Gå til innhold

Jeg trenger litt råd og hjelp ang. situasjonen til kjæresten min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste hadde en jobb han var mye sykemeldt i fra, han skaffet seg ny jobb og sykemeldte seg etter 13 dager i jobb her også, har har som regel en sykemelding på 2, 3 eller 4 uker av gangen. dette er jo forså vidt greit. men jeg lurer på om han har rett på sykepenger eller ikke. siden han var sykemeldt i et par måneder i sin tidligere jobb også før han jobbet 13 dager i sin nye jobb. Jeg klarer ikke helt og gripe fatt i regelverket og han har null interesse av og snakke med arbeidsgiver eller ha en dialog med arbeidsgiver. han bare tar det som det kommer og driter i hva som skjer. Jeg er mildere sagt helt fortvilet for jeg blir jo involvert i den grad at jeg må hjelpe han økonomisk og bopel og sånt. noe jeg helst ikke vil da jeg selv kun er har det jeg klarer meg med som ringevikar her og der. må og må. han henger mer hos meg, spør om når det er mat og Ja, er hos meg heletiden. og en av grunnene er nok fordi han er blakk og trenger hyggelig selskap samt noen å leve på. Jeg takler dette dårlig.   for vi har bodd sammen før og da måtte jeg flytte ut fordi hans økonomiske situasjon kjørte meg helt på bunn. han har mye gjeld også. så jeg flyttet for meg selv og hadde akkuratt fått hentet inn min egen økonomi igjen, men nå er han jo tilbake. til og med folk lurer på om vi har flyttet sammen igjen. har han rett på sykepenger fra nav, eller må han søke om sosialhjelp, eller hvordan funker dette systemet? jeg må jo finne ut av det da han bare sitter på stuen og gamer Ps4 og lar alt skure å gå.

Anonymkode: 9459b...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Say no more.

44c208a0e9599c67a0b370ccfa2c942e.jpg

Anonymkode: 6840c...4c4

• Liker 14
Skrevet (endret)

Hvorfor er du ilag med denne mannen som bryter ned økonomien din?

Endret av O.G.
Skrevet

Kast han ut da! Dette behøver du vel ikke å involvere deg i, hvorfor gidder du? Du blir utnyttet! 

• Liker 3
Skrevet

Enkelte kvinner finner seg i alt bare for å si at de har en kar....

Skrevet

Uff, han typen der høres ut som han utnytter det og ditt gode vesen. Og at han egentlig bare leter etter en erstatter for ei mor... kom deg ut av dette forholdet før han drar med seg deg ned i dragsuget også. Det er bedre å være singel enn å bli utnytta av en som vil at du skal lage mat til han mens han spiller ps! Kanskje det er det som skal til for at han skjerper seg og blir voksen. 

Anonymkode: 87cf7...9a3

• Liker 1
Skrevet

Her må du sette ned foten, og slutte hjelpe han. 
Du har allerede gjort ett kjempebra valg om å flytte fra han, men du tar han jo med videre. 
faresignalene jeg ser: 
- han har gjeld
- han er ikke interessert i dialog med arbeidsgiver
- han lever heller på deg enn å ta tak i sin situasjon 

Det er ikke din jobb å finne ut av dette. Han kommer aldri til å lære, om du fortsetter rydde opp etter han. Han tok tydeligvis ikke hintet engang når du flyttet ut, så her må du være enda hardere. 
Det er fint å kunne hjelpe en kjæreste, men her gjør du han en bjørnetjeneste. 
Uansett hva som er årsaken til alle disse sykemeldingene, så er det hans ansvar å få orden på det. Skal du hjelpe han, så må du pushe han til å ta tak i situasjonen, ikke gjøre det for han. 

Anonymkode: ca4c8...d7b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her må du sette ned foten, og slutte hjelpe han. 
Du har allerede gjort ett kjempebra valg om å flytte fra han, men du tar han jo med videre. 
faresignalene jeg ser: 
- han har gjeld
- han er ikke interessert i dialog med arbeidsgiver
- han lever heller på deg enn å ta tak i sin situasjon 

Det er ikke din jobb å finne ut av dette. Han kommer aldri til å lære, om du fortsetter rydde opp etter han. Han tok tydeligvis ikke hintet engang når du flyttet ut, så her må du være enda hardere. 
Det er fint å kunne hjelpe en kjæreste, men her gjør du han en bjørnetjeneste. 
Uansett hva som er årsaken til alle disse sykemeldingene, så er det hans ansvar å få orden på det. Skal du hjelpe han, så må du pushe han til å ta tak i situasjonen, ikke gjøre det for han. 

Anonymkode: ca4c8...d7b

jeg føler meg så lei å sliten av å pushe mere på han. jeg har holdt på i flere måneder å prøve å få han til å skjønne at dette er viktig for oss om vi skal holde ilag, og for han selv og sitt eget liv. han tok seg i sammen etter jeg flyttet. men det varte i 13 dager i ny jobb. så nå har han vært sykemeldt siden desember med ny og ny sykemelding og ikke kontaktet arb.giver eller sendt arb.giver sine sykemeldinger en gang. så arb.giver aner egentlig ingenting bortsett fra at han ikke dukker opp på jobb. men en kollega har fortalt arb.giver at han er sykemeldt. kjæresten tror han får komme tilbake når han er friskmeldt. men det er ganske sikkert ifølge kollegaen at han ikke har jobb å komme tilbake til og kjæresten har ikke planer om å søke ny jobb før han får beskjed av arb.giver som han ikke prater med at han ikke har jobb. 

jeg tror jeg leter etter en grunn til og avslutte forholdet nå. men sliter veldig med det. for jeg vil jo gjerne støttd kjæresten men.. jeg har mistet helt respekt for arbeidsmoralen hans. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg føler meg så lei å sliten av å pushe mere på han. jeg har holdt på i flere måneder å prøve å få han til å skjønne at dette er viktig for oss om vi skal holde ilag, og for han selv og sitt eget liv. han tok seg i sammen etter jeg flyttet. men det varte i 13 dager i ny jobb. så nå har han vært sykemeldt siden desember med ny og ny sykemelding og ikke kontaktet arb.giver eller sendt arb.giver sine sykemeldinger en gang. så arb.giver aner egentlig ingenting bortsett fra at han ikke dukker opp på jobb. men en kollega har fortalt arb.giver at han er sykemeldt. kjæresten tror han får komme tilbake når han er friskmeldt. men det er ganske sikkert ifølge kollegaen at han ikke har jobb å komme tilbake til og kjæresten har ikke planer om å søke ny jobb før han får beskjed av arb.giver som han ikke prater med at han ikke har jobb. 

jeg tror jeg leter etter en grunn til og avslutte forholdet nå. men sliter veldig med det. for jeg vil jo gjerne støttd kjæresten men.. jeg har mistet helt respekt for arbeidsmoralen hans. 

Det er fint å være støttende, men i dette tilfellet viser jo kjæresten din på alle mulige måter at han selv ikke bryr seg det minste, og da synes jeg ikke at han kan forvente at du støtter ham mer. Han har jo ikke krav på støtte fra deg kun i egenskap av å være sammen med deg. Han er voksen, og må klare å ta ansvar for seg selv. Som AB#7 over her sier, så gjør du han en bjørnetjeneste, samtidig som det går ut over deg selv både psykisk og økonomisk. Med andre ord kommer det ikke noe godt ut av det for noen av dere om du fortsetter slik. 

Skrevet

jeg vet ikke om jeg klarer å la være å bry meg om dette. det er utrolig frustrerende. for jeg vil jo gjerne ha en fremtid å se frem til. men den ser ikke bra ut nå slik d er med han. 

Skrevet

Han har nok ikke rett på sykepenger etter så kort tid i jobben: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4-2#§8-24

§ 8-18.Sykepenger fra arbeidsgiveren

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Hvorfor i alle dager har du ikke lært av tidligere erfaringer med han der? Han kommer jo til å ødelegge deg helt økonomsk! Dump han sier jeg!

Han er faktisk pliktig til å ha dialog med arbeidsgiver ved sykdom. Han risikerer å bli sagt opp.

Anonymkode: 5113f...466

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet ikke om jeg klarer å la være å bry meg om dette. det er utrolig frustrerende. for jeg vil jo gjerne ha en fremtid å se frem til. men den ser ikke bra ut nå slik d er med han. 

Vet det er vanskelig, men du må bare gjøre det slutt. Du må faktisk ikke ha flere grunner. Spesielt hvis dette her ikke er en kort periode, men har holdt på lenge. Hvorfor er han sykemeldt?

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har nok ikke rett på sykepenger etter så kort tid i jobben: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4-2#§8-24

§ 8-18.Sykepenger fra arbeidsgiveren

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Hvorfor i alle dager har du ikke lært av tidligere erfaringer med han der? Han kommer jo til å ødelegge deg helt økonomsk! Dump han sier jeg!

Han er faktisk pliktig til å ha dialog med arbeidsgiver ved sykdom. Han risikerer å bli sagt opp.

Anonymkode: 5113f...466

Takk for at du svarer på det faktiske spørsmålet mitt, men er det sikkert at han ikke har rett? for han var i fast jobb frem til han byttet direkte til ny jobb, men, han var sykemeldt fra den forje jobben sin også. han jobbet 13 dager i ny jobb før han ble på ny sykemeldt. Så har han rett eller ikke er for meg veldig vanskelig å finne sikkerhet på på grunn av at han hadde sin fåregående jobb. mistet han retten pga de 13 dagene han jobbet?

Skrevet

Hvis han ikke gidder å ordne opp selv, hvorfor skal du slite deg ut for det? Det er hans ansvar, ikke ditt. Kom deg ut av dette tullet før du sliter deg selv helt ut. Du MÅ faktisk ikke lete etter flere grunner til å slå opp, dette er jo grunn nok i seg selv.

Anonymkode: f1be1...677

Skrevet
45 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Vet det er vanskelig, men du må bare gjøre det slutt. Du må faktisk ikke ha flere grunner. Spesielt hvis dette her ikke er en kort periode, men har holdt på lenge. Hvorfor er han sykemeldt?

Jeg forstår jo at han ikke på nåverende sett er noe bra for meg, og ikke kan gi meg en framtidsutsikt som jeg ønsker å oppnå. jeg kan aldri innvolvere han pga hans økonomiske situasjon. det har tydligvis ikke forsndret seg. han var på vei og skulle bygge det opp med ny jobb. men er sykemeldt. av flere grunner, noen opplagte og andre mindre opplagte. den opplagte grunnen har grodd og er lengre ikke en grunn. frisk på den biten. det andre er at han ikke er fornøyd med måten å jobbe på, han liker ikke utstyret han har fått utdelt og jeg føler han skylder på en dårlig fot. han kjører bil og kan jobbe på annet vis med kjøring, men ikke i sin faste jobb. han har sikkert vondt, men ser ut som at det mest vondt i viljen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke gidder å ordne opp selv, hvorfor skal du slite deg ut for det? Det er hans ansvar, ikke ditt. Kom deg ut av dette tullet før du sliter deg selv helt ut. Du MÅ faktisk ikke lete etter flere grunner til å slå opp, dette er jo grunn nok i seg selv.

Anonymkode: f1be1...677

Jeg er nok i fornektelse for å tørre og si dette til meg selv

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for at du svarer på det faktiske spørsmålet mitt, men er det sikkert at han ikke har rett? for han var i fast jobb frem til han byttet direkte til ny jobb, men, han var sykemeldt fra den forje jobben sin også. han jobbet 13 dager i ny jobb før han ble på ny sykemeldt. Så har han rett eller ikke er for meg veldig vanskelig å finne sikkerhet på på grunn av at han hadde sin fåregående jobb. mistet han retten pga de 13 dagene han jobbet?

Hvorfor gjør han ikke jobben med å finne ut av dette selv? Hvis han ikke synes det er viktig nok, hvorfor skal det være viktig for deg? At han ikke prøver å sikre seg selv økonomisk sier jo mer enn nok om prioriteringene hans til at det du trenger å tenke på er om du ønsker et forhold med ham.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør han ikke jobben med å finne ut av dette selv? Hvis han ikke synes det er viktig nok, hvorfor skal det være viktig for deg? At han ikke prøver å sikre seg selv økonomisk sier jo mer enn nok om prioriteringene hans til at det du trenger å tenke på er om du ønsker et forhold med ham.

Jeg skulle ønske det var han jeg ville ende opp med, men dette er egentlig en dealbreacker for meg. men jeg klarer ikke ta tak i tankesettet. hvordan komme dit at jeg ønsker eller ikke å være med han, hvor langt skal jeg dra det? hvor lenge ønsker jeg og vente og se om han tar seg isammen igjen. eller er det pga meg han ikke gidder fordi han har meg uansett. må jeg dra fra han for at han skal ta hånd om seg selv osv..

Skrevet

Ikke betal for han i hvert fall, du gjør vel ikke det? Hvorfor kan dere ikke være hos han?

Anonymkode: deada...695

Skrevet

Imponerende at fyre får seg ny jobb når han tydeligvis driter i det. De har neppe sjekket referanser.

For din del, så vet du hva du bør gjøre. Bank litt ansvar i fyren og slutt å betale for ham, lage mat etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...