AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #21 Del Skrevet 15. februar 2018 Hvis det er så jævlig kleint på treningssenteret har du to valg: 1. Få bedre selvtillit og gjør de øvelsene du vil. 2. Kom deg til helvete ut derfra og la andre trene de øvelsene de vil. Jesus.... Anonymkode: 41d70...560 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #22 Del Skrevet 15. februar 2018 Knebøy i smith-maskin. Ellers alle som gjør øvelsene helt feil, eller med helt feile vekter. Som folk som ikke er i nærheten av å være i parallell engang i knebøy, stopper benkpressen minst 10 cm over brystkassen, eller folk som gjør 25 repetisjoner og ikke ser ut som om de blir litt sliten engang. Anonymkode: 8156d...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 15. februar 2018 #23 Del Skrevet 15. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat derfor så mange drar fram den maskinen i tråden, fordi det finnes mange øvelser som kan være bedre for kroppen å utføre. Grunnen til at jeg dro inn ja/nei maskinen i denne tråden var 1: den ser teit ut (ihvertfall for oss som lett tenker koffert...), og 2: det finnes mange andre gode alternativer til øvelsen (som jeg synes gir bedre resultat) Anonymkode: 9b8a8...e83 Med mindre man er toppatlet så har det ingenting å si om en øvelse er 5-20% dårligere enn en annen øvelse. Det viktigste er at man er i aktivitet. Ellers så forstår jeg ikke den greie med at det skal være så "problematisk" at man ser teit ut i visse øvelser. Man er vel på treningssenter for å bli sterkere og friskere og ikke for å se kuul ut. De siste 3 ukene har jeg begynt varme opp treningsøkten med 30 minutter yoga ball trening, øvelsene har jeg studert på YouTube. Jeg er ikke noe flink med ballen, jeg detter av ofte og det ser sikkert komisk og teit ut men det driter jeg i, om jeg ikke øver så blir jeg heller ikke flinkere. Har også begynt med yoga gruppetimer og jeg er ikke noe flink der heller, jeg ser sikkert teit ut da jeg ikke får til mange av øvelsene. Men sånn er det jo for alle som akkurat begynner med yoga og yoga ball , om man ikke tør se litt teit ut så kommer man jo ingen vei , da må man jo unnlate trene yoga i det hele tatt. For meg er det ikke så viktig hva andre tenker om meg, om folk ler av meg fordi jeg detter av en ball så good for them - en latter forlenger livet. Det er ikke slik at det påvirker meg i noen negativ grad 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #24 Del Skrevet 15. februar 2018 5 minutter siden, WubWub skrev: Med mindre man er toppatlet så har det ingenting å si om en øvelse er 5-20% dårligere enn en annen øvelse. Det viktigste er at man er i aktivitet. Ellers så forstår jeg ikke den greie med at det skal være så "problematisk" at man ser teit ut i visse øvelser. Man er vel på treningssenter for å bli sterkere og friskere og ikke for å se kuul ut. De siste 3 ukene har jeg begynt varme opp treningsøkten med 30 minutter yoga ball trening, øvelsene har jeg studert på YouTube. Jeg er ikke noe flink med ballen, jeg detter av ofte og det ser sikkert komisk og teit ut men det driter jeg i, om jeg ikke øver så blir jeg heller ikke flinkere. Har også begynt med yoga gruppetimer og jeg er ikke noe flink der heller, jeg ser sikkert teit ut da jeg ikke får til mange av øvelsene. Men sånn er det jo for alle som akkurat begynner med yoga og yoga ball , om man ikke tør se litt teit ut så kommer man jo ingen vei , da må man jo unnlate trene yoga i det hele tatt. For meg er det ikke så viktig hva andre tenker om meg, om folk ler av meg fordi jeg detter av en ball så good for them - en latter forlenger livet. Det er ikke slik at det påvirker meg i noen negativ grad Det er ikke sånn at jeg ler og gjør narr av folk, men jeg synes det ser rart ut. Sikkert mange som synes at jeg ser teit ut når jeg går på trynet med vektstanga over hodet eller faller rett på rumpa når jeg trener spenst (for det skjer). Man skal ikke bry seg om hva andre tenker når man trener selv, ihvertfall ikke når man er nybegynner eller prøver ut nye ting. Det at du ser teit ut når du tester ut yogaøvelser er ikke noe å bry seg om. Det er kjempebra at man prøver nye øvelser, og kudos til deg for det! Anonymkode: 9b8a8...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 15. februar 2018 #25 Del Skrevet 15. februar 2018 Heller enn å stemple øvelser som "teite", legger jeg mye bedre merke til elendig teknikk. Enkelte har bare misforstått totalt hva styrketrening går ut på, og hvordan øvelser utføres. Særlig gutter kan være bråkjekke, og tror at styrketrening handler om å for enhver pris lempe rundt på mest mulig vekt. Mange fokuserer altfor mye på muskelgrupper som de er sterke i fra før, samt "poserings-musklene". Det handler ofte mer om på et eller annet vis å håndtere imponerende vekter, enn å faktisk stimulere de riktige musklene på optimal måte. Jeg kunne nok ha ramset opp eksempler nesten i det uendelige, men får nøye meg med et lite utvalg: * I nedtrekk er det mange som bruker altfor tung belastning, og hiver til med hele kroppen, slik at vektmagasinet fyker i været vha moment, mens de lener seg bakover i 30° vinkel... Da blir øvelsen delvis omgjort til en ro-øvelse, samtidig som nedre rygg involveres. Hensikten med nedtrekk er å bruke Latissimus Dorsi til dra albuen ned, på en kontrollert måte. * I ro-øvelser er det også vanlig å bruke for tunge vekter, mens man rykker til med hele kroppen, og bare lar momentet gjøre mye av jobben. Her er hensikten at Lats / Rhomboideus skal dra albuen bakover, og trekke skulderbladene sammen. Mange legger seg nesten vannrett i siste del av øvelsen, noe som rekrutterer skuldrene, og reduserer stimuli på de musklene øvelsen er ment å ta på. * En annen klassiker er at folk trener kabelkryss med "press-teknikk", istedenfor å låse albuene og bevare isolasjons-effekten ved å svinge hendene innover i en jevn bue. Poenget med kabelkryss er først og fremst å virkelig skvise Pecs i siste del av bevegelsen, slik at de får en annen form for stimuli enn i benkpress. Dette oppnår man fordi belastningen kommer med fra siden, slik at Pecs får stor motstand når de nærmer seg full kontraksjon - noe benkpress ikke gir i samme grad. * I bicepscurl er det vanlig å nærmest "hoppe til" med hele kroppen, slik at vektene svinges opp. Det kan for all del være hensiktsmessig å ta moment til hjelp for å skvise frem noen ekstra repetisjoner på slutten av et sett, men det er lite hensiktsmessig å gjøre dette helt fra starten... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #26 Del Skrevet 15. februar 2018 15 timer siden, Herr Heftig skrev: Dumbell-flys på benk - Farlig for skuldre Nedtrekk bak nakken - Farlig for skuldre Press bak nakken - Farlig for skuldre Upright Rows - Farlig for skuldre Leg Extension (motsatt av lårcurl) - Farlig for knær Push ups på knærne - For pinlig Ja/nei maskin - For pinlig Hvorfor er pushups på knærne pinlig? Anonymkode: f5885...2de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. februar 2018 #27 Del Skrevet 15. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor er pushups på knærne pinlig? Anonymkode: f5885...2de Fordi de eneste som tar push ups på knærne er folk som ikke klarer noen, eller svært få, på tærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #28 Del Skrevet 15. februar 2018 3 minutter siden, Herr Heftig said: Fordi de eneste som tar push ups på knærne er folk som ikke klarer noen, eller svært få, på tærne. Ja, men vi må da alle begynne et sted. Anonymkode: e53e3...911 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #29 Del Skrevet 16. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er pushups på knærne pinlig? Anonymkode: f5885...2de Ikke meg du siterte, men svarer likevel. Det er mange som tar pushups på knærene fordi de ikke klarer vanlige armhevinger, og tror at å gjøre dem på knærene er en god måte å trene seg opp til å klare vanlige. Det er feil. Tar man dem på knærene, får man ikke jbobet med kjernemuskulaturen på samme måte som når man tar dem slik de skal tas. Om man ikke klarer vanlige armhevinger, er den korrekte måten å trene seg opp til å klare dem på, å starte med armene høyere enn tærene. Altså kun ha tær og hender i bakken, som ved vanlig armhev, men plassere hendene på for eksempel en benk. Jo høyere man har hendene i forhold til tærene, jo lettere er det. Man kan ta dem mot en vegg om man virkelig er svak. Da får man trent kjernen og alle musklene man trenger for å klare armhev, i motsetning til når man tar den tåpelige knevarianten. Anonymkode: 8156d...a9c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #30 Del Skrevet 16. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterte, men svarer likevel. Det er mange som tar pushups på knærene fordi de ikke klarer vanlige armhevinger, og tror at å gjøre dem på knærene er en god måte å trene seg opp til å klare vanlige. Det er feil. Tar man dem på knærene, får man ikke jbobet med kjernemuskulaturen på samme måte som når man tar dem slik de skal tas. Om man ikke klarer vanlige armhevinger, er den korrekte måten å trene seg opp til å klare dem på, å starte med armene høyere enn tærene. Altså kun ha tær og hender i bakken, som ved vanlig armhev, men plassere hendene på for eksempel en benk. Jo høyere man har hendene i forhold til tærene, jo lettere er det. Man kan ta dem mot en vegg om man virkelig er svak. Da får man trent kjernen og alle musklene man trenger for å klare armhev, i motsetning til når man tar den tåpelige knevarianten. Anonymkode: 8156d...a9c Dette var jeg ikke klar over, takk for tips! Anonymkode: 12f44...497 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 16. februar 2018 #31 Del Skrevet 16. februar 2018 under opptrening etter korsbånd operasjon så fikk jeg en del hoppeøvelser av fysioterapeuten min, som å hoppe sikk sakk over en step benk, hoppe bortover på ett ben å lande på begge, hoppe i trappene samt å løpe slalom i trappene. Med mye folk på treningssenteret synes jeg det var ganske flaut, dem trodde vel det hadde klikka helt for meg da jeg har trent på samme sted i mange år så vet de fleste hvem jeg er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #32 Del Skrevet 16. februar 2018 Pull-trough kan være litt lett awkward å gjøre blant folk. Samme med hip-thrust-maskinen ("booty-builder") Anonymkode: 8449e...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstrum Skrevet 16. februar 2018 #33 Del Skrevet 16. februar 2018 Dere som sier at det ser teit ut med de som gjør øvelser feil men sier ikke noe for å ikke virke frekk - Vær.så snill å si fra Hvis vi ser litt bort fra disse bråkjekke ungguttene som tror de vet best uansett, så tenker jeg at det for mange er en stor ting å faktisk komme seg på et senter å trene, men at man kanskje ikke har de helt største kunnskapene. Noen steder finnes det heller ikke PT, og for noen blir det et enda større hinder å skulle be om hjelp. Så man gjør sitt beste, og tenker at "jeg er da hvertfall i aktivitet" Jeg hadde vært så utrolig takknemlig om noen hadde kommet bort til meg og sagt "Hei, du jeg bare lurte, jeg ser du gjør X øvelse, men jeg ser du gjør den litt feil. Kan jeg vise deg?" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 16. februar 2018 #34 Del Skrevet 16. februar 2018 1 hour ago, Monstrum said: Dere som sier at det ser teit ut med de som gjør øvelser feil men sier ikke noe for å ikke virke frekk - Vær.så snill å si fra Hvis vi ser litt bort fra disse bråkjekke ungguttene som tror de vet best uansett, så tenker jeg at det for mange er en stor ting å faktisk komme seg på et senter å trene, men at man kanskje ikke har de helt største kunnskapene. Jada, dette er jeg faktisk helt enig i - jeg har aldri latterliggjort ydmyke nybegynnere som har dårlige forutsetninger for å ha lært teknikk. Mitt fokus var nesten utelukkende på "bråkjekke gutter". De som mener å ha et kalkulert forhold til dette, men likevel ikke vet hva de driver med. Som går inn på gymmen med en "se hvor sterk jeg er"-holdning, og bare lemper vektene rundt på måfå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #35 Del Skrevet 16. februar 2018 På 2/15/2018 den 7.30, WubWub skrev: Hva er så ille med den maskinen? Jeg bruker den regelmessig, det er helt uproblematisk Pluss, om du står, tar den jævelsk bra på rumpa og du kan enkelt bygge en forbanna fin og rund rumpe med den! Anonymkode: 80bfc...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #36 Del Skrevet 16. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Pull-trough kan være litt lett awkward å gjøre blant folk. Samme med hip-thrust-maskinen ("booty-builder") Anonymkode: 8449e...bb7 Ja men den tar også dritbra på rumpa og er med å bygge den! Anonymkode: 80bfc...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elektra's Complex Skrevet 16. februar 2018 #37 Del Skrevet 16. februar 2018 15 timer siden, Herr Heftig skrev: Fordi de eneste som tar push ups på knærne er folk som ikke klarer noen, eller svært få, på tærne. Folk som dette synes jeg er pinlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #38 Del Skrevet 16. februar 2018 På 15.2.2018 den 8.42, linsejesus skrev: Det som ser morsomst ut er når folk bruker apparatene feil, f.eks prøver å bruke en calf extension-maslin til å trene lår. Får lyst til å si fra, men vil ikke være frekk. Jeg hadde blitt glad hvis du sa fra (på en hyggelig måte!) noen ganger står jeg virkelig og klør meg i hodet over diverse maskiner Anonymkode: 8b572...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 16. februar 2018 #39 Del Skrevet 16. februar 2018 (endret) Pull- through (utført med kabel eller strikk, øvelse for rumpa) og hip thrusts er de to lvelsene som ser kleinest ut, uten tvil, men de er begge to effektive hvis en ønsker å belaste rumpa. øvelsene Bear crawl, Bear squats, og Turkish get-up ser også ganske snåle ut, men er såpass gode øvelser at jeg fjør dem uansett. :-) samme gjelder mobilitetsøvelsene Scorpion og Scapular wall slides Endret 16. februar 2018 av Lill3My Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naiv Skrevet 17. februar 2018 #40 Del Skrevet 17. februar 2018 På 15.2.2018 den 7.27, Herr Heftig skrev: Dumbell-flys på benk - Farlig for skuldre Finnes det en måte å gjøre denne øvelsen som er trygt for skuldrene? Den er en favoritt for de flatbrystede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå