Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Hei, jeg skulle gjerne snakket med noen som sliter med stoff skifte.... jeg har hvert syk i 18 år nå, men alle blodprøvene mine er fine i følge (fast)legene ... legene sier jeg bare har angst. men jeg kjenner selv at jeg er syk, og tror jeg har ikke målbart stoffskifte. dere med stoffskifte problemer kan dere svare meg på om dette er mye av det dere har ? synsforstyrrelser hver dag og ofte kjempe ille, ser tåkette og ser utrolig dårlig på det værste. hjertebank !! Skjelvinger i høyre hånd indre skjelving Kvalm / brekker meg eller kaster opp dårlig matlyst til tider sover..... sover MASSE ofte sengeliggende med null energi/ orker nesten ikke skifte ligge stilling lite energi (har fått diagnose kronisk utmattelse / ikke ME men utmattelse ) føler meg fjærn glemmer ting / surrer Til tider indre uro best form på kvelden natta. jeg må være utvilt når jeg våkner ellers blir jeg enda dårligere form og ender opp med at jeg må legge meg for og sove igjen. (jeg kjenner selv dette ikke er angst, for alt dette kommer uansett Åssen situasjon jeg er i pg blir så sint på hvorfor ikke legene kan høre på meg ) hva bør jeg gjøre ? jeg har lest om folk som har ikke målbart stoff skifte som hr fått medisiner og blitt bedre . Tusen takk for svar om jeg får 😂😂
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Nei, dersom det er stoffskiftet du har problemer med så dukker dette opp på prøver. Du kan få testet T3 og T4 for sikkerthetsskyld, men det vil vises. Anonymkode: a0a66...820
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Til info høres det passende ut med angst og andre mentale problemer... Da referererjeg også til din tidligere tråd om hvordan du kan ta deg et friår uten å jobbe (....og uten å spare opp penger i forkant🤔) Lykke til. Anonymkode: a0a66...820
Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Hæ? Friår ? Er nytt medlem her så jeg har ikke skrevet før i dag 😊
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Hør med legen din om du kan få en kombinasjonsbehandlling av Levaxin og Lio (husker ikke hele navnet i farten, og har ikke tid til å slå det opp akkurat nå). Da får du tilskudd til både T3 og T4. Det funker for mange som ikke føler seg bedre på kun Levaxin, selv om blodprøvene er gode. Men, først og fremst bør du oppsøke en spesialist. De fleste fastleger vet lite om sykdommen! Anonymkode: f9357...324
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, dersom det er stoffskiftet du har problemer med så dukker dette opp på prøver. Du kan få testet T3 og T4 for sikkerthetsskyld, men det vil vises. Anonymkode: a0a66...820 Dessverre vil det ikke alltid vises. Referanseområdet for T4 er 12-22. Jeg har en tyriodeadiagnose, og er dårlig med T4 på 12 og føler med frisk med T4 på 22. Jeg blir tatt på alvor av legen når jeg har stoffskiftesymptomer med normale verdier fordi jeg tidligere har hatt T4 på 60 og fikk da en diagnose. Anonymkode: 88a74...0cd
Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #7 Skrevet 15. februar 2018 Tusen takk for svar!!! Nå fikk jeg litt mer håp igjen . Jeg tenkte jeg skulle bestille en time til spesialist nå snart. så du hadde bra prøver hos stoffskifte legen du da eller ? Men sjekket hos spesialist med t3 og t4?
Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #8 Skrevet 15. februar 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre vil det ikke alltid vises. Referanseområdet for T4 er 12-22. Jeg har en tyriodeadiagnose, og er dårlig med T4 på 12 og føler med frisk med T4 på 22. Jeg blir tatt på alvor av legen når jeg har stoffskiftesymptomer med normale verdier fordi jeg tidligere har hatt T4 på 60 og fikk da en diagnose. Anonymkode: 88a74...0cd Jeg er ny her så svaret til deg ble litt lenger ned her hehe 😀
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 6 minutter siden, Alina82 skrev: Tusen takk for svar!!! Nå fikk jeg litt mer håp igjen . Jeg tenkte jeg skulle bestille en time til spesialist nå snart. så du hadde bra prøver hos stoffskifte legen du da eller ? Men sjekket hos spesialist med t3 og t4? Dette kan være angst, men jeg hadde samme symptomer når jeg hadde svulst(godartet) på skjoldbruskkjertelen. Den kludret med produksjonen av tyroksin, og derfor var ikke prøvene konsistente. Jeg ville bedt om ultralyd av skjoldbruskkjertel, og etterspurt hva resultater på TSH, anti tpo, fritt T4 og T3. Mim erfaring er at legenes «normalt» er alt fra bra til elendig form(altså arbeidsufør) hos meg fordi jeg blir ganske syk av å være på ytterpunktene av normalverdier. Men dette varierer hos alle. Hva er verdiene dine? Angst kan forøvrig være generalisert angst, uten panikkanfall- og gi like symptomer. Ta blodprøver hver 3.måned, og er de stabile og normale(altså ikke i øvre eller nedre normal) i en 6 mnd så er det ikke stoffskiftet. Anonymkode: f7943...ee6
Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 Tusen hjertelig takk for svar. Jeg aner ikke hvordan prøvene mine er , bare hører på hva legene sier jeg😬 Om det er generaliserende angst, er det noe og få gjort med det ?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 15 minutter siden, Alina82 skrev: Tusen takk for svar!!! Nå fikk jeg litt mer håp igjen . Jeg tenkte jeg skulle bestille en time til spesialist nå snart. så du hadde bra prøver hos stoffskifte legen du da eller ? Men sjekket hos spesialist med t3 og t4? Jeg har aldri tatt grep rundt stoffskiftet mitt, for jeg har ilke opplevd bedring med kun levaxin, så jeg har bare gitt opp! Men, skal ta grep når jeg får litt ekstra med penger. Ble diagnostisert for 11-12 år siden. Har bare gått ordentlig på medisiner mens jeg var gravid. Anonymkode: f9357...324
Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 Ikke jeg heller . Og alle disse tallene Osv klarer ikke jeg og skjønne meg på men tenker uansett at det er noe legen bør vite selv så ikke vits at jeg som ikke er lege skal bruke tid på å late som jeg skjønner tallene og hva dem betyr ... men har skjønt at det er mange som sjekker disse tallene på sine egen blod prøver selv
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Du ber bare om å få utskrift av prøveresultatene og referanseområdene. Så sjekker du om dine resultater er innenfor ref.omr. Men, som sagt trenger ikke det å bety at du er frisk. Mange trenger ytterligere behandling. Anonymkode: f9357...324
Gjest lillemy36 Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 Ja har lest dette på nett skjønner du. At man kan ha problemer med stoffskifte selvom alt er innenfor ... levaxin har jeg prøvd pg ble grise dårlig et års tid . min fastlege i 2006 sa keg hadde lavt stoffskifte ... men måtte jo slutte for jeg ble så dårlig av levaxin. Etterpå har prøvene hvert «bra» men har uansett lest at mange blir veldig dårlig av levaxin. jeg blir gal av dette !
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #15 Skrevet 15. februar 2018 7 timer siden, Alina82 skrev: Tusen takk for svar!!! Nå fikk jeg litt mer håp igjen . Jeg tenkte jeg skulle bestille en time til spesialist nå snart. så du hadde bra prøver hos stoffskifte legen du da eller ? Men sjekket hos spesialist med t3 og t4? Jeg prøver å skrive en melding til deg på innboksen din i kveld. 😊 Anonymkode: 88a74...0cd
Calypso Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 Jeg hadde symptomene på lavt stoffskifte en stund før jeg faktisk fikk medisiner fordi blodprøvene var ok og da ville ikke legen gi meg medisiner men så fort blodprøvene viste noe så fikk jeg resept på Levaxin (grunnen til at jeg tok ny blodprøve den gangen var fordi det hadde begynt å komme verk ut av øynene mine). Nå skal det også nevnes at jeg sliter mye med angst (i tillegg til mange andre psykiske plager) og mye av det du lister opp stemmer overens med slike ting... en av de "morsomme" tingene med angst er jo at det kommer uansett hvilken situasjon man er i (som du skriver) så selv om jeg ikke er lege selv og egentlig ikke har peiling så ser jeg ingen grunn til at legen din tar feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå