i dialog med damer da? At du er redd for å «bli snakkis» er et dårlig argument. Om kvinner snakker fortrolig med en venninne betyr ikke at det er noe galt, tvert imot. Om du er redd for å bli «hengt ut» har du åpenlyst ikke nok tillit til damen i utgangspunktet, og bør kanskje jobbe med det..? 

Det er en noen kvinner som ikke åpner seg så lett. Så er heller ikke jeg den beste til å snakke når jeg blir emosjonell. Når jeg skrev HI var jeg ganske lei meg, og det hadde vært ganske vanskelig å få meg til å snakke om det da. Det går fint for meg å snakke om det her siden det er et anonymt forum. Nå er jeg rolig og da er det mye lettere å snakke om det. Når jeg for eksempel møter henne og hun oppfører seg på en måte som sårer, for hun driver med push&pull mekanismer sånn uten at jeg vet om det er bevisst så er det ikke så lett. Jeg trekker meg unna der og da, men så kan jeg være åpen for å snakke senere når jeg har roet meg. Da kan hun være såret og lite interessert i å snakke siden jeg trakk meg unna. Det blir en ond sirkel som er vanskelig å bryte ut av for når en er åpen for å snakke er den andre såret, og ikke åpen for å snakke. Jeg synes dette er mye lettere når man er i et forhold for da går man ikke rundt med all den usikkerheten jeg føler på nå. Når jeg ikke vet hvor jeg har henne, og ikke føler meg trygg så er det vanskelig.

Når det kommer til venninnene hennes så er det slik at jeg må forholde meg til dem ofte. Da er det ikke så gøy å vite at de har snakket om meg, men det kan godt være at jeg bryr meg for mye, og at det er en dårlig unnskyldning sånn sett. Jeg har ikke tillit til henne fordi vi har ikke kommet særlig langt i relasjonen, og det er en del ting dere ikke vet som gjør det litt komplisert. Jeg kommer nok til å snakke med henne. 

Ellers takk til alle som svarte. 

Endret av Minesveiper
Skrevet

:hug: håper det ordner seg for deg min venn. 

Anonymkode: 5cf9f...d96

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

At hun snakker om han til venninnene sine etterpå...

Men om han ikke kjenner venninnene hennes, er det da et problem?  

Skrevet
11 minutter siden, Minesveiper said:

Når det kommer til venninnene hennes så er det slik at jeg må forholde meg til dem ofte. Da er det ikke så gøy å vite at de har snakket om meg, men det kan godt være at jeg bryr meg for mye, og at det er en dårlig unnskyldning sånn sett. Jeg har ikke tillit til henne fordi vi har ikke kommet særlig langt i relasjonen, og det er en del ting dere ikke vet som gjør det litt komplisert. Jeg kommer nok til å snakke med henne. 

Jeg som spurte om det med venninnebordet.  Jeg tenker at det er gode muligheter at hun kommer til å prate om deg til venninnene sine. Sånn er det bare, mange har behov for å snakke om ting. Det betyr jo ikke at hun utleverer alt, er hun oppegående så passer hun jo på hva hun sier. Men om hun er usikker på om hun vil gå videre med deg og om du vil gå videre med henne så er det jo naturlig at hun tar opp det med noen venninner. Ikke alle gjør det, men en god del gjør det. 

Om du ikke kan leve med det så er det jo ingen du kan date. For du vil jo aldri kunne gardere deg mot at damen du dater prater om deg til venninnen sin og at du vil møte disse venninnene hennes.  

Selv dater jeg en fyr på studiet mitt. Jeg kommer jo til å omgås vennene hans. Regner med at han har snakket om meg med noen av dem. 

Skrevet

Kanskje du har en tendens til å møte damer som ikke passer så godt for deg - at de er litt ufølsomme? For det burde jo ikke være sånn at de går rundt og sårer deg tidlig i en relasjon.

Skjønner at du ikke vil gi eksempel fra den nåværende situasjonen, men kanskje du kan gi eksempel fra en situasjon med en tidligere jente, hvis du vil ha synspunkter på det.

Skrevet

Gjør som du ville gjort dersom du ikke hadde hatt følelser for henne. Forestill deg en lik situasjon med en dame du ikke har følelser for og ta valget ut fra det.

Hvis du ikke kan akseptere det hun har gjort om hun var en annen, så foreslår jeg at du avslutter.

Anonymkode: 55e86...87b

Skrevet (endret)

Snakk med menn om tunge følelser, om svik, og om du må være sårbar og svak. Kom med søppelet til oss brødre.

Når det kommer til det å forholde seg til kvinner, se pragmatisk på det hele. Vit at hun vingler fra ene kanten til den andre, og at du ikke betyr så mye, i og med at de fleste relasjoner kvinner har er overfladiske. Gjør det klart hva du vil ha fra henne.

Og la oss være ærlige. Hvorfor har du valgt denne kvinnen? Hva gir hun deg som ingen andre gir? Det å pleie egoet ditt kan du fint gjøre selv. Det å klare deg i hverdagen klarer du fint selv. Så lag en liten liste over hva du trenger en kvinne til og ikke minst hvor kritisk det er. Hvorfor har du så mye følelser for vedkommende?

En regel jeg bruker er å aldri åpne seg for kvinner. Det kommer alltid til å bli brukt mot deg før eller senere. Det er bare snakk om tid. Og jeg skjønner greia. Du vil bygge emosjonelle bånd. Vit at hennes kjærlighet avhenger av hva du er, og ikke hvem du er. Så bare legg hele romantikk greia på hylla. Følelsene hennes avhenger av hva du kan gi henne og gjøre for henne. Klarer du ikke holde det ved like, så forsvinner følelsene. Lær av de millioner menn før deg som har gjort denne oppdagelsen.

Det er til syvende og sist bare dopamin og endorfiner som lurer hjernen din. Før du må videre til en annen som gir deg det samme dopet

Kvinner er det mange av og la de heller jakte deg, mens du er opptatt med å leve livet og gjøre ditt. Be awesome. Ikke la en kvinne sette deg i emosjonell ubalanse. Det er bare å finne en ny en som ikke gjør det. Lær av Morgan Freeman

Endret av CannibalLektor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...