Gå til innhold

Er det mulig å få satt inn og ta ut spiral i narkose eller med morfin intravenøst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et skikkelig persilleblad når det kommer til smerter.  Har nå brukt p-ring i 15 år og er lei, dyrt og kjedelig å hele tiden skulle ha kontroll på når den skal inn og ut.  Jeg grøsser bare ved tanken på å sette inn spiral og å ta den ut. Har hørt så mange skrekkhistorier.  Noen som vet om det er mulig å bli delvis eller halveis bedøvet før den settes inn/tas ut?

Anonymkode: 2792c...db3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er et skikkelig persilleblad når det kommer til smerter.  Har nå brukt p-ring i 15 år og er lei, dyrt og kjedelig å hele tiden skulle ha kontroll på når den skal inn og ut.  Jeg grøsser bare ved tanken på å sette inn spiral og å ta den ut. Har hørt så mange skrekkhistorier.  Noen som vet om det er mulig å bli delvis eller halveis bedøvet før den settes inn/tas ut?

Da må du innlegges. Helt unødvendig å utsette kroppen din for narkose for å sette inn en spiral. Skrekkhistorier om både spiralhåndtering, fødsler, tannlegebesøk osv. har vel alle hørt? Men det betyr ikke at du blir en del av de skrekkhistoriene med mindre du selv vil det? 

Finn deg en gynekolog som behersker spiralhåndtering og dette går fint med en paracet el. 

Anonymkode: 9df14...fba

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke fordi jeg er ekspert på temaet, men er det ikke på tide å forplante seg dersom dere faktisk ønsker barn når du har gått på p-ring i 15 år?

Angående bedøvelse fikk jeg tilkalt en assistent ved min seneste celleprøve fordi jeg fikk panikk under inspeksjonen, og vil tro det er samme opplegg for innsett av spiral.

Anonymkode: adea0...eb3

Skrevet

Jeg vet om en som får narkose når hun bytter spiral men hun måtte gjennom forsøk på den vanlige måten først og det er visstnok helt spesielle grunner bak. 

Anonymkode: 89f21...163

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar jeg under mens, man blir ikke bedøvet av de.

Nei ikke bedøvet ,men det er jo smertestillende ,kanskje spørre legen om noe beroligende i tillegg? Jeg har gjort det flere ganger ,men gå til gynokolog som gjør det mye. Verre å ta den ut 😉Men vondere å skjære seg litt i fingen💕

Anonymkode: 2086a...7ee

Skrevet

Jeg gruet meg også noe ekstremt og ga beskjed om det. Fikk noen piller som skulle tas dagen før for å «åpne opp» livmorhalsen så den skulle bli lettere å sette inn. Tok også smertestillende. Gjorde vondt, men definitivt verdt det for min del, så er på min andre spiral nå. 

Merket ingenting da hun tok den ut.

Anonymkode: 12c15...d4f

Skrevet

Jeg har fått godkjent det, men det er fordi jeg har en ekstremt ømtålig livmorhals. Jeg får kraftige smerter bare av den q-tipen for å ta klamydia-test. Celleprøve gjør noe så forferdelig vondt, så de sliter med å få tatt det på meg. Jeg blør mye etterpå også, så min livmorhals er tydeligvis forferdelig følsom. Nå har jeg utsatt det pga ønske om flere barn, men vet at jeg vil få det senere, siden det for min del kalles medisinsk tilstand og dermed grunn for narkose. 

Anonymkode: 16ee0...566

Skrevet

Jeg tok Max dose Ibux og Paracet før spiral skulle settes inn, gruet meg egentlig ikke. Men selve innsettingen var så smertefull at jeg hyskreik et par sekunder før jeg svimte av. Badet i svette. Gynekologen Avbryt prosedyren og ville søke meg inn for narkose, men det syntes jeg ble for drastisk så begynte på p ring i stedet. Kan ikke bruke p-piller av medisinske årsaker. Men narkose går tydeligvis, gyn mente det var et lite og uproblematisk inngrep. 

Anonymkode: fbe0a...77a

Skrevet

Hvorfor skal du ha spiral?

Anonymkode: 0e087...9a9

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fordi jeg er ekspert på temaet, men er det ikke på tide å forplante seg dersom dere faktisk ønsker barn når du har gått på p-ring i 15 år?

Angående bedøvelse fikk jeg tilkalt en assistent ved min seneste celleprøve fordi jeg fikk panikk under inspeksjonen, og vil tro det er samme opplegg for innsett av spiral.

Anonymkode: adea0...eb3

Jeg har et snart voksent barn og er 44 år, skal ikke ha fler.  Hva fikk du under velleprøvetakingen?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ha spiral?

Anonymkode: 0e087...9a9

Fordi jeg ikke vil bli gravid, og fordi jeg har kraftige blødninger og hyppig mens.  Går 2,5 uke etter siste mensdag før jeg får mens igjen. Blør ofte slik at det er hemmende i jobb og på fritiden i tillegg til å ha rielignende smerter konstant i 2-3 dager. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok Max dose Ibux og Paracet før spiral skulle settes inn, gruet meg egentlig ikke. Men selve innsettingen var så smertefull at jeg hyskreik et par sekunder før jeg svimte av. Badet i svette. Gynekologen Avbryt prosedyren og ville søke meg inn for narkose, men det syntes jeg ble for drastisk så begynte på p ring i stedet. Kan ikke bruke p-piller av medisinske årsaker. Men narkose går tydeligvis, gyn mente det var et lite og uproblematisk inngrep. 

Anonymkode: fbe0a...77a

Det er slikt jeg er redd for, jeg syns en vanlig celleprøvetaking er vondt også.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke vil bli gravid, og fordi jeg har kraftige blødninger og hyppig mens.  Går 2,5 uke etter siste mensdag før jeg får mens igjen. Blør ofte slik at det er hemmende i jobb og på fritiden i tillegg til å ha rielignende smerter konstant i 2-3 dager. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et snart voksent barn og er 44 år, skal ikke ha fler.  Hva fikk du under velleprøvetakingen?

Når dette er situasjonen så ville jeg tatt en prat med en gynekolog både om spiral, endometriose og mulighetene for å få fjernet livmoren, men ikke eggstokkene. Da kommer du ikke i overgangsalderen før tiden. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dette er situasjonen så ville jeg tatt en prat med en gynekolog både om spiral, endometriose og mulighetene for å få fjernet livmoren, men ikke eggstokkene. Da kommer du ikke i overgangsalderen før tiden. 

Jeg ble undersøkt innvendig med ultralyd for 3 mnd siden. Gyn hadde vel sett det hvis jeg hadde endometriose?

Skrevet

Smertene er til å overleve. Jeg får kraftige menssmerter etter innsetting, men det gir seg jo. Tar ikke piller på forhånd. Har hatt kobberspiral siden 1991 og byttet mange ganger, aldri født vaginalt. Har aldri gjort det hos gynekolog heller, de fleste leger er drevne. Bare prøv, du vet ho ikke hvordan akkurat du vil kjenne det. Finnes verre ting! 

Anonymkode: 3ed60...fbb

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble undersøkt innvendig med ultralyd for 3 mnd siden. Gyn hadde vel sett det hvis jeg hadde endometriose?

Nei, endometriose sitter i bukhulen, ikke i skjeden. (Jo unntaksvis,  kan endometriose også vokse ute i skjeden, men det er like skjeldent som å få endometriose i hjerne  eller i bihulene). 

Noen ganger påvises endometriose ved hjelp av MR tatt etter endometrioseprotokoll. Men symptomer, smerter, blødninger ol. Er de viktigste symptomene og det som medfører at det blir gjort diagnostisk kikkhullsoperasjon. Du kan også ha adenomyose. Heller ikke dette oppdages med invendig ultralyd.

Det er en feiloppfatning hos flere at er de undersøkt med ultralyd så er de godt undersøkt og det meste er utelukket når ultalyden viser ingenting. Ofte må pasienten selv spørre om endometriose og være heldig å treffe på en lege med interesse for og kunnskap om sykdommen for å få hjelp. Selv etter kikkhussoperasjoner med negativt reaultat kan pasienten ha endometriose, fordi det også finnes en usynlig variant av sykdommen. Dette er de spesialister på på Ullevål. 

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smertene er til å overleve. Jeg får kraftige menssmerter etter innsetting, men det gir seg jo. Tar ikke piller på forhånd. Har hatt kobberspiral siden 1991 og byttet mange ganger, aldri født vaginalt. Har aldri gjort det hos gynekolog heller, de fleste leger er drevne. Bare prøv, du vet ho ikke hvordan akkurat du vil kjenne det. Finnes verre ting! 

Anonymkode: 3ed60...fbb

Har ikke født vaginalt jeg heller.  Akutt KS.    Jeg kommer ikke til å gjøre det hvis jeg ikke får noe bedøvende, skal ta en tlf til gyn å høre hva mulighetene mine er.  Lei av P-ring!!

Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips.

Blod, mod

Skrevet

Jeg fikk satt inn spiral i narkose, på dagkirurgisk avdeling. Var gjort på et kvarter, veldig lett narkose, og jeg kunne dra rett hjem. 

Skrevet

Trenger ikke være vondt heller, jeg har nylig satt inn, tok Ibux og paracet i forkant. Du får bedøvelseskrem inni der, jeg kjente null niks ingenting. Værre med tampong under mensen! 

Anonymkode: 2a275...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...