Gå til innhold

Forskjellig egenkapital, samme lån eller eget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg er i startfasen av å tenkte på å kjøpe hus sammen. Vi ønsker så klart å gjøre det så ryddig som overhodet mulig. Jeg har ca 1,2 mill i EK imens han har ca 500 000 i EK. 

Jeg lurer derfor litt på hva som er lurest? Da vi begge ønsker å eie 50%. Skaffe oss ett boliglån hvor han betaler mer enn meg? Eller skaffe oss hvert vårt boliglån? 

Anonymkode: e7078...9b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis begge skal eie 50% så må han ha større lån enn deg for å hoste opp 50% av kjøpesum. Det kan løses med kontrakt på felles lån, eller hvert sitt lån hvor dere kanskje må være medlåntakere.

Alternativt kan dere ha like stort lån, men ulik eierandel avhengig hvor stor andel av kjøpesum hver spytter inn. Da betaler begge halvparten av lån månedlig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren og jeg er i startfasen av å tenkte på å kjøpe hus sammen. Vi ønsker så klart å gjøre det så ryddig som overhodet mulig. Jeg har ca 1,2 mill i EK imens han har ca 500 000 i EK. 

Jeg lurer derfor litt på hva som er lurest? Da vi begge ønsker å eie 50%. Skaffe oss ett boliglån hvor han betaler mer enn meg? Eller skaffe oss hvert vårt boliglån? 

Anonymkode: e7078...9b7

Du må belåne det beløpet du trenger for å dekke din andel som tilsvarer 50%. Så må han gjøre det samme. 

Kjøper dere noe til 4mill så må du ta opp et lån på 800.000 og han 1.5mill. Klarer ikke han få lån på 1.5mill så kan du ta kjøpe deg inn med mer prosent enn han hvis du mener det er en god investering. Blir det slutt så får begge parter oppgjøret iforhold til hvor mye dere gikk kjøpte dere inn for regnet i prosent f.eks.  

Kjøper du deg inn med f.eks 70% og han 30% så tar du mer risiko enn han...iforhold til kostnader på ting som må evt fikses\pusses opp...mulig verditap hvis dere selger.  Eller sett på den andre siden gevinst.  De som kjøpte hus i 2013 f.eks da boligprisene mange steder var kunstig høye, betalte 4.5mill for noe som bare koster 3.9mill idag er jo et eksempel på det.  Da var det dem med lavest eierandel som kom best ut av det. 

Dere skaffer dere altså et boliglån hver, alt etter hva dere har behov for å låne sett iforhold til den eierandelen dere skal inn med. 

Skrevet

Vi har felles lån, og spesifisert i samboerkontrakt hvor stor del av lånet hver av oss er ansvarlig for. Da vi tok opp lånet, var han ansvarlig for 70% av lånet, og jeg med 30%. Jeg arvet en liten sum, og betalte ned mer på lånet. Da oppdaterte vi bare samboerkontrakten med at han nå var ansvarlig for 80% av restlånet, og jeg 20%. 

Vi fikk mer lån om vi tok opp lån sammen, enn om vi hadde tatt opp hver for oss. I tillegg til at vi da sparer på at vi kun betaler gebyr for ett lån, ikke to (er fort en 45 kr i gebyr hver måned pr lån). 

Anonymkode: 1ca91...8d2

• Liker 1
Skrevet

Skal dere ha felles økonomi? I såfall ville jeg hatt hvert deres lån. Det har vi. Jeg prioriterer å spare mye som brukes som ekstra innskudd på lånet, han sløser mer og betaler ikke noe mer enn de faste avdragene. Det er helt Ok, hver våre prioriteringer 😊

Anonymkode: 52af9...205

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...