AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 ? Med barnesete og sikkerhetssele så kan barn på 5 år + sitte fora? Er det lov? Ikke airbag. Anonymkode: a140a...0cd
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Ja, det er lov hvis airbag er utkoblet, men det er tryggere å sitte i baksetet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 anbefaling fra vegvesenet: Gruppe 2 og 3: 15 – 36 kilo (4 – ca. 11 år) Vi anbefaler at barnet bruker en beltestol som har rygg og beskyttelse på sidene av hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr. Setet tilpasser bilens ordinære trepunktsbelte til barnets kropp og sørger for at det ligger riktig over skulderen og nede på hoftene. Hvis barnet sovner på langtur vil en beltestol holde det bedre på plass i setet og gi god komfort. Bilpute er godkjent, men gir langt dårligere sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Beltestol og pute skal alltid brukes sammen med bilens trepunktsbelte. Airbag Det er forbudt å plassere et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran hvis det er en aktiv airbag der. Airbagen kommer med en voldsom kraft, og barnet kan bli drept eller alvorlig skadet hvis den utløses. Barn som er lavere enn 140 cm bør ikke sitte i forsete med airbag som ikke er koblet ut. Airbagen er konstruert for å beskytte en voksen og kan skade et barn alvorlig. Hvis airbagen ikke kan kobles ut med nøkkel eller fysisk fjernes på et verksted, er baksetet eneste alternativ for plassering av barnet. Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret, men det anbefales verken at barn eller voksne lener seg mot dører med airbag. Se spesifikk informasjon i bilens instruksjonsbok. https://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417 Anonymkode: bcb47...c45
Gjest Catalina Culès Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Ja, så lenge barnet sitter i godkjent barnesete og airbagen er koblet i fra. Men anbefaler at barnet sitter bak, det er det tryggeste.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Vi har en åtteåring som får sitte foran når hun er kvalm. Det har skjedd to ganger. Da har vi fått kommentarer fra folk, helt uoppfordret: "Det er ikke LOV å ha barn foran i bilen!" "Pass på airbagen!" Jeg blir så irritert. Det er tydeligvis lov å blande seg her. Skulle jeg gått omkring på gaten og stoppet fremmede og spurt: Du har vel pusset tennene i dag? Husk at du kan få hull hvis du ikke pusser! Eller huke tak i en tilfeldig person som sykler ved bilveien: STOPP - dette kan være farlig! Husk å se deg for og rekke ut hånda når du skal svinge, så bilene ser deg! Husk å bruke refleks når det blir mørkt! Anonymkode: 53d09...c9a 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en åtteåring som får sitte foran når hun er kvalm. Det har skjedd to ganger. Da har vi fått kommentarer fra folk, helt uoppfordret: "Det er ikke LOV å ha barn foran i bilen!" "Pass på airbagen!" Jeg blir så irritert. Det er tydeligvis lov å blande seg her. Skulle jeg gått omkring på gaten og stoppet fremmede og spurt: Du har vel pusset tennene i dag? Husk at du kan få hull hvis du ikke pusser! Eller huke tak i en tilfeldig person som sykler ved bilveien: STOPP - dette kan være farlig! Husk å se deg for og rekke ut hånda når du skal svinge, så bilene ser deg! Husk å bruke refleks når det blir mørkt! Anonymkode: 53d09...c9a Det er jo bra at folk sier fra om ting som er ulovlig, men de bør vite hva de snakker om først. Anonymkode: 85647...2c3 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en åtteåring som får sitte foran når hun er kvalm. Det har skjedd to ganger. Da har vi fått kommentarer fra folk, helt uoppfordret: "Det er ikke LOV å ha barn foran i bilen!" "Pass på airbagen!" Jeg blir så irritert. Det er tydeligvis lov å blande seg her. Skulle jeg gått omkring på gaten og stoppet fremmede og spurt: Du har vel pusset tennene i dag? Husk at du kan få hull hvis du ikke pusser! Eller huke tak i en tilfeldig person som sykler ved bilveien: STOPP - dette kan være farlig! Husk å se deg for og rekke ut hånda når du skal svinge, så bilene ser deg! Husk å bruke refleks når det blir mørkt! Anonymkode: 53d09...c9a Refleks redder liv
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: anbefaling fra vegvesenet: Gruppe 2 og 3: 15 – 36 kilo (4 – ca. 11 år) Vi anbefaler at barnet bruker en beltestol som har rygg og beskyttelse på sidene av hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr. Setet tilpasser bilens ordinære trepunktsbelte til barnets kropp og sørger for at det ligger riktig over skulderen og nede på hoftene. Hvis barnet sovner på langtur vil en beltestol holde det bedre på plass i setet og gi god komfort. Bilpute er godkjent, men gir langt dårligere sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Beltestol og pute skal alltid brukes sammen med bilens trepunktsbelte. Airbag Det er forbudt å plassere et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran hvis det er en aktiv airbag der. Airbagen kommer med en voldsom kraft, og barnet kan bli drept eller alvorlig skadet hvis den utløses. Barn som er lavere enn 140 cm bør ikke sitte i forsete med airbag som ikke er koblet ut. Airbagen er konstruert for å beskytte en voksen og kan skade et barn alvorlig. Hvis airbagen ikke kan kobles ut med nøkkel eller fysisk fjernes på et verksted, er baksetet eneste alternativ for plassering av barnet. Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret, men det anbefales verken at barn eller voksne lener seg mot dører med airbag. Se spesifikk informasjon i bilens instruksjonsbok. https://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417 Anonymkode: bcb47...c45 Trygg Trafikk er uenig i dette. De mener det er trygt å sitte foran med utkoblet airbag. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 15 minutter siden, Arkana said: Trygg Trafikk er uenig i dette. De mener det er trygt å sitte foran med utkoblet airbag. 28 minutter siden, AnonymBruker said: anbefaling fra vegvesenet: Airbag Det er forbudt å plassere et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran hvis det er en aktiv airbag der. Airbagen kommer med en voldsom kraft, og barnet kan bli drept eller alvorlig skadet hvis den utløses.Barn som er lavere enn 140 cm bør ikke sitte i forsete med airbag som ikke er koblet ut. Airbagen er konstruert for å beskytte en voksen og kan skade et barn alvorlig. Hvis airbagen ikke kan kobles ut med nøkkel eller fysisk fjernes på et verksted, er baksetet eneste alternativ for plassering av barnet. Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret, men det anbefales verken at barn eller voksne lener seg mot dører med airbag. Se spesifikk informasjon i bilens instruksjonsbok. Anonymkode: bcb47...c45 For meg virker det som det er stor enighet i dette temaet. Anonymkode: bcb47...c45 3
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg virker det som det er stor enighet i dette temaet. Anonymkode: bcb47...c45 Beklager, jeg leste litt fort og så ikke at Vegvesenet også nevnte airbag, jeg trodde de mente at barn ikke skal sitte i forsetet uansett.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 15 minutter siden, Catalina Culès skrev: Refleks redder liv Poenget mitt var at det er veldig irriterende med besserwissere som kommer og blander seg borti ting uoppfordret, når man selv har full innsikt i reglene som gjelder. Det virker som terskelen er veldig lav for at folk skal blande seg inn når det er barn involvert. Mange kvinner som selv har fostret opp barn som mener de har alle svarene, og skal belære andre mødre. En åtteåring som er over 140 har faktisk helt og fullt lov til å sitte foran i en bil. Det er ikke engang et tvilstilfelle! Jeg opplevde også, på en trilletur i minusgrader med barnevogn, at en godt voksen dame kom løpende bort til meg og begynte å kjefte og bære seg. Hun mente nemlig at det var LIVSfarlig å trille en baby ute i minusgrader uten å ha teppe over vogna. Babyen lå med ullklær i dunpose, godt innpakket, og sov. "Gå rett hjem og hent et teppe hvis du skal trille ute nå!" Hun var så myndig og frekk, jeg kommer ikke over at folk virkelig får seg til å blande seg borti andres liv og påstå ting og belære dem.... Om noe som faktisk er helt utdatert, og ikke lenger regnes som forsvarlig! Anonymkode: 53d09...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 Hvis du noen gang har kjørt en bil og på daglig basis opplevd (og fått hjertet i halsen av) hvor lite synlig folk er uten refleks hadde du ikke sett på en slik advarsel som å være besserwisser. Ingen ønsker et liv på samvittigheten selv om det er dødsofferets egen skyld. Anonymkode: 4f309...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Det er vel lov, men det er overhode ikke trafikksikkert. Anonymkode: 241f8...b35
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 Kan barn sitte foran i bilen når de er 17 år? Anonymkode: a140a...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #15 Skrevet 15. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt var at det er veldig irriterende med besserwissere som kommer og blander seg borti ting uoppfordret, når man selv har full innsikt i reglene som gjelder. Det virker som terskelen er veldig lav for at folk skal blande seg inn når det er barn involvert. Mange kvinner som selv har fostret opp barn som mener de har alle svarene, og skal belære andre mødre. En åtteåring som er over 140 har faktisk helt og fullt lov til å sitte foran i en bil. Det er ikke engang et tvilstilfelle! Jeg opplevde også, på en trilletur i minusgrader med barnevogn, at en godt voksen dame kom løpende bort til meg og begynte å kjefte og bære seg. Hun mente nemlig at det var LIVSfarlig å trille en baby ute i minusgrader uten å ha teppe over vogna. Babyen lå med ullklær i dunpose, godt innpakket, og sov. "Gå rett hjem og hent et teppe hvis du skal trille ute nå!" Hun var så myndig og frekk, jeg kommer ikke over at folk virkelig får seg til å blande seg borti andres liv og påstå ting og belære dem.... Om noe som faktisk er helt utdatert, og ikke lenger regnes som forsvarlig! Anonymkode: 53d09...c9a Hva hadde skjedd dersom du ba damen om å gå rett hjem? Anonymkode: a140a...0cd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevde også, på en trilletur i minusgrader med barnevogn, at en godt voksen dame kom løpende bort til meg og begynte å kjefte og bære seg. Hun mente nemlig at det var LIVSfarlig å trille en baby ute i minusgrader uten å ha teppe over vogna. Babyen lå med ullklær i dunpose, godt innpakket, og sov. "Gå rett hjem og hent et teppe hvis du skal trille ute nå!" Hun var så myndig og frekk, jeg kommer ikke over at folk virkelig får seg til å blande seg borti andres liv og påstå ting og belære dem.... Om noe som faktisk er helt utdatert, og ikke lenger regnes som forsvarlig! Anonymkode: 53d09...c9a Teppe over vogna er jo det som er livsfarlig!!! Anonymkode: ba612...55f 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #17 Skrevet 15. februar 2018 Så.. Min datter på 10 kan sitte foran, da hun er 1,48 høy, 35 kg, og sitter på pute? Går ikke an å koble ut airbag. Anonymkode: 2d759...a49
Cinzia Skrevet 15. februar 2018 #18 Skrevet 15. februar 2018 (endret) Kanskje et dumt spm, men er det trygt for barn som er under 140 cm å sitte foran dersom det sitter på pute? Altså dersom airbag IKKE er utkoblet. (Forstår at det ikke er optimalt og beste løsning altså). Endret 15. februar 2018 av Cinzia
Gjest Fjelldronning Skrevet 15. februar 2018 #19 Skrevet 15. februar 2018 Jeg hadde aldri hatt et barn på 5 år i framsetet på en bil. Det sitter tryggest i baksetet
Arkana Skrevet 15. februar 2018 #20 Skrevet 15. februar 2018 23 minutter siden, Cinzia skrev: Kanskje et dumt spm, men er det trygt for barn som er under 140 cm å sitte foran dersom det sitter på pute? Altså dersom airbag IKKE er utkoblet. (Forstår at det ikke er optimalt og beste løsning altså). Nei, det er det ikke, det kan være veldig farlig. Trygg Trafikk sier det er greit etter 140 cm, men det finnes forskning (bl.a. her) som tilsier at det er alder, og ikke høyde/vekt som best indikerer når barnet har nådd en skjelettalder hvor dette er trygt. Er man under 14 år har man økt risiko for å få skader av airbag og bør derfor sitte i baksetet eller foran med avslått airbag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå