AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Hei! Jeg var bortreist en helg og havnet på legevakta i en annen kommune enn der jeg bor og har fastlege. På legevakten fikk jeg resept og medisin og trenger ikke videre oppfølging. Kommer dette opp i journalen min hos fastlegen? Det er ikke noe jeg ønsker at fastlegen skal ta opp eller snakke om, så derfor lurer jeg på om det er synlig for han hva jeg gjorde på legevakten og hvilke resepter jeg fikk? Anonymkode: 7238d...647
GulSitron Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Så lenge legevakten skrev journalnotatet ordentlig og informativt skal ikke fastlegen trenge å spørre. Opplevde selv at fastlegen spurte om mitt siste legevaktbesøk, men det var fordi jeg kom til legevakten med brystsmerter. Da jeg var på sykehuset i Sverige (de har ikke legevakt) ble jeg ikke spurt ved neste legebesøk.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Tror bare de deler informasjonen hvis du vil. Når jeg var på voldtektsmottaket knyttet til legevakten for litt siden, fikk jeg spørsmål om de skulle sende informasjon til fastlegen og informasjon om at det var helt opp til meg. De anbefalte å gjøre det, men de gjorde det ikke hvis jeg sa nei. Anonymkode: 47bcc...61b 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Jeg var i ei bilulykke i 2015, ble sendt inn til en sjekk og i samme slengen oppdaget de en hjertefeil. På ingen måte ble min fastlege informert om verken ulykken eller hjertefeilen før jeg fortalte det selv ved neste legetime. Anonymkode: 83bb1...5d2
Million Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 De sender vel epikrise fra legevakten til pasientens fastlege, ja. Det gjør de vel med alle som er hos legevakta? Har iallfall gjort det med meg når jeg en sjelden gang har vært på legevakten. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 Ja, de sender. Anonymkode: d3b4d...ec4
Rosa Sitron Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 7 hours ago, Million said: De sender vel epikrise fra legevakten til pasientens fastlege, ja. Det gjør de vel med alle som er hos legevakta? Har iallfall gjort det med meg når jeg en sjelden gang har vært på legevakten. Ikke alle legevakter som gjør det, sist jeg var på legevakten fikk jeg epikrisen og måtte gi den til lege selv
Live88 Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 Legevakten i Oslo sendte ikke epikrise til fastlegen min i Bergen når jeg måtte innom der for å få stivkrampevaksinen. Fikk heller ingen spørsmål om det skulle sendes noe til henne.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 Da jeg var på legevakten i en annen kommune/annet fylke fikk jeg med et brev til fastlegen der det sto hva som hadde skjedd og hva som ble gjort på legevakten. Legevakten kunne ikke gi meg sykemelding, det måtte fastlegen gjøre. Anonymkode: e2ccc...155
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 Ser de journalen din på legevakten? Anonymkode: be19d...c7c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg var bortreist en helg og havnet på legevakta i en annen kommune enn der jeg bor og har fastlege. På legevakten fikk jeg resept og medisin og trenger ikke videre oppfølging. Kommer dette opp i journalen min hos fastlegen? Det er ikke noe jeg ønsker at fastlegen skal ta opp eller snakke om, så derfor lurer jeg på om det er synlig for han hva jeg gjorde på legevakten og hvilke resepter jeg fikk? Anonymkode: 7238d...647 Når tid kan folk forstå hva taushetsplikt for helsepersonell innebærer? Journaler og datasystemer for journaler kan ikke deles utenfor legekontor. Det er brudd på taushetsplikt. Der er derimot innarbeidet en praksis der legevakt sender epikrise, les kopi av journalnotat, til pasientens fastlege. Denne praksisen er i følge loven brudd på taushetsplikt, men en innarbeidet praksis mange følger, uten å spørre pasienten om det er greit. Hva legevaktlegen din har gjort, vet ingen på dette nettforumet. Du får spørre fastlegen. Anonymkode: a9bb2...330
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 Takk for mange svar. Kan ikke si at jeg ble så mye klokere av dette, så får bare vente å se.. Anonymkode: 7238d...647
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Rusmisbruker? Anonymkode: f8467...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #14 Skrevet 16. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når tid kan folk forstå hva taushetsplikt for helsepersonell innebærer? Journaler og datasystemer for journaler kan ikke deles utenfor legekontor. Det er brudd på taushetsplikt. Der er derimot innarbeidet en praksis der legevakt sender epikrise, les kopi av journalnotat, til pasientens fastlege. Denne praksisen er i følge loven brudd på taushetsplikt, men en innarbeidet praksis mange følger, uten å spørre pasienten om det er greit. Hva legevaktlegen din har gjort, vet ingen på dette nettforumet. Du får spørre fastlegen. Anonymkode: a9bb2...330 Feil, feil, feil. Det er lov å dele info med samarbeidende personell, fastlegen er i aller høyeste grad i den kategorien. Det handler om å gi pasienter oppfølging eller forebygge misbruk. Anonymkode: 283c3...d11 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 Ønsker du at fastlegen skal få journalen, eller ønsker du ikke det? Hva er i så fall årsaken til at du ikke ønsker at fastlegen skal få innsyn i legebesøket ditt et annet sted? Anonymkode: 6672f...6e1
Gjest N-Nøff Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 Ja, det skjer med meg i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 De sender epikrise til fastlegen Anonymkode: ea475...95a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #18 Skrevet 16. februar 2018 Jobber på legevakt og det sendes epikrise hvis fastlege er registrert, men på vårt system får man ikke lagt inn fastlege utenom det distriktet vi dekker. Derfor prøver altfor mange å shoppe A og B preparater på andre legevakter. Anonymkode: 7d733...533 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #19 Skrevet 16. februar 2018 I min kommune så sender legevakten epikrise hvis man ikke sier noe annet. Man kan fint si nei. Men de sender ikke ut til andre kommuner om man ikke ber spesifikt om det. Anonymkode: ad183...58c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #20 Skrevet 16. februar 2018 Legevakten i Oslo har aldri sendt noe til fastlegen min i Oslo. Anonymkode: 68def...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå