Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg er klar over at man ikke har rett på sykemelding under IVF utenom uttak/innsettsperiode+eventuelt om man blir veldig dårlig ellers.

Men jeg jobber i en avdeling med høyt langvarig sykefravær uten at vikar settes inn. Disse har hatt mye fravær, og skal ha tildels mye planlagt fravær(type 6-12 mnd minst). Jeg har fått beskjed om at jeg må ta min egen, og den andres jobb i muligens 1 år fremover. Ingen arbeidsoppgaver tas bort.

Jeg tror uansett situasjon at de ikke setter inn vikar(de gjør ikke det i svangerskapspermisjoner heller, det bare fordeles til andre). 

Men jeg er nå på "siste nødskrik" med stimulering før jeg skal på IVF. Enten har jeg råflaks og blir gravid, eller, så må jeg igang med IVF i mai/juni.

I fjor var vi i samme situasjon med mye langtidsfravær i liten avdeling(men stor offentlig arbeidsplass) uten vikar, og konsekvensen av dette var at også jeg etterhvert ble sykemeldt. Jeg fikk flere fysiske plager(og åpenbart kjente på høyt stressnivå), og etter mye utredninger så landet konklusjonene på X antall tester/gastroskopi og diverse at dette nok var stressrelatert. 

Så spørsmålet mitt er litt:

1. Hvor tidlig bør jeg si ifra til arbeidsgiver om planlagt IVF? Jeg vet jo at jeg enten blir gravid(og muligens får noe fravær ifbm det, er uansett ikke "fit" til å ta 2 personers jobber i tillegg til min egen) - eller - at jeg får noe planlagt fravær ifbm IVF. Og uvisst om mer utover det.

2. Hvordan opplevde dere som har vært gjennom IVF at arbeidskapasiteten sånn generelt var? 

Jeg tenker at jeg kanskje bør si ifra tidlig til arbeidsgiver, så de selv kan velge å A) vurdere vikar likevel eller B) Ikke gjøre noe, men iallefall vite om situasjonen og ikke bli overrasket om de i perioder står med ingen ansatte til å ta hasteoppgaver. Det skjedde ifjor en kortere periode, og gav endel problemer pga manglende vilje til planlegging/løse situasjonen med vikar. 

Anonymkode: a6689...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke si noe om hva du bør eller ikke bør, men min arbeidskapasitet ifbm ivf var helt fin. Samme som gravid. Så jeg personlig hadde ikke hatt behov for sykemelding i din situasjon utifra ivf/graviditet. Hvis du allerede uten å være gravid kjenner at du ikke greier jobben for to (tre?) er jo det noe arbeidsgiver må ta på alvor helt uavhengig av ivf! 

Skrevet

Du har jo rett på sykemelding om du ikke klarer jobben din pga fysiske eller psykiske plager, uavhengig om disse plagene kommer fra jobben din eller ivf. 

Høres ut som dere bør snakke med verneombudet el. for å jobbe for 2 og 3 over tid høres umenneskelig ut. 

Anonymkode: 1444b...dc5

• Liker 2
Skrevet

Enig med de andre, det skal jo ikke være sånn på jobb at du nesten kan regne med å bli så stresset og sliten at du blir sykemeldt. Snakk med verneombud :)

Når det gjelder arbeid og IVF, varierer det nok hvordan man opplever det. Jeg har en jobb som kan være belastende, men det gikk fint å jobbe under de to første forsøkene. Når det var travelt på jobb, rakk jeg ikke å tenke så mye på forsøket, og det kan være en fordel. Jeg var i god form fysisk. Før forsøk nr. tre var det veldig mye stress på jobb, og jeg hadde det ikke så bra selv. Jeg snakket med arbeidsgiver, ba om å få legge ferien min til dette forsøket og fikk det innvilget selv om feriekabalen egentlig var lagt for lengst. Det er jeg veldig glad for. Psykisk hadde jeg det mye tøffere under dette forsøket, og jeg tror jeg hadde slitt en del hvis jeg hadde jobbet, og ferien forebygget kanskje sykemelding. Planen var å søke om noe ulønnet permisjon ved evt. senere forsøk, men jeg var så heldig at jeg ble gravid.

Så spørsmål 1: Hvis du syns det er ok å fortelle til arbeidsgiver, ville jeg ha sagt fra tidlig, i litt tid før forsøket. Forhåpentligvis kan arbeidsgiver ta hensyn da, og ikke gi deg arbeidsoppgaver utover det de du egentlig skal ha, samt at de er forberedte på at du blir borte. De burde også bli minnet på at arbeidsforholdene er så tøffe at de ansatte kanskje ikke holder ut når det skjer noe ekstra i livene deres (eller i det hele tatt på sikt).

2. God de første forsøkene. Jeg var hele tiden i god form fysisk, det er ikke alle som er det. Dårligere arbeidskapasitet etter hvert, mest grunnet nedturer i prosessen og frykt for at det ikke skulle gå. Å gå på stadige hormonbehandlinger ble nok også tøffere for kroppen etter hvert.

Anonymkode: 37209...78b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...