AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Skrevet 15. februar 2018 Hei. Er det noen her som kan mye om hunder og kenneler? Jeg har hatt to hunder men den første hunden min ble syk, og det ble den andre også. Jeg er mest opptatt av at hundene mine skal ha det bra men ser nå at begge to ikke hadde det bra og at de aldri hadde hatt det bra hos oppdretter heller. Det er der problemet med disse lå. Men hva er oddsen for at to oppdretter ikke klarer å avle frem eller å ha sunne hunder? Den er liten og det er jo uflaks og kjedelig for de stakkars hundene. Men kennelen og oppdretter fortsetter som før. Så hvordan vet man at en hund har det bra og velger «riktig» kennel/oppdretter? Noen som vet? Anonymkode: e080d...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 Hvilken rase og hva slags sykdom er det snakk om da? Noen raser har jo mer grums enn andre. Dessverre har man ingen garanti for at et levende vesen skal vise seg å være friskt hele sitt liv, men man kan gjøre grundig forarbeid før man kjøper for å minske sannsynligheten for å kjøpe en syk valp. Dessuten bør du be om å få komme på besøk og se hvordan oppdretterens hunder har det Alle raser har noe de sliter med, sykdommer og tilstander som kan dukke opp. Hvilke sykdommer som er vanlige hos en rase kan man lese om f.eks i rasens rasespesifikke avlsstrategi (RAS). Da får du vite hva som er typiske problemer og hva du bør spørre oppdretter om de tester avlsdyrene for og hva oppdretter fokuserer på i avlen. Husk å spørre om både fysisk og mental helse da Det er viktig at hunden er trygg og ikke nervøs, redd for lyder, osv. Anonymkode: a36d8...1a7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Skrevet 15. februar 2018 Sjekk mer enn kun foreldrenes helsestatus, gå inn på NKK sine sider og sjekk besteforeldre, tanter/ onkler og hva foreldrene har hatt av avkom før, og helsestatus på disse. Man kan også sjekke indextall som gir en pekeninne på sannsynligheten for at din hund utvikler HD. Anonymkode: 0e290...0d1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Skrevet 15. februar 2018 Hjelper også å råfore. Anonymkode: 1bdc7...41f
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #5 Skrevet 15. februar 2018 Et svar- blandingshund neste gang. Anonymkode: ad3c1...882
Gjest Dragoneyes Skrevet 15. februar 2018 #6 Skrevet 15. februar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et svar- blandingshund neste gang. Anonymkode: ad3c1...882 Ja, det hjelper nok, å blande flere raser som hver for seg kan ha anlegg for arvelige sykdommer.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rase og hva slags sykdom er det snakk om da? Noen raser har jo mer grums enn andre. Dessverre har man ingen garanti for at et levende vesen skal vise seg å være friskt hele sitt liv, men man kan gjøre grundig forarbeid før man kjøper for å minske sannsynligheten for å kjøpe en syk valp. Dessuten bør du be om å få komme på besøk og se hvordan oppdretterens hunder har det Alle raser har noe de sliter med, sykdommer og tilstander som kan dukke opp. Hvilke sykdommer som er vanlige hos en rase kan man lese om f.eks i rasens rasespesifikke avlsstrategi (RAS). Da får du vite hva som er typiske problemer og hva du bør spørre oppdretter om de tester avlsdyrene for og hva oppdretter fokuserer på i avlen. Husk å spørre om både fysisk og mental helse da Det er viktig at hunden er trygg og ikke nervøs, redd for lyder, osv. Anonymkode: a36d8...1a7 Er ikke de fleste av de redd for det på en eller annen måte da? 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk mer enn kun foreldrenes helsestatus, gå inn på NKK sine sider og sjekk besteforeldre, tanter/ onkler og hva foreldrene har hatt av avkom før, og helsestatus på disse. Man kan også sjekke indextall som gir en pekeninne på sannsynligheten for at din hund utvikler HD. Anonymkode: 0e290...0d1 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Et svar- blandingshund neste gang. Anonymkode: ad3c1...882 Du mener det ja? Folk mener det er omvendt men jeg aner ikke. 9 timer siden, Dragoneyes skrev: Ja, det hjelper nok, å blande flere raser som hver for seg kan ha anlegg for arvelige sykdommer. Hm? Hva mente du? Svar til meg? Anonymkode: e080d...ed7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk mer enn kun foreldrenes helsestatus, gå inn på NKK sine sider og sjekk besteforeldre, tanter/ onkler og hva foreldrene har hatt av avkom før, og helsestatus på disse. Man kan også sjekke indextall som gir en pekeninne på sannsynligheten for at din hund utvikler HD. Anonymkode: 0e290...0d1 Det finnes ikke en oversikt over dette noe sted så vidt meg bekjent. Anonymkode: e080d...ed7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 Sett deg godt inn i rasen det gjelder og rasemiljøet, heng på utstillinger, rasetreff, fb-grupper osv og sug til deg all kunnskap og sladder ang de ulike oppdretterne og hundene dems Anonymkode: f360f...7a7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett deg godt inn i rasen det gjelder og rasemiljøet, heng på utstillinger, rasetreff, fb-grupper osv og sug til deg all kunnskap og sladder ang de ulike oppdretterne og hundene dems Anonymkode: f360f...7a7 Nei. Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: e080d...ed7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: e080d...ed7 Lurte du ikke på hvordan man fant ut om oppdretteren er bra/dårlig da ? Og om de har friske hunder som har det bra ? Anonymkode: f360f...7a7 1
Gjest Dragoneyes Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm? Hva mente du? Svar til meg? Anonymkode: e080d...ed7 Nei, hvis du ser på AB-koden vil du se at den er annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå