skey Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Banalt spørsmål, men dette lurer jeg mye på! Vi har nettopp fått en baby som gjør at vaskemaskina settes på hver dag 1-2 ganger. For å tenke litt miljø og økonomi prøver jeg å fylle den opp så godt det lar seg gjøre. Første spørsmål handler om ull: 1. Kan man vaske andre materialer sammen med ulltøyet på 30 grader? Bomull og syntetiske stoffer kan fint slenges med ulla, eller? 2. Hvis vi skulle ha sortert undertøy, håndklær og sengetøy og det andre som vaskes på 60 grader, hadde det bare blitt halvfulle maskiner hele tiden. Derfor pleier vi stort sett å vaske både farga og lyst tøy sammen på 60 grader (så fremt det har blitt vaska før og vi vet fargene ikke smitter over). Hva gjør dere? Så lenge ikke tøyet misfarges er det ikke noe galt i å mikse 60-graders vasken på denne måten? 3. Nå nettopp satte jeg på en 60-graders vask der jeg både slang inn en body hun bæsja ut i går, samt en rekke vaskekluter jeg brukte for å vaske huset her om dagen. Det går fint det? Det blir jo rent når det er ferdig? Eller er det ekkelt å mixe babyklær med filler jeg har vaska gulvet med? For noen kan dette være dumme spørsmål, men for meg er det interessant å vite hva dere andre gjør 😊 kom gjerne med tips og ellers rutinene i hvordan dere vasker tøy 🙏☺️
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Jeg tar alt (altså det meste av klesvasken og bruk) som går i 40 grader sammen -fordeler i lyst og mørkt i vasken. Jeg vasker ikke tøy generelt på 60 grader men 40 pga krympefare. Tar ofte sengetøy og håndkler som egentlig bør gå på 60 grader, sammen med lyst tøy , tskjorter , pysjer osv på 40 grader for å spare runder med maskina. Ull tar jeg for seg selv på 30 grader, ikke med annet. Silke og andre skånsomme materialer som også skal på 30 tar jeg for seg selv , og ikke samne med ulla. Å mikse babyklær med gulvfillene har jeg ikke noe formening om, så lenge ikke gulvet var mer møkkete enn det utbæsja babytøyet så går vel det bra. Anonymkode: 5dcbf...446
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Jeg har egentlig 4 fargekategorier jeg deler opp i. Mørkt,lyst,blått og rosa/rødt. Vasker det meste på 40, men alt av sengetøy,kluter og håndklær går på 60. Dette samler jeg opp og tar en gang i uken. Disse har jeg i ca samme fargeskala så det kan vaskes i lag. Grunnen til at jeg vasker blått og rødt for seg er at disse blir så "tamme" i fargene over tid om de vaskes med annet farget tøy. Ull vasker jeg for seg selv. Det er ekstremt mye vasking i nyfødt-perioden, men det blir bedre etterhvert Jeg pleier å legge "Bæsjeklær" i bløt først å få skylt ut det verste før jeg legger det i maskina. Dette vaskes på 60 og kan godt vaskes med kluter og lignende. Anonymkode: 0c036...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Jeg sorterer på denne måten: 90 grader: mopper, kjøkkenkluter, kjøkkenhåndklær, kluten jeg vasker badet med osv (gulvmopper vaskes ikke sammen med det andre). Håndklær og sengetøy vaskes på 90 grader ved behov. 60 grader lyst/hvitt og 60 grader mørke farger. Alt som skal vaskes på 60 grader, sengetøy, håndklær, undertøy sorteres i lyst og mørkt. 40 grader lyst/hvitt, 40 grader mørkt/svart, 40 grader syntetisk og 40 grader ull. Altså 4-5 kategorier på 40 grader. 30 grader har samme sortering som 40 grader. Jeg vet det kan virke hysterisk, men så har jeg heller aldri ødelagt et klesplagg pga feil vask. Anonymkode: be097...7ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå