Gå til innhold

Kaffe på barnehagearrangementer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn har nettopp begynt i barnehage. Her er det ofte diverse arrangementer, og på disse serveres det varm kaffe som da blir stående rundt på lave bord og gulv mens småbarna løper rundt. Er dette vanlig i alle barnehager? Ingen som tenker på sikkerhet og brannskader? Med alle mediesakene de siste årene om småbarn som har fått brannskader av kaffe og må ligge ukevis på sykehus og legges i narkose hver gang såret skal renses? Jeg tør ikke annet enn å fotfølge min sønn på disse arrangementene, og ved to anledninger har jeg måtte gripe tak i han i det han skulle til å ta tak i en kopp noen hadde satt fra seg.. Bare stress! Har gitt beskjed men det ble ignorert.

Anonymkode: 85427...bf6

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det samme her. Tror de ikke tenker over det/tenker at foreldre får passe på ungene sine.

Anonymkode: d457f...c31

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage er det ikke kaffeservering på slike arrangementer av sikkerhetshensyn. Ta det gjerne opp i din barnehage, f.eks ved styrer eller FAU. Foreldre kan fort miste kontroll over kaffekopper og barn i det virvaret. En annen ting er at ved dagtidsarrangementer er det ofte noen barn som ikke har foreldre der til å passe ekstra på dem heller.

På tilstelninger hvor foreldregruppen låner barnehagen til f.eks juleverksted, har det vært kaffe.

• Liker 1
Skrevet

Noen som har tips til andre ting enn kaffe de kan servere? Føler det ikke hjalp å ta det opp.

Gjest padawan
Skrevet (endret)

Hvorfor må man vurdere alle mulige farer i hodet og stumpen? Med tanke på hvor mange kaffekopper som står "farlig" til skjer det ytterst få ulykker statistisk sett. Slutt å være så hysteriske.

edit: rettet skrivefeil. 

Endret av padawan
Skrevet

Dere som tenker på alle potensielle farer, drikker dere ikke kaffe hjemme? Det er nettopp i hjemmet slike ulykker skjer oftest, ikke i barnehagen. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg har hatt to barn i barnehage, så det blir jo en del år. Ingen barn har noen gang blitt brent pga varm drikke. Hysteri. Sett kaffen høyere opp, på benker el. Og pass på koppen, eller la vær å drikk.

Men derimot så hendte det en stygg ulykke ute, noe som ingen kunne forutse eller gjøre noe med. Så alt kan skje. Man må ikke forby alt som er potensielt farlig eller skadelig. Man på bare være litt forsiktig. 

Anonymkode: 73a6d...455

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, padawan skrev:

Hvorfor må man vurdere alle mulige farer i hodet og stumpen? Med tanke åpå hvor mange kaffekopper som står "farlig" til skjer det ytterst få ulykker statistisk sett. Slutt å være så hysteriske.

Tenkte det samme! 

Merkelig at det gikk bra med oss som ikke ble skjermet fra alle «potensielle farer»

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til andre ting enn kaffe de kan servere? Føler det ikke hjalp å ta det opp.

Iskaffe og iste?

Anonymkode: fc5a5...c8b

• Liker 3
Skrevet

Drikker du ikke kaffe hjemme heller? Salongbord er som oftest ikke så veldig høye de heller. 

• Liker 3
Gjest ricecrispies
Skrevet
15 minutter siden, padawan skrev:

Hvorfor må man vurdere alle mulige farer i hodet og stumpen? Med tanke åpå hvor mange kaffekopper som står "farlig" til skjer det ytterst få ulykker statistisk sett. Slutt å være så hysteriske.

De av oss som har sett,og kjenner barn som er brent av kaffe,vi skjønner hvor farlig det er.

Google det,så ser du at det gjelder veldig mange barn.

Heldigvis er mange barnehager strenge på dette nå,alle jeg har jobbet i har unngått å ha kaffe blant barna. 

Skrevet
10 minutter siden, Crobern skrev:

Tenkte det samme! 

Merkelig at det gikk bra med oss som ikke ble skjermet fra alle «potensielle farer»

Det gikk jo nødvendigvis ikke så bra med alle da. ;) 

Anonymkode: 2e856...4d6

• Liker 13
Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, ricecrispies skrev:

De av oss som har sett,og kjenner barn som er brent av kaffe,vi skjønner hvor farlig det er.

Google det,så ser du at det gjelder veldig mange barn.

Heldigvis er mange barnehager strenge på dette nå,alle jeg har jobbet i har unngått å ha kaffe blant barna. 

Leser du det jeg skrive en gang til ser du jeg ikke påstår det aldri skjer. Man kan ikke gardere seg mot at barn skader seg. Uhell skjer. Tar du hjelm på barna dine fordi de _kanskje_kan falle å slå seg en eller annen gang?

9 minutter siden, Crobern skrev:

Tenkte det samme! 

Enig, vi falt da ned fra lekestativ og trær, skrubbet opp knær da vi falt og så videre med det gikk veldig fint med oss. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er en grunn til at du ikke fikke fikk gehør for dette?

Gjest ricecrispies
Skrevet
Akkurat nå, padawan skrev:

Leser du det jeg skrive en gang til ser du jeg ikke påstår det aldri skjer. Man kan ikke gardere seg mot at barn skader seg. Uhell skjer. Tar du hjelm på barna dine fordi de _kanskje_kan falle å slå seg en eller annen gang?

Enig, vi falt da ned fra lekestativ og trær, skrubbet opp knær da vi falt og så videre med det gikk veldig fint med oss. 

Kanskje det er en grunn til at du ikke fikke fikk gehør for dette?

Veldig mye sitering på deg,men nei.

Tar ikke på ungene hjelm med mindre de skal sykle eller gå på skøyter.

Det er stikk i strid med hva du påstår,uvanlig å tillatte kaffedrikking blant små barn i barnehage. 

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! På slike arrangementer setter jeg alltid kaffekoppen i bokhyllen eller lignende. Det samme gjør jeg hjemme. Når jeg har gjester er jeg også nøye på dette og ber dem sette kaffekoppen på hylla, ikke salongbordet. Men jeg ser at andre ikke er like nøye som meg. Det er så fort gjort å velte en kaffekopp med småbarn som går langs bordet og utforsker.. 

Anonymkode: f30f3...5de

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Nerine_ skrev:

Dere som tenker på alle potensielle farer, drikker dere ikke kaffe hjemme? Det er nettopp i hjemmet slike ulykker skjer oftest, ikke i barnehagen. 

Jo, men jeg setter aldri ifra meg kaffekoppen på stuebordet eller i deres høyde

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

56 minutter siden, daemonia skrev:

Drikker du ikke kaffe hjemme heller? Salongbord er som oftest ikke så veldig høye de heller. 

Hvis vi drikker varm drikke hjemme sitter vi ved et høyt kjøkkenbord med koppen godt inn på bordet så den ikke kan nås. Dette gjør våre gjester også her. I barnehagearrangementene sitter foreldre ved de små barneborda som er lave, med koppene stående på bordet, folk har også sittet langs gulvet med koppen ved siden av seg. Det er fullt av folk og barn løper og tar tak i alt. Og dette med masse kaffekopper overalt. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg setter aldri ifra meg kaffekoppen på stuebordet eller i deres høyde

Barn kommer opp i alle høyder på rekordtid. Som sagt, de fleste ulykker skjer hjemme. Man kan ikke tenke risiko i absolutt alt. Alt kan gå galt, uansett. 

• Liker 4
Skrevet

Mi erfaring, både som tidlegare ansatt i bhg og no som mor til tre, er at kaffien på desse tilstelningane ikkje er så varm at den vil kunne gjere skade... Den blir ofte trakta ei stund i forveien og kjøler seg noko ned i kannene.(Då er det verre med tevatn som kan komme rett frå vannkokaren...) Dei fleste foreldra passar også godt på koppane sine, og mange drikk "på tur"(dersom begge foreldra er der). Men det er klart du kan ta det opp med fau dersom du er veldig bekymra. Eg trur no helst det går bra. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...