Gå til innhold

Misvisende bilder og tekst på boligannonse. Melde i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på et hus her for noen dager siden. I utgangspunktet et fint hus jeg kunne tenkt å bo i. Men megleren har ikke vært ærlig. Hun har lagt ut bilder som ikke er en del av eiendommen (bilder tatt av "hage" og hus/tomt på lengre avstand slik det ser ut som det hører til huset). Det står også feil i annonsen angående oppmåling av boligens grenser og det er brukt fine ord i annonsen som er misvisende (sikter mer til de bildene som IKKE tilhører eiendommen: "stor parkering", "stor hage", "fin utsikt"). Men så er det egentlig kun plass til en bil, Hagen er ikke så stor som bildene og utsikten er tatt på naboens tomt...

hva synes dere? Jeg synes ikke det er OK at meglere holder på slik. Viste min misnøye også. Kan man melde fra om slikt? Jeg spurte mye på visning, men tror ikke hun opplyste andre som ikke spurte. 

Anonymkode: 28a85...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal du melde ifra til? Det følger som regel med plantegninger og kart over eiendom i alle prospekter, så hvis andre kjøpere ikke leser det er det jo deres problem. Jeg syns heller ikke det er ok at megler holder på slik, men jeg vet ikke helt hvem det er å melde fra til. Megleren vil helt sikkert bare feie det bort, og samme med meglerhuset

Anonymkode: 19ab3...58b

Skrevet (endret)

Jeg synes kritikken din er ganske rar. At fotografen har tatt avstandsbilder for å gi inntrykk av tomten og nærområdet er jo ikke å være uærlig. Mener du oppriktig at det er galt av selger å ta bilder av sin bolig og hage på en måte som gjør at den ser best mulig ut slik at potensielle kjøpere blir fristet til å kjøpe den? Det er sånn man gjør det, bildene i en annonse er reklame for boligen. Ei heller synes jeg bruk av ord som "stor" og "fin" er uærlig, dette er relativt. Hva som er en stor parkeringsplass og en fin utsikt er ikke objektivt. Det er derfor man går på visning framfor å kjøpe utelukkende basert på annonsen, for å se hvordan et hus og tomt egentlig er og finne ut om man liker det. Jeg er ganske sikker på et enhver kan selv se hvor mange biler det er plass til på parkeringsplassen. Så fremt man ikke bor langt fra nærmeste nabo regner jeg også med at man har sånn noenlunde samme utsikt. Annonsen er ment som reklame for boligen. Faktafeil som uriktig oppmåling av tomt er selvsagt ikke bra, men snakker vi her grovt avvik eller noe som i praksis er helt uvesentlig? Kart finnes vanligvis i prospektet, noe en potensiell kjøper bør lese. Ringer du meglerkontoret og ber dem fjerne ord fra annonsen fordi du personlig ikke synes utsikten er pen og parkeringsplassen ikke er stor nok kommer du, med rette, til å bli møtt av et latterbrøl.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Stor hage og stor parkering er viktig for meg da jeg har hunder, så hadde jeg kommet og det var plass til en bil og bare en liten hageflekk hadde jeg nok begynt å lure på hva slags megler det her var. At utsikten er tatt fra naboens tomt hadde nok heller ikke hjulpet.

Anonymkode: 43a72...b70

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Jeg synes kritikken din er ganske rar. At fotografen har tatt avstandsbilder for å gi inntrykk av tomten og nærområdet er jo ikke å være uærlig. Mener du oppriktig at det er galt av selger å ta bilder av sin bolig og hage på en måte som gjør at den ser best mulig ut slik at potensielle kjøpere blir fristet til å kjøpe den? Det er sånn man gjør det, bildene i en annonse er reklame for boligen. Ei heller synes jeg bruk av ord som "stor" og "fin" er uærlig, dette er relativt. Hva som er en stor parkeringsplass og en fin utsikt er ikke objektivt. Det er derfor man går på visning framfor å kjøpe utelukkende basert på annonsen, for å se hvordan et hus og tomt egentlig er og finne ut om man liker det. Jeg er ganske sikker på et enhver kan selv se hvor mange biler det er plass til på parkeringsplassen. Så fremt man ikke bor langt fra nærmeste nabo regner jeg også med at man har sånn noenlunde samme utsikt. Annonsen er ment som reklame for boligen. Faktafeil som uriktig oppmåling av tomt er selvsagt ikke bra, men snakker vi her grovt avvik eller noe som i praksis er helt uvesentlig? Kart finnes vanligvis i prospektet, noe en potensiell kjøper bør lese. Ringer du meglerkontoret og ber dem fjerne ord fra annonsen fordi du personlig ikke synes utsikten er pen og parkeringsplassen ikke er stor nok kommer du, med rette, til å bli møtt av et latterbrøl.

Jeg hadde også blitt skuffet hvis det er slik som ts skriver. Synes det blir litt feil å bortforklare løgn og overdrivelse i annonsen med at det er reklame. Det er greit at man går på visning uansett, men man kunne kanskje spart seg den tiden hvis man hadde visst hvordan det egentlig lå an. To naboer trenger selvsagt ikke ha samme utsikt, det kan være snakk om forskjell i terrenget eller hus, trær som "ødelegger" utsikten hos den ene. Fin utsikt med bilde av naboens utsikt? Hadde det vært greit med bilde av naboes hus også?  Parkering der det er plass til kun én bil kan regnes som stort hvis du bare har sykkel, men de fleste som trenger parkering har bil. Da er det ikke mange som regner det som stort med plass til bare én.

Dette er noen ting, men jeg hadde faktisk vært mer skeptisk til meglerens beskrivelse av ting innendørs av typen som ikke er så lett for amatører å oppdage. Hadde nok ikke tort å kjøpe av en megler som har et så løssluppent forhold til sannheten. Hadde du?

Anonymkode: 94688...351

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også blitt skuffet hvis det er slik som ts skriver. Synes det blir litt feil å bortforklare løgn og overdrivelse i annonsen med at det er reklame. Det er greit at man går på visning uansett, men man kunne kanskje spart seg den tiden hvis man hadde visst hvordan det egentlig lå an. To naboer trenger selvsagt ikke ha samme utsikt, det kan være snakk om forskjell i terrenget eller hus, trær som "ødelegger" utsikten hos den ene. Fin utsikt med bilde av naboens utsikt? Hadde det vært greit med bilde av naboes hus også?  Parkering der det er plass til kun én bil kan regnes som stort hvis du bare har sykkel, men de fleste som trenger parkering har bil. Da er det ikke mange som regner det som stort med plass til bare én.

Dette er noen ting, men jeg hadde faktisk vært mer skeptisk til meglerens beskrivelse av ting innendørs av typen som ikke er så lett for amatører å oppdage. Hadde nok ikke tort å kjøpe av en megler som har et så løssluppent forhold til sannheten. Hadde du?

Vi vet strengt tatt ikke om megler har løssluppent forhold til sannheten. Vi har TS sitt utsagn og det er alt. Vi har ikke sett annonsen og vi har ikke sett boligen.

Skrevet
15 minutter siden, Arkana skrev:

Vi vet strengt tatt ikke om megler har løssluppent forhold til sannheten. Vi har TS sitt utsagn og det er alt. Vi har ikke sett annonsen og vi har ikke sett boligen.

Vi vet ikke det, men det gjelder vel det aller meste som skrives her inne :) Så lenge det ikke er åpenbart at ting er løgn eller feil, må man jo gå ut fra at det folk skriver stemmer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke det, men det gjelder vel det aller meste som skrives her inne :) Så lenge det ikke er åpenbart at ting er løgn eller feil, må man jo gå ut fra at det folk skriver stemmer.

Ja, men her er det snakk om personlige meninger heller enn fakta og med unntak av tomteoppmålingen finnes det ikke noe rett og galt.

TS synes parkeringsplassen ikke er stor, hva er stor parkeringsplass? Jeg synes f.eks. antallet biler man får plass til ikke er vesentlig for beskrivelsen "stor". En parkeringsplass kan være så trang at man bare får plass til en Golf eller så romslig at den får plass til en diger pickup og jeg synes sistnevnte absolutt kan betegnes som stor. Min mening om "stor parkeringsplass" er jo hverken mindre eller mer riktig enn TS sin. TS liker ikke at det er tatt bilder på avstand, men det er jo ikke objektivt sett galt  og personlig hadde jeg satt pris på avstandsbilder så jeg kan bedømme det umiddelbare nærområdet før visning og bruk av droner for å ta nettopp slike bilder er helt vanlig. Hva er en stor hage? Er det regler for størrelsen på en hage før den kan kalles stor? 

Av det jeg kan lese i TS er det kanskje to ting jeg personlig med forbehold kan si meg enig i at ikke er riktig, Hvis det faktisk er slik at utsikten er svært mye dårligere her enn hos naboen er det ikke greit å legge ved bilde av naboens utsikt. Hvis det er snakk om mer eller mindre samme utsikt, bare tatt fra naboens hus og ikke denne så er det flisespikkeri å klage på. Og på samme måte, hvis det er grove avvik mellom tomteoppmålingen i virkeligheten og i annonsen er det også galt. Hvis det derimot dreier seg om forskjeller som er såpass små at de for ny eier i praksis ikke har noen betydning synes jeg det er unødvendig å pirke på det.

Endret av Arkana
Skrevet

Kan du poste annonsen ts? :popcorn:

Anonymkode: e2290...610

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...